ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)

جاهای دیدنی اصفهان در هر فصلی دیدنی ست ولی در تابستان اصفهان با سرسبزی و طراوتی كه در جاذبه های گردشگری اصفهان وجود دارد، هوش از سر هر بیننده ای می برد.
  • 1401/01/14
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : استان اصفهان, اصفهان-در جنوب غربی شهر
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی اصفهان در هر فصلی دیدنی ست ولی در تابستان اصفهان با سرسبزی و طراوتی كه در جاذبه های گردشگری اصفهان وجود دارد، هوش از سر هر بیننده ای می برد. اصفهان جایی است كه آدم از تماشای جاذبه های تاریخی و پل‌هایش و راه رفتن در كوچه‌هایش سیر نمی‌شود و وقتی زاینده رود پرآب باشد سفرت دلچسبتر هم هست. كمتر شهری در ایران مثل اصفهان می‌ماند. هم خودش دیدنی است و هم اطرافش. از طرفی برای سفر به اصفهان چون در مركز ایران قرار دارد هم می توانید از ماشین شخصی خود، اتوبوس و یا قطار استفاده كنید هم می توانید با انتخاب سفر هوایی و خرید بلیط هواپیما به مقصد اصفهان، خود را در كوتاه‌ترین زمان ممكن به این شهر زیبا برسانید. اگر قصد سفر به اصفهان در تابستان را دارید پیشنهاد می كنیم مطالب زیر كه ۱۰۰ جای دیدنی اصفهان است را بررسی كنید .با آرزوی سفری خوش به اصفهان برای شما .

اقامت در اصفهان

یك ایران است و یك نصف جهان، شهری كه تعدادی از زیباترین اقامتگاه‌های كشور را در خود جای داده است و هتل‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی منحصربه‌فرد و نابی دارد. البته كه در اصفهان می‌توانید از اقامت در انواع هتل‌های مدرن هم لذت ببرید یا اینكه برای شب‌مانی روی اجاره ویلا یا سوئیت در این شهر حساب باز كنید.
از آنجایی كه اصفهان یك شهر توریستی است، معمولا هزینه اقامت در هتل‌های آن زیاد می‌شود. البته راه‌ حل ارزان‌تری برای اقامت در نصف جهان وجود دارد، ماننداجاره روزانه سوییت مبله در اصفهان یا اجاره روزانه آپارتمان در این شهر. كه این اجاره می‌تواند خیال شما را از بابت یك اقامت راحت و مقرون‌به صرفه در این شهر راحت كند. برای اجاره هرگونه اقامتگاه در اصفهان نزدیكی به جاذبه‌های دیدنی كه در این مقاله معرفی كردیم را حتما مدنظر قرار دهید. این مساله در مدیریت هزینه‌های رفت و آمد و زمانتان بسیار موثر خواهد بود

مادی ها

اصفهان شهر مادی هاست و درست است كه مادی ها جزو مراكز تفریحی محسوب نمی شوند ولی كلی آدم را سر ذوق می‌آورند. مادی‌ها نهرهایی هستند كه از زاینده رود جریان پیدا میكنند و مزارع و باغ های اطراف از آبشان سیراب می‌شوند. قدم زدن در كنار مادی‌ها می‌تواند حال آدم را كلی خوب كند و خودش نوعی تفریح است. در اطراف مادی‌ها درختان تنومندی هم وجود دارد كه بر كل خیابان سایه انداخته‌اند و گاهی نسیم خنكی نیز می‌وزد. جایی دنج و آرام، برای پیاده روی. اصفهان مادی‌های زیادی دارد، اما بزرگترین آن مادی نیاصرم، در خیابان چهارباغ عباسی قرار دارد كه از كنار پل مارنان سرچشمه گرفته و از كنار محله لبنان می‌گذرد. مادی شاه از وسط كاخ ها می گذرد و مادی فرشادی از خیابان استانداری راه هشت بهشت را در پیش می گیرد.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-5NcNACJMCF

محله جلفا از جاهای دیدنی اصفهان

كمتر كسی یا بهتر بگوییم تقریبا مسافری نیست كه اصفهان برود و یك روز یا حتی چند ساعت را برای رفتن به جلفا اختصاص ندهد. محله جلفا بعد از جاذبه های گردشگری اصفهان مثل میدان نقش جهان كه میتوان سوار بر درشكه ها دور میدان را چرخید یا زاینده رود كه میتوان روی پل‌هایش قدم زد و شب ها در زیر پل خواجویش به آواز دلنشین اصفهانی‌ها گوش داد، خواستنی ترین جای اصفهان است. جلفا، خیابان سنگفرشی است كه قدم زدن در آن حال آدم را میتواند از این رو به آن رو كند. میتوان رفت و در یكی از كافه هایش نشست یا مجذوب نقاشی های دیواری كلیسای وانك آن شد. در جلفا، كافه هایی مثل شربتخانه فیروز، كافه آنی و قدیمی ترین ساندویچی های اصفهان مثل آرابو، گارنی و كارن نیز قرار گرفته.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-pEPpcNjpOX
اگر در اصفهان میخواهید به منطقه خوش آب و هوایی بروید و بساط كباب را علم كنید، پارك جنگلی ناژوان میتواند مقصدتان باشد. پارك جنگلی ناژوان كه به خاطر درختان ناز و صنوبرش به این نام خوانده می‌شود، یكی از مراكز تفریحی در اصفهان است و بعد از زاینده رود، دومین جاذبه طبیعی نصف جهان. فقط آب و هوای خوش ناژوان نیست كه مردم را راهی آن می‌كند. ناژوان پر از سرگرمی‌هایی مثل تله سیژ، زمین‌های ورزشی، استخر، زمین‌های بازی كودكان، ایستگاه‌های درشكه سواری، اسب سواری و قایق‌رانی است. البته كه از همه اینها گذشته باغ پرندگان، باغ خزندگان، پروانه‌ها، باغ گل‌های زینتی و از همه مهمتر امكان چادر زدن در این منطقه، هوس رفتن به ناژوان را در دل می‌اندازد. خوردن آش دوغ در این منطقه را از دست ندهید. پارك جنگلی ناژوان در جنوب غربی اصفهان قرار گرفته. آكواریوم این پارك و شهربازی آن كه هر روز از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد باز است و انواع و اقسام وسایل بازی هیجان‌انگیز را دارد، به عقیده بسیاری یكی از جذاب ترین جاهایش است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-L8Sw0nqpqj

آكواریوم اصفهان

جاذبه‌های اصفهان یكی دو تا نیست و آدم فكر نمی‌كند شهری مثل اصفهان با آنهمه بنای تاریخی، آكواریوم هم داشته باشد. آكواریومی كه بتوان در آن به تماشای كوسه‌ها و شیرهای دریایی رفت. بزرگترین آكواریوم خاورمیانه با مساحت ۳۵۰۰ متر در كنار پارك ناژوان اصفهان واقع شده و ۳۵ متر طول دارد. آبزیان این آكواریوم ۵۰۰۰ موجود زنده را دربرمی گیرد كه بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه از ماهی های پنج قاره جهان هم جزو آن هستند و برخی از آنها نیز از خطرناكترین ، نادرترین و عجیبترین گونه ها. فقط هم همینها نیست. در این آكواریوم ۶ نوع كوسه زندگی می‌كند. كی فكرش را می‌كنددر اصفهان بتوان از نزدیك كوسه دید و به وجد آمد، انگار كه در اعماق اقیانوس باشی.

ساعت بازدید: همه روزهای هفته از ساعت صبح۹ تا ۹ شب

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-wtqG0Hitu9

كوه صفه

در سفر به اصفهان كوه صفه تقریبا هرجای شهر كه بروی همراهت است و به دلیل نورپردازی‌ای كه دارد در شب دیدنی تر نیز می‌شود. صفه در حقیقت یكی از نمادهای شهر اصفهان است و از بالایش كل شهر زیرپایت است. این كوه در جنوب غربی شهر واقع شده و به دلیل فضای سنگی صاف آن به صفه مشهور شده. صفه طبیعت بكری دارد، پر دار و درخت است و برای پیاده روی جای خوبی است. جدا از زیبایی خود كوه و اطرافش، امكانات خوبی هم برای گردشگران در نظر گرفته شده. هم رستوران و كافه دارد، هم پارك كوهستانی و هم باغ وحش، آبشار، سالن بولینگ و غارها و آبشارهای متعدد، صفه را خواستنی تر هم كرده است. بیشتر گردشگران صفه را برای صرف صبحانه انتخاب می‌كنند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-V95TPCrSE3

ورزنه

سفیدترین شهر ایران ورزنه است، شهری كه زنانش به جای چادرهای سیاه معمول، چادر سفید بر سر می‌كنند. ورزنه، منطقه‌ای است در جنوبی غربی نائین و نزدیك تالاب گاوخونی كه زاینده رود از میانش عبور می‌كند و وقتی زاینده رود جاری است، تالاب هم دیدنی می‌شود. روستای ورزنه را به آداب و رسوم و تپه‌های ماسه‌ای آن می‌شناسند كه به خصوص برای آنهایی كه به كویر و شب‌های پرستاره‌اش علاقه دارند جای بكری است. كویر خارا با شن و ماسه‌های روانش یكی از مناطق بكر ایران است. به غیر از اینها دیدن قلعه قورتان، كبوترخانه، پل صفوی، كارگاه سفره بافی، مسجد جامع و خانه بوتیمار را هم نباید از دست داد.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-lZExYro3Xq

چادگان

یكی از دیدنی های اطراف اصفهان كه جزو قشنگ ترین جاهای آن محسوب می‌شود، چادگان است. این منطقه، دهكده ای توریستی است كه در كنار سد چادگان و دریاچه پشت سد زاینده رود واقع شده و از آنجا كه منطقه ای خوش آب و هوا، پر از باغ و دشت‌های سرسبز است طرفداران زیادی هم دارد.

وجود مجموعه تفریحی چادگان نیز كه دارای سكوهای نشیمن خانوادگی، باشگاه سواركاری، اسكله قایقرانی،زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسكتبال، تنیس و پینگ پنگ، تله كابین و پیست‌های دوچرخه‌سواری، باند فرود هلكوپتر و پروازهای نمایشی، استخر، رستوران، چایخانه سنتی و مجموعه تجاری، چادگان را به جایی برای تفریح و خوشگذرانی تبدیل كرده است. روستای انالوجه و خانه معظم الملك میرپنج و خود دریاچه سد زاینده رود از دیگر دیدنی‌های چادگان است كه باید دقایقی را كنارش نشست و خستگی ها را به در كرد.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-WieK6Uo4L3

 كلیسا و موزه وانك اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان در قرن یازدهم هجری، تعدادی از ارامنه ساكن در ارمنستان فعلی به اصفهان منتقل گشته و در دهكده ای در جنوب غرب اصفهان سكونت داده شدند. نام آن دهكده را جلفا گذاشتند. پادشاهان صفوی براساس فرامینی كه صادر كردند، آزادی های مذهبی برای آنها را تضمین نمودند و این اقلیت ارامنه را مورد حمایت قراردادند. در بین ساكنان جلفا، تجار و افرادی كه دانش فنی آن دوران را دارا بودند، وجود داشتند. با كمك و مساعدت تجار ارمنی چند كلیسا از جمله كلیسای وانك احداث گردید. اكنون جلفا بخشی از شهر اصفهان محسوب می گردد. كلیسای وانك یكی از زیباترین كلیساهای ایران و از جاذبه های گردشگری اصفهان است كه دارای آمیخته ای از معماری ایرانی و اروپائی می باشد. داخل كلیسا تزئینات هنری از جمله گچبری، نقاشی و طلاكاری وجود دارد. در كنار كلیسا، موزه با ارزشی وجود دارد كه در آن تابلوهای نفیس نقاشی، كتب خطی و سایر اشیا نفیس هنری دیده می شود .

این مكان یكی از جاذبه های گردشگری اصفهان است كه گردشگران خارجی زیادی از آنجا دیدن می كنند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-w9NHzw80Wh

سیتی سنتر اصفهان

سیتی سنتر اصفهان یا “قلب شهر” اصفهان بزرگترین مراكز تجاری ایران و چهارمین مركز خرید بزرگ در جهان است و با وجود اینكه هنوز پروژه‌ای نیمه تمام محسوب می‌شود، نه تنها عظمت فیزیكی آن به چشم می‌آید، بلكه جای خود را در فرهنگ و سبك زندگی اصفهانی‌ها به خوبی باز كرده است. تا امروز بزرگترین پروژه‌های تجاری كه در شهر اصفهان قرار گرفته‌اند در عظمت و لوكس بودن، به گرد پای سیتی‌ سنتر هم نمی‌رسند؛ البته پروژه‌هایی با این مقیاس امكان جانمایی در بافت شهر را نداشته و ندارند. سیتی‌ سنتر اصفهان، برای همه شهروندان اصفهانی، تجربه‌ای نو است!

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-pp1Fmk57gn

سی و سه پل از ماندگارترین جاهای دیدنی اصفهان

سی و سه پل یا پل الله‌وردی خان پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، كه توسط الله‌وردی خان بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حكومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنه ی اصفهان در دوره ی صفویه بوده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-ObUSdGZa4m

كاخ هشت بهشت

كاخ هشت بهشت یكی از جاهای دیدنی اصفهان است كه در دوره‌ی زمامداری شاه سلیمان صفوی و در سال ۱۰۸۰ هجری در باغ بلبل بنا گردید. پس از این نیز در پایتخت- های پیشین صفویه، تبریز و قزوین نیز بناهایی به این نام وجود داشت كه اكنون اثری از آن‌ها باقی نیست. لیكن كاخ هشت بهشت اصفهان با دنیایی از تخیلات هم چنان باقی مانده است. كاخ هشت بهشت در دو طبقه و بر یك پایه‌ی هشت ضلعی به بلندی ۱۳۰ سانتی متر بنا شده است، بلندی كاخ هشت بهشت نیز نزدیك به ۱۴ متر می‌باشد.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-GhGlx2AojC

منار جنبان از قدیمی ترین جاهای دیدنی اصفهان

منار جنبان به‏ صورت یك بقعه و دو مناره است كه بر روی قبر «عمو عبدالله» از زهاد و صُلحای معروف قرن هشتم هجری بنا شده است. ایوان منارجنبان یكی از نمونه‏ های ابنیه سبك مغولی ایران است و از آن دوره كاشی‏كاری‏هایی هم دارد. مناره‏ ها بعداً و در تاریخی كه درست معلوم نیست و احتمالاً در آخر عصر صفویه به ایوان مزبور اضافه شده و با حركت دادن یكی از آنها، نه تنها مناره دیگر به حركت درمی‏آید بلكه تمامی این ساختمان مرتعش می‏شود.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-co93u5Egyh

عالی قاپو از جاهای دیدنی اصفهان

عالی قاپو، این جاذبه گردشگری از نوع بناهای تاریخی و در شهرستان اصفهان بخش اصفهان واقع می باشد. دارای قدمت صفویان، و در آدرس اصفهان – ضلع غربی میدان نقش جهان واقع می باشد.در غرب میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله عمارتی بنام كاخ عالی قاپو وجود دارد. این عمارت یكی از عجایب معماری عهد صفوی در اوایل قرن یازدهم هجری است كه به امر شاه عباس كبیر ساخته شد.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-bSWWVUBKRf

آبشار كرد علیا

یكی از جاهای دیدنی اصفهان كه در ۹۵ كیلومتری غرب اصفهان و شمال روستای كرد علیا (یا كرد بالا از توابع شهرستان تیران و كرون) در ارتفاعات دالانكوه قرار دارد آبشار كرد علیا می باشد. این آبشار كه از آب شدن چال‌برف‌های دالانكوه جریان می‌یابد، در اوایل بهار آبریزی بیشتری دارد و در تابستان خشك می‌شود. ارتفاع این آبشار حدود ۵۰ متر می‌باشد.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-DgnHAfxFg2

خانه مشروطه

خانه مشروطه اصفهان، خانه‌ای است با سبك معماری چشم نواز دوره قاجار و متعلق به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی.این خانه تاریخی با معماری تاریخی، زیبا و چشم‌نواز دارای ۲ شاه‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، ۲ حیاط اندرونی و بیرونی و نیز ۱۲ اتاق است.اتاق ۷ دری این خانه از ۲ طرف دارای شیشه‌كاری است. این شیشه‌كاری‌ها روی ۷ لنگه در كه به آن اُرُسی گفته می‌شده قرار گرفته‌اند كه در زمان تابش نور آفتاب محیطی بسیار زیبا را در این اتاق بوجود می‌آورند.در این خانه علما، آزادیخواهان، رجال سیاسی ـ فرهنگی و مردم اصفهان گردهم می‌آمدند تا درباره مشروطیت و حكومت غیرمستبدانه و امور مدنی خود مشورت كنند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-okDKpCOhTk

چهل ستون

چهل‌ستون از بناهای تاریخی استان اصفهان و یكی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اصفهان است. باغ چهل ستون كه بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس یكم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تكمیل شد و در ساختمان موجود مركزی، تغییرات كلی داده شده‌است و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه كاری و كاشی كاری دیوارها و سقفها افزوده شده‌است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-Ce3f0wD2c1

مدرسه چهارباغ

از جاهای دیدنی اصفهان مدرسه چهار باغ است كه به نام مدرسه سلطانی و مدرسه مادرشاه نیز نامیده می شود ، آخرین بنای تاریخی و دیدنی عهد صفویه در اصفهان می باشد ، كه برای تدریس و تعلیم طلاب علوم دینی در دوره آخرین پادشاه صفویه ، شاه سلطان حسین از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری ساخته شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-LlNSQ7kqN1

باغ گلها

یكی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان باغ بزرگ گلها است و جای جای آن باغ در باغ، اما این پروژه معظم واسطه عقد پاركهای شهر به شمار می‌رود. ویژگی و امتیاز منحصر به فرد این باغ را باید در وجوه چندگانه تفریحی، فرهنگی، آموزشی و تحقیقی آن جستجو كرد كه امید می‌رود با جذابیتهای چشمگیر خود، استعدادهای توریستی شهر اصفهان را بیش از پیش افزایش دهد و تقویت كند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-s2bXZrfiQs

اصفهان از نظر سیاحت ، جهانگردی و گردشگری ، چون نگینی در میان شهرهای ایران ،بلكه جهان می درخشد و به یقین می توان گفت از نظر جذابیت های گوناگون تفریحی ، هنری ، تاریخی ، سرآمد شهرهای ایران بوده و به جرات می توان آن را از نظر جاذبه های تاریخی جزو چند شهر مهم جهان به شمار آورد . از این روست كه تاكنون جهانگردان زیادی از این شهر دیدن كرده اند .آنچه اصفهان را جهانی كرده ، روح ایمان ، فلسفه ، اندیشه و هنر بزرگ ایرانی – اسلامی است كه در اجزای هر بنای این شهر تبلور یافته و ذره ذره ی آن را عطرآگین نموده است .
اصفهان با همه ی این جذابیت ها ، سزاوار است جایگاه والاتری در صنعت گردشگری داشته باشد . با توجه به موقعیت بسیار مهم گردشگری اصفهان در جهان ، كه هفتمین شهر گردشگری جهان می باشد ،بر آن دانستیم كه ۱۰۰ جای دیدنی این شهر را در یك مطلب بیاوریم . ادامه این جاهای دیدنی اصفهان را در زیر ببینید :

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یكی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان و میدان های جهان به طول تقریبی ۵۰۷ و عرض ۱۵۸ متر است كه همانند زنجیری چهار اثر تاریخی بی نظیر دنیا را به هم پیوند داده است : مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، سر درب بازار قیصریه و كاخ عالی قاپو.همچنین پیرامون میدان نقش جهان دویست حجره دو طبقه قرار دارد.با انتخاب اصفهان به پایتختی در عهد صفویه و گسترش این شهر، میدان نقش جهان به جای میدان كوچكی كه از دوران تیموریان باقی مانده بود احداث گردید.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-1vqog3weHg

منار جنبان اصفهان

منار جنبان به‏ صورت یك بقعه و دو مناره است كه بر روی قبر «عمو عبدالله» از زهاد و صُلحای معروف قرن هشتم هجری بنا شده است. ایوان منارجنبان یكی از نمونه‏ های ابنیه سبك مغولی ایران است و از آن دوره كاشی‏كاری‏هایی هم دارد. مناره‏ ها بعداً و در تاریخی كه درست معلوم نیست و احتمالاً در آخر عصر صفویه به ایوان مزبور اضافه شده و با حركت دادن یكی از آنها، نه تنها مناره دیگر به حركت درمی‏آید بلكه تمامی این ساختمان مرتعش می‏شود.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-lmgwixXFdD
منار ساربان
از جاذبه های تاریخی شهر اصفهان منار ساربان می باشد كه قدمت آن به دوران حكومت سلجوقیان در میان سالهای ۵۲۵ و ۵۵۰ هجری قمری مربوط می شود.منار ساربان كه متعلق به قرن ششم و دوره سلجوقیان می باشد، در محله قدیمی جویباره و در خیابان كمال ساخته شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-AISM60NQLJ
مناره چهل دختران
یكی از آثار چالب دوره سلجوقی در اصفهان، مناره چهل دختران است كه با تزیینات آجری و كتیبه های كوفی آراسته شده است. مناره چهل دختران را “ابوالفتح نُحوجی” در سال ۵۰۱ هجری قمری بنا كرده است. نهوج از توابع اردستان و سال ۵۰۱ مقارن با سومین سال پادشاهی سلطان محمد بن ملكشاه سلجوقی است كه در آن زمان، اصفهان پایتخت سلسله سلجوقی بوده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-jTJkO0eEay
مدرسه چهار باغ
از جاذبه های گردشگری شهر اصفهان مدرسه چهار باغ است كه به نام مدرسه سلطانی و مدرسه مادرشاه نیز نامیده می شود ، آخرین بنای تاریخی و دیدنی عهد صفویه در اصفهان می باشد ، كه برای تدریس و تعلیم طلاب علوم دینی در دوره آخرین پادشاه صفویه ، شاه سلطان حسین از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری ساخته شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-DgXrweI1k6
مدرسه كاسه گران
مدرسه كاسه گران از مكان های قدیمی اصفهان مربوط به دوره صفوی است و در سبزه میدان، بازار ریسمان واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شمارهٔ ثبت ۳۸۶ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مدرسه كاسه گران از جهای دیدنی اصفهان از بناهائی است كه در آخرین سال سلطنت شاه سلیمان و آغاز حكومت شاه سلطان حسین صفوی در نزدیك مسجد جامع اصفهان در بازار ساخته شد. بانی مدرسه امیرمحمد مهدی حكیم اردستانی است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-mx8bZx1MOt

آتشكده آتشگاه

آتشگاه اصفهان از بناهای تاریخی اصفهان و از یادگارهای ایران باستان است. این بنا نزدیك رودخانه زاینده رود است و ساخت آن را به دوران ساسانی یا پیش از آن نسبت داده‌اند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-NFYstPJLEG

انگورستان ملك

در زمان سلطنت نادرشاه افشار باغ انگوری كه متعلق به مردم اصفهان بود به عنوان مالیات از آنها گرفته شد و به تصرف دولت درآمد. در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به تصرف مسئول امورمالی حكومت اصفهان درآمد و بعدها فرزند این شخص به نام حاج محمدابراهیم خان كه لقب ملك التجار داشت بنای انگورستان را احداث كرد و به برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه اختصاص داد. معمار سازنده این بنام استاد حسین چی است و تاریخ وقف نامه آن سال ۱۳۴۱ هجری قمری است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-kRlkzTQYv6
برج كبوتر مرداویج
معماری كبوترخانه مرداویج شبیه یك گل طراحی شده كه دورتادور آن هشت دایره وجود دارد و یك دایره نیز در وسط قرار گرفته است. برج كبوتر مردوایج دارای ۱۸ متر ارتفاع می باشد و قطر قاعده پایین آن نیز ۱۶ متر اندازه گیری شده است. مصالح بكار رفته در ساخت برج كبوتر مردوایج اصفهان، گل، خشت خام و پینه می باشد.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-mI3OudRtJI
مدرسه ملا عبدالله
به انتهای بازار عطار‌ها كه می‌رسیم با چهارسوی شاه روبرو می‌شویم و روی آن نوشته شده، مدرسه ملا عبـدالله، این مدرسه در همجواری حمام شاه است. این مدرسه در دوره‌های اخیر به شمارهٔ ۲۲۴ به ثبت تـاریخی رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-Tr25RRFZS9
مدرسه امامی
مدرسه امامی از مدارس بسیار قدیمی و زیبا و معروف و از جاهای دیدنی اصفهان است كه در مجاورت مقبره بابا قاسم واقع شده است. ساختمان بنا دو طبقه است كه با نقشه چهار ایوانی برای سكونت و درس طلاب علوم دینی ساخته شده است. مدرسه امامی دارای تزئینات كاشیكاری بسیار زیبا است و قسمت هائی از ایوان و طاق های آن با كاشی های معرّق و ۷ رنگ پوشانده شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-RVmbPeRcF1
خانه مشروطه اصفهان
خانه مشروطه اصفهان، خانه‌ای است با سبك معماری چشم نواز دوره قاجار و متعلق به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی. این خانه تاریخی با معماری تاریخی، زیبا و چشم‌نواز دارای ۲ شاه‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، ۲ حیاط اندرونی و بیرونی و نیز ۱۲ اتاق
است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-QzpMrzt2UX

خانه استاد جلال الدین همایی

خانه استاد جلال همایی در دوره قاجاریه در محله پاقلعه اصفهان ساخته شده است. مرحوم استاد جلال‌الدین همایی، ادیب، شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۲۷۸ در این خانه به دنیا آمد.این خانه، بنایی است یك اشكوبه با حیاط مربع شكل كه در دو جبهه غرب و جنوب آن ساختمان قرار گرفته است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-URUqUIBiR6
خانه دكتر بهشتی
خانه دكتر محمد حسینی بهشتی در شهرستان اصفهان، خیابان شهید بهشتی و كوچه‌ای به همین نام قرار دارد.این خانه با توجه به سبك معماری‌اش از جمله آثار دوره پهلوی است و متعلق به شهید دكتر بهشتی بوده است.این خانه در مساحتی حدود ۲۲۰ متر مربع در ۲ اشكوب ساخته شده و مجموعه فضاهای آن در دو قسمت شمال و جنوب حیاط مستطیل شكل طراحی شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-Cxe25gplPs
خانه قدیمی مارتاپیترز
خانه قدیمی مارتاپیترز معروف به خانه جائی از بناهای تاریخی و با ارزش دوره صفویه می باشد كه با توجه به مدارك موجود و بررسی های انجام شده در آن روزگار وسعت زمین و ساختمان های آن بیش از مساحت فعلی بوده است. این خانه كه در تقاطع خیابان حكیم نظامی و كوچه كلیسای وانك (محله جلفا)قرار دارد متشكل از بخش های مختلفی است كه شامل چند ساختمان جدا از یكدیگر در جبهه های مختلف می باشند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-mAlbom3S1D
خانه كدخدایی
خانه تاریخی كدخدائی توسط شهرداری اصفهان احیاء و كاربری جدیدی یافت» خانه تاریخی منسوب به كدخدائی بنای ارزشمند متعلق به دوره قاجار است كه در خیابان ابن سینا در محله پادرخت ، كوچه كدخدا و در قالب طرح محور تاریخی، فرهنگی، گردشگری دردشت واقع شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-GXl1nxcwau
خانه دهدشتی ها
خانه دهدشتی ها از جاهای دیدنی شهر اصفهان مربوط به دوره قاجار است و در شهر اصفهان، چهار باغ عباسی، دروازه دولت، خیابان مسجد باب الرحمه كوچه جهان نما، انتهای بن‌بست دهدشتی، پلاك ۱۱۰ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۱۰۲ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-alSzBpy9Lx
خانه قزوینی های اصفهان
خانه قزوینی ها در منطقه شهشهان واقع شده است. خانه‌ای تاریخی در اصفهان است كه قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد. با وجود خانه‌های قدیمی بسیار در اصفهان، بازدید از شمار اندكی از آنها مانند خانهٔ قزوینی‌ها برای توریست‌ها امكان‌پذیر است. این خانه دارای ساختمانی زیبا و نقشه‌ای استادانه است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-dRbRqBvLcA
خانه تاریخی كشیش
” خانه تاریخی كشیش اصفهان “، یكی از معدود خانه های باقی مانده ی جلفا، به سبك معماری صفویه است كه در كوچه سنگتراش ها، در محله تبریزی ها واقع شده است. این خانه تاریخی متعلق به ” گارگین هانانیان”، كشیش محترم جلفا بود، كه در سپتامبر ۱۹۴۰م، درگذشت و در كنار ناقوس كلیسای وانك به خاك سپرده شد.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-DCkpInflnF
سرای بدیع
یكی از خانه های قدیمی در اصفهانه كه معماری داخلی بسیار زیبای در نوع خودش دارد. سرای بدیع اصفهان همان خانه معروف حاج رسولی‌های سابق است كه زمان ساختش به اواخر صفوی می‌رسد و زمانی شامل چهارخانه قدیمی بوده كه سه خانه از آن به طور كامل تخریب شده است اما خانه باقیمانده مطابق با الگو برداری از خانه های زمان صفوی به صورت یك دست و بدون اضافه نمودن هیچ بخش الحاقی به كالبد اصلی آن مرمت شده و به شماره ۹۰۶۰ به ثبت میراث فرهنگی استان اصفهان درآمده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-a9I4c0Nqep
حمام شاه علی
حمام شاه علی مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، خیابان عبد الرزاق، محله جماله واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۴ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-Nibih3yA4u
حمام جارچی اصفهان
مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان خیابان حكیم، بازار باغ قلندرها واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند۱۳۸۳ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-dtpNqcAS37
حمام رهان
این حمام تاریخی توسط یكی از رجال سلسله زندیه به نام حاج آقا محمد رنانی ساخته شده است، به دستور ایشان این مجموعه و شاهكار بی نظیر، در میان ۴ محله قدیمی رهنان و در كنار بازارچه و مسجد ذوقبلتین بنا شده است .

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-8j14OssQED

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله از شاهكارهای معماری و كاشیكاری قرن یازدهم است و به فرمان شاه عباس اول در مدت ۱۸ سال بنا شده است.نام این مسجد برگرفته از نام یكی از علمای مشهور و بزرگ عصر صفوی به نام شیخ لطف الله بن عبدالكریم است. شیخ لطف الله از مردمان جبل عامل لبنان بود كه مانند اكثر علمای دیگر توسط شاه عباس صفوی به ایران مهاجرت كرد و در اصفهان سكونت كرد. حكومت صفوی به مذهب تشیع بسیار بها می داد و چون شیخ لطف الله پدر زن شاه عباس بود از تكریم بیشتری نسبت به دیگر علما برخوردار بود.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-JknkIQaHAf
از آثار تاریخی و جاهای دیدنی اصفهان : مسجد جامع
مسجد جامع اصفهان تركیبی از سبك های معماری و تزئین كاری ایران در گذر زمان است از قدیمی ترین مساجد ایران است كه بر روی ویرانه های مسجد قدیمی تری ساخته شده كه اعراب ساكن حومه اصفهان در قرن دوم هجری ساخته بودند.تاریخچه ساخت مسجد به قرون اولیه هجری و در زمان عباسیان بوده، زمانیكه مهمترین طرح های توسعه در دوران آل بویه و صفوی صورت پذیرفته اند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-fSaiyv951Z

مسجد امام اصفهان

در منتهی الیه جنوبی میدان امام مسجدی برپاست كه نمونه ارزنده ای از معماری قرن ۱۱ هجری به شمار می رود. ساختمان مسجد امام اصفهان در سال ۱۰۱۹ هجری برابر با ۱۶۱۱ میلادی شروع شد و در سال ۱۰۳۸ هجری برابر با ۱۶۲۹ میلادی به پایان رسید. این مسجد به عنوان یك بنای عمومی برای استفاده مردم ساخته شد.سردر زیبا و با شكوه مسجد امام اصفهان با كاشی معرق است اما بقیه قسمت ها با كاشی خشت تزئین گردیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-FiCQx46uGC
مسجد ركن الملك
یكی از بناهای مشهور اصفهان كه در اوائل قرن چهاردهم هجری ساخته شده مجموعه مسجد ركن الملك است. این اثر نفیس و جالب كه در ابتدای تخت فولاد واقع شده است از بناهای حاج میرزا سلیمان خان ركن الملك شیرازی است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-yKkkIVsbJB
مسجد و مناره علی
در جوار مقبره هارون ولایت، مسجدی قرار گرفته كه در زما ن شاه اسماعیل اول صفوی به سال ۹۲۹ هجری قمری ساخته شده است. این بنای باشكوه و زیبا از نظر هماهنگی در ابعاد و اندازه ها و نیز از لحاظ آراستگی نمای سر در در عداد یكی از شاهكارهای عصر صفوی است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-ipMqhCJ5G0
مسجد حكیم
در زمان سلطنت نادرشاه افشار باغ انگوری كه متعلق به مردم اصفهان بود به عنوان مالیات از آنها گرفته شد و به تصرف دولت درآمد. در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به تصرف مسئول امورمالی حكومت اصفهان درآمد و بعدها فرزند این شخص به نام حاج محمدابراهیم خان كه لقب ملك التجار داشت بنای انگورستان را احداث كرد و به برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه اختصاص داد. معمار سازنده این بنام استاد حسین چی است و تاریخ وقف نامه آن سال ۱۳۴۱ هجری قمری است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-dcD2GG9lAT
مسجد گار
این بنا در روستای گار در ۲۲ كیلومتری خاور اصفهان و ساحل جنوبی زاینده رود واقع شده و امروز تنها مناره و بقایای بخشی از دیوارهای گنبدخانه مسجد برجای مانده است. با توجه به مناره و كتیبه سلجوقی آن و همچنین بقایای كتیبه و تزییناتی از دوره ایلخانی می ‌توان گفت كه اصل مسجد مربوط به دوره سلجوقی است كه در دوره ایلخانی بازسازی شده و محراب و تزییناتی بدان الحاق شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-oMKmRcyvYh
مسجد علیقلی آقا
علیقلی آقا یكی از خواجه سرایان نیكوكار زمان شاه سلطان حسین صفوی بود كه در زمان حیات با بركتش، مسجد و بازار و سرا و چهار سوق زیبایی به نام خود و در محله بید آباد اصفهان ساخت.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-HNgmEDt3Hu
مسجد جامع كاج اصفهان
این بنا در ۲۴ كیلومتری اصفهان و شمال بستر زاینده رود واقع شده است و از آثار قرن هشتم هجری محسوب می ‌گردد. نقشه مسجد عبارت از چهار طاقی گنبدداری است كه از جهات شمال، خاور و باختر، به بیرون راه دارد. در ضلع جنوبی این مسجد، محراب و در ضلع شمالی آن، از بیرون، ایوانی به عرض ۷۰/۸ و عمق ۸۰/۶ متر قرار دارد. مصالح اصلی این بنا از آجر است و در گذشته دارای مناره و الحاقاتی بوده كه از بین رفته‌اند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-zQ31Bc0ABu
مسجد ایلچی
مسجد ایلچی درمحله احمد آباد اصفهان واقع شده است. كتیبه تاریخی سر در مسجد حاكی از آن است كه این مسجد دردوره سلطنت شاه سلیمان صفوی به وسیله (صاحب سلطان بیگم) دختر حكیم نظام الدین محمد ملقب به حكیم الملك ایلچی و توسط (خواجه سعادت) نامی از خواجگان او به اتمام رسیده است. كتیبه سر در این مسجد در سال ۱۰۹۷ نوشته شده است. در بالای سكوها و در داخل مقرنس‌های سر در مسجد ایلچی خطوط بنایی بسیاری نقش بسته است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-wTKTSASE9F
مسجد ایزایران
در سی كیلومتری خاور اصفهان و در جنوب بستر زاینده رود دهكده ازیران واقع شده كه مردم محل آن را (ازیرون) تلفظ می ‌كنند. در این دهكده كه در خاور دشتی واقع شده، به سبك بناهای مغولی در قرن هشتم هجری مسجد جالب توجهی وجود دارد كه در حال انهدام و ویرانی است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-8EoaYPhrn7
مسجد جامع دیلمی
در انتهای بازار رنگرزان واقع شده است و در دورهٔ شاه عباس دوم به دست پزشك او حكیم محمد داوود در محل ویرانه‌های مسجد جامع دیلمی جورجیر یا مسجد صاحب اسماعیل بن عباد از قرن چهارم هجری بنا شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-zEXbDho4Lw
از جاهای دیدنی اصفهان : كلیسای وانك
بزرگترین و زیباترین كلیسا ,كلیسای وانك اصفهان است. كلیسای وانك از نظر طلاكاری سقف و سطح داخل گنبد و نقاشی های تاریخی از زیباترین كلیساهای جلفای اصفهان است.داخل كلیسا و تمام دیوارهای اطراف و جوانب آن از تزئینات نقاشی رنگ و روغن و آب طلا به سبك ایرانی و تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) متاثر از نقاشی ایتالیایی تزئین شده است.برج ناقوس روبروی در اصلی كلیسا به سبك ایرانی است و در زمان شاه سلطان حسین ساخته شده است

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-8XSSRXweZr
كلیسای كاتارینیان
كلیسای كاتارینه مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جلفا، محله چهارسو، خیابان خاقانی، كوچه رامین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۹۰ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-NeXomTQWBk
كلیسای هوانس مگردیچ مقدس
این كلیسا كه در محلهٔ چهارسو واقع است در۱۶۲۱م بنا شده. پلان كلیسا با ابعاد ۱۵ x 5/21 به سبـك بازیـلـیك چهـارستون در جهت شرقی ـ غربی قرار گرفته. ستون ها با قوس هایی به یكدیگر و به دیوارهای جانبی متصل اند. گنبد كلیسا با نورگیرهای متعدد و نیز سقف بنا برروی این قوس ها تكیه دارند. محراب كلیسا در قسمت شرقی واقع شده كه در دو طرف آن اتاقك هایی با پلان چهارگوش و محراب مجزای خود قرار گرفته اند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-dIMMJcXD1q

كلیسای كاتولیك ها

كلیسای كاتولیكها مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، محله جلفا، خیابان حكیم نظامی، كوچه كاتولیكها واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۲۰ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-68ir4obwZe
كلیسای یوحنا
كلیسای یوحنا مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جلفا، خیابان خاقانی، كوچه چهارسو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۷۷ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در سال ۱۶۲۱ میلادی ساخته شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-sFGDIqbb0r
كلیسای نیكاغایوس
كلیسای نیكاغایوس مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جلفا، محله قاراكل، كوچه خواجه عابد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۷۱ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-rfh4R89Yw1
كلیسای هاكوپ مقدس
مجموعه كلیسای مریم و هاكوپ مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ واقع شده و در حال حاضر خیابان توحید از مجاور آن عبور میكند. این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۷ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-aTwxrDGaw8
كلیسای میناس مقدس اصفهان
كلیسای میناس مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جلفا، محله تبریزیها، كوچه تبریزیها واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۷۸ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-jYl1hsz9eh
كلیسای نرسس
كلیسای نرسس مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جلفا، محله سنگتراشها، كوچه سنگتراشها واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۸۰ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-SvL1b0Wsis
كلیسای مریم مقدس
مجموعه كلیسای مریم و هاكوپ مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ واقع شده و در حال حاضر خیابان توحید از مجاور آن عبور میكند. این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۷ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-xJvZkJt2uN
كلیسای گریگور
كلیسای گریگور (لوسارویچ مقدس) مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، محله جلفا، خیابان خاقانی، كوچه میدان كوچك واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۸ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-g8VdRoGjEi
كلیسای سركیس
كلیسای سر كیس مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جلفا محله ایروان، خیابان خاقانی، كوچه نماز خانه ایروان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۵ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-8q43FylMvd
كلیسای بدخهم
این كلیسا كه به نام زادگاه حضرت عیسی مسیح بیت اللحم یا اورشلیم نامگذاری شده است جنب میدان بزرگ واقع در خیابان نظر محله جلفای اصفهان،در مجاورت كلیسای حضرت مریم مقدس، در سال ۱۶۲۸ میلادی توسط خواجه پطرس ولیجانیان، تاجر نامی روزگار صفوی بنا گردید.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-tfkkOwvgZJ
كلیسای استپانوس مقدس
این كلیسا در جنوب خیابان خواجه نظر و در محلهٔ هاكوپجان قرار گرفته و در۱۶۱۴م بنا شده. پـلان كـلیـسای استـپانوس مـقـدس، كـه بـزرگ تـریـن كلیسای اصفهان است، با ابعاد ۱۷ x34متر به سبك بازیلیك ستون دار در جهت شرقی ـ غربی قرار گرفته. گـنـبـد كـلیسـا، كـه دارای هـشت نورگیر است، به وسیلهٔ قوس هایی به چهار ستون بنا و دیوارهای جانبی تكیه دارد و دو گنبد كوچك قوسی شكل نیز در دو طرف گنبد اصلی قرار گرفته اند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-FB9JQYVUVL

موزه چهلستون از جاهای دیدنی اصفهان

در راستای حفظ و نگهداری مجموعه كاخ و آثار به جا مانده از گذشته و معرفی به نسل آینده كاخ چهلستون به موزه تبدیل گردید.نمای ساختمان مربوط به دوران صفویه بوده و ساخت و ساز كاخ درسال۱۰۵۷هجری به اتمام رسیده است.در مهر ماه ۱۳۲۷ هجری شمسی با حضور عالیترین مقامات مملكتی و اساتید و هنرمندان و علاقمندان این مرز و بوم به موزه تبدیل گردید كه اسامی آنها در دفتر یادبود به جا مانده و ثبت وضبط گردیده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-jwvJgNIGoZ
موزه آب
موزه ای بسیار شگفت انگیز و ارزشمند كه در شهر اصفهان واقع شده است. موزه آب اصفهان مشتاق دوم، بعد از پل شهرستان روبه‌روی دانشگاه پیام نور و نرسیده به باغ جوان، امور آب شرق اصفهان قرار دارد. وارد می‌شوم. پس از طی ۱۰۰ متر در سمت چپ با تابلویی مواجه می‌شوم كه روی آن جمله «موزه آب اصفهان» نوشته شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-b96W4yYfgk
موزه موسیقی
در یك خیابان سرسبز در محله قدیمی جلفا در اصفهان (مهم‌ترین شهر توریستی ایران)، به دور از میدان نقش جهان و بازار تاریخی معروف اصفهان، موزه جدید موسیقی به شما خوش‌آمد می‌گوید.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-bILv386oDC
موزه خاچاطور گساراتسی
موزه خاچاطور گساراتسی موزه ای بسیار زیبا كه در كلیسای معروف وانك در شهر اصفهان واقع شده است. خاچاطور گِساراتسی شخصی است كه صنعت چاپ را در سال ۱۶۳۸ میلادی در ایران و خاورمیانه پایه گذاری كرده است. به پاس تشكر و قدردانی از زحمات وی موزه ی واقع در محوطه ی كلیسای وانك از سال ۱۳۹۱ به عنوان موزه ی خاچاطور گساراتسی نام گرفت.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-AzorvdzJEG
موزه هنرهای تزئینی
موزه هنرهای تزئینی اصفهان در عمارت ركیب خانه اصفهان در خیابان استانداری شهر اصفهان واقع شده است . علت نامگذاری این بنا به ركیب خانه این است كه در دوره صفوی، جایگاهی برای قرار دادن لوازم و اشیاء اصطبل سلطنتی بود.بیش از ۳۰۰۰ شی تاریخی متعلق به دوران صفویه و قاجاریه در موزه هنرهای تزئینی اصفهان به چشم می خورد.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-l1DoR2AQcq

پل خواجو یكی از جاهای دیدنی اصفهان

پل خواجو یكی از جاذبه های گردشگری اصفهان است كه این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.پل خواجو را پل شاهی و بابا ركن الدین و شیراز و حسن آباد هم نامیده اند از بناهای شاه عباس دوم صفوی است كه در سال ۱۰۶۰ هجری بنا شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-nx4yzYWWqO

پل چوبی از جاهای دیدنی اصفهان

پل چوبی اصفهان ارتباط باغ های سلطنتی دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه با باغ های وسیع سعادت آباد، و بناهای با شكوه هفت دست، آئینه خانه، كشكول و نمكدان را برقرار می ساخت و محل عبور خانواده شاه صفوی، امرا، اشراف، مهمان ها و سفیرانی بود كه اجازه ملاقات با شاه عباس دوم را می یافتند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-cNC4lzLpx9
پل مارنان
پل تاریخی مارنان واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در غربی ترین قسمت شهر اصفهان بوده شكل امروزی این پل با نمای ساختمانی عصر صفوی تغییر اساسی نكرده است ولی تعمیرات مكرری را سر گذارنده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-nVJSbft7Vl

پل شهرستان ( جی ) از جاهای دیدنی اصفهان

پل شهرستان در تاریخ ۱ دی ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۹ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدیمی ‏ترین پل زاینده‏ رود است كه به عقیده بعضی از محققین اساس امروز آن ساسانی است ولی ریشه و پایه هخامنشی دارد و قسمت های فوقانی آن الحاقاتی از آثار دوره دیالمه و سلاجقه را در بر می‏ گیرد . این‌ پل‌ قدیمی‌ در ناحیه‌ « جی‌ قدیم ‌» ‌ واقع‌ شده‌ و از نظر معماری‌ فوق ‌العاده‌ جالب‌ توجه‌ است‌ و یكی از پل های باستانی است كه در چهار كیلومتری مشرق اصفهان واقع و از دو طرف از آن پل عبور می ‏كنند . یكی از خیابان های مشتاق و سارویه و از دامنه تپه اشرف و دیگر از دالان بهشت ؛ در دو طرف این پل بیشه و باغ ها و آپارتمان های تابستانی وجود دارد .

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-7fpq4SW5EU
كاروانسرای قلعه شور
كاروانسرای قلعه شور از جمله آثار دوره قاجار است و در ۲۰ كیلومتری جنوب شرقی شهرستان اصفهان در روستایی به همین نام قرار دارد.این كاروانسرا در دوره قاجار و در زمان ظل‌السلطان ساخته و در سال ۱۳۳۲ مرمت شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-VhUGEIY7BC

بازار قدیمی اصفهان

بازار اصفهان یكی از بزرگ‌ترین و جالب‌ترین بازارهای ایران و جهان اسلام است.در بین بازارهای شهرهای بزرگ ایران كمتر بازاری از نظر تیپ معماری و عناصر متنوع آن، مانند بازار اصفهان سالم مانده و به همین جهت به شدت مورد توجه معماران و شهرسازان داخلی و خارجی قرار دارد.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-Syq9gUiESj
بازار قیصریه
بازار قیصریه بازاری است در بافت تاریخی اصفهان كه عمدتاً به فعالیت فرش‌فروشان اختصاص دارد. سردر قیصریه، ورودی این بازار است. این بازار كه با نام بازار سلطانی نیز خوانده می‌شود، از بزرگترین و مجلل‌ترین مركز خرید و فروش در دوران صفویه بوده است و در سال ۱۰۲۹ هجری قمری (دوران صفویه) در شمال میدان تاریخی امام ایجاد گردید كه میدان امام را به میدان عتیق (كهنه) و اصفهان عصر سلجوقی مربوط می‌كند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-qUiHaOG745
بازار هنر
از بازارهای معروف و مشهور اصفهان می توان از بازار هنر اصفهان كه در دوره صفویه بنا شده است و یكی از شاهكار های معماری آن دوران بوده نام برد . نام این بازار در گذشته كاروانسرای مادر شاه بوده كه بعده ها نام آن به بازار هنر تغییر می كند. این بازار در قدیم بلند ترین بازار اصفهان و به بازار بلند اصفهان معروف بود، به دلیل ارتفاع هشت متری بازار این لقب برای آن انتخاب شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-qAdLIvetBt
مجتمع تجاری اوسان
مجتمع تجاری اوسان یكی از شیك‌ترین مراكز خرید اصفهان است. در این مركز خرید برند‌های مختلف داخلی و خارجی شعبه دارند و انواع پوشاك و بدلیجات را می‌توانید از آنجا تهیه كنید، قیمت‌ها در این مركز خرید به نسبت بالاست و اگر به دنبال خرید ارزان هستید بهتر است گشت‌هایتان را در این پاساژ بزنید و بعد برای خرید‌ به مجتمع تجاری پارك كه در دوقدمی این مركز خرید قرار دارد، بروید.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-vJVwdwUaHJ
ارگ جهان نما
مجتمع تجاری اداری و فرهنگی ارگ جهان نما اصفهان از مراكز خرید اصفهان است كه با متدها واصول خرید و فروش مدرن در خیابان امام حسین به بهره برداری رسیده است.مجتمع عظیم ارگ اصفهان با مساحت زیربنایی ۷۸۰۰۰ متر مربع در بازه حدفاصل چهارباغ عباسی (دروازه دولت) و خیابان های طالقانی و شمس آبادی بنا شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-Umre6VxWeH

مركز پرنده نگری آوای بوم از جاهای دیدنی اصفهان

مركز پرنده نگری اصفهان اولین مركز پرنده نگری در كشور است. گردشگران علاقه مند با حضور در این مكان در ابتدا به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه با پرنده نگری به وسیله ابزار آموزشی آشنا شده و پس از آن هر گروه ۵ الی ۱۰ نفره به همراه یك راهنمای پرنده نگری مجرب، در كوه پیاده روی كرده و به تماشای پرندگان در محیط طبیعی خود میپردازند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-BzWZYUYPuT
باغ خزندگان زنده
باغ خزندگان زنده واقع در پارك طبیعی ناژوان در سال ۹۱ با هدف آشنایی شهروندان با انواع خزندگان و گونه های مختلف آن آغاز به كار كرد. از دیگر اهداف این مجموعه معرفی مار به عنوان یكی از با ارزش­ترین موجودات در چرخه طبیعت با توجه به فواید آن از جمله كنترل آفات كشاورزی و باغبانی، استفاده از سم مار جهت داروسازی و … می­باشد.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-jHdnmogt38
باغ موزه پروانه ها
باغ موزه پروانه ها در محدوده پارك طبیعی ناژوان در فضایی به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع واقع شده و دارای بیش از ۱۰۰ گونه گل و گیاه از جمله درختچه فردوس، درختچه سیكاس، درختچه لیندا، انواع بنجامین­ها، انواع فیكوس­ها، انواع بگونیا، آگاو و …. می باشد. در سه نقطه از این باغ با بدنه­سازی­های انجام شده تعداد ۴۸ عدد قاب شامل ۲۲۰۰ پروانه زیبا و رنگارنگ به نمایش گذاشته شده است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-6b1qEerA7i

باغ فدك از جاهای دیدنی اصفهان

این باغ در سال ۱۳۷۵ به وسعت ۸۵ هكتار در شمال شرق اصفهان احداث شد.از جمله دلایل اهمیت باغ فدك وجود ۴۷ هزار اصله درخت و درختچه شامل كاج تهران، كاج شهری، توت، زبان گنجشك، سرو نقره ای، سرو شیرازی، سرو نوش، اقاقیا، ارغوان،‌ نارون، وسك، دادی، به ژاپنی جهت تلطیف هوای شهر می باشد. سطح چمن كاری شده پارك شامل تپه، تپه چینی و اطراف ساختمان اداری حدود ۱۲۵۰۰مترمربع است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-dxrW5hHa3Q
پارك آبی كودكان
در بخش غربی شهر اصفهان و كمی پایین‌تر از جاده ساحلی نوژان، پارك آبی مخصوص كودكان وجود دارد كه طراحی اینجا هم ویژه بچه هاست. از جمله اینكه عمق این محوطه بازی بیشتر از ۴۰ سانتی‌متر نیست و كل فضا با كفپوش‌های ضربه‌گیر پوشانده شده است .در این محوطه بچه‌ها می توانند آب‌بازی كنند و خانواده‌ها هم از سلامت آب این مجموعه اطمینان داشته باشند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-WOdArPIR2R
پارك آبی آبسار
مجموعه پارك آبی آبسار به عنوان بزرگترین پارك سرپوشیده فلات مركزی ایران به بهره برداری رسید این مجموعه در فضایی به وسعت ۱۲۰۰۰ مترمربع واقع گردیده كه بخشهای مختلفی از جمله ۱۳ سرسره روباز و تونلی، مجموعه بازی های كودكان، استخر موج، سونا و جكوزی، رستوران های مختلف، حمام تركی، سالن بازی كامپیوتری و … در دل آن جای گرفته است.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-K7DDIDacfJ
شهربازی ناژوان
یكی از جاهای دیدنی اصفهان كه نباید از آن غافل شد شهربازی ناژوان است كه با بیش از ۳۰ مجموعه بازی از جمله كارتینگ ، سینما ۵ بعدی ، پارك بادی كودكان و بزرگسالان و … در محیطی زیبا و بیادماندنی در ابتدای ورودی پارك جنگلی ناژوان می باشد .

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-5pt1Lnm2oy
تله سیژ ناژوان
تله سیژ ناژوان اصفهان، یكی از مشهورترین تله سیژهای این شهر بوده كه در ابتدای ورودی پارك بانوانی به همین نام واقع شده است. باید بدانید كه طول این تله سیژ ۱۹۲۵ متر بوده و در هر ساعت توانایی جا به جایی ۱۰۰۰ نفر را دارد. در واقع، تله سیژ نوعی تله كابین است كه به جای اطاقك محصور و كابین در ساخت آن از صندلی‌هایی چهار نفره استفاده شده است. صندلی‌هایی كه ایمنی واقعاٌ بالایی داشته و به وسیله اهرم‌هایی محكم نفرات را نگهداری و مهار می‌كنند.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-1R8BH5r82J

باغ جوان از جاهای دیدنی اصفهان

باغ جوان یكی از جاهای دیدنی اصفهان است این باغ زیبا با مساحت ۳۰ هكتار در كلانشهر اصفهان یكی از پارك های بزرگه اصفهان كه بازی هایی مثل: كارتینگ باگی، باشگاه پینت بال و… داره. یكی از بازی های هیجان انگیز كه در باغ جوان اصفهان می توانید انجام دهید، بازی فوتبال حبابی می باشد.. این بازی گروهی و مفرح را می توانید با دوستان یا خانواده تان داشته باشید.

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-LQSDHjKHpf

بهترین رستوران های اصفهان كجاها هستند؟

رستوران نقش جهان – ترنج -خوان گستر – شهرزاد -بریانی اعظم – هرمس -شب نشین – رستوران باستانی اصفهان -آرك – جارچی باشی – آرابو -هوگر – حاج میرزا – قصر منشی و…

خوشمزه ترین غذاهای محلی اصفهان كدامند؟

بریانی یا بریون – كله جوش -حلیم بادمجون – قیمه ریزه نخودچی -یخنی لوبیا – نخودآب- پلو ماش و قمری -كوفته شوید باقالی – یخمه ترش -تاس كباب – كباب زردك -شله بریون زیره – به پلو -آش شوربا – آش سماق – آش اوماج و…

بهترین جاهای دیدنی اصفهان در عید نوروز كجاها هستند؟

نقش جهان – چهلستون – جلفا -هشت بهشت – پل خواجو – سی و سه پل -كلیسای وانك -چادگان – صفه -منار جنبان – خانه مشیر الملك و…

جاهای دیدنی اصفهان (۱۰۰ مكان گردشگری اصفهان با عكس و آدرس)-wSgl9CeKyb