ریپورتاژ آگهی
ده سلم

ده سلم

ده سلم قناتی دارد كه آب آن نسبتا به دیگر روستا ها بیشتر و نسبتا گرمتر است،
  • 1400/11/10
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : نهبندان
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : خراسان جنوبی
تلفن : 66059000-021

ده سلم قناتی دارد كه آب آن نسبتا به دیگر روستا ها بیشتر و نسبتا گرمتر است، شاخصه این روستا نخلستان های آن است كه در كمتر جایی در خراسان جنوبی دیده می شود.

نخلستان های این روستا در كنار ماسه های كویر مناظر بسیار زیبایی را خلق كرده است كه ارزش سفر كردن و دیدن را دارد
توجه به آثاری كه از گذشته در روستای دهسلم باقی مانده، قدمت آن به اندازه نهبندان تخمین زده می شود.
با استناد به نوشته های جهانگردان، به ویژه جغرافی دانان قرون وسطی كه در نوشته های خود از دهسلم نام برده اند، در می یابیم كه آبادی بزرگی بوده و كانال های آب و بازارهایی داشته است.
هنگامی كه مقدسی آن را توصیف می كند چیزی جز یك ویرانه نبوده است كه اكنون نیز چیزی از آثار گذشته به چشم نمی خورد و تنها علایم باقی مانده از آبادی گذشته كه در جنوب دهكده فعلی قرار داشته، خرده سفال های پراكنده، تكه های شكسته سر قلیان های سنگی و دانه های بلوری است كه احتمالا به لوازم زینتی مربوط می شده است.
دهسلم آخرین روستای حوزه استحفاظی نهبندان است كه در مجاورت استان كرمان قرار دارد.
در روستای دهسلم ویژگی های بارز مناطق كویری متبلور شده و خانه های گنبدی و گلی، نخلستان های خرما و … جلوه هایی از زیبایی های این روستا است در گوشه ای از نخلستان خرمای آن و در بافت قدیم روستا قلعه قدیمی دهسلم قرار دارد كه دیوارهای آن هنوز پا بر جاست.

علاوه بر این قلعه، دو قلعه قدیمی دیگر هم در این روستا وجود دارد كه هر كدام نام و قنات مخصوص به خود داشته و به نام های قلعه محمدتقی خان، ده بالا و شوره گزك معروف هستند.
در این روستا پرورش شتر، شغل اصلی اهالی است و به دلیل این كه قنات روستا نسبت به روستاهای دیگر پر آب تر است، كشاورزی نیر رونق زیادی دارد و علاوه بر خرما، گندم، جو و پنبه هم در آن كشت می شود.
در مورد وجه تسمیه روستای دهسلم در اسناد و حافظه تاریخی مردم نقل و قول های متفاوتی ثبت و ضبط شده است.عده ای بانی آن را پسر فریدون می دانند. ،برخی نیز بر این عقیده اند كه این روستا نام خود را از یكی از سرداران ابومسلم خراسانی گرفته و وی در زمان خلافت یزید، حكمران خراسان و سیستان بوده و نامش سلم بن زیاد بوده است، عده ای از اهالی روستا نیز معتقدند كه در ابتدا دو برادر به نام های سلم و تور، قنات های این روستا را آباد كردند كه دهسلم كنونی را سلم آباد كرده و به ده سلم معروف شده و تور هم روستای تور را آباد كرده كه در منطقه شاهكوه واقع شده كه فاصله چندانی با هم ندارند.

روایت دیگری نیز بر این مضمون وجود دارد كه اولین نفری كه قنات این منطقه را آباد كرده، احتمالا نامش سلم، سلیم یا سلطان بوده كه این روستا به نام دهسلم مشهور شده است.

 

ده سلم-waU4SbH54Q

 

ده سلم-LDerHCtUXF

ده سلم-tzbb3PiQ5B