ریپورتاژ آگهی
بازار قیصیریه اصفهان

بازار قیصیریه اصفهان

بازار قیصریه بازاری است در بافت تاریخی اصفهان كه عمدتاً به فعالیت فرش‌فروشان اختصاص دارد. سردر قیصریه، ورودی این بازار است. این بازار كه با نام بازار سلطانی نیز خوانده می‌شود
  • 1401/01/08
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : بافت تاریخی اصفهان
تلفن : 66059000-021

بازار قیصریه بازاری است در بافت تاریخی اصفهان كه عمدتاً به فعالیت فرش‌فروشان اختصاص دارد. سردر قیصریه، ورودی این بازار است. این بازار كه با نام بازار سلطانی نیز خوانده می‌شود، از بزرگترین و مجلل‌ترین مركز خرید و فروش در دوران صفویه بوده است و در سال ۱۰۲۹ هجری قمری (دوران صفویه) در شمال میدان تاریخی امام ایجاد گردید كه میدان امام را به میدان عتیق (كهنه) و اصفهان عصر سلجوقی مربوط می‌كند.

بازار قیصیریه اصفهان-YubDZbPs42

بازار قیصریه جز بازارهای تاریخی و از معروف ترین و مشهورترین بازرهای ایران است كه بخش های مختلفی را در برمی گیرد. همان طور كه مطمئنا می دانید از سوغات اصفهان صنایع دستی جالب و دیدنی آن است كه واقعا هر گردشگری در سفر خود به این شهر دیدنی باید از آن ها خریداری كند و قطعا از بهترین جاهای شهر اصفهان برای خریدن این صنایع دستی زیبا، همان بازار قیصریه اصفهان است.

اگر چه از آن دوران زمان زیادی گذشته است اما هنوز هم اگر به این بازار بروید می توانید شكوه و جلال زیادی كه در گذشته داشته است را حس كنید، جالب این كه این بازار در دوران صفویه از مجلل ترین مركزهای خرید بوده است و هنوز هم همان رونق را كم و بیش دارد. بازار قیصریه از سر در قیصریه شروع می شود و در ادامه به بازارهای دیگری مثل بازار چیت سازها و بعد بازار دارالشفا می رسد. بازار بزرگ سرپوشیده ی شهر اصفهان طولانی است و چندین كیلومتر است و هر بخش آن مخصوص فروش چیزی است، البته در این بازار فقط كالا به فروش نمی رسد بلكه تولید هم می شود و بازار قیصریه اصفهان هم قسمتی از آن است.

بازار قیصیریه اصفهان-RhTCYqTqjY

همان طور كه در بالا هم گفته شد، قدمت این بازار به دوران صفویان می رسد و در آن زمان از رونق خاصی برخوردار بوده است و كالاهایی مثل پارچه و انواع فرش های گران قیمت در آن به فروش می رسیده است. رونق این بازار به اندازه ای بود كه حتی شركت های خارجی هم در آن حجره داشتند. امروزه در این بازار مغازه هایی دیده می شود كه از دوران تا به امروز فقط یك كالای خاص را به فروش رسانده اند و از این لحاظ تغییری در كار خود نداشته اند، حتما برایتان جالب است دیدن مغازه هایی كه ۴۰۰ سال است یك كالا خاص را به فروش می رسانند.

باازار قیصریه در ضلع شمالی میدان امام اصفهان واقع است و سرتاسر آن با نقش و نگارهای منحصر بفردی از دوران صفویه منقوش شده است. سر در این بازار، قوسی شكل است و به نقاشی های منظم، مجلل و زیبایی تزیین شهده است كه البته امروزه دیگر شكوه و رنگ و لعاب گذشته را ندارد و كمی رنگ باخته است. این بازار در فاصله ی سال های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ هجری قمری ساخته شده است و نمونه ای از بهترین آثاری است كه چه به لحاظ تاریخ و چه به لحاظ معماری، از آن دوران بر جای مانده است.

بازار قیصیریه اصفهان-kwL4D2BP00

جهانگردان خارجی ای كه از شهر اصفهان دیدن كرده اند و بازار قیصریه اصفهان را دیده اند درباره ی آن گفته اند:

بازار قیصریه چشم انداز واقعا زیبایی دارد و در بخش هایی به صورت قرینه درست شده است كه قرینه ی آن همان بازار عباسی است.

به سر در این بازار سر در قیصری می گویند و مطابق انتظار، اسم آن را از روی همان بازار برداشته شده است. به طور كلی قیصریه به راسته ای در بازار گفته می شود كه در آن كالاهای سبك و گران قیمت به فروش می رسد. این كالاها توسط بازرگانان ثروتمند ساخته می شده است.

بازار قیصیریه اصفهان-7BCzjCP9Cu

معماری بازار قیصریه

بازار قیصریه شهر اصفهان، نه تنها از بزرگ ترین و قدیمی ترین بازارهای این شهر است بلكه از زیباترین بازارهای قدیمی دنیا هم محسوب می شود. در وسط این بازار محوطه ی بزرگ گنبدی شكلی وجود دارد كه گنبد زیبای آن مشهور است. در غرب بازار هم كاروانسرایی زیبا به چشم می خورد كه دو طبقه دارد و در دو طبقه ی آن حدو د ۱۴۸ حجره وجود دارد. در شرق این بازار ضرابخانه ای به چشم می خورد كه در حال حاضر به تجارت خانه تبدیل شده است و در آن اقلام مختلفی مثل انواع اقسام پارچه ها، قلمكاری های اصفهانی و كالاهایی این چنینی به فروش می رسد.
وصف بازار قیصریه اصفهان را از زبان جهانگردان معروفی مثل شاردن شنیده ایم كه دلیل نام گذاری این بازار را به قیصریه، شباهت آن به قیصریه در تركیه ی امروزه می دانند. اما یكی از قدیمی ترین این توصیف ها برمی گردد به توصیفی كه در كتاب رساله محاسن اصفهان آمده است.

 

بازار قیصیریه اصفهان-eVfQjpVOBH
مقرنس كاری های زیبا و نقاشی و كاشی كاری های نفیس این سردر تاریخی را بسیار جذاب تر كرده است. بازار در انتها به میدان عتیق یا كهنه می­رسد و انگار پلی بین اصفهان سلجوقی و اصفهان صفوی است و در انتها به بازار چیت سازها منتهی می شود. این بازار یكی از شكوهمندترین بازارهای دوران صفویه بوده است و در اغلب سفرنامه ها از این بازار باشكوه و خرید و فروش پارچه های گران قیمت و سنگ های قیمتی نیز سخن به میان آمده است. قیصریه در فرهنگ ایرانی به مكان هایی كه با طرح قبلی و نظام اصولی با معماری چشم نواز ساخته شده اطلاق می گردد. بازار قیصریه اصفهان راسته ای دو طبقه با طول ۱۵۰ متر و به صورت كاملا مسقف است.

بازار قیصیریه اصفهان-q1ocLfe0Zt

بازار قیصیریه اصفهان-ZPWftXxbR5

بازار قیصیریه اصفهان-cGtylfCfyF

بازار قیصیریه اصفهان-4tFXJ8R2W2

بازار قیصیریه اصفهان-wj0EnxiabW

بازار قیصیریه اصفهان-7lKlr7i8Gn