ریپورتاژ آگهی
آتشكده تنگ كرم

آتشكده تنگ كرم

آتشكده تنگ كرم كه در زبان محلی قمپ آتشكده نامیده می شود در پانزده كیلومتری شمال فسا، ازدوران ساسانی به جای مانده است. این منطقه كه به گردشگاه آتشكده نیز معروف است
  • 1401/01/01
  • استان : فارس
  • شهر : فسا
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : فارس، پانزده كیلومتری شمال فسا، محور شیراز استهبان، خرمن كوه، قمپ آتشكده
تلفن : 66059000-021

آتشكده تنگ كرم كه در زبان محلی قمپ آتشكده نامیده می شود در پانزده كیلومتری شمال فسا، ازدوران ساسانی به جای مانده است. این منطقه كه به گردشگاه آتشكده نیز معروف است یكی از گردشگاه‌ های عمومی استان فارس است. وجود چشمه و تالاب پرورش ماهی در این گردشگاه بر زیبایی آن افزوده‌ است. این آتشكده در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۶۴ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. این اثر بر اثر انفجار دینامیت به طور كامل تخریب گردیده است.در پانزده كیلومتری شمال فسا در كنار دریاچه كوچكی آثاری از دوره ساسانیان بر جا مانده ‌است كه در میان آ‌نها یك آتشكده نیز دیده می ‌شود كه سقف آن ریخته ‌است. این دریاچه كه در شمال فسا واقع شده در لهجه محلی، قمپ خوانده می ‌شود. اهالی محل این آتشكده را به نام قربانگاه می ‌شناسند و آن را به تهمورث پادشاه پیشدادیان نسبت می ‌دهند.

آتشكده تنگ كرم-wtzdMnIlJe

در كنار آتشكده آثار متفرقه ‌ای از یك شهر ساسانی دیده می ‌شود، از جمله سنگ سلمان كه دروازه ورودی یك بنا بوده ‌است. مصالح این كاخ ساروج و سنگ لاشه می ‌باشد كه با روكشی از گچ پوشیده شده ‌است. در سمت چپ قمپ و درست آن طرف جاده، سنگی چهارگوش و یكپارچه به بلندای تقریبی دوگز استوار و محكم ایستاده و خود را از حوادث بی‌ شمار روزگار مصون و محفوظ نگه داشته‌ است. روی یكی از سطوح آن دایره ‌ای حجاری كرده ‌اند كه از نقوش دورن آن چیزی بر جای نمانده‌ است. در راس آن گودال كوچكی است كه احتمالاً آتشگاه این آتشكده بوده ‌است. این سنگ متعلق به آتشكده دوره ساسانیان است و زرتشتیانی كه در اینجا سكونت داشته اند آیین‌ های مذهبی خود را به انجام می ‌رسانده‌ اند. آثاری كه در تپه ‌های اطراف به جا مانده و همچنین سنگ نوشته‌ های به دست آمده، گواه این مدعاست. در ختان «مورد» كه یكی از انواع درختان مورد تقدس زرتشتیان است در سراسر منطقه دیده می‌ شود و با این كه در دل زمین‌ های كشاورزی دهقانان قرار دارد ولی كندن و از ریشه درآوردن آنها را جایز نمی ‌دانند. مجموعه قمپ و آتشكده ساسانی تنگ كرم (تنگ كرم یكی از روستاهای نزدیك به آتشكده است) یادآور آتشكده با عظمت فیروزآباد پارس است.

نام خنب در تلقظ مردمان و مسافران ابتدا به خمب تبدیل شده و همچنین كلمه قنب به قمپ و غمپ تغییر یافته كه به نظر می رسد درست آن باشد كه به شكل خنب (غمپ ) بكار برده شود تا علاوه بر حفظ نام قدیمی مكان، گویش محلی این چشمه سار كهن حفظ شود.

نحوه دسترسی به آتشكده تنگ كرم

فارس، پانزده كیلومتری شمال فسا، محور شیراز استهبان، خرمن كوه، قمپ آتشكده

جاهای دیدنی اطراف آتشكده

آثار شهری بنام شهر ازبرا، مص و… مربوط به دوران ساسانی در حوالی روستای تنگ كَرَم واقع در ۱۵ كیلومتری شهر فسا وجود دارد كه جاذبه تاریخی گردشگری مهمی به حساب می آید. بقعه امامزاده محمد (ع) یكی دیگر از جاذبه های مذهبی روستای تنگ كَرَم است.

آتشكده تنگ كرم-Ukw8W44aHO