ریپورتاژ آگهی
تنگ كرد؛ گوهر آبی خوزستان

تنگ كرد؛ گوهر آبی خوزستان

«تنگ كرد» یا «تنگ آبی»، تنگه ای طولانی است كه با شیبی تند دامنه جنوب غربی كوهستان منگشت را شكافته است. از قلعه تل، شهری بین ایذه و باغملك در خوزستان، به روستای «تكیه» كه برسیم
  • 1401/01/09
  • استان : خوزستان
  • شهر : ايذه
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : حدفاصل شهرهای ایذه و باغ ملك و از توابع شهر قلعه تل
تلفن : 66059000-021

«تنگ كرد» یا «تنگ آبی»، تنگه ای طولانی است كه با شیبی تند دامنه جنوب غربی كوهستان منگشت را شكافته است. از قلعه تل، شهری بین ایذه و باغملك در خوزستان، به روستای «تكیه» كه برسیم ۴ كیلومتر جاده ای خاكی را باید طی كرد تا به زیارتگاه دو امامزاده با نام های امامزاده كلبور سوار و امامزاده سید احمد رسید، پس از آن است كه ماجرا آغاز می شود. ۲ تا ۳ ساعت پیاده روی و دره نوردی شما را به منطقه ای زیبا در دل رشته كوه زاگرس می رساند كه شرح زیبایی آن را تنها با دیدن آن و شاید با تصاویر زیر بتوان توصیف كرد.

تنگ كرد؛ گوهر آبی خوزستان-Ts8H3T8Pgq


در اوج گرما و شرجی خوزستان در طول مسیر و منطقه تنگ كرد نسیم خنك و دمایی حدود ۲۰ درجه را تجربه می كنید. در تنگ كرد آبشار های زیبایی كه ارتفاع بعضی از آنها بیش از ۱۵ متر است به وجود آمده و درختانی همچون بلوط و بن و كلخنگ و انجیر و مو و گردو و … وجود دارد . مسیر این تنگه طولانی و سنگلاخ و در بعضی مواقع صعب العبور است.

تنگ كرد؛ گوهر آبی خوزستان-lvtElebF2g
وجه تسمیه
وجه تسمیه این منطقه به این خاطر است كه سكونتگاه اولیه طایفه كرد حسین خانی می باشد كه از منطقه كردستان ایران به این سرزمین مهاجرت كرده اند.

تنگ كرد؛ گوهر آبی خوزستان-K2ii2xRBun

تنگ كرد؛ گوهر آبی خوزستان-VxRKeZnZiG

تنگ كرد؛ گوهر آبی خوزستان-EiuHJ9rKmb

تنگ كرد؛ گوهر آبی خوزستان-bBMjPmFZ4k