ریپورتاژ آگهی
حمام وكیل شیراز

حمام وكیل شیراز

حمام وكیل شیراز ،یكی دیگر از بناهای دوره زندیه می باشد كه در كنار دیگر آثار این دوره مثل مسجد و بازار وكیل واقع شده است.
  • 1401/01/09
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : حمام های تاریخی ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-خیابان لطفعلی خان زند – خیابان طالقانی – جنب مسجد وكیل
تلفن : 66059000-021

حمام وكیل شیراز ،یكی دیگر از بناهای دوره زندیه می باشد كه در كنار دیگر آثار این دوره مثل مسجد و بازار وكیل واقع شده است. این حمام به عنوان  حمام عمومی شهر مورد استفاده بوده و بخشی را به عنوان شاه نشین (ویژه شاه) داشته، در دوره پهلوی قسمت هایی از آن را به حمام نمره تبدیل كردند. این تغییر وضعیت، سبب خارج شدن شكل معماری آن از حالت اصلی آن شده كه اداره باستان شناسی در سال ۱۳۵۱ آن را مرمت كرد. پس از چند سال تبدیل به رستوران و سفره‌ خانه و موزه فرش‌ های دستباف (فروشگاه فرش‌های دستباف) شد و در نهایت، امروز حمام وكیل موزه ای با ۳۰ مجسمه مومی در حالت های مختلف، می باشد.این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حمام وكیل شیراز استان فارس, شیراز-pxQT6up0ch

حمام وكیل شیراز

حمام وكیل یكی از پیشرفته‌ترین نمونه‌های معماری ایران در دوره زندیه نامید. زیرا، زیبایی هنر بكار رفته توسط معماران و سازندگان آن است، كه هر بیننده و گردشگری را مجبور می‌سازد، تا كمی سربه‌هوا راه برود. این حمام زیبا در كنار مسجد و بازار وكیل یادگاری ارزشمند از دوران زندیه هستند و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز به شمار می‌روند.

حمام وكیل شیراز استان فارس, شیراز-Reg0OwrZcG

معماری حمام وكیل

این حمام تاریخی یكی از بزرگ‌ترین حمام‌های ساخته شده در زمان خود بود و با رعایت پیشرفته‌ترین اصول معماری زمان خود طراحی و ساخته شده است. برای مثال، به منظور گرم نگه داشتن فضای داخلی حمام وكیل، ورودی حمام به صورت دو مرحله‌ای ساخته شده است. به این صورت كه شما باید در مرحله‌ی اول از یك درب كوچك وارد حمام شوید و سپس از آنجا با گذر از شیبی ملایم به ورودی اصلی می‌رسید.همچنین، ورودی رختكن حمام هم زاویه‌دار ساخته شده است. این گونه طراحی ورودی حمام برای كنترل ورود و خروج هوای سرد به حمام ایجاد شده است.

 

حمام وكیل شیراز استان فارس, شیراز-iwy3WXokFQ
سقف حمام به شكل یك هشت ضلعی منظم ساخته شده و دیوارهای و سقف آن با نقوش آهك‌بری پوشیده شده است كه البته این نقش‌ها تا حدی تخریب شده و از بین رفته‌اند. یكی دیگر از فناوری‌های به كار برده شده در حمام وكیل ایجاد كانال‌هایی باریك زیر سنگ فرش كف حمام است كه در آن زمان بخار آب و هوای گرم از آن عبور می كرده تا كف حمام زودتر گرم شود.

حمام وكیل با داشتن دو شاه‌نشین و دو حاكم‌نشین با تلاش كریم خان زند در شهر شیراز بنا شد و امروزه به عنوان موزه‌ی گرمابه‌ی وكیل شناخته می‌شود؛ اما متاسفانه پیش از این كاربری آن قهوه خانه سنتی بود. ولی در چند سال گذشته به كاربری واقعی خود بازگشته و بازدیدكنندگان می‌توانند با بازدید از این مجموعه علاوه بر تماشای معماری زیبای این حمام به وسیله‌ی مجسمه‌های مومی زیبایی كه دور تا دور حمام قرار دارد، تا اندازه‌ای با تاریخ و فرهنگ كهن ایران آشنا شوند.

حمام وكیل شیراز استان فارس, شیراز-XNUKHHrYgV

موقعیت جغرافیایی حمام وكیل

حمام وكیل در خیابان طالقانی شیراز و در غرب مسجد و بازار وكیل قرار دارد.

نحوه دسترسی

حمام وكیل در مركز شهر و در نزدیكی مسیرهای پر تردد و اصلی قرار دارد و به همین دلیل دسترسی به آن بسیار آسان است. البته هنوز متروی شیراز در نزدیكی این حمام تاریخی و مجموعه‌ی زندیه ایستگاهی ندارد، اما می‌توانید با استفاده از مترو خود را به میدان نمازی برسانید و از آنجا با استفاده از اتوبوس به میدان شهرداری بروید و پس از اندكی پیاده‌روی خود را به حمام وكیل برسانید. مسیر حركت اتوبوس‌ها از میدان نمازی به سمت میدان شهرداری در خط ویژه‌ی اتوبوسرانی صورت می‌گیرد و به همین دلیل كم‌تر در ترافیك كند مركز شهر معطل می‌شوید. تقریباً از هر نقطه‌ی شهر اتوبوس‌هایی به سمت میدان شهرداری شیراز حركت می‌كنند كه می‌توانید با استفاده از آن‌ها خود را به میدان شهرداری و حمام وكیل برسانید.

حمام وكیل شیراز استان فارس, شیراز-UcHeUu1wdm
در صورتی كه قصد دارید با خودروی شخصی به حمام وكیل بروید. باید توجه داشته باشید كه مسیر منتهی به مجموعه‌ی زندیه از سمت میدان شهرداری مسیر پیاده است. شما باید پس از رسیدن به میدان شهرداری وارد خیابان پیروزی شوید و پس از طی مسافتی كم وارد خیابان فرهنگ بشوید كه در سمت راست شما قرار دارد. در انتهای خیابان فرهنگ و در تقاطع خیابان طالقانی به سمت چپ بپیچید. پس از طی حدود ۵۰ متر در خیابان طالقانی حمام در سمت راست شما قرار دارد. پاركینگ‌های زیادی نیز در اطراف این مجموعه برای پارك خودرو در نظر گرفته شده است.

حمام وكیل شیراز استان فارس, شیراز-0FTnDbhLB1
آدرس: خیابان لطفعلی خان زند – خیابان طالقانی – جنب مسجد وكیل
ساعات بازدید: در شش ماه اول سال از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۲۰ و در شش ماه دوم از ساعت ۸ صبح الی ۱۹

حمام وكیل شیراز استان فارس, شیراز-VMO21dhrEg

حمام وكیل شیراز استان فارس, شیراز-toytgT4g5K

حمام وكیل شیراز استان فارس, شیراز-seNrLTkN0E

حمام وكیل شیراز استان فارس, شیراز-KGU6l9RYZE

حمام وكیل شیراز-h7fE1mpNIx

حمام وكیل شیراز-gbirtHxD3s