ریپورتاژ آگهی
موزه موسیقی شیراز

موزه موسیقی شیراز

موزه موسیقی شیراز در خانه «منطقی نژاد» كه در پشت مسجد شهدا در میدان شاه چراغ شیراز قرار گرفته واقع شده است .
  • 1401/01/08
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : استان فارس, شیراز- پشت مسجد شهدا در میدان شاه چراغ
تلفن : 66059000-021

موزه موسیقی شیراز در خانه «منطقی نژاد» كه در پشت مسجد شهدا در میدان شاه چراغ شیراز قرار گرفته واقع شده است .خانه منطقی نژاد یكی از بناهای قدیمی دوره قاجار است كه در ۱۳۱۱ هجری قمری ساخته شده است.این خانه شامل شاه نشین و اتاق هایی متعدد در قسمت شرقی و غربی است. كه در حال حاضر هر كدام از این اتاق ها به كار خاصی در حوزه موسیقی می پردازد.یكی از اتاق های این موزه كه به شیوه باروك گچبری و تزیین شده است. به موسیقی ملل اختصاص پیدا كرده و در آن مجسمه ها و عكس هایی از بزرگترین آهنگسازان و نوازندگان جهان همراه با بیوگرافی مختصری از آنان قرار دارد. این بخش به معرفی آهنگسازان و نوازندگان دوره های مختلف موسیقی كلاسیك جهان از رمانتیك تا دوره معاصر می پردازد.

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-URLePqJRsp

بخش های مختلف موزه

چهار اتاق تو در توی این موزه به حوزه سازها و معرفی آنها اختصاص دارد. كه در آن تمام سازهای ایرانی و نواحی مختلف ایران همراه شرح مختصری به نمایش در آمده است.یك استودیوی موسیقی مجهز به وسایل موردنیاز برای ضبط موسیقی، محل آموزش و تدریس موسیقی، اتاق آرشیو و معرفی موسیقی دانان ایرانی و مخزن صوتی از دیگر بخش های این موزه اند.در مخزن صوتی موزه «آوا و نوا» بالغ بر دو هزار ساعت موسیقی وجود دارد كه مراجعه كنندگان می توانند در كابین هایی كه هر كدام مجهز به سیستم های صوتی است به آنها گوش بدهند. در این اتاق نزدیك به چهل كابین موسیقی تعبیه شده است. كه در آن مانیتور و سیستم شنیداری قرار دارند.

از اهداف اصلی این موزه حمایت از پژوهشگران حوزه موسیقی است.بخش پژوهشی موزه «آوا و نوا» تجهیزات و بودجه موردنیاز پژوهشگرانی را كه پژوهش آنها مورد تایید بخش موسیقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد. تامین خواهد كرد و در عوض پژوهشگر موظف است یك نسخه از تحقیق و پژوهش خود را در اختیار این سازمان قرار دهد.
ساختمان این موزه از نظر تاریخی و هنری نیز از ارزش بالایی برخوردار است. ستون های چوبی، طاق ها و سرستون های مقرنس كاری شده، اتاق آیینه كاری، تزیینات آیینه، نقاشی های گل و بوته. نقوش اسلیمی، نقاشی های زیبا و نفیس، دریچه های مشبك چوبی، گچبری، درهای چوبی منبت و معرق كاری شده از هنرهایی است كه در این دوره به چشم می خورد.

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-dbCNiZh7RX

نحوه دسترسی

آدرس : استان فارس ، شهر شیراز ، پشت مسجد شهدا در میدان شاه چراغ

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-seayPduF6y

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-7nzNfSEChg

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-RF89os7wRc

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-FCsvjDf0Dl

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-BbnUfN6kXr

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-7fjgcV4DNe

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-jNbBIuosMe

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-5reTkfUIfr

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-4EBrOwY6k8

موزه موسیقی شیراز استان فارس, شیراز-zbtWOMt2JP