ریپورتاژ آگهی
دره كهمان (تخت شاه)

دره كهمان (تخت شاه)

دره كهمان در موقعیت جغرافیایی N335901 E482102 در استان لرستان واقع است. زاگرس به عنوان جزئی از كمربند كوهزایی آلپ – هیمالیا دارای مناظر
  • 1400/11/10
  • استان : لرستان
  • شهر : الشتر
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : استان لرستان- شهرستان سلسله
تلفن : 66059000-021

دره كهمان در موقعیت جغرافیایی N335901 E482102 در استان لرستان واقع است. زاگرس به عنوان جزئی از كمربند كوهزایی آلپ – هیمالیا دارای مناظر وپدیده های جذاب زمین گردشگری زیادی می باشد.در این میان كوه گرین به عنوان بخشی از زاگرس مرتفع در شمال لرستان با زیبایی های خود مانند نگین سبزی در انگشتری زاگرس می درخشد. از پدیده های جذاب آن می توان از دره كهمان،قله كلو،رادیولاریت های گرین،برف چال ها، غارها، پوشش گیاهی وغیره نام برد. منطقه باستانی و گردشگری كهمان و دروازه در شمالی ترین نقطه لرستان و شهرستان الشتر قرارداشته ،یكی از دره های بسیار زیبا و در عین حال پرآب و باستانی در سطح كشور است. در حال حاضر منطقه كهمان و دروازه الشترمعروفترین جاذبه ژئو توریسم در استان لرستان می باشد. گردو های سر به فلك كشیده ،طبیعت بكر،یخچالهای دائمی ،غارهای متعدد و ارتفاعات جذاب و دیدنی ،وفور داروهای گیاهی بسیار نادر وكمیاب ،چشمه سارهای فراوان و پرآب،طراوت و خنكی و آب وهوای بی بدیل آن روح هر انسانی رااسیر نفس خود كرده تا جایی كه پادشاهان وكیان ها را ،از جلوس در بطن خود به حال خویش وانگذاشته تا آنجا كه وجه تسیمیه بزرگترین چشمه آن یعنی«تخت شا،تخت شاه»را به قدری عیان ساخته كه دیگر جای تاملی را برای كسی باقی نمی گذارد.

علت نامگذاری آن مربوط به دوره های باستان بوده كه در آن پادشاهان و كیانیانی در بطنش به تفرج و خوشگذرانی می پرداخته اند (كی امان)(كیمان)(كیمو)یا همان ((امانگاه كیان،مامن پادشاهان((.گواهش را می توان همان گاو خمره ها ،و آثار بدست آمده از آن و تخت گاههای سراب خاصون(سراب خاصان)و سراب و چشمه معروف تخت شا(تخت شاه)دانست. پوشش گیاهی منطق پوشیده از درختان كهن سال بلوط ،انجیر،گردو،گلابی كوهی،زالزالك،چنار ،زبان گنجشك ،صنوبر و سپیدار ،بید ،سیب، آلوی كوهی و در خلال آن سرشار از گون و درخت چه های كوهستانی است.

پهنه های كوهستانی اطراف دروازه و كهمان و پوشش گیاهی و جنگلی بسیار انبوه و خیلی غنی آن زیستگاه بسیار مناسبی را برای خیلی از حیوانات و پرندگان به وجود آورده كه از جمله حیات وحش می توان به پلنگ-خرس-كفتار-گرگ-روباه-شغال-گوركن-سنجاب-سگ آبی-سمور-موش خرما-كل-بز-قوچ-میش-گراز -خوك-كبك كوهی-كبك دری-تیهو-گنجشك-كلاغ-قرقاول-بلدرچین- و دیگر انواع خزندگان،پرندگان و بند پایان اشاره كرد. در پایین دست دره ،یعنی جایی كه وارد دشت الشتر میشویم با عنایت به آبهای روان كه از دروازه و تخت شاه و سراب خاصون جاری شده و به هم می ریزند رودخانه بزرگ وپرآب كهمان تشكیل میشود كه كشاورزی بیش از نیمی از دشت الشتر را رونق داده؛احداث مزارع و شیلات های ماهی زیادی را میسر ساخته كه در بین آنها یكی از بزرگترین و مجهز ترین شیلات های پرورش ماهیان سردآبی خاور میانه به چشم می خورد كه نشان دهنده ی سالم بودن و با كیفیت بودن آب این منطقه است. این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۵۵ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دره كهمان (تخت شاه)-VljRh5pD85

دره كهمان (تخت شاه)-NCNuJdIUGN

دره كهمان (تخت شاه)-5HSbdiBjSf

دره كهمان (تخت شاه)-0P9mEzdPW3

دره كهمان (تخت شاه)-eZuYa1VlC3

دره كهمان (تخت شاه)-V6pgBB98Nb

دره كهمان (تخت شاه)-Kxe9pbjKkq

دره كهمان (تخت شاه)-P1KrYcqlL1