ریپورتاژ آگهی
مدرسه قوام شیراز

مدرسه قوام شیراز

حسینیه یا مدرسه قوام شیراز از آثار دوره قاجاریه می باشد كه در خیابان لطفعلی خان زند ،نرسیده به درب شیخ و در نزدیكی نارنجستان قوام توسط میرزا علی اكبر قوام الملك درسال ۱۲۷۳ احداث شد.
  • 1401/01/08
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : مدرسه های قدیمی ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-بازار،خ. لطفعلی خان زند بیست و نهم
تلفن : 66059000-021

حسینیه یا مدرسه قوام شیراز از آثار دوره قاجاریه می باشد كه در خیابان لطفعلی خان زند ،نرسیده به درب شیخ و در نزدیكی نارنجستان قوام توسط میرزا علی اكبر قوام الملك درسال ۱۲۷۳ احداث شد. سر در این مدرسه كاشی كاری شده و كتیبه ای بر فراز آن قرار دارد كه اشعاری دروصف قوام الملك بر روی آن نگاشته شده است. معماری این مدرسه برگرفته شده از مدرسه آقا بابا خان شیراز است. این بنا یك بار در زمان پهلوی مورد مرمت قرار گرفت و بار دیگرنیز در سال ۱۳۶۶ ه.ش. مرمت شد.مدرسه ی قوام با شماره ی ۹۲۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مدرسه قوام شیراز استان فارس, شیراز-jzoNZA4yTB

مدرسه علمیه قوام شیراز در سال ۱۲۷۳ هجری توسط واقف خیراندیش مرحوم میرزا حاج علی اكبر قوام، در زمینی به مساحت ۳ هزار متر مربع در یك طبقه تاسیس شد. هم اكنون ۱۲۷ سال از تاسیس این مدرسه می گذرد .طی این مدت مدرسه دایر بوده است.

معماری بنا

در پشت دالان در ورودی، شبستانی با ستون های سنگی، كه در واقع حسینیه ی مدرسه است قرار دارد. در ایام ویژه ی مذهبی، از درآمد موقوفات این حسینیه، مراسم تعزیه برگزار می شود و غذاهای نذری پخته و بین نیازمندان پخش می گردد. دوازده حجره در اطراف حیاط مدرسه ساخته شده و بر دیوارهای آن، سروده های مذهبی و مرثیه ی اهل بیت بر روی كاشی نوشته شده است. در رواق شمالی حیاط، هفت صحنه ی گل و بوته با كاشی های رنگارنگ ترسیم شده است. ایوان جنوبی حیاط دارای دو ستون سنگی است كه در سطح پایین آن كاشی كاری شده و در تاقچه ها گچ بری دیده می شود. درها و دریچه های آن به سبكی هنرمندانه ساخته شده و با شیشه های رنگی تزیین گردیده است. در این مدرسه دانشجویان علوم دینی به تحصیل می پردازند.

مدرسه قوام شیراز استان فارس, شیراز-rmoT2iVf8I

نحوه دسترسی

آدرس :شیراز،بازار،خ. لطفعلی خان زند بیست و نهم

مدرسه قوام شیراز استان فارس, شیراز-EvMM3LcBXi

مدرسه قوام شیراز استان فارس, شیراز-sDlhMfTbt7

مدرسه قوام شیراز استان فارس, شیراز-zg9rAGbtdM

مدرسه قوام شیراز استان فارس, شیراز-BYAdeqf74t

مدرسه قوام شیراز استان فارس, شیراز-WBbOMbd5v3