ریپورتاژ آگهی
روستای راژان ارومیه

روستای راژان ارومیه

روستای راژان ، روستایی است از توابع بخش سیلوانا و در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی واقع شده است .این روستا از نظر بعد جغرافیایی در ارتفاع زیادی نسبت به سایر جاهای منطقه قرار دارد
  • 1401/01/11
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : اروميه
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : توابع بخش سیلوانا و در شهرستان ارومیه
تلفن : 66059000-021

روستای راژان ، روستایی است از توابع بخش سیلوانا و در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی واقع شده است .این روستا از نظر بعد جغرافیایی در ارتفاع زیادی نسبت به سایر جاهای منطقه قرار دارد و به همین دلیل است كه در زمستان بسیار سردتر است و همه‌ساله تپهٔ «كَوی زَر» آن در زمستان باعث راهبندان‌های بسیار خطرناك می‌شود.

 

روستای راژان ارومیه-VAz6m1YwHm

بیشتر افراد مسن و پیر در منطقه بر این عقیده‌اند كه كلمه راژان تغییر یافته كلمه «رزان» (در كردی به معنی باغ و باغچه) است و دلیل آن را وجود درختانی وحشی در سراسر این روستا (و به احتمال قوی در این منطقه) در زمان‌های گذشته دانسته‌اند.به دلیل ایجاد سد چای در منطقه و به زیر آب رفتن چندین روستا . اهالی این روستاها در روستای راژان اسكان گزیدند به همین دلیل راژان دارای نفوس بیشتری نسبت به سایر روستاهای منطقه می‌باشد.

روستای راژان یكی از مناطق دیدنی ارومیه به حساب می آید. از جاهای دیدنی نزدیك به راژان می توان به كوه خلیل، سایت پاراگلایدر، آبگرم هفت آباد،آبشار سوله دوكل و پیست اسكی خوشاكو اشاره كرد.

روستای راژان ارومیه-gtNqXA4yb8

روستای راژان دارای امكاناتی در سطح وسیع یك شهرك می‌باشد، امكاناتی همچون:
وجود دفترپست بانك
وجود مخابرات
تالارپذیرایی مراسم و جشن ها
كتابخانه عمومی(دارای اینترنت رایگان و محل مناسب جهت مطالعه)
دفاتر پیشخوان و خدمات اینترنتی وكافی نت
وجود تعدادبیشماری فروشگاه
مدارس ابتدایی،راهنمایی،دبیرستان
نانوایی نان لواش،سنگك،نان روغنی،بربری
اداره ثبت احوال
اداره آموزش و پرورش
ساختمان بهداشت روستایی

این روستا در دهستان دشت قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۷۱۱ نفر (۵۲۶ خانوار) بوده‌است.علت رشد جمعیت آن مهاجرت روستاهای (دوله پسان، خری، هلوری و تعدادی هم از اهالی روستای میرآباد)كه به دلیل احداث سد شهر بند، روستاهای آنان خراب شدند و در محله‌ای در راژان به نام سه راه راژان مستقر شدند، می‌باشد. جمعیت روستای راژان جمیتی جوان است به‌طوری‌ كه می‌توان گفت حدود۶۰٪ جمعیت آن جوان و مابقی خردسال، كودك، میانسال و پیر می‌باشند.

هم اكنون این روستا كه نزدیك به ۱۰۰۰ خانوار را در خود جای داده است جمعیتی حدود ۶۰۰۰ نفر دارد. روستای راژان بزرگترین روستای مرگور می باشد. اهالی این روستا كردزبان هستند و به كار كشاورزی و دامداری مشغولند. فاصله نزدیك كوهای اطراف راژان و دسترسی آسان به این كوههای در فصل بهار و تابستان گردشگران و كوهنوردان زیادی را به سمت خود می كشاند.

روستای راژان ارومیه-zoCqth4Apr