ریپورتاژ آگهی
بهاران شهر

بهاران شهر

شهر جدید بهاران با وسعت تقریبی ۵/۱۰ كیلومتر مربع با داشتن باغات فراوان ، بیشه زارهای حاشیه زاینده رود و كوههای نسبتا مرتفع از نقاط دیدنی شهرستان فلاورجان می باشد.
  • 1400/11/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : بهاران شهر
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در سمت شمال شهر كلیشاد و سودرجان و دنباله كوههای ایرانكوه
تلفن : 66059000-021

شهر جدید بهاران با وسعت تقریبی ۵/۱۰ كیلومتر مربع با داشتن باغات فراوان ، بیشه زارهای حاشیه زاینده رود و كوههای نسبتا مرتفع از نقاط دیدنی شهرستان فلاورجان می باشد. از دیگر جاذبه های دیدنی می توان به مقبره امام زاده سید محمد ، برج های كبوتر و خانه های قدیمی اشاره كرد. حاج حسن باقریان سهلوانی متخلص به الكن از مفاخر این شهر است كه علیرغم بی بهره بودن از سواد خواندن و نوشتن تاكنون سه دیوان از نامبرده به چاپ رسیده است.

موقعیت جغرافیایی شهر بهاران

شهر جدید بهاران از تركیب چند روستا بصورت یك مجموعه تشكیل شده است كه عبارتند از: باغكومه،سهلوان ،اجگرد،حبیب آباد و آب نیل كه بعد از گذشت از شهر كلیشاد و سودرجان به سمت چهارراه آب نیل در سمت راست جاده ای شهر قابل رویت است. شهر بهاران در عرض جغرافیایی حدود۳۲درجه و۳۶ دقیقه تا ۳۲ درجه و۳۱دقیقه عرض شمالی و طول جغرافیایی ۵۱درجه و۳۳دقیقه و۳۰ ثانیه تا۵۱درجه و۳۰دقیقه و۳۰ ثانیه طول شرقی قرار دارد. در سمت شمال شهر كلیشاد و سودرجان و دنباله كوههای ایرانكوه تحت عنوان كوههای شغالو و گردآلو.سمت غرب ساحل زاینده رود وبخش مركزی شهرستان و قسمت جنوب كوه اجگرد و شهر پیر بكران و در سمت شرق دهستان گركن شمالی قرار دارد.

معرفی جاذبه های شهر بهاران

در میان نقاط شهری شهر بهاران ،اجگرد دارای توان و پتانسیل های مناسبی در جهت گردشگری می باشد. اجگرد در انتهای غربی شهر واقع شده است. در سمت غرب اجگرد جاری شدن رودخانه زاینده رود و وجود باغات فراوان هر ساله دهها هزار نفر را پذیرا می باشد. هم چنین وجود كوه نسبتا مرتفع با ارتفاع نزدیك به ۲۰۰۰ متر و با امتداد چند كیلومتر تحت عنوان كوه اجگرد، زمینه های لازم برای ورزش كوهنوردی را فراهم كرده كست. بطوریكه بسیاری از افراد علاقمند و بعضی از اردوهای مختلف مانند بسیج از این كوه استفاده می كنند و در كنار دامنه شمالی این كوه ساختمان امام زاده سید محمد اجگرد قرار دارد كه دارای محوطه باز و دلنشینی با فضای سبز مناسب با درختان زیاد و نهرهای پر آب می باشد كه گروههای كوهنوردی اكثرا از آن جهت استراحت ومحل استقرار استفاده می كنند . تلفیق این دو مجموعه كاملی را تشكیل می دهند و همچنین در ضلع شمالی امامزاده و در فاصله حدود ۱۰۰ متر از آن یك مجموعه از برجهای كبوتر قرار دارد كه در نوع خود در سطح شهرستان بی نظیر است و می توانند برای بینندگان جالب توجه باشد كه به شرح آنها پرداخته می شود.

برجهای كبوتر اجگرد

چنانكه ذكر شد در ضلع شمالی امام زاده سید محمد و در فاصله حدود ۱۰۰ متر از آن ، ۵ ردیف برج كبوتر به شكل خمره یا سیلو وجود دارد كه هر بیننده را مجذوب خود می كند كه هر كدام به ترتیب از۷،۱۱،۱۱،۱۱،۱۷ برج كه قطر برجهای كناری با پی خشتی ۴/۲ متر و قطر برجهای میانی با پی خشتی حدود ۳است كه هر كدام بوسیله یك جرز حدود ۷۰ الی ۶۰ سانتی متر به یكدیگر متصل شده اند.

ارتفاع برجهای كناری حدود ۷ متر و برجهای میانی حدود ۹ متر كه با ارتفاع برجكهای میانی حدود ۱۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارند كه دارای كمربند و قطار بندی گچی می باشند با رواج انواع كودهای شیمیایی و آلی این برجها و كبوتران آن از طرف صاحبان آنها به فراموشی سپرده شده اند كه با گذشت زمان و عدم رسیدگی و تعمیر آنها در حال تخریب شدن كامل هستند و درز و شكاف بین همه این برجها بخوبی قابل مشاهده است.

آنچه باعث برقراری این برجها تا به حال شده است كلاف شدن آنها به یكدیگر بوسیله تیركهای چوبی می باشد. وجود این برجها در كنار هم و ایجاد منظره جالب و دیدنی كه حتی یك الگوی كم نظیر و خاص از برج های كبوتر است از جهت حفظ آثار گذشتگان در بعد اقتصادی و هنری و جلب گردشگران و مشتاقان دیدن آنها حائز اهمیت می باشد قدمت این برجها به گفته اهالی نزدیك به ۱۵۰ سال است.

امامزاده سید محمد اجگرد

محل امامزاده در كنار كوه اجگرد چنانكه ذكر شد دارای فضای باز با درختكاری فراوان در اطراف و محوطه بیرونی جالب و دلنشین و فراخ كه در آن نهرهای آب با فواره تعبیه شده است.

بهاران شهر-vf1Iu44hgv