ریپورتاژ آگهی
بند دره بیرجند

بند دره بیرجند

قدمت سد یا بند دره بیرجند به اواخر دوره‌ زندیه و اوایل دوره‌ قاجاریه می‌رسد. بند دره چون آب آن از دره بالا و پایین عبور می‌كند به این اسم مشهور گشته است. این بند كه مهمترین بند تاریخی و بزرگترین بند كوهستانی شهر بیرجند محسوب می‌شود
  • 1401/01/10
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : بيرجند
  • دسته : سد-آب بند
آدرس : خیابان پاسداران بیرجند در نزدیكی چشمه آب معدنی بند دره
تلفن : 66059000-021

قدمت سد یا بند دره بیرجند به اواخر دوره‌ زندیه و اوایل دوره‌ قاجاریه می‌رسد. بند دره چون آب آن از دره بالا و پایین عبور می‌كند به این اسم مشهور گشته است. این بند كه مهمترین بند تاریخی و بزرگترین بند كوهستانی شهر بیرجند محسوب می‌شود به دستور امیر شوكت‌الملك در سال ۱۲۹۴ قمری ساخته شده‌است.

بند دره بیرجند-U2sJpNMMZ7
بنای این سد با پیروی از شیارهای واقع در كوه و در مناسب‌ترین قسمت دره پایین روی طبقات رسوبی كف رودخانه بنا شده است. بند دره با مصالحی چون سنگ‌های شكسته شده كوه‌ها و آجر و آهك و در بعضی نقاط با ساروج ساخته شده و با توجه به گذشت زمان مقاومت خوبی از خود نشان داده است. این بند یك سازه وزنی بوده و جهت تقویت دیواره‌ بند، پشت بند عظیمی احداث شده است. در وسط دیواره بند یك محفظه‌ای عمودی به شكل چاه وجود دارد كه در هر یك متر ارتفاع به سمت بند دریچه‌ای تعبیه شده كه به داخل بند راه دارد.

بند دره بیرجند-SZmRfinMmb
بند دره از سنگ، آجر و ملات ساروج ساخته شده و تاج آن ۳۱ متر طول، ۳ تا ۵ متر عرض و حدود ۱۳ متر ارتفاع دارد. ضخامت دیوار سد در پایه به ۸ متر می‌رسد و در قسمت تاج از ۳ تا ۵ متر متفاوت است. بند دره ازجمله نقاط گردشگری استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند نیز به حساب ‌می‌آید. بند دره در سال ۱۳۸۱ از سوی سازمان سازمان میراث فرهنگی با شماره ۴۸۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بند دره بیرجند-9dpRs3D3VX

بند دره بیرجند-bMc1iUBM1Z

بند دره بیرجند-XEzcrF1RbG

بند دره بیرجند-cSW8iAycp6

بند دره بیرجند-SAIvoUmLVS