ریپورتاژ آگهی
پناهگاه حیات وحش خاركو

پناهگاه حیات وحش خاركو

این منطقه از سال ۱۳۴۶ تحت حفاظت قرار گرفت ودر سال۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد. این پناهگاه شامل دو جزیره خارك و خاركو به مساحت ۲۳۹۸ هكتار و به فاصله ۴كیلومتر از یكدیگر در شمال خلیج فارس و استان بوشهر قرار دارد
  • 1401/01/13
  • استان : بوشهر
  • شهر : بوشهر
  • دسته : مناطق حفاظت شده ایران
آدرس : بوشهر – خارك – جزیره خاركو
تلفن : 66059000-021

این منطقه از سال ۱۳۴۶ تحت حفاظت قرار گرفت ودر سال۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد. این پناهگاه شامل دو جزیره خارك و خاركو به مساحت ۲۳۹۸ هكتار و به فاصله ۴كیلومتر از یكدیگر در شمال خلیج فارس و استان بوشهر قرار دارد.دارای سواحل صخره ای، شنی و مرجانی بسیار زیبایی است از گونه های مهم جانوری منطقه می توان به آهو، خرگوش، كلاغ هندی، فلامینگو، كاكایی، حواصیل و لاك پشت سبز اشاره كرد.

پناهگاه حیات وحش خاركو-x6hyfc3Yom

آهو مهمترین پستاندار وارداتی به جزیره است. این منطقه زیستگاه مناسبی برای جوجه آوری پرستوهای دریایی تیره و پشت دودی محسوب می شود. پرندگان مهاجری از قبیل اگرت بزرگ، باكلان و فلامینگوی بزرگ نیز به صورت فصلی در جزیره به وفور مشاهده می شود. تاسیسات و فعالیت های گسترده نفتی در جزیره خارك اثرات منفی بر محیط زیست طبیعی داشته است.

پناهگاه حیات وحش خاركو بین N2918 تا N2921 عرض شمالی و E5523 تا E5519 طول شرقی و در ۵۷ كیلومتری شمال غرب شهر بوشهر در استان بوشهر واقع شده است. مساحت آن در حدود ۳۱۲ هكتار می باشد.

پناهگاه حیات وحش خاركو-h8lOuM5jIj

پوشش گیاهی: پوشش های غلفی یكساله و مرتعی از خانواده گرامینه ها و یونجه های یكساله می باشد.

پرندگانی : باكلان ,‌پرستوهای دریایی ,‌كاكایی ها و‌ حواصیلها .

خزندگان : لاك پشت دریایی.

مشكلات و معضلات مهم منطقه

– توسعه بیش از حد و همه جانبه تأسیسات نفت و گاز و پتروشیمی ، جاده كشی و خاكبرداری كه منجر به تخریب شدید زیستگاه آهوان گردیده است .
– افزایش بی رویه جمعیت كلاغ هندی در سطح جزیره
– بیماری پوستی شایع شده در جمعیت آهوان ( سال ۸۲ الی ۸ ) منجر به تلفات قابل توجه گردیده است .

پناهگاه حیات وحش خاركو-u55zgzMHpz

سایر ویژگیهای طبیعی

جزیره خارك به همراه جزیره خاركو به دلیل ارزشهای فوق العاده اكولوژیكی كه دارای یك یاز از احتماعات منحصر به فرد مرجانهای و زیستمندان دریایی ، محل تخمگذاری هزاران قطعه پرندگان آبزی و كنار آبزی می باشد.

آدرس : بوشهر – خارك – جزیره خاركو

پناهگاه حیات وحش خاركو-azgieW5UML