ریپورتاژ آگهی
جزایر ایرانی خلیج فارس

جزایر ایرانی خلیج فارس

خلیج همیشه فارس در جنوب كشورمان قرار دارد و نام خلیج فارس تا ابد خلیج فارس باقی خواهد ماند. در این میان آنچه كه كمتر به آن پرداخته شده آشنایی با جزایر ایرانی موجود در خلیج همیشه فارس است.
  • 1401/01/22
  • استان : جزیره ها
  • شهر : كیش
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : خلیج فارس - در جنوب كشور
تلفن : 66059000-021

 خلیج همیشه فارس در جنوب كشورمان قرار دارد و نام خلیج فارس تا ابد خلیج فارس باقی خواهد ماند. در این میان آنچه كه كمتر به آن پرداخته شده آشنایی با جزایر ایرانی موجود در خلیج همیشه فارس است.
 
به نظر می رسد ما ایرانیان باید بیش از پیش با جزایر ایرانی موجود در خلیج فارس آشنا شویم تا بتوانیم هرچه بهتر و علمی تر به هرگونه ادعای جعلی در رابطه با جزایر ایرانی و خلیج فارس پاسخ گوییم. در خلیج همیشه فارس در حدود 30 جزیره بزرگ و كوچك قرار دارند كه تعدادی از آنها مسكونی بوده و تعدادی نیز غیر مسكونی اند. 

جزایر ایرانی خلیج فارس-ZDjuD4tIRg

جالب است بدانید كه ورود به تعدادی از جزایر ایرانی حتی برای ما ایرانی ها نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح دارند، چرا كه در آنها تاسیسات نظامی و نفتی مستقر شده است، با این وجود تعداد جزیره های ایرانی در خلیج فارس آنقدر زیاد است كه گردشگران بتوانند با خیال راحت به بازدید ازآنها بروند. جزایر ایرانی خلیج فارس در حوزه سیاسی سه استان بوشهر، خوزستان و هرمزگان قرار دارند، در این پرونده نگاهی خواهیم داشت به جزایر ایرانی خلیج همیشه فارس، با ما همراه باشید:

ابوموسی
ابوموسی جنوبی ‌ترین جزیره ایرانی در استان هرمزگان و در آب های خلیج همیشه فارس است. مساحت این جزیره در حدود ۲۵ كیلومتر مربع و در ۲۶ درجه عرض شمالی و در ۵۵ درجه طول شرقی واقع شده‌است. این جزیره در ۲۲۲ كیلومتری بندرعباس، ۷۵ كیلومتری بندر لنگه، ۶۰ كیلومتری شمال امارت شارجه در امارات متحده عربی و ۱۶۰ كیلومتر از تنگه هرمز فاصله دارد.
 
ابوموسی یكی از چهارده جزیره استان هرمزگان است كه بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج فارس را دارد و طول و عرض آن درحدود ۵ / ۴ كیلومتر است، شهر ابوموسی مركز جزیره ابوموسی و ارتفاع آن از سطح دریا ۴۶ متر است. شهرستان ابوموسی با وسعتی معادل ۶۸٫۸ كیلومتر مربع شامل جزایر ابوموسی با 25 كیلومتر مربع، جزیره تنب بزرگ با 3/10 كیلومتر مربع، تنب كوچك با 5/1 كیلومتر مربع، سیری با 3/17 كیلومتر مربع، فرور بزرگ با 2/26 كیلومتر مربع و فرور كوچك با 5/1 كیلومتر مربع است.
 
این جزیره معتدل ترین هوا در خلیج فارس را دارد  با این وجود فاقد آب و اراضی مناسب برای كشاورزی است، ولی كشت محدودی در آن صورت می‌گیرد و اقتصاد محلی برپایه صید ماهی  قرار دارد. انواع گیاهان و جانوران دریایی در ساحل آن زندگی می كنند كه از آن جمله می توان به لاك‌پشت دریایی، مارماهی، شاه‌ میگو، كوسه و انواع ماهیان اشاره كرد.
 
ناهمواری های سطح جزیره ابوموسی به سمت شمال افزایش می بابد و سرانجام به بلندترین نقطه جزیره به نام كوه حلوا كه نزدیك به ۱۱۰ متر ارتفاع دارد می‌رسد. تاسیسات جزیره شامل یك باند فرودگاه و هلی‌كوپتر، یك موج شكن و اسكله برای پهلوگیری كشتی‌های ماهیگیری و نظامی، كارخانه آب‌شیرین‌كن، سینمای روباز، مدرسه، مخابرات، بانك و غیره است.
 
سواحل جزیره ابوموسی یكی از زلال‌ترین و شفاف‌ترین آب‌های ساحلی را داراست و به این سبب یكی از بزرگ ترین پتانسیل های طبیعت گردی را در میان جزایر ایرانی دارد. فاصله میان ابوموسی و جزایر تنب به دلیل عمق مناسب آب تنها مسیر قابل كشتیرانی برای نفتكش‌های بزرگ و كشتی های نظامی است كه سبب می شود تا این جزیره از موقعیت استراتژیك فوق العاده ای برخوردار شود.
 
حاكمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب كوچك از دوران امپراطوری‌های عیلامی، ماد، هخامنشی، اشكانی وساسانی ادامه دارد. جزایر سه‌گانه ایرانی در سال ۱۹۰۸ به طور كامل تحت اشغال بریتانیا به عنوان قیم رسمی امارات در آمد اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ كدام از دولت‌های ایران این اشغال را قبول نداشته و ابوموسی به همراه تنب بزرگ و كوچك در تقسیمات كشوری ایران قرار داشتند.  

جزایر ایرانی خلیج فارس-99Dtp19JVu

در سال ۱۹۷۱ پس از توافق ایران و بریتانیا و پیش از خروج نیروهای نظامی انگلیس از منطقه و تأسیس كشور امارات متحده عربی، ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب كوچك پس از نزدیك به ۷۰ سال به ایران بازگردانده شد و طبق یك یادداشت تفاهم ارتش ایران در این جزیره نیرو مستقر كرد و به شارجه اجازه داده شد كه یك پاسگاه پلیس محلی در آنجا داشته باشد.
 
در سال ۱۹۹۲ و پس از خاتمهٔ جنگ خلیج فارس امارات متحدهٔ عربی بر خلاف تفاهم ‌نامه، اقدام به طرح ادعاهای مالكیت بر جزایر سه‌گانه كرد كه با واكنش شدید دولت وقت روبرو شد. شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه‌ای هشت ماده‌ای بر حق حاكمیت بی چون و چرای ایران بر جزایر تاكید كرد.
 
در بند هفتم این بیانیه آمده‌است: «طرح ادعاهای تاریخی در مورد سرزمین‌های ایران، اگرچه همواره به نفع ایران است، ما آن را به هیچ وجه به مصلحت امنیت منطقه نمی‌دانیم و تجربه ادعاهای مشابه از سوی عراق درس عبرتی در این زمینه‌ است. نام بوموسی برگرفته از نام یكی از سرداران كریم خان است كه پس از حضور در این جزیره نام خود را بر آن نهاده است.
 
این جزیره در اسناد تاریخی و نقشه ها با نام " بوموو"، به معنی "بوم" در معنی "جا و مكان" و "اوو"یعنی آب و برروی هم به معنی مكان آب ثبت شده است. نام ابوموسی نامی جدید است كه سابقه آن به حدود بیش از یكصد سال قبل باز می گردد. هنگامی كه یكی از ساكنان این نام را بجای بوموسو رایج كرد.
 

جزیره خور موسی
خور موسی كانال طویل و عمیقی است كه از خلیج فارس منشعب شده  و در ساحل شمالی  خلیج فارس  و جنوب استان خوزستان واقع شده است.  عرض دهانه آن ۳۷ تا۴۰ كیلومتر،  طول آن از دهانه تا بندر امام خمینی ۹۰ كیلومتر، فاصله آن  تا بندر ماهشهر ۱۲۰ كیلومتر و عمق  آن ۲۰ تا ۵۰ متر است.
 
این جزیره به دلیل ویژگی های خاص زیست محیطی خود موقعیت ویژه ای دارد و  زیستگاه بسیاری از پرندگان نادر از جمله گیلانشاه خالدار و مكان تخم ریزی بسیاری از ماهیان خلیج فارس،  بخصوص میگو است.  ساحل و آب های اطراف جزیره به دلیل اكتشاف و استخراج نفت و تردد نفتكش ها، رفت و آمد كشتیها و منابع و صنایع مستقر در خشكی آلوده اند.    

جزایر ایرانی خلیج فارس-VFLovLjK59
جزیره قشم
قشم بزرگترین جزیره ایرانی در خلیج فارس است كه در میان سایر جزایر ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است. جزیره قشم دارای بزرگترین غارنمكی جهان است، همچنین در این جزیره جاذبه های بسیار دیگری نیز قرار دارند.   

جزایر ایرانی خلیج فارس-uO0Z6CeZe8

 جزیره مینو
 جزیره مینو بین آبادان و خرمشهر واقع شده و دو شاخه اروندرود آن را فرا گرفته، در گذشته صلبوخ نام داشته است، بیشتر كاربرد تفریحی برای مردم دو شهر آبادان و خرمشهر دارد. در جزیره مینو پنج نهر جریان دارد،  كه دو تای آن‌ها ‌از رودخانه جرف و سه تای دیگر از اروندرود منشعب می ‌شود.
 
جزیره مینو از معدود نقاطی از جهان است كه در آن سیستم آبیاری بصورت طبیعی و با جزر و مد آب انجام می ‌شود و نیازی به وسایل مكانیكی و تلمبه آب ندارد.  نخل های بی شمار این جزیره اكوسیستم مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر و همچنین نیزارهای انبوه و رازآلود آن پناهگاه حیوانات وحشی از جمله گراز است.   

جزایر ایرانی خلیج فارس-zkEDLYNxzP

 جزیره قبر ناخدا
این جزیره غیر مسكونی، در دهانه خور موسی قرار دارد. جزیره قبر ناخدا از شرق به خور موسی و از غرب به خور غزلان محدود می شود.  5 جزیره كوچك دیگر از جمله جزیره واسطه كوچك و واسطه بزرگ در اطراف این جزیره وجود دارد.  در تشكیل این جزایر عواملی چون رسوبات رودخانه ای و جریانات جزر و مد موثر بوده است،  با جزر، آب دریا تا فاصله زیادی از جزیره عقب نشینی می كند.
 
جالب آنكه بخش های غربی و جنوبی جزیره بسیار كم عمق است.  سطح جزیره قبر ناخدا پوشیده از گل و لای به همراه صدف های آهكی است و در حاشیه آن برآمدگی های صدفی به صورت نواری ممتد به موازات خط ساحلی دیده می شود، این جزیره محل تخم گذاری پرستوهای دریایی است.   

جزایر ایرانی خلیج فارس-xMUpaVg9Em
جزیره بونه
این جزیره مابین جزیره بونه به همراه دو جزیره كوچك دیگر به نام‌ های دارا و قبرناخدا در شمال غربی خلیج فارس در دهانه خورموسی در استان خوزستان قرار دارد  و فاصله هوایی این جزیره از دو شهر هندیجان و بندر ماه‌شهر تقریباً برابر است.  این جزیره محل تخمگذاری پرستو های دریایی است  و از دیگر گونه های پرنده موجود در جزیره می توان به سلیم خرچنگ‌ خوار اشاره كرد. 

جزایر ایرانی خلیج فارس-wdGL9WaIlu

جزیره خارك
این جزیره مرجانی در ۵۷ كیلومترى شمال غرب بوشهر و ۳۰ كیلومترى بندر ریگ قرار دارد،  طول جزیره  حدود ۸ كیلومتر و قسمت پهن تر آن در شمال به عرض حدود ۴ كیلومتر است.
 
  جزیره خارك با داشتن مزایای طبیعی و سواحل عمیق،  برای پهلو گرفتن نفت‌ كش ‌های اقیانوس ‌پیما و ایجاد لنگرگاه‌ها بسیار مناسب است به گونه ای كه در این جزیره یكی از مهم ‌ترین پایانه ‌های صادرات نفت ایران از حدود 50 سال پیش بنا شده و همچنان در حال گسترش است.  یك قشر سنگی در وسط جزیره به بلندی 60 متر چون پشته سطح جزیره را پوشانده، این بلندی‌ها موجب می‌ شوند بندرگاه‌ های شرقی خارك در مقابل جریان باد كه در جهت شمال غربی و جنوب شرقی می‌ وزند، محفوظ باشد.
 
اساسا در طول تاریخ جزیره خارك برای پهلو گرفتن كشتی ها استفاده می شده است، چرا كه آثاری تاریخی در این جزیره  از زمان حكومت اشكانیان، ساسانیان  و دوره اسلامی كشف شده است. از آثار كشف شده می توان به گور دخمه های پالمیران، معبد نپتون، آتشكده زرتشتیان، كلیسا و دیر نسطوریان، قبرهای سنگی و استودان و آرامگاه میر محمد منسوب به محمد حنفیه اشاره كرد.   

جزایر ایرانی خلیج فارس-xcC335fY7e

جزیره عباسك

این جزیره بین بندر بوشهر و شبه جزیره شیف قرار دارد،  نام پیشین این جزیره شاه زنگی بوده است.  این جزیره غیر مسكونی است  و بافت زمین و جنس خاك آن برای كشاورزی مناسب نیست و بیشتر زمین آن ماسه ‌ای است. این جزیره یكی از بهترین نقاط برای اجرای طرح ساخت سوخت های پاك بیولوژیك است.    

جزایر ایرانی خلیج فارس-6v1MmA5oc1
جزیره خاركو
این جزیره كوچك در فاصله ۵ كیلومتری شمال شرق جزیره خارك واقع شده و امروزه  بدل به محل مناسبی جهت رشد پرندگان در منطقه خلیج فارس شده است. در گذشته این جزیره زمانی محل استقرار نظامیان انگلیسی جهت تسخیر خارك بوده و پیش از آن  نیز سردار مشهور ایرانی،  میرمهنا برای حمله به هلندیان در خارك از جزیره خاركو نیروهای خود را به سمت خارك  گسیل داشته ‌است.   

جزایر ایرانی خلیج فارس-OKLRWYqSLF
جزیره میر مهنا
 جزیره میر مهنا از جزیره‌ های غیرمسكونی ایران در خلیج فارس است،  میر مهنا نام یكی از دریانوردان دلاور ایرانی است،  كه به استعمار گران هلندی در خلیج فارس حمله می كرد.  انگور و انجیر این جزیره از قدیم معروف بوده‌ است همچنین گنبدی موسوم به قدمگاه امیرالمؤمنین نیز در این جزیره قرار دارد.     

جزایر ایرانی خلیج فارس-IXGbW3PYH7
جزیره فارسی
 این جزیره غیر مسكونی به دلیل وجود ایستگاه هواشناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،  ایستگاه هواشناسی جزیره فارسی اطلاعات هواشناسی را به تمام شركت ‌های كشتیرانی می ‌رساند.   

جزایر ایرانی خلیج فارس-xJefkpsRCI

جزیره شتور
جزیره شتور یا شیدور با طول 1.7 كیلومتر و عرض 800 متر،  در فاصله حدود یك و نیم كیلومتری جنوب شرقی جزیره لاوان قرار دارد.  این جزیره از با ارزش‌‌ ترین و مهم ‌‌ترین پناهگاه‌‌ های حیات وحش و جزء مناطق حفاظت شده در خلیج فارس است،  پرندگان،‌ لاك‌پشت ‌های دریایی، ماهی‌ ها و دلفین ‌ها از گونه های ساكن در جزیره هستند، همچنین تعداد زیادی مار سمی سیاهرنگ و كوچك كه معمولاٌ زیر شن مخفی می‌ شوند،  از ساكنین طبیعی جزیره هستند.  به دلیل وجود تعداد بسیاری مار در این جزیره، به شتور جزیره ماران نیز می گویند.        

جزایر ایرانی خلیج فارس-czv7mV4sJ9

جزیره لاوان
 لاوان جزیره ای است مسكونی با وسعت 76 كیلومتر مربع.  نام دیگر این جزیره شیخ شعیب است و از شمال شرقی به بندر مقام، از شرق به جزیره شتور و از جنوب به حوزه‌ های نفتی رسالت، رشادت و سلمان محدود می‌شود،  لاوان پس از قشم و كیش بزرگ ‌ترین جزیره ایران در آب ‌های خلیج فارس است.
 
  فاصله این جزیره تا بندر لنگه 91 و تا بندرعباس حدود 198 مایل دریایی است،  همچنین جزیره لاوان دورترین جزیره نسبت به مركز استان هرمزگان است.  آب و هوای آن گرم و مرطوب و دمای آن در تابستان به حدود پنجاه درجه سانتی ‌گراد می رسد و رطوبت هوای آن نیز بسیار زیاد است.
 
لازم به ذكر است كه ذخایر نفتی آب ‌های نزدیك جزیره لاوان بسیار قابل توجه است.  یكی از شگفتی‌ های این جزیره وجود كندوهای عسل در كنار تأسیسات نفتی و مخازن آنها است،  كه عسل آنها به رنگ سبز تیره است و بوی نفت می ‌دهد،  اما طعم آن مشابه عسل ‌های معمولی است.  اهالی جزیره در فصل معینی از سال به صید مروارید می‌ پردازند و تنها كالای صادراتی جزیره  مروارید است.        

جزایر ایرانی خلیج فارس-EsTqa4N7aM

جزیره هندورابی
  این جزیره با 8 / 22 كیلومتر مربع مساحت، در حد فاصل بین دو جزیره كیش و لاوان قرار گرفته، سطح هندورابی هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است.  هندورابی در فاصله 325 كیلومتری بندر عباس و 133 كیلومتری بندرلنگه قرار دارد و بلند ترین نقطه آن بیست و نه متر و بزرگ ‌ترین قطر آن هفت و نیم كیلومتر است.
 
  این جزیره از یك رشته ارتفاعات كوتاه پوشیده شده و كرانه ‌های آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می ‌شوند.  مجاورت با دریا، اغلب موجب بالا رفتن میزان باران و رطوبت می شود،  با این حال در تمام كرانه‌ های خلیج فارس همجواری با دریا تأثیر چندانی بر میزان بارش این نواحی ندارد.
 
 فعالیت اقتصادی اكثر اهالی در جزیره هندورابی، صید و غواصی است و جالب آنكه فعالیت ‌های صنعتی یا بهره‌ برداری از معادن و منابع زیر زمینی و حتی صنایع دستی در هندورابی وجود ندارد. محیط زیست جزیره به دلیل بسته بودن آن محدود است و موجوداتی از قبیل انواع پرندگان كوچك و پرندگان مهاجری مانند باز و شاهین و تعداد كمی از خزندگان و موش صحرایی در آن زندگی می‌كنند.    

جزایر ایرانی خلیج فارس-e9ALpChQ51

جزیره كیش
 در گذشته این جزیره را قیس می نامیدند. كیش با شكل بیضی خود و با مساحت 89.7  كیلومتر مربع و با طول 15.6  و عرض 7 كیلومتر،  در جنوب غربی بندرعباس قرار گرفته است.  جزیره كیش امروزه تبدیل به مهم ترین قطب گردشگری در خلیج همیشه فارس شده است و به دلیل ساخت و سازهای بسیاری كه در جزیره صورت گرفته است همانند گذشته محیط زیست بكر خود را ندارد.
 
كیش را به جرات می توان یكی از مهم ترین جزایر ایران و از مهم ترین مقاصد گردشگری در كشورمان نامید كه جاذبه های گوناگون طبیعی، تاریخی، تفریحی و انسان ساخت آن گردشگران بسیاری را در طول سال به آن جذب می كند.    

جزایر ایرانی خلیج فارس-zjfVbGJBLm
جزیره فرور بزرگ
 این جزیره با مساحت 26.2 كیلومتر مربع در 20 كیلومتری خاك مادرقرار دارد. جالب است بدانبد كه این جزیره بر روی یكی از كمربند های زلزله‌ خیز جهان قرار دارد. سطح جزیره از تپه ماهورهای كوچك تشكیل شده است.  جزیره شیب‌های تند و پرتگاه ‌هایی دارد كه گاهی ارتفاع آنها از ده متر بیشتر است، و به دلیل عمق زیاد رنگ‌ آب در نزدیكی جزیره سیاه است.
 
در جزیره فرور بزرگ بقایای ساختمان‌ های مخروبه و اراضی كشاورزی بایر و چاه‌ های آب به همراه یك چراغ دریایی وجود دارد كه نشان از مسكونی بودن جزیره در زمان ‌های گذشته است.  در حال حاضر جزیره غیر مسكونی است و تنها تعدادی مأمور دولتی در آن حضور دارند.  در آب‌ های این جزیره ماهی فراوان وجود دارد و به همین خاطر صیادان در اطراف آن فعالیت زیادی دارند.
 
جزیره فرور بزرگ یكی از كانون‌ های زیست حیات وحش است،  و تعداد بی ‌شماری پرندگان از قبیل: عقاب ماهیگیر، طوطی، چك‌چك، قمری خانگی، چكاوك، كاكلی، پرستو، بلبل خرما، چاخ لق، هدهد، دم جنبانك زرد، چك‌چك سرسیاه، زنبور خور معمولی و همچنین خارپشت، مارمولك، مار جعفری و عقرب در آن زندگی می ‌كنند.  این جزیره به علت داشتن مار های زیاد به مارور نیز شهرت دارد.  

جزایر ایرانی خلیج فارس-U9mL2td2AN
جزیره فرور كوچك
 نام دیگر این جزیره غیر مسكونی فرورگان است،  كه در جنوب فرور بزرگ و شمال جزیره سیری قرار دارد،  مرتفع ‌ترین نقطه آن از سطح دریا 36 متر است.  به علت موقعیت اقلیمی و استقرار در مسیر مهاجرت پرندگان دریایی،  زیستگاه گونه ‌های متنوع پرندگان مهاجر و بومی است. 

جزایر ایرانی خلیج فارس-QJdcuKiIcp

جزیره سیری
 این جزیره با مساحت 17.3 كیلومتر مربع، در میانه خلیج فارس قرار دارد،  فاصله آن تا مركز شهرستان ابوموسی كه در قسمت شرقی جزیره واقع شده،  حدود 27  كیلومتر و تا مركز استان حدود 152 مایل دریایی است.
 
نام اصلی آن راز است،  كه به دلیل نزدیكی با مناطق عرب نشین حاشیه جنوبی خلیج فارس، اعراب از معادل عربی این نام یعنی سری استفاده كردند،  كه این نام در زبان ‌های اروپایی سیری تلفظ شده  و از راه زبان‌ آنان به فارسی وارد شده است. این جزیره فاقد پستی و بلندی است و نسبتاً مسطح است، به گونه ای كه مرتفع ‌ترین نقطه آن 24  متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
 
  بزرگ ‌ترین ابعاد طولی و عرضی جزیره 1 / 6  و 4.6  كیلومتر است.  شكل جزیره در قسمت ‌‌های شمالی و نزدیك سواحل ذوزنقه ‌ای است،  و مناطق مسكونی با سایر تأسیسات دارد.  پوشش گیاهی منطقه فقیر است، ولی تعداد نخل خرما بطور پراكنده در جزیره وجود دارد،  كه محصول آن فقط مورد مصرف محلی است، همچنین در این جزیره معدن خاك سرخ موجود است.   

جزایر ایرانی خلیج فارس-i3zSpZdxfQ
جزیره تنب بزرگ
این جزیره تقریباً گرد است و خاك شنی و خشك دارد،  نام‌ های دیگر آن در قدیم تنب گَپ، تنب مار و تل مار بوده است. در قسمت ‌های جنوب غربی و نزدیكی سواحل آن خانه ‌های مسكونی از راه چندین خیابان و جاده به هم پیوسته ‌اند،  این جزیره در شمال شرقی ابوموسی واقع شده و در دارای موج ‌شكن و لنگرگاه است.  مردم بومی این جزیره از صید ماهی و مروارید امرار معاش می ‌كنند،  مار های سمی و كوچك در این جزیره به وفور وجود داد. 

جزایر ایرانی خلیج فارس-CpLhbFZE6Z
 جزیره ناز
این جزیره غیر مسكونی كه كاملاً مسطح است با مساحت حدود سه هكتار در یك كیلومتری ساحل شرقى قشم‌ قرار گرفته است و فاقد ساحل شنى است. اطراف جزیره را دیواره‌ هاى صخره ‌اى به ارتفاع پنج تا ده متر دربر گرفته است.  در زمان جزر با پس ‌روى كامل آب دریا براى مدت كوتاهى باریكه ‌اى از خشكى جزیره ناز را به ساحل قشم وصل مى ‌كند.  روبه‌ روى جزیره ناز در قشم ساحل شنى قرار دارد،  كه مكان مناسبى براى تغذیه پرندگان دریایى و ماهیگیران بومى است.     

جزایر ایرانی خلیج فارس-g3rwdr5shr
جزیره هرمز
 هرمز یكی دیگر از جزایر بیضی شكلی است كه در ورودی خلیج فارس و در فاصلهٔ ۸ كیلومتری بندرعباس قرار دارد.  این جزیره به علت موقعیت جغرافیایی و مجاورت با تنگه هرمز كلید خلیج فارس نامیده می شود.   

جزایر ایرانی خلیج فارس-aaaoaxZYrc
جزیره هنگام
 با مساحت 50 كیلومتر مربع، یكی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در كرانه‌ های جنوبی جزیره قشم است. هنگام دارای معادن نمك، خاك وسرب است. بزرگترین قطر آن از روستای هنگام كهنه تا روستای هنگام جدید ۹ كیلومتر است.  تنها فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام كه اكثر اهالی به آن مشغولند، ماهی‌گیری و صیادی است. از مهم ترین جاذبه های این جزیره باید به ساحل دلفین ها اشاره كرد كه دلفین ها در نزدیكی سواحل هنگام به نزدیكی قایق ها می آیند و ضمت همراهی قایق ها شروع به بازی می كنند.  

جزایر ایرانی خلیج فارس-iUEv1oR1kJ
 جزیره لارك
 با  7 / 48  كیلو متر مربع مساحت،  در فاصله ۱۸ مایل دریایی از مركز استان شهر بندرعباس و ۶ مایل دریایی از شهر قشم و در جنوب شرقی این شهر در تنگه هرمز قرار دارد. بلند ترین نقطه آن ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد،  و بزرگ ترین قطر آن ۶/۱۰ كیلومتر است.
 
این جزیره از كوه های آتشفانی مخروطی شكل تشكیل شده و یكی از نقاط دیدنی استان هرمزگان ‌است.  در این جزیره فعالیت كشاورزی وجود ندارد و تنها فعالیت اقتصادی اكثر اهالی جزیره لارك صیادی و غواصی است.  آب آشامیدنی مردم این جزیره بیشتر از طریق بندرعباس تأمین می ‌گردد و همچنین آب بركه‌‌ ها و چاه‌ های آن مورد استفاده قرار می‌ گیرد.    

جزایر ایرانی خلیج فارس-vny4XFtIhc
ام الكرم
 ام الكرم، از جزیره‌های غیر مسكونی ایرانی در خلیج فارس است كه در استان بوشهر قرار دارد. این جزیره در نزدیكی كرانه‌های دهستان بردخون شهرستان دیر واقع شده است و سطح خاك آن تنها یك متر از سطح دریا بالاتر است و بزرگ‌ترین قطر آن ۲ كیلومتر است. فاصله این جزیره تا جزیره نخیلو ۸ كیلومتر و آب و هوای جزیره گرم و مرطوب است.

جزایر ایرانی خلیج فارس-8qi45V5yx9

مطاف
جزیره مطاف، نیزاز جزیره‌های غیر مسكونی ایرانی در خلیج فارس است كه در استان بوشهرواقع شده. این جزیره توده‌ای از ماسه به عرض تقریبی یك میل و طول تقریبی ده میل است كه در هنگام مد زیر آب می‌رود و در هنگام جزر بیرون می‌آید. وقوع طوفان و یا آشنا نبودن دریانوردان به منطقه، قایق‌های ماهی‌گیری زیادی را در این ناحیه به گل می‌نشاند.
 
آب اطراف این توده ماسه به خاطر عمق كم موج‌های زیادی دارد. در میان دریانوردان خلیج فارس این مثل رایج است كه: «موج مطاف نخوردی، خرما به گربه میدی» كه كنایه از اسراف و ندانستن قدر دارایی حاصل از كار پر زحمت است.  

جزایر ایرانی خلیج فارس-eubRXlI9fK