ریپورتاژ آگهی
آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف ، بسیار متفاوت است و خیلی وقتها گیج كننده و عجیب هستند . سلام كردن در برخی از كشورها حتی میان مردان و زنان هم متفاوت است
  • 1401/01/04
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : آداب محلی ایران
آدرس : تهران
تلفن : 66059000-021

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف ، بسیار متفاوت است و خیلی وقتها گیج كننده و عجیب هستند . سلام كردن در برخی از كشورها حتی میان مردان و زنان هم متفاوت است و برای گردشگرانی كه به این كشورها سفر می‌كنند آگاهی از این آداب سبب می‌شود كه باعث ناراحتی و آزردگی خود و سایرین نشوند. ۲۱ نوامبر روز جهانی «سلام كردن» است. در این مطلب می خواهیم شما را با این آداب و رسوم آشنا كنیم تا در سفرتان دچار مشكل نشوید .

آمریكا

در آمریكا رسم سلام و احوال‌پرسی میان مردان دست دادن با یكدیگر، گفتن سلام و لبخند است. بوسیدن گونه میان مردان برای سلام و احوالپرسی مرسوم نیست. اما زن‌ها با هم دست می‌دهند و روبوسی می‌كنند.

 

 

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-a2COSOVLw5

بریتانیا

رسم سلام و احوالپرسی در بریتانیا به صورت سلام كردن است. دست دادن فقط در اولین ملاقات دو نفر با یكدیگر اتفاق می‌افتد. اگر بخواهند همدیگر را ببوسند فقط یك بوسه روی گونه هم می‌زنند. بوسیدن گونه در شرایط غیر رسمی و صمیمی بین زنان و مردانی كه همدیگر را می‌شناسند اتفاق می‌افتد و بین غریبه‌ها مرسوم نیست. دست دادن هم خیلی نرم و به آرامی انجام می‌شود.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-hDXaOcUmXW

فرانسه

رسم سلام و احوالپرسی در فرانسه به این صورت است كه دوستان با هم دست می‌دهند و روبوسی می‌كنند. این اتفاق در ابتدای ملاقات و نیز موقع خداحافظی اتفاق می‌افتد.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-kaTvbGgboe

ژاپن منظم و متعهد

رسم سلام و احوالپرسی در كشور ژاپن تعظیم كردن، دست دادن و در آغوش كشیدن یكدیگر است.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-9lyy2H1UNp

كشورهای عربی

در كشورهای عربی دوستان مرد صمیمی با یكدیگر یا همكلاسی‌ها همدیگر را در آغوش می‌كشند و روبوسی می‌كنند. روش دست دادن هم آداب خودش را دارد: دست دادن فقط با دست راست، طولانی‌تر از دست دادن غربی‌ها اما نه به آن محكمی. روبوسی و دست دادن زن و مرد هم در محافل عمومی ممنوع است. در عربستان رسم سلام و احوالپرسی كمی عجیب است. در این كشور مردها با هم دست می‌دهند، واژه سلام علیكم را به زبان می‌آورند و سپس بینی خود را به هم می‌چسبانند و دست خود را روی شانه هم می‌گذارند.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-qV8iOfwqx6

مجارستان

رسم سلام و احوالپرسی بین دوستان در مجارستان به صورت روبوسی كردن است. روبوسی كردن به صورت بوسیدن گونه و ابتدا گونه راست و سپس گونه چپ است. وقتی كه مردان برای نخستین بار یكدیگر را ملاقات می‌كنند فقط برای احوالپرسی فقط با یكدیگر دست می‌دهند.

بلژیك كشوری زیبا

در كشور بلژیك وقتی افراد همدیگر را ملاقات می‌كنند صرف‌نظر از این‌كه چقدر همدیگر را می‌شناسند یا فارغ از جنسیت، روبوسی می‌كنند و فقط یك گونه را می‌بوسند.

چین گهواره تمدن

چینی‌ها در سلام و احوالپرسی محافظه‌كارتر از سایر كشورها هستند. زمانی كه افراد برای نخست همدیگر را ملاقات می‌كنند نه لبخند می‌زنند، نه با هم دست می‌دهند و نه سر تكان می‌دهند.

روسیه وسیع و پهناور

رسم سلام و احوالپرسی مرسوم در روسیه دست دادن محكم با یكدیگر است جوری كه انگار چهار انگشت هر دو طرف دارد خرد می‌شود. حین دست دادن دو طرف مستقیم به چشم‌های یكدیگر نگاه می‌كنند. دست دادن زنان با مردان ملایم‌تر است و به اندازه دست دادن دو مرد با یكدیگر سخت و خشن نیست. احوال‌پرسی زن‌ها هم با یكدیگر به صورت سه بار روبوسی و حتی گاهی بوسیدن دست یكدیگر است.

آلبانی كشوری كمتر شناخته شده

رسم سلام و احوالپرسی در آلبانی به صورت دست دادن مردان با یكدیگر است. بسته به این‌كه دو نفر با هم چقدر صمیمی هستند به هنگام دست دادن با هم یك بار هم روبوسی می‌كنند یعنی یك بار یك گونه همدیگر را می‌بوسند. زمانی كه یك زن و مردی كه همدیگر را می‌شناسند با هم روبوسی می‌كنند و یك یا دو گونه هم را می‌بوسند. احوالپرسی با دوستان و همكلاسی‌ها هم در بین مردان یك دست دادن خیلی معمولی و در میان زنان دست دادن به همراه روبوسی كردن است.

ارمنستان با فرهنگی شبیه به ایران

در ارمنستان رسم بر این است كه موقع سلام و احوالپرسی به خصوص در روستاها زن‌ها منتظر می‌مانند تا مردان برای دست دادن دست‌شان را دراز كنند. میان دوستان و اعضای فامیل یك بار بوسیدن گونه و یك در آغوش كشیدن سطحی و نه خیلی محكم هم مرسوم است.

هند كشور هفتاد و دو ملت

در هندوستان رسم سلام و احوالپرسی به صورت چسباندن دو كف دست به هم به طوری كه نوك انگشتان رو به بالا قرار بگیرد، نزدیك‌ كردن دو دست به قلب و گفتن كلمه «ناماسته» است.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-ggLnR5FgKM

نیوزیلند سرزمین های جدید

سلام و احوالپرسی در قبایل مائوری نیوزلند رسمی جالب و بامزه است كه به آن «Hongi» می‌گویند. رسم قبایل مائوری نیوزلند به این ترتیب است كه دو نفر وقتی به هم می‌رسند پیشانی و بینی‌ها را به هم می‌چسبانند و چشم‌ها را می‌بندند.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-YVQH1bpU6J

تبت كهن و پهناور

رسم سلام و احوالپرسی تبتی‌ها هم جالب است. دو نفر وقتی در تبت به هم می‌رسند زبان در می‌آورند. این عادت تبتی‌ها به خاطر سیاه بودن زبان پادشاه مستبد تبت در قرن ۹ میلادی است. تبتی‌ها برای این‌كه نشان دهند نسبتی با آن پادشاه ندارند و زبان‌شان سیاه نیست موقع احوالپرسی اول زبان‌شان را به همدیگر نشان می‌دهند.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-1kLN6kefU2

تایلند دارای فرهنگی دیرینه

رسم سلام و احوالپرسی هم در تایلند مثل هند است با این تفاوت كه كمی هم سرشان را خم می‌كنند و حالت تعظیم به خودشان می‌گیرند.

در بسیاری از كشورها گفتن سلام و خداحافظی مرسوم است اما در كشورهای شرق آسیا این پروسه سلام و خداحافظی كردن با گفتن اسم كامل طرف مقابل انجام می‌شود؛ مثلا خداحافظ آقای كاشیما. در برخی كشورهای اروپایی هم مثل ژاپن و آمریكای لاتین گفتن كلمات منفی مثل «نه» در زمان خداحافظی گیج كننده است. مثلا در كشور هند كلمه «نه» این معنا را می‌دهد: بفرمایید.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-XPtRW3N0vJ

فیلیپینی ها

فیلیپینی ها آداب سلام دادن زیبایی به نام “مانو” دارند كه نشان دهنده احترام به بزرگ ترهاست. آن ها دست بزرگ ترها را می گیرند و به آرامی به پیشانی خودمی فشارند.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-oMddbhQgtZ

بوتسوانا

در بوتسوانا باید هنگام احوالپرسی حركات بسیار ساده ای را انجام داد. آن ها با دست راست به هم دست می دهند و با دست چپ آرنج دست راست را می گیرند. سپس به حالت عادی بر می گردند و كلمه Lae kae كه همان حالت چطوره خودمان است را به زبان می آورند.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-pSeQRkZDxp

مغول

مغول ها به میهمانان شان شالی به نام hada هدیه می دهند و هنگام دادن هدیه كمی خم می شوند و با دو دست شال را هدیه می دهند.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-y6nAD77xx3

یونان

یونانی ها معمولا هنگام احوالپرسی به پشت یا شانه های یكدیگر می زنند.

 

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-RxvuYAOTb9

روسیه

به عنوان یك سنت پس از نسل ها، روس ها با نان و نمك به میهمانان خود خوشامد می گویند. روس ها بیشتر از هر نوع غذا به نان احترام می گذارند و نمك به معنای “دوستی بلندمدت” به آنهاست.

 

سری لانكا

هنگام گفتن (سلام)در سریلانكا، مردم دست خود را جلوی مهمان های خود خواهند گرفت.

اوكراین

مردان اوكراینی پیش از فشردن دست مهمان های مرد، دستكش ها را در می آورند. در مورد زنان، یك راه برای نشان دادن شجاعت، بوسیدن دست یك زن است. مردان با زنان دست نمی دهند چون جز سنت آنها نیست.

كنیا

جنگجویان قبیله ماسای در كنیا تازه واردها را به مراسم رقص دعوت می كنند. در این مراسم افراد یك دایره تشكیل می دهند و مسابقه بلندترین پرش را اجرا می كنند.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-OQdD9i8cBM

مالزی

مردم مالزی با هر دو دست به یكدیگر دست می دهند و سپس كف دست را روی قلب قرار میدهند.

آداب و رسوم سلام كردن در كشورهای مختلف-0U3SxuPN3u

مائوری

اولین كاری كه مردم قبیله مائوری وقتی یكدیگر را می بینند انجام می دهند این است كه هونگی را انجام دهند. این كار با فشار دادن پیشانی و بینی بر طرف مقابل انجام می شود این اغلب برای احترام به یكدیگر انجام می شود.

میكرونزی

میكرونزی از گروهی جزیره ها تشكیل شده است. هر جزیره روش منحصر به فرد و رسم و رسوم خاص خود را در هنگام برخورد با مردم دارد؛ با این حال، ساكنان جزایر مارشال با بالا بردن ابروها، حضور یكدیگر را تصدیق می كنند. جالب است، نه؟

خاور میانه

رسم خوش آمد گویی در خاور میانه دست دادن و بوسیدن گونه ها ۲ تا ۳ بار است. این باید بین هم جنس ها انجام شود.

زامبیا

هیچ راه خاصی برای گفتن “سلام” در زامبیا وجود ندارد زیرا زامبیایی ها به طور مستقیم می پرسند:شما چطورید؟ اما طبق آداب و رسوم در غرب و شمال غرب، مردم دست به دست یكدیگر می زنند و به آرامی انگشت شست را فشار می دهند

 آفریقا

كشورهای آفریقایی تنوع خود را در دست دادن سنتی دارند. دست دادن باید محكم باشد و اغلب طول می كشد. در نامیبیا، انگشت شست در وسط دست دادن قفل می شود در لیبریا، مردم كف دست را به یكدیگر می زنند و سپس با انگشت خود ضربه ناگهانی می زنند. در شرق و آفریقای جنوبی، آرنج دست راست را با دست دست چپ خود گرفته كه در طول دست دادن نشانه احترام است.

در مناطق مسلمان دست چپ را روی سینه به نشانه احترام قرار دهید. دست را شل رها نكنید و دست خود را عقب نكشید (دست دادن آفریقایی می تواند طولانی باشد).

زیمبابوه و موزامبیك

به عنوان بخشی از سلام، در زیمبابوه، دست زدن دست ها پس از اینكه مردم با هم برخورد می كنند دست می زنند اولین فرد یك بار دست می زند، و دومین فرد نیز دو بار در پاسخ دست می زند فقط مراقب باشید كه چگونه این كف دست ها را به هم بزنید. مردان با انگشتان و كف دست ، دست می زنند و زنان با دست زاویه دار. در موزامبیك شمالی مردم نیز دست می زنند، اما سه بار قبل از اینكه بگویند (سلام).

آرژانتین

در آرژانتین، زمانی كه برای اولین بار با فردی ملاقات می كنید، به رسم ادب باید گونه راست خود را بر روی گونه راست فرد قرار دهید و فقط صدای بوسیدن را ایجاد كنید. این را روی گونه چپ تكرار نكنید، مگر این كه فرد جلو برود و آن را انجام دهد. این یك خوش آمد رسمی است.

گرینلند

اسكیموها(یا اینویتها )نوع خاصی از خوش آمدگویی به نام كونیك را دارند. اینویتها بینی و لب بالایی خود را بر روی گونه ها یا پیشانی فرد قرار می دهد و بوی هم نشین را تنفس می كند.

انسان های بادیه نشین

مردان بادیه نشین صحرایی عرب نیز هستند. آن ها قبیله بزرگی هستند و همگی در بیابان زندگی می كنند و فرهنگ خودشان را حفظ می كنند. به گفته آن ها، مالیدن بینی با دیدن یكی از آشنایان، تنها راهی است كه به هم خوشامد می گویند. این عمل توسط مردان و زنان به طور یك سان انجام می شود. در مورد زنان، آن ها این كار را به خوبی انجام می دهند،فقط آن ها ترجیح می دهند این كار را پشت پرده انجام دهند.

احوالپرسی در كشورهای دیگر

افرادی كه به سفر و گردشگری علاقه‌مندند و دوست دارند همه جای جهان را ببینند با آداب و رسوم بسیاری از كشور‌ها آشنا می‌شوند. این كار لازم است. وقتی برای مسافرت به كشوری دیگر می‌رویم باید در نظر داشته باشیم كه افراد كشور مقصد در حال زندگی عادی خود هستند و بنابراین نباید اختلالی برای زندگی آنها ایجاد كنیم و یا اینكه با در نظر نگرفتن حدود اجتماعی باعث ناراحتی آنها شویم. موارد مختلفی از تفریحات و آداب و رسوم وجود دارند كه در برخی كشور‌ها ممنوع هستند؛ مثلا دست دادن آقایون با خانم ها در كشورهای اسلامی جایز نیست. بنابراین خوب است وقتی به كشور دیگری سفر می‌كنیم حتما به رسوم و آداب احوالپرسی آنها آگاه شویم تا هم حس خوبی در افراد كشور میزبان ایجاد كنیم و هم مشكلی از این لحاظ برای ما ایجاد نشود.