ریپورتاژ آگهی
روستای شگفت انگیز ماركده، روستایی در دل زاینده رود

روستای شگفت انگیز ماركده، روستایی در دل زاینده رود

روستای شگفت انگیز ماركده ، روستایی از توابع شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.روستای ماركده یكی از روستاهای تاریخی شهرستان سامان است
  • 1401/01/10
  • استان : چهارمحال و بختياري
  • شهر : سامان
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : توابع شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری در كنار رودخانه زاینده رود
تلفن : 66059000-021

روستای شگفت انگیز ماركده ، روستایی از توابع شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.روستای ماركده یكی از روستاهای تاریخی شهرستان سامان است و در كنار رودخانه زاینده رود قرار گرفته‌است. ماركده در یكی از پیچ و خم‌های دره و رودخانه زاینده رود قرار دارد.زیبایی خیره كننده روستای ماركده به گونه ای است كه رودخانه زاینده رود در همه طرف روستا دیده می‌شود و به نظر می‌رسد كه روستا در محاصره رودخانه قرار گرفته ‌است. این رودخانه پر آب‌ترین قسمت رودخانه زاینده رود به شمار می رود؛ به طوری كه خروش و زیبایی و پر آبی رودخانه زاینده رود در این منطقه از كشور به زیبایی دیده می‌شود. اطراف رودخانه را هم باغات گسترده و درختان بلندی فرا گرفته‌ است كه زیبایی رودخانه زاینده رود را چندین برابر كرده ‌است.

روستای شگفت انگیز ماركده، روستایی در دل زاینده رود-Z5wbU0BIFC

جمعیت روستای ماركده براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۷، جمعیت آن ۲.۰۰۰ نفر (۵۰۰خانوار) بوده‌است.روستای ماركده یكی از روستاهای تاریخی شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری است و در كنار رودخانه زاینده رود قرار گرفته است. ماركده در یكی از پیچ و خم های دره و رودخانه زاینده رود قرار دارد.ماركده یك هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و بین پنج روستای پیرامون خود پر جمعیت تر است. ماركده روبروی روستای قوچان واقع شده به گونه ای كه عرض رودخانه فاصله بین دو روستا محسوب می شود و مجموعا نزدیك به دو هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارند.

روستاهای همسایه غربی گرمدره و روستاهای همسایه شرقی صادق آباد و یاسه چای هستند.شغل اصلی مردم روستای ماركده باغداری است و محصولات بادام، هلو، گردو، آلوچه، زردآلو و … تولید می كنند كه بیشتر محصولات آنها در شهرهای نجف آباد و اصفهان عرضه می شود.روستای ماركده از طریق جاده آسفالت به شهر های بن، شهركرد، سامان، تیران، نجف آباد، اصفهان، شهرك سد زاینده رود مرتبط است. مردم ماركده برای انجام كارهای اداری به سامان و شهركرد و كارهای تجاری به نجف آباد و اصفهان رفت و آمد می كنند.

روستای شگفت انگیز ماركده، روستایی در دل زاینده رود-UOujhlECgM

منطقه به دلیل كوهستانی، سرسبزی و نزدیكی به رودخانه و داشتن باغ های سر سبز، توریستی است. مردمان روستاهای منطقه همه ترك زبان و از ترك های ایل قشقایی هستند كه صدها سال پیش كه برای ییلاق به این محل می آمده اند و ماندگار شده اند. ولی روستای ماركده در میان این روستاها متفاوت است چون بیش از نیمی از مردمانش فارس زبان و نیمی دیگر ترك زبان اند.روستای ماركده از طریق یك پل به روستای قوچان كه در آن طرف رودخانه است اتصال پیدا می كند.

روستای ماركده و روستای قوچان منطقه گردشگری بسیار زیبایی ایجاد كرده اند كه زمینه توسعه گردشگری دارد.گردشگران بسیاری در روزهای تعطیل به روستای ماركده سفر می كنند، بسیاری از اهالی روستای ماركده خانه های دو طبقه در روستا ساخته اند كه یك واحد طبقه اول را خود ساكن هستند و واحد طبقه دوم را به گردشگران منطقه اجاره می دهند.

قرار گرفتن این روستا در پایین یك كوه و كنار رودخانه زاینده رود منطقه گردشگری بسیار زیبایی ایجاد كرده است.یك حمام تاریخی در این روستا وجود دارد كه با مرمت آن می توان در مسیر توسعه گردشگری روستا از آن بهره گرفت.شهرستان سامان به واسطه داشتن طبیعت سرسبز و وجود رودخانه پر آب زاینده رود، از زیباترین منطقه گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.وجود بناهای تاریخی در كنار جاذبه های طبیعی از ظرفیت های منطقه به شمار می رود كه نقش مهمی در ورود مسافر و گردشگر دارد.

در این شهرستان در كنار رودخانه زاینده رود، روستای های كوچك و بزرگ بسیاری وجود دارد كه هر كدام جاذبه های گردشگری خاص خود را دارند.

روستای شگفت انگیز ماركده، روستایی در دل زاینده رود-fl40bjElqD

روستای شگفت انگیز ماركده، روستایی در دل زاینده رود-Q4YsjVqNAc