ریپورتاژ آگهی
نكات و وسایل لازم برای كوله گردی

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی را در این مطلب آورده ایم تا اگر شما هم خواستید با این روش هیجان انگیز سفر كنید، با آمادگی كامل به این سفر بروید . یكی از راههای ارزان و پر طرفدار در گردشگری كوله گردی یا بك پكینگ است
  • 1401/01/02
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران
تلفن : 66059000-021

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی را در این مطلب آورده ایم تا اگر شما هم خواستید با این روش هیجان انگیز سفر كنید، با آمادگی كامل به این سفر بروید . یكی از راههای ارزان و پر طرفدار در گردشگری كوله گردی یا بك پكینگ است . این روش تركیبی از پیاده روی و كمپینگ می باشد و فردی كه به این روش سفر می كند ، تقریباً همه موارد ضروری مورد نیاز در سفرش را به همراه دارد. برای اینكه چنین اتفاقی بیفتد، مهم‌ترین نكته داشتن كوله‌پشتی مناسب است. بعد از تهیه كوله‌پشتی مناسب جهت كوله گردی، نوبت به كفش، چادر، لباس مناسب و … می‌رسد كه بسیار مهم هستند.

 

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی-UkgYO9Tt3U

تجهیزات لازم برای سفرهای كوله گردی

كوله پشتی مناسب

اولین و مهمترین اصل برای این نوع از سفر، انتخاب كوله پشتی مناسب و خوب است. شما قرار است زندگیتان را در این كوله قرار داده و با تكیه بر آن راهی سفری شاید طولانی مدت شوید. پس باید در انتخاب كوله پشتی مناسب بسیار زیاد دقت كرد. این كوله پشتی در مدتی كه در حال سفر هستید دیگر خانه شما خواهد بود. كوله پشتی ها انواع مختلفی دارند كه از جمله آنها می توان به كوله پشتی های كوهنوردی، پیاده روی، مسافرتی، كوله دوچرخه سواری و … اشاره كرد. پس با توجعه به مسیری كه قرار است طی كنید باید به نوع كوله پشتی تان دقت كنید.

همچنین باید با توجه به نوع سفری كه به آن می روید، حجم و میزان ظرفیت كوله ای كه انتخاب می كنید را هم در نظر داشته باشید. لیتر، واحد اندازه گیری ظرفیت كوله شماست و برحسب سفری كه به آن می روید می توانید از كوله پشتی های ۳۰ تا بیش از ۷۰ لیتری استفاده كنید.كوله‌پشتی انتخابی شما باید كاملاً با ابعاد بدنی‌تان متناسب باشد.درنهایت این كه بهتر است كوله‌پشتی‌ای را انتخاب كنید كه توانایی تحمل وزنی در حدود ۱۳ كیلوگرم را داشته باشد.

سعی كنید كوله ای را انتخاب كنید كه بتوان آن را قفل كرد، اینگونه با خیال راحت تری به سفر خود ادامه می دهید. گفتیم كوله پشتی كه برای سفر انتخاب می كنید، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و احتمالا در ابتدای كار هزینه زیادی را هم برای خرید این كوله صرف خواهید كرد، پس تا جایی كه می توانید از كوله پشتی تان مراقبت كنید.

 

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی-zFul4XroFz

كفش مناسب كوله گردی

یك نكته مهم برای انتخاب لباس جهت كوله گردی وجود دارد و لازم نیست خودتان را خیلی برایش اذیت كنید. آن نكته، مقصدی است كه برای سفر انتخاب كرده‌اید. درنتیجه باید به كاركرد لباس و همچنین وزنی كه دارد توجه كنید. ویژگی‌های مختلفی وجود دارد كه اگر لباستان آن‌ها را داشته باشد می‌تواند گزینه مناسبی جهت كوله گردی باشد. از این ویژگی‌ها می‌توان به تعدادی جیب، زیپ، خصوصیاتی همچون آنتی باكتریال بودن، حفاظت از بدن در برابر حشرات و … اشاره كرد. بسته به شرایط جوی، هر مدل جورابی كه انتخاب كردید در هنگام سفر هر چند ساعت یك بار پایتان را در هوای آزاد بگذارید تا آسیب نبیند.

همان‌طور كه پیش‌تر به آن اشاره شد، كوله گردی تلفیقی است از پیاده‌روی و كمپینگ. درنتیجه شما نیاز به كفشی دارید كه برای پیاده‌روی مناسب باشد. پا در كوله گردی از جمله اعضای مهمی است كه باید برایش اهمیت ویژه‌ای قائل شوید. از آنجایی كه مسیر پیش رویتان در كوله گردی غیر قابل پیش‌بینی است، سعی كنید كفشی انتخاب كنید كه مسیرهای سخت را نیز بتوانید عبور كند. كف كفش شما باید كاملاً مقاوم باشد تا آب و سنگ و نیش حشرات به آن كارساز نباشد. در انتها به این نكته توجه كنید كه ساختار كفشتان باید طوری باشد كه احتمال پیچ‌خوردگی در آن وجود نداشته باشد.

چادر مناسب كوله گردی

این قسمت برای آن دسته از كوله گردانی است كه شب‌ها را ترجیح می‌دهند در طبیعت بمانند. مهم‌ترین گزینه در انتخاب چادر مناسب برای این افراد، وزن آن است چرا كه وزن بالا می‌تواند كوله گرد را در طولانی مدت بسیار خسته كند و كیفیت سفرش را از بین ببرد. از جمله لوازمی كه برای برپا كردن چادر نیاز دارید می‌توان به میخ چوبی، لنگر چادر، لوازم تعمیر چادر، لوازم دوخت درز، طناب محكم و فن تهویه كه با باتری كار می‌كند اشاره كرد.
سفر كوله گردی شما اگر بیش از چند روز طول بكشد، شب‌ها باید برای اقامت جایی داشته باشید و بهترین انتخابی كه پیش روی شما است، مهمان‌سرا، كاروانسرا، مسافرخانه یا بنا كردن چادر است.

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی-BNaRU1GW5q

لباس‌های مخصوص كوله گردی

لباس‌هایی را انتخاب كنید كه زود خشك می‌شود. از بردن لباس‌های كتان خودداری كنید، چراكه وقتی خیس شدند، به‌مدت زمان زیادی برای خشك شدن نیاز خواهند داشت. حساب لباس‌هایتان از سایر لوازم بك پكینگ شما جداست؛ برای آماده كردن آنها موارد زیر را در نظر بگیرید:

زیرپوش‌ها: در دماهای خنك تا سرد اهمیت زیادی دارند؛
لباس‌های پیاده‌روی:شلوارهای نایلونی (حتما زیپ داشته باشند)، تی‌شرت، عرق‌گیر و كلاه لبه‌دار؛
لباس‌های عایق:ژاكت پف‌دار، پلیور پشمی سبك، كلاه و دست‌كش گرم؛
لباس‌های ضد آب برای هوای بارانی: حتما همراه خود ژاكت ضدآب بیاورید؛ اینكه شلوار ضدآب هم همراه بیاورید به پیش‌بینی هواشناسی بستگی دارد (لباس‌های ضدآب همچنین برای جلوگیری از نیش پشه مفید هستند)؛
لباس‌های خواب: برای خواب یك جفت جوراب و زیرانداز تمیز داشته باشید.

بالش

یك بالش خوب، كه داخل آن به خوبی عایق‌بندی شده، برای داشتن خوابی آسوده ضروری است. اگر می‌خواهید بالش بخرید، سه نوع بالش را می‌توانید انتخاب كنید: بالش ساخته شده از فوم سلول بسته، بالش‌هایی كه خودشان باد می‌شوند و بالش‌های هوایی. برای اینكه ببینید چه نوع بالشی برای‌تان مناسب است، اندازه‌ی بسته‌بندی‌شده و وزن عایق بالش را بررسی كنید (عایق بالش در تابستان بسیار اهمیت دارد).

 

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی-A6MnHRq3sH

غذا

بسیاری از كوله‌گردان برای اینكه وزن كوله‌‌ی خود را سبك نگه دارند، غذا را به‌صورت فریز‌ شده و خشك همراه خود می‌آورند تا فقط با افزودن آب جوش از آنها استفاده كنند. اگر وزن زیادی برای‌تان مسئله‌ای نیست، می‌توانید مواد اولیه‌ را برای طبخ غذا همراه خود بیاورید. اسنك‌هایی با كالری و پروتئین زیاد همراه خود بیاورید تا سطح انرژی‌تان در طول مسیر بالا بماند.

اجاق گاز:‌ یك اجاق گاز فشرده، آب را زودتر به جوش می‌آورد و برای تهیه‌ی غذا برای یك گروه كوله‌گرد عالی است. تنها كاری كه باید انجام دهید این است كه آب جوش را به غذاهای فریزشده‌ اضافه كنید و ده دقیقه منتظر بمانید. اگر گروه شما بیشتر از سه نفر است، دو تا اجاق گاز بیاورید. این‌گونه كسی برای جوش آمدن ظرف غذا، در گرسنگی انتظار نمی‌كشد.

تصفیه‌ی آب: برخی از كوله‌گردان آب موردنیاز چند روز خود را همراه خود می‌برند و البته كوله‌ی خود را خیلی سنگین می‌كنند، اما می‌توان با همراه بردن فیلتر تصفیه‌ی آب، آب رودخانه‌ها و بركه‌ها را تصفیه كرد تا كوله سنگین نشود. بسته به نوع فیلتری كه استفاده می‌كنید، احتمالا باید بطری‌های آب یا مخزن آب، همراه با لوله‌های نوشیدن را همراه خود بیاورید.

لوازم پخت‌و‌پز: اگر از سیستم اجاق منسجم استفاده می‌كنید، دیگر نیازی به كتری ندارید چراكه كتری در این اجاق‌ها تعبیه شده ‌است. در غیراین‌صورت، حداقل به یك كتری یا ظرف برای جوشاندن آب نیاز خواهید داشت. هر نفر به یك ماگ، ظرف و قاشق و چنگال نیاز خواهد داشت. می‌توانید یك ظرف بسازید كه تمام لوازم ضروری را داشته باشد: یك اسپاتول (یا قاشقك آزمایشگاهی ابزاری كوچك با دراختیار داشتن یك تیغه‌ی انعطاف‌پذیر، هموار و گسترده است كه به‌منظور مخلوط كردن، پخش كردن و بلند كردن مواد به‌كار گرفته می‌شود.) برای سرخ كردن كتلت و پن‌كیك و نظیر آنها، یك چاقو، نمك و فلفل و سایر ادویه‌جات در بسته‌ها یا بطری‌های كوچك، یك لگن، مایع ظرف‌شویی و اسفنج هم برای شستن ظرف‌ها به دور از رودخانه و كمپ همراه داشته باشید.

كیسه‌‌خواب

حتما یك كیسه خواب سبك و قابل تا كردن همراه خود داشته باشید. البته می‌توانید آن را قرض هم بگیرید. اما اگر می‌خواهید كیسه‌خواب بخرید، خوب تحقیق كنید و مزایا و محاسن كیسه‌خواب‌های مختلف را، به ویژه در آب‌و‌هوا و دماهای مختلف جاده بررسی كنید.

ایمنی و سلامت شخصی

برای حفظ ایمنی و سلامت، فقط به آوردن جعبه كمك‌های اولیه بسنده نكنید. بخشی از حفظ ایمنی و سلامت خود در طول مسیر، تمیز نگه‌داشتن دست‌ها هنگام دست زدن به مواد غذایی است. حداقل می‌توانید یك ژل ضدعفونی‌كننده (یا دستمال‌كاغذی‌های مرطوب و تمیز‌كننده) همراه خود داشته باشید تا بعد از قضای حاجت و قبل از غذا خوردن از آنها استفاده كنید.خانم‌های كوله‌گرد هم به لوازم بهداشتی مختص خود نیاز خواهند داشت. اگر درحال قاعدگی به كوله گردی می‌روند، باید نوار بهداشتی همراه خود داشته باشند و به‌طور كارآمد از آن‌ استفاده كنند.

دقت داشته باشید مدارك شناسایی را همیشه نزدیك به خود نگاه داشته و حتما علاوه بر مطالعه نقدهای اینترنتی، با رسیدن به یك محل، شرایط را حضوری جویا شوید. همچنین، تا می‌توانید از بار سفر بكاهید و كوله را كوچك انتخاب كنید.

كوله گردی همراه با بچه‌‌ها و سگ‌ها

بچه‌ها: اگر همراه خود بچه‌های قد و نیم‌قد می‌برید، تجربه‌ی منحصر‌به‌فردی برای آنها فراهم كرده‌اید. به این ترتیب هم بچه‌ها با كوله گردی عاشق طبیعت می‌شوند و هم شما از تجهیزات و لوازم مورد نیاز بچه‌ها برای كوله گردی آگاه می‌شوید.

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی-Ldwppp6HZF
مسیر كوتاهی را انتخاب كنید (مثل سه كیلومتر) و بعد از آن بایستید و به گل‌ها، صخره‌ها، حیوانات و… نگاه كنید.
با دادن كوله به بچه، خوداتكایی را به او بیاموزید.
چند اسباب‌بازی كه در كوله جا می‌شوند، برای بازی بچه‌ها بیاورید.

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی-sZVodQwuFp

سگ‌: اگر سگ دارید می‌توانید او را هم به كوله گردی ببرید. سگ در این مسیرها هم یار باوفایی است. ولی قبل از اینكه او را همراه خود ببرید، ببینید مسیر موردنظر، اجازه‌ی همراه‌آوردن سگ‌ها را می‌دهد یا نه. فقط یادتان باشد كه اگر سگ بخواهد از چادر بیرون برود، هر لحظه امكان این وجود دارد كه پنجه‌هایش به در مشبك چادر بگیرد و آن را پاره كند.

در یك كوله‌ی مجزا، آب و غذای سگ خود را تعبیه كنید و بگذارید خودش كوله را حمل كند؛
هر از چند گاهی برای صرف آب و غذا توقف كنید؛
مدفوع سگ را در طول مسیر دفن كنید.

برنامه ریزی قبل از سفر

قبل از سفر حتما برنامه ریزی كنید و تمام این مراحل را مشخص كنید تا در سفر كمتر با مشكل روبرو شوید

مرحله‌ی اول: یك همسفر باتجربه پیدا كنید

اگر در جمع دوستان خود چند نفر تجربه‌ی كوله‌گردی دارند، خیلی خوب است. از آنها بخواهید شما را در یك كوله گردی كوتاه یكی‌دو روزه همراهی كنند. آنها احتمالا از راهنمایی‌ دادن به شما خوشحال می‌شوند و می‌توانند به شما بگویند كه چه چیزهایی همراه‌تان ببرید. از این گذشته می‌توانند لوازم ضروری را هم همراه خودشان بیاورند.اگر هیچ كوله گردی را نمی‌شناسید، یك نفر را پیدا كنید تا حاضر باشد با شما به كوله‌گردی بیاید یا در یك كلاس كوله گردی ثبت‌نام كند. اگر بتوانید در اولین سفر كوله‌ گردی خود یك همسفر خوب داشته باشید، به‌مراتب لذت بیشتری خواهید برد.

 

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی-VzRQRExfct

مرحله دوم : انتخاب مسیر

انتخاب مسیر كوله گردی به چند عامل بستگی دارد. ازجمله:

میزان زمانی‌كه در اختیار دارید: ممكن است فقط آخر هفته‌ها بتوانید به كوله‌گردی بروید؛ این مقدار زمان البته برای اولین سفرتان كافی است.
سطح آمادگی جسمانی‌تان: تناسب اندام و آمادگی بدنی خودتان را ارزیابی كنید و قبل از كوله گردی حتما تمرین كنید.
فاصله: ببینید طی یك روز چند كیلومتر و چند ساعت می‌توانید بك پكینگ كنید؛ به‌ویژه وقتی كوله‌ای سنگین‌تر از حد معمول بر دوش‌تان است. اگر تازه‌كار هستید، برای شروع بین پنج تا دوازده كیلومتر خوب است (اگر همراه بچه‌ها به كوله گردی می‌پردازید یا كوله‌تان سنگین است، مسافت‌های كوتاه‌تر را انتخاب كنید).
بلندی و ارتفاع جاده: تا چه حد می‌توانید سنگینی كوله را روی شیب جاده‌ها تحمل كنید؟ اگر قبلا كوله گردی كرده‌اید، حتما این را می‌دانید. فقط یادتان باشد كه اگر وزنی زیادتر از معمول را در جاده‌های پرفرازونشیب بر دوش بكشید، سرعت‌تان كند می‌شود. اگر هم تجربه‌ی كوله گردی ندارید بهتر است مسیر مسطحی را انتخاب كنید.
فصل و آب‌و‌هوا: اگر در زمانی از سال، مثل پاییز، به كوله گردی می‌پردازید كه خورشید زود غروب می‌كند از قبل مسیر را تعین كنید یا قبل از غروب راه بیفتید كه در تاریكی نمانید. همیشه قبل از راه‌افتادن وضعیت آب‌و‌هوا را بررسی كنید و اگر طوفانی در راه بود حتما سفرتان را به روز دیگری موكول كنید.
لجستیك: حتما مشخص كنید كه چه مسیری را می‌خواهید طی كنید، و آیا قرار است مقداری از این مسیر را بروید و دوباره به نقطه‌ی شروع برگردید؟ یا دوست دارید به‌صورت نقطه‌به‌نقطه مسیر را طی كنید؛ بدین معنی كه مقداری از راه را كوله‌گردی كرده، كمی استراحت كنید و دوباره به راه ادامه دهید. اگر روش نقطه‌به‌نقطه را انتخاب كنید، می‌بایست برای رفتن به نقاط شروع و پایان ماشین بگیرید. همچنین باید زمانی كه صرف رفتن به نقطه‌ی شروع مسیر می‌شود را درنظر داشته باشید تا قبل از تاریكی در آنجا چادر بزنید.
حمل و نقل:شكل حمل و نقل را بهتر است بسته به مقصد و سفری كه در پیش دارید انتخاب كنید. بهتر است اتومبیل شخصی‌تان را جایی نبرید و به جای آن از وسایل نقلیه عمومی استفاده كنید. از اهداف كوله گردی می‌توان به كمك به حفظ محیط زیست نیز اشاره كرد.

موارد ضروری برای سفر به خارج از كشور

واكسیناسیون كنید. با پزشك خود مشورت كنید و از او در مورد واكسن‌هایی كه برای مقصدتان نیاز دارید بپرسید. اگر به مناطقی سفر می‌كنید كه مالاریا در آنجا معمول است، احتمالا به قرص‌های ضد مالاریا نیز نیاز خواهید داشت.

برای ویزا اقدام كنید و در مورد اینكه به بلیتی برای خروج از كشور مقصد نیاز خواهید داشت، نیز جویا شوید. من این اشتباه را چندین بار مرتكب شده‌ام زیرا كه من تنها با بلیت‌های تك مسیر مسافرت می‌كنم. بنابراین به من گفته شده كه بدون داشتن بلیت برای خروج از مقصد امكان سوار شدن به هواپیما میسر نیست. سپس، پیرامون فرودگاه به دنبال wifi می‌رفتم تا بتوانم ارزان‌ترین پرواز ممكن برای خروج از كشور مقصد را رزرو كنم. قبل از رفتن بررسی‌های لازم را انجام دهید.

بلیت پروازتان را بخرید

از وب‌سایت‌های مقایسه شركت‌های هواپیمایی مثل موموندو (Momondo)، كایاك (Kayak) و اسكای اسكنر (Skyscanner) كمك بگیرید. هرچه زودتر بلیت تهیه كنید، پروازتان ارزان‌تر خواهد بود. بایستی اقرار كنم كه هرگز این كار را نكردم. من معمولا بلیتم را چند روز قبل می‌گیرم. می‌توانید به سكرت فلایینگ (Secret Flying) نیز مراجعه كرده و چك كنید كه از كجا می‌توانید به‌واسطه اشتباهات خطوط هوایی جا كرایه كنید تا پرواز فوق‌العاده ارزانی داشته باشید.

در برنامه‌ریزی افراط نكنید

نیازی نیست كه همه چیز را از قبل رزرو كنید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید. فقط سوار هواپیما شده و ماجراجویی‌تان را آغاز كنید. اگر بیش از حد برنامه‌ریزی كنید با این كار خود را محدود می‌كنید زیرا كه شما با افراد زیادی ملاقات خواهید كرد و برنامه سفر شما تغییر خواهد كرد و نهایتا سر از جایی در خواهید آورد كه تصورش را هم نمی‌كردید و جذابیت كوله گردی در همین است، همراه با جریان حركت می‌كنید و از چیزی كه پیش رو دارید اطلاعی ندارید.

كوله گردی در ایران

شمال ایران، سرلیست بهترین جاهای ایران برای كوله گردی

سه استان شمالی ایران با نام‌های گلستان، مازندران و گیلان باهم رقابت زیبایی دارند و سخت می‌شود از بین آن‌ها یكی را انتخاب كرد. استان‌هایی پر شده با جنگل، ساحل، آبشار، كوه، مه، رود، چشمه، مرداب، دریاچه و خلاصه هرچه كه فكرش را بكنید. اما انتخاب شمال ایران به عنوان اولین مكان برای كوله‌گردی دلایل بسیار دیگری دارد كه در این قسمت به طور مختصر آنها را شرح می‌دهیم.

فاصله شهرهای شمال از هم كم است، در نتیجه با رسیدن به یك آبادی، به سادگی در كنار جاده از شهری به شهر دیگر می‌روید؛
در هر سه استان شمال پارك‌های جنگلی كه امكان كمپ و طبیعتگردی را فراهم می‌كنند فراوان است؛
فاصله اكثر مناطق بكر از شهر و آبادی زیاد نیست و اگر خرید وسیله یا امكاناتی را فراموش كرده باشید به راحتی جبران می‌شود؛
انتخاب‌های شما برای كمپ كردن فراوان است و در مدت زمانی كم، تجربه كمپ ساحلی، جنگلی و جاده‌گردی را به دست می‌آورید.
جاهای دیدنی شمال كه می‌توانید در كوله گردی خود بگنجانید

آبشار شیطان كوه، جواهردشت، چشمه های باداب سورت، دریاچه چورت، باغ گلبن، پارك جنگلی قرن آباد، جنگل توسكستان، دریاچه توشن، پارك جنگلی النگدره، آبشار رنگو، آبشار كبودوال، دهكده جهان نما، پارك جنگلی سیسنگان، فیلبند، دشت دریاسر، روستای جواهرده، غار آبی دانیال، مرداب هسل و غیره.

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی-U5YPqR5CEb

انتخاب دوم؛ خط ساحلی جنوب

اگر پیش از این در شمال ایران ماجراجویی كرده‌اید یا اینكه این گزینه با برنامه فعلی شما همخوانی ندارد؛ باید مقصد خود را در جنوب این گربه بیابید.

جای خرمشهر را روی نقشه پیدا كنید و آن را تا گواتر امتداد دهید. دو هزار كیلومتری كه بین این دو شهر وجود دارد پر است از جاذبه‌هایی كه امكان كوله گردی و كمپ را در اختیار شما قرار می‌دهند.

اروندرود، جزیره خارك، سیراف، قلعه پرتغالی ‌ها، جنگل حرا و روستای بریس می‌توانند مقاصد جذابی برای شما باشند. همانند شمال، انتخاب خط ساحلی جنوب به عنوان یكی از بهترین جاهای ایران برای كوله گردی، علاوه بر دیدنی‌های طبیعی، دلایل دیگری نیز دارد كه در بندهای زیر مختصر به آنها اشاره شده است.

مردم جنوب فوق العاده خونگرم هستند؛ در نتیجه فاكتور انسانی در كوله‌گردی شما امن و بی‌مشكل خواهد بود؛
اگر خود را به یكی از آبادی‌ها واقع در خط ساحلی جنوب برسانید، از آنجا به بعد فاصله آبادی‌ها نهایتا بین دویست تا سیصد كیلومتر خواهد بود، این یعنی كوله‌گردی متنوع و رنگارنگی خواهید داشت؛
با حضور در جنوب ایران، امكان بازدید از جزایر زیبای كیش، قشم و به ویژه هرمز فراهم می‌شود. در نتیجه شما علاوه بر ملاقات با خلیج فارس و آب‌های آزاد، لنج‌سواری و كمپ در ساحل اقیانوس را نیز تجربه خواهید كرد؛
در آخر باید به تنوع غذایی بی‌نظیر جنوب اشاره كنیم. انواع ماهی و میگو در بهترین كیفیت و بالاترین تنوع (به اضافه گزینه‌هایی دیگر) در اختیار شما است؛ از آنها لذت ببرید.
جاهای دیدنی جنوب كه می‌توانید در كوله گردی خود بگنجانید
بندر لنگه، موزه نادعلیان، جزیره هرمز، جزیره هنگام، روستای لافت قشم، بندر سیراف، بندر گناوه، دیلم، فلافل سرای اكبر برزیلی، باغ خان شوشتر، نهر داریون شوشتر، چغازنبیل و غیره.

انتخاب سوم؛ كوله گردی در شیراز

در فهرست بهترین جاهای ایران برای كوله گردی شیراز نیز جایگاه بالایی دارد. این ویژگی به طور عمده ریشه در موقعیت جغرافیایی مناسب، امكانات بالای شهری، پربودن شهر از جاذبه‌های طبیعی و وجود انبوه جاذبه‌های تاریخی دارد.

شیراز به معنای واقعی كلمه همانند یك ماشین زمان، تاریخ ایران را نمایش می‌دهد. با طی چند كیلومتر به بیرون شهر، سر از دوره هخامنشیان و ایران باستان در می‌آورید، در مركز شهر سری به حافظ و سعدی می‌زنید و پس از آن در پارك، موزه و مساجد دیگر، یادگارهای شاهان قاجار، صفوی و دوره زندیه را مشاهده می‌كنید. دلایل معرفی شیراز به عنوان یكی گزینه‌های مهم كوله‌گردی به طور دقیق در بندهای زیر تشریح شده است:

حضور انبوه مسافران داخلی و گردشگران خارجی كه مانند شما با كوله سفر می‌كنند: دوست‌های جدید پیدا می‌كنید و تجارب ارزشمندی می‌آموزید؛
وفور اقامتگاه‌های مناسب برای كوله‌گردان در سطح شهر؛
فشرده بودن دیدنی‌های داخل شهر كه امكان بازدید یك یا دو روزه را در اختیار یك كوله گرد می‌گذارد؛
تنوع فضاهای طبیعی و تاریخی (بی‌مانند در تمام ایران).

جاهای دیدنی شیراز كه می‌توانید در كوله گردی خود بگنجانید
پاسارگاد، تخت جمشید، حافظیه و سعدیه، ارگ كریمخانی، نقش رستم، عمارت شاپوری، باغ جهان‌نما، رصدخانه ابوریحان، دریاچه مهارلو، باغ ارم، مسجد نصیرالملك، بازار وكیل، بهشت گمشده، تنگه رغز و غیره.

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی-B6nh6sbUGe

مقصد چهارم، خوزستان

خوزستان دیگر استانی است كه به واسطه تاریخ غنی، طبیعت بكر، زیرساخت‌های قدرتمند ناشی از وجود منابع نفتی كه متاسفانه متوازن تقسیم نشده، مردم مهمان‌نواز و خونگرم و بسیاری دیگر، موقعیت‌های طبیعت‌گردی قابل توجهی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

از اهواز و آبادان تا شوش و خرمشهر، به هر گوشه خوزستان كه سر بزنید شهر زنده است و هر امكانی را بخواهید در دسترس قرار دارد. اما ورای این‌ها، مجموعه دلایل دیگری هستند كه خوزستان را به یكی از بهترین جاهای ایران برای كوله گردی تبدیل كرد‌ه‌اند. مهمترین آنها عبارتند از:

خوزستان از نظر وسعت یكی از بزرگترین استان‌های ایران است. اما برخلاف بسیاری دیگر نظیر خراسان، كرمان یا سیستان و بلوچستان، فاصله آبادی‌های آن از هم زیاد نیست و شما می‌توانید در یك استان به پهنای ۶۵ هزار كیلومتر مربع، وجب به وجب را بدون مشكل با یك كوله كشف كنید؛
قرارگیری روی دشت و همسایگی كامل با خلیج فارس طبیعت منحصر به فردی در خوزستان ایجاد كرده است كه نظیر آن در استان دیگری مشاهده نمی‌شود؛ این مطلب كوله گردی شما را رنگ و بویی خاص می‌بخشد؛
استان شمالی خوزستان لرستان است، در راه برگشت می‌توانید سری به این بهشت زیبا هم بزنید؛
در آخر اینكه فضاهای موجود در خود شهر و امكان كمپ در پارك‌ها برگ برنده‌ای است كه نام خوزستان را برای بك پكرها محبوب و خاص كرده است.

جاهای دیدنی خوزستان كه می‌توانید در كوله گردی خود بگنجانید
آبشار شیون، رود كارون، بازار امیری و ته لنجی‌ها، پل كابلی اهواز، سد كارون، پل سیاه، پل سفید، آبشار پل هفتم، اسكله تفریحی، كلیسای سورت مسروپ، مجموعه تاریخی شوش (قلعه دمورگان، كاخ آپادانا و غیره)، سازه‌های آبی شوشتر، قلعه فلك و افلاك (در لرستان) و غیره.

تهران هم یكی از بهترین جاهای ایران برای كوله گردی است!

اگر ساكن تهران هستید اصلا نیازی نیست از استان خارج شوید، جاهای دیدنی اطراف تهران جان می‌دهند برای كوله گردی و علاوه بر این، خود شهر نیز با توجه به وسعت و میزبانی از انبوهی دیدنی می‌تواند كوله گردی‌های شهری را پشتیبانی كند. به ویژه برای افرادی كه تازه راه در این شیوه سفر می‌گذارند، به دلایل زیر، تهران یكی از قوی‌ترین پیشنهادات این نوشته است.

تهران پایتخت ایران است و حتی روستاهای اطراف آن نیز امكانات بالایی دارند، در نتیجه كوله گردی تا حد امكان با چالش‌های سخت مواجه نمی‌شود؛
قوی‌ترین جمع‌های گردشگری و كوله گردی در تهران قرار دارند، در نتیجه می‌توان سفرهای اول را در قالب آنها تجربه كرد؛
چه از نظر طبیعی (در اطراف) و چه از نظر تاریخی (به جا مانده از دوره قاجار) تهران غنی است؛
در آخر اینكه، برای افرادی با مشغله بالا، تهران امكان كوله‌گردی‌های یك روزه را فراهم می‌آورد.

جاهای دیدنی تهران كه می‌توانید در كوله گردی خود بگنجانید: لفور، افجه، زرین دشت، خور، كركبود، وردیج، تنگه واشی، برج آزادی، كاخ موزه سعدآباد، بازار تهران، دربند و دركه، كاخ نیاوران، پل طبیعت و غیره.

همه كویرهای ایران، از مرنجاب تا مصر

آخرین دسته از بهترین جاهای ایران برای كوله گردی كویرها هستند. البته، همین ابتدا تاكید می‌كنیم برای لذت بردن از كوله گردی در كویر باید تجربه كافی را اندوخته باشید و پیش از حضور به طور دقیق منطقه را مورد مطالعه قرار دهید.

اگر این نكات را در نظر گرفتید، پس از حضور در كویر، معنی واژه‌های سكوت، ستاره، مهتاب، آرامش و غروب به كلی برای شما تغییر خواهد كرد. اگر قصد این تجربه را داشتید، حتما نكات زیر را در نظر بگیرید:

اگر در فواصل مختلف كویرنوردی در اقامتگاه‌های رسمی یا منزل افراد می‌مانید، در هر ایستگاه یك لیتر آب بنوشید. این كار برای سالم ماندن در كویرنوردی‌های طولانی ضروری است؛
صبح زود گردش خود را آغاز كنید؛
بین ساعات یك تا چهار بعد از ظهر كمپ كنید و در سایه قرار بگیرید؛
هر یك یا دو ساعت استراحت داشته باشید؛
تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید (فیلترهای تصفیه آب، لباس گرم برای شب و لباس مناسب برای روز، كرم برای پوست و غیره)؛
برای سفر برنامه داشته باشید و در هر ایستگاه، مقصد بعدی را بشناسید.
كویرهای دیدنی ایران كه می‌توانید در كوله گردی خود بگنجانید
كویر مصر، كویر مرنجاب، كویر خور و بیابانك، كمپ كویری متین آباد، كویر زردگاه، كلوت‌های بیابان لوت، كویر ریگ زرین، كویر كاراكال، كویر حلوان، نمكزار سیرجان و البته، ساحل كویری دریای درك.

 

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی-CCYIhwM7Fg

چرا باید كوله‌گردی كنیم؟

در ابتدا و پیش از معرفی گزینه‌های كوله گردی، در حالی كه بیشتر روی نكات چالشی تاكید كردیم، مقدمات سفر را گفتیم تا كسی بدون آگاهی كامل پا در اینگونه ماجراجویی‌ها نگذارد. اما حالا كه نوشته رو به انتهاست و شما تا اینجا پایین آمده‌اید، به این معنی است كه تصمیم خود را ساخته‌اید و عزم سفر به بهترین جاهای ایران برای كوله گردی دارید. ماهم برای دلگرمی و قرص كردن خاطرتان، دلایل و مزایای كوله گردی را معرفی می‌كنیم تا با خاطری آسوده كوله را ببندید و راهی شوید.

شما برای چند روز هم كه شده، طعم آزادی را می‌چشید. كوله‌بار شما همه آن‌چیزی است كه نیاز دارید و دنیایی نادیده پیش رو قرار دارد؛
هر روز یك تجربه جدید است و مانند سایر شیوه‌های سفر، اوضاع طبق یك برنامه تدوین شده، قابل‌پیشینی و كسل كننده نخواهد بود؛
به دلیل قرارگیری در شرایط جدید، جنبه‌های متفاوتی از شخصیت خود را كشف می‌كنید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و در خودشناسی به مراتب بالاتری می‌رسید؛
بهترین دوستان زندگی خود را پیدا می‌كنید. زیرا آشنایی شما در شرایط و موقعیت‌های خاص روی داده و آنها امتحان خود را پس داده‌اند؛
با دیدن شیوه‌های جدید زندگی، آدم‌های جدید و مكان‌های ناشناخته، در انتهای سفر به مراتب ذهن بازتری خواهید داشت؛
البته اینكه، تمام این ویژگی‌ها را در كمترین هزینه ممكن ریالی به دست آورده‌اید.

نكات و وسایل لازم برای كوله گردی-WWeStanlLg