ریپورتاژ آگهی
شاپور آباد

شاپور آباد

شهر شاپورآباد درشهرستان برخوار استان اصفهان ایران قرار دارد. این شهر در ۱۸ كیلومتری شهر اصفهان و در مرز كویر واقع است و آب و هوای گرم و خشك دارد و جمعیت این شهر در حدود ۵۴۷۸ نفر است
  • 1400/11/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : شاپورآباد
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : درشهرستان برخوار در ۱۸ كیلومتری شهر اصفهان و در مرز كویر
تلفن : 66059000-021

شهر شاپورآباد درشهرستان برخوار استان اصفهان ایران قرار دارد.

این شهر در ۱۸ كیلومتری شهر اصفهان و در مرز كویر واقع است و آب و هوای گرم و خشك دارد و جمعیت این شهر در حدود ۵۴۷۸ نفر است. شغل بیشتر مردم شاپورآباد، كارگری و كشاورزی می‌باشد. منبع آب كشاورزی این شهر آب زیرزمینی است كه به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی اكثر چاه‌های آن كم آب شده و سطح آب زیرزمینی افت شدیدی داشته‌است و به تبع آن كشاورزی از رونق افتاده و اكثر مردم از كشاورزی به كارگری تغییر شغل داده‌اند. از لحاظ علمی نیز دارای جایگاه ویژه ای در سطح شهرستان برخوار است.دانش آموزان ،طلاب علوم دینی و دانش جویان زیادی در این شهر مشغول به تحصیل هستند ولی به لحاظ امكانات علمی و آموزشی در سطح نه چندان مطلوبی قرار دارد.

شاپورآباد كشاورزان و قالی‌بافان زیادی در سطح كشور دارد. ورزش فوتبال، كاراته و ورزش باستانی رونق بسیارزیادی دراین شهردارد.

بناهای تاریخی شهر شاپور آباد

۱- برج كبوتر شاپور آباد مربوط به دوره قاجار است و درشهرستان برخوار بخش برخوار، شهرشاپورآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت۱۷۴۹۱ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۲-برج دو قلوی شاپورآباد مربوط به دوره قاجار است و درشهرستان برخوار بخش برخوار، شهر شاپور آباد، بلوار امام خمینی، كوچه شهریار واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۱۰۷ به‌عنوان یكی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

۳-تكیه تاریخی علی ابن ابی طالب مربوط به اواخردوره ی صفویه،جهت برگزاری مراسم عزاداری و تعذیه خوانی بنا شده ودر خیابان بعثت،خیابان بحرالعلوم، كوچه حسینیه قرار دارد.این اثر دراردیبهشت ماه ۱۳۸۶ به ثبت رسیده است .خوشبختانه با پیگیری های مستمر شورا این مكان تاریخی تعمیر وتغییر كاربری داده شدودرحال حاضر محل برگزاری ورزش های پهلوانی است و تبدیل به یك مركز فرهنگی ورزشی شده است.

۴-اقامتگاه های آل بویه احتمالا مربوط به قبل ازدوره صفویه می باشد وكاربری آن_ چون جاده ای از منطقه شاپورآباد می گذشته_محل استراحت سپاه ویا تیمار كردن حیوانات می بوده. این مكان درابتدای ورودی شهر وجنب ورزشگاه قرار داردومتاسفانه درحال تخریب است.

 

شاپور آباد-QdzkRnetZ9

شاپور آباد-Hv3PCtLa1n