ریپورتاژ آگهی
بندر بریس چابهار

بندر بریس چابهار

در۶۰ كیلومتری شهر چابهار و درشرق كناره های سواحل بی نظیر مكران و درمیان كوه های مینیاتوری، درامتداد حاشیه ی ساحلی دریای عمان، بندر زیبای بریس واقع شده است،
  • 1401/01/08
  • استان : سيستان و بلوچستان
  • شهر : چابهار
  • دسته : بندر های ایران
آدرس : ۶۰ كیلومتری شهر چابهار و درشرق كناره های سواحل بی نظیر مكران و درمیان كوه های مینیاتوری
تلفن : 66059000-021

در۶۰ كیلومتری شهر چابهار و درشرق كناره های سواحل بی نظیر مكران و درمیان كوه های مینیاتوری، درامتداد حاشیه ی ساحلی دریای عمان، بندر زیبای بریس واقع شده است، بندری كه ازگذشته های دور مامن صیادان و ماهیگیران بوده است، مكانی كه درآن جا می توان زیبایی های چشم نواز و باشكوه دریای عمان را به نظاره نشست. این بندرهمچون شبه جزیره است كه صخره های باشكوهی برآن مشرف هستند. ارتفاع بریس از سطح دریا ۱۰ متر و حداقل آب درخور۴ متراست. با توجه به آخرین تقسیمات كشوری بریس دردهستان نگور از بخش دشتیاری شهرستان چابهار واقع شده و فاصله ی آن از بخش نگور۴۴ كیلومتر است.

بندر بریس چابهار-UPL5NjBQgZ
اززمان بندرشدن بریس مدت زیادی نمی گذرد، اما از زمان های دور در این محل روستایی به نام بریس وجود داشت. این روستا در حاشیه ی ساحل شمالی دریای عمان و دردهانه ی خلیج كوچكی واقع شده است. موقعیت استراتژیك بریس و داشتن اسكله و بندر و امكان ارتزاق به وسیله ی صید ماهی به مرور زمان بریس را به یك بندرصیادی تبدیل كرد به طوری كه در سال های اخیر مردمان زیادی به این روستا مهاجرت كرده اند. مردمان بریس همیشه ماهیگیر بوده اند، حتی درآن زمان كه كسی این بندر را نمی شناخت، ماهیگیران زحمت كش بریس هرروز با قایق های خود به دریا می رفتند و به صید ماهی می پرداختد. بندربریس جایی است كه دریا با ماهیگیران سخت كوش بریسی انس و الفت دیرینه دارد.
این منطقه از لایه های ماسه ای و سنگی متراكم یا نیمه متراكم تشكیل شده كه قدمت آن ها به دوران سوم زمین شناسی برمی گردد. میزان بارندگی دربریس بسیار كم است، اما در هنگام بارندگی تالاب عظیمی در حد فاصل كوه های مشرف به بریس و نوار ساحلی بوجود می آید، این منظره بسیار بدیع و دیدنی و در نوع خود بی نظیراست.

بندر بریس چابهار-Fz0A05khe3

ماهی هایی مانند حلوای سفید وسیاه، سنگ سر قباد، سرخو، شیر،هوور دراین بندربه فراوانی یافت می شوند. همچنین شاه ماهی یا لابستر و كوسه، ماهیانی هستند كه دراین بندرصید وصادر می شوند.این منطقه آب و هوای گرم و حاره ای دارد و تحت تاثیر جریان های اقیانوسی است، از اواسط خرداد تا اواسط مرداد كه درمنطقه توفان های استوایی در جریان است، ماهیگیران از صید خودداری می كنند یا برای صید ماهی به مناطق دیگری مانند جاسك و تنگه ی هرمزمی روند.

مكانی است كه درآن طبیعت و زندگی را از نزدیك و به تمامی می توان لمس كرد، شكوه صخره های مریخی در پس زمینه ی آبی نیلگون دریای عمان، قایق های كوچك و بزرگ صیادی، آرامش بی پایان طبیعت بكر كه گاه گاهی صدای مرغان دریایی آن را می شكند، منظره ای است كه هر بیننده ای را دعوت می كند تا لحظه ای درنگ كند و به پهنه ی بیكران دریایی چشم بدوزد كه هر روز با مهربانی آغوش خود را به روی ماهیگیران باز می كند وآن ها را با سخاوتمندی روزی می دهد وهنگام غروب با خیال انگیزترین و زیباترین منظره ها بدرقه شان می كند.

بندر بریس چابهار-3adjHOs7FP

بندر بریس چابهار-zFZsXGDRb1

بندر بریس چابهار-ZOdOsXDRrs