ریپورتاژ آگهی
دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار

ماه رمضان ماه مهمانی خدا نزدیك است و خانمهای خانه دار به دنبال برنامه ریزی برای رنگین كردن سفره برای روزه داران خانه می باشند . یكی از خوشمزه های سفره افطار دسرها می باشند
  • 1400/12/28
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

ماه رمضان ماه مهمانی خدا نزدیك است و خانمهای خانه دار به دنبال برنامه ریزی برای رنگین كردن سفره برای روزه داران خانه می باشند . یكی از خوشمزه های سفره افطار دسرها می باشند كه بسیار لذت بخشند و البته كه به دلیل كربوهیدراتی كه دارند سریع قند بدن را تنظیم می كنند و كالری زیادی هم دارند پس در خوردن آنها زیاده روی نكنید . در این مطلب دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار را به همراه طرز تهیه و نكات درست كردن آنها آموزش داده ایم كه راحتتر درست كنید و لذت ببرید . عباداتتون مقبول درگاه حق و التماس دعا داریم.

رنگینك

رنگینك خرما از جمله دسرهای پرطرفدار ایرانی با ریشه جنوبی است. جنوبی‌ها معمولا رنگینك را در فصل زمستان به عنوان دسر به همراه چای، همراه با غذاهایی مثل سبزی پلو با ماهی یا قلیه ماهی برای گرفتن سردی ماهی و در ماه مبارك رمضان به عنوان یك دسر مقوی و سیر كننده برای افطاری و سحری میل می‌كنند. یكی از انواع پرطرفدار رنگینك نوع قالبی آن است كه هم سر و شكل مجلسی‌تری دارد و هم بچه‌های كوچك‌تر علاقه بیشتری به خوردن آن دارند.

 

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-i8bqWeV5Nm

مواد لازم برای ۴۰ عدد رنگینك قالبی مجلسی

آرد سفید قنادی یا آرد نان سنگك: ۴۰۰ گرم
روغن جامد( طعم داریا ساده) یا كره و یا تركیب هر دو باهم: ۲۰۰ گرم
هل آسیاب شده: ۴ قاشق چایخوری سر خالی
پودر دارچین : ۱ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل(در صورت دلخواه): ۱/۲ قاشق چایخوری
پودر قند(در صورت تمایل): چهار قاشق غذاخوری
مغز گردو: به مقدار دلخواه
رطب یا خرما: ۴۰ عدد
قالب سیلیكونی طرح دلخواه
طرز تهیه
برای درست كردن این دسر مجلسی هسته و پوست خرما رو گرفته و به جای هسته،یك چهارم مغزگردو در هر عدد خرما بگذارید. آرد را الك كنید و سپس در یك ماهیتابه مناسب بریزید. آرد را روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا هم بوی خامی آرد گرفته شود و رنگ آن كرم مایل به طلایی شود. مراقب باشید آرد تیره نشود چون طعم تلخی پیدا می‌كند. وقتی رنگ آرد عوض شد روغن جامد یا كره و یا مخلوطی از هر دو را به آرد اضافه كنید و مرتب هم بزنید. ماهیتابه را از روی شعله گاز بردارید و اجازه دهید مخلوط آرد و روغن خنك شود.
بعد از خنك شدن به آن پودر دارچین، پودر هل، پودر زنجبیل و پودر قند را اضافه كنید و خوب هم بزنید تا یك مایه یكدست و لطیف به دست بیاید در مرحله بعد نصف مخلوط آرد سرخ شده و روغن را داخل قالب‌ها بریزید و با پشت قاشق روی آن‌ها را صاف و یكدست كنید. حالا هر عدد خرما را روی یك قالب بچینید و روی خرماها كمی دارچین بپاشید. باقی مانده آرد و روغن را در قالب‌ها بریزید و با پشت قاشق روی آن‌ها را صاف كنید. قالب‌ها را به مدت چند ساعت در یخچال بگذارید تا رنگینك كاملا شكل قالب را به خودش بگیرد. بعد از این مدت رنگینك‌ها را با احتیاط از قالب خارج كنید و در دمای محیط بگذارید تا موقع سرو سرد نباشد.
نكات مهم درست كردن رنگینك قالبی مجلسی
برای درست كردن رنگینك قالبی حتما باید از روغن جامد یا كره و یا تركیب هر دو استفاده كنید تا وا نرود. اما برای رنگینك معمولی و سنتی روغن مایع یا تركیب آن با كره مناسب است.
بهتر است رنگینك قالبی را در قالب سیلیكونی درست كنید. لازم نیست قالب سیلیكونی را برای رنگینك چرب كنید.
در دستور رنگینك هر چقدر اندازه قالب‌ها كوچك‌تر باشد رنگینك‌ها شیك‌تر می‌شوند.
این مقدار مواد برای دستور تهیه ۴۰ عدد رنگینك قالبی است اما بستگی به اندازه قالب شما دارد. اگر اندازه قالب‌ها كوچك‌تر باشند تعداد بیشتری رنگینك به دست می‌آید.
طرز تهیه رنگینك رول مجلسی با خرما
برای درست كردن رنگینك رولی یا رولتی به این ترتیب عمل كنید: مایه خرما را بعد از كمی سرد شدن روی یك نایلون بریزید و به صورت مربع یا مستطیل باز كنید. می‌توانید روی نایلون مقداری پودر نارگیل بپاشید و سپس خرما را روی آن پهن كنید. صیر كنید آرد تفت داده شده با روغن هم مقداری سرد شود و سپس آن را هم روی خرما بریزید. بعد گردوی خرد شده را روی حرارت كمی تفت بدهید و روی خرما و آرد تفت داده شده بپاشید. حالا به كمك نایلون خرما را رول كنید. در هر مرحله با دست خرما را خوب فشار دهید تا مواد به هم بچسبد و سپس نایلون را دور خرما بپیچید و با فشار دست به آن حالت بدهید. سپس رول را به مدت ۲ الی سه ساعت در یخچال بگذارید تا سفت شود. بعد از این مدت رول را از یخچال بیرون بیاورید و به قطر ۲ سانت برش بزنید.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-yoePblm7Sd

حلوا هویج ارومیه

حلوا هویج ارومیه از آن دسته دسرهای سنتی مقوی و خوشمزه است كه تقریبا برای تمام مناسبت‌ها مناسب است. اهالی ارومیه این حلوای خوشمزه را برای ماه رمضان، شب یلدا و چهارشنبه سوری هم درست می‌كنند. حلوا هویج ارومیه كه بیشتر شبیه یك مربای فشرده و غلیظ است از جمله سوغاتی‌های مشهور استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود و به خصوص در سحر و افطارهای ماه رمضان با چای حسابی می‌چسبد .

مواد لازم
هویج: ۵۰۰ گرم
شیره انگور: ۲ لیوان فرانسوی
شكر: ۱ و ½ لیوان فرانسوی
گردو ریز خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی
هل سابیده شده: ۱ قاشق مرباخوری
گلاب: ۱ استكان
زعفران دم كرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری (اضافه كردن زعفران اختیاری است)
طرز تهیه
برای درست كردن حلوا هویج ارومیه ابتدا هویج‌ها را بشورید، پوست بگیرید و سپس رنده كنید. هویج‌های رنده شده را در یك قابلمه مناسب بریزید سپس شكر را اضافه كنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه شكر و هویج با هم بمانند تا كمی آب بیندازند. بعد از این مدت قابلمه را روی شعله ملایم گاز بگذارید و به مدت یك ساعت بپزید. بعد از یك ساعت شیره انگور را اضافه كنید و مرتب هم بزنید تا شیره انگور ته نگیرد. اجازه دهید حلوا ده دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز بپزد. بعد از این زمان زعفران، هل سابیده شده و گردوی خرد شده را هم اضافه كنید و خوب هم بزنید. ژلاتین را با دو قاشق آب سرد مخلوط كنید و به همراه گلوكز مایع به مواد داخل قابلمه اضافه كنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز اب حلوا كشیده شود و حدود ۲ قاشق غذاخوری شیره انگور در قابلمه باقی مانده باشد. در مرحله آخر گلاب را اضافه كنید. برای این‌كه عطر گلاب حفظ شود بعد از یك یا دو دقیقه شعله گاز را خاموش كنید. روی حلوا هویج ارومیه‌ای را با گردو یا پسته تزیین كنید. این حلوا را با چای میل كنید.

 

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-kRCGr7b4SO

شیربرنج مجلسی

مواد لازم برای ۲۰ نفر

برنج نیم دانه: ۳ لیوان
شیر پر چرب: ۱۴ لیتر
خامه صبحانه سبك: یك بسته
شكر: ۳ قاشق غذاخوری سر پر(اضافه كردن شكر اختیاری است)
خلال پسته: ۵ قاشق غذاخوری
خلال بادام: ۵ قاشق غذاخوری
نمك: ۱ قاشق غذاخوری
گلاب: ۱ استكان
هل آسیاب شده: ۱ قاشق غذاخوری

این مقدار مواد در دستور پخت شیربرنج برای ۲۰ نفر تدارك دیده شده است. برای تعداد بیشتر بسته به تعداد نفرات مواد را به نسبت دو یا سه برابر یا بیشتر كنید. مثلا برای طرز تهیه شیربرنج برای ۱۰۰ نفر مقدار این مواد را ۵ برابر كنید. یا برای طرز تهیه شیربرنج برای ۴ نفر مقدار این مواد را ۱/۵ كنید.
طرز تهیه
برای درست كردن شیر‌برنج خوشمزه نذری مجلسی ابتدا باید برنج‌ها را خوب بشورید و سپس به مدت یك الی دو ساعت با مقداری نمك خیس كنید. بعد از این مدت آب روی برنج را خالی كنید و دوباره دو لیوان آب اضافه كنید و اجازه دهید برنج روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و حسابی له شود و وا برود. اگر برنج هنوز له نشده بود و دانه بود باز هم مقداری آب اضافه كنید. برنج برای شیربرنج باید له شده باشد و وا برود و آب برنج كاملا بخار شود. در نهایت باید یك برنج كاملا له و شفته داشته باشید.
در مرحله بعد شیر پر چرب و یك بسته خامه صبحانه را به برنج اضافه كنید و هم بزنید. شعله گاز را زیاد كنید و زمانی كه شیر‌برنج به جوش آمد یك قاشق غذاخوری شكر (اختیاری) و یك قاشق غذاخوری هل اضافه كنید (اگر طعم هل را در غذا نمی‌پسندید آن را حذف كنید). مراقب باشید شیر‌برنج سر نمی‌رود. حالا دوباره شعله گاز را كم كنید تا شیر و برنج خوب با هم بپزند و شیربرنج حسابی جا بیفتد. بعد از اضافه كردن شیر، شیر‌برنج را مرتب باید هم بزنید كه ته نگیرد.
زمانی كه غلظت شیربرنج به اندازه دلخواه رسید (باید بافتی شبیه شله زرد پیدا كند) در مرحله آخر یك استكان گلاب به آن اضافه كنید. وقتی كه شیربرنج كاملا جا افتاد و غلیظ شد (مثل شله زرد) نمك آن را اندازه كنید (اگر شیربرنج شیرین دوست دارید شكر آن را اندازه كنید) هم بزنید و از روی گاز بردارید. شیربرنج را زمانی كه هنوز داغ است در ظرف‌های مورد نظر سرو كنید چون وقتی شیربرنج كمی سرد شود یك لایه از چربی شیر روی آن تشكیل می‌شود و برای سرو كردن ظاهر خوبی ندارد. روی شیربرنج مجلسی را با خلال پسته و بادام، كشمش یا در صورت تمایل با میوه‌هایی مثل موز تزیین كنید.
-اگر شیر برنج را ساده دوست دارید همین مراحل دستور پخت شیربرنج را طی كنید و هل، گلاب و خلال‌های پسته و بادام را حذف كنید. شیربرنج ساده را هم با نمك یا شكر می‌توانید خوش طعم كنید. طرز تهیه شیر برنج دزفولی كه بسیار مشهور است به همین ترتیب است، بدون هل و گلاب و انواع خلال و فقط با نمك یا شكر در دستور پخت شیربرنج. شیربرنج عربی معمولا شكر دارد و شیرین است و از هل و گلاب در تهیه آن استفاده می‌شود.

-شیربرنج را زمانی كه هنوز داغ است در ظرف‌های مورد نظر سرو كنید و اجازه دهید سرد شود یا به همان صورت میل كنید. اگر شیربرنج را بعد از سرد شدن سرو كنید شیربرنج آب می‌اندازد. اگر هم شیربرنج را سرد دوست دارید اجازه دهید در دمای اتاق خنك شود و سپس در یخچال بگذارید تا خنك شود. به این ترتیب شیربرنج آب نمی‌اندازد.
-برای درست كردن شیربرنج خوشمزه مجلسی از شب قبل خلال پسته و بادام را در شكر و گلاب یا فقط گلاب خیس كنید تا حسابی طعم بگیرند. برخی برنج را هم از شب قبل به جای آب در گلاب خیس می‌كنند.
-برای درست كردن شیربرنج خوشمزه و جا افتاده حتما از برنج مرغوب ایرانی استفاده كنید. اگر از برنج نیم دانه استفاده نمی‌كنید برای له شدن برنج به مقدار بیشتری آب نیاز دارید. اگر هم از برنج نیم دانه استفاده می‌كنید از نوع مرغوب استفاده كنید.
-اگر شیر برنج را با شكر می‌پسندید به هیچ وجه در مراحل پخت نمك به آن اضافه نكنید و برعكس اگر شیربرنج را با نمك می‌پسندید اصلا شكر به آن اضافه نكنید.
-در طرز پخت شیر برنج رژیمی خامه را حذف كنید اگر چه اضافه كردن خامه طعم شیربرنج را لذیذتر و بافت آن را كرمی و لطیف می‌كند. شیربرنج را اگر به عنوان غذایی برای دوران سرماخوردگی درست می‌كنید (به خصوص به عنوان غذایی مقوی برای افراد مبتلا به بیماری كرونا) بهتر است بدون خامه و با چربی كمتر باشد.
-اگر طعم دارچین را در شیربرنج می‌پسندید در هنگام پخت یك عدد چوب دارچین به شیربرنج اضافه كنید و بعد از پختن شیربرنج چوب دارچین را از آن خارج كنید.
-شیربرنج یك غذای بسیار مفید برای افزایش وزن كودكان و افرادی است كه مشكل كمبود وزن دارند. علاوه بر این شیربرنج توان جسمی و جنسی را افزایش داده، به بهبود وضعیت خواب كمك و پوست را خوش رنگ و باز می‌كند.
-برای درست كردن شیر‌برنج خوشمزه نذری مجلسی می‌توانید از شیرعسلی هم استفاده كنید. به این ترتیب میزان شكر را با توجه به ذائقه كمتر كنید و خامه را هم حذف كنید چون شیرعسلی هم بافت خامه را دارد و هم شیرین است.
-طرز تهیه شیربرنج شمالی هم به همین ترتیب است و در دستور پخت آن نمك، برنج نیمه، گلاب و شیر استفاده می‌شود.
-شیر برنج ساده را با عسل یا مربا و نان میل كنید. شیر برنج یكی از انواع صبحانه ساده و شیك برای مهمانی و به خصوص در رژیم غذایی كودكان و افراد لاغر هم هست.

 

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-TnRLBCnEah

ترحلوا شیرازی ساده و دو رنگ

مواد لازم
آرد برنج: ½ پیمانه (لیوان فرانسوی دسته‌دار)
نشاسته گندم (نشاسته گل): ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر پرچرب: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل: ½ قاشق چایخوری
شكر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم كرده غلیظ: به مقدار لازم
كره یا روغن: به مقدار لازم
طرز تهیه
ابتدا باید نشاسته را با دو لیوان آب سرد حل كنید. سپس نشاسته حل شده را از صافی رد كنید تا صاف شود و ناخالصی‌های آن گرفته شود. آرد برنج را حتما الك كنید. بعد از الك كردن، آرد برنج را با آب سرد حل كنید.در یك قابلمه شكر، نشاسته حل شده و ۲ پیمانه دیگر آب را به شیر اضافه كنید و روی شعله متوسط رو به بالای گاز قرار دهید. این تركیب را مرتب هم بزنید تا كمی خودش را بگیرد. حالا شعله گاز را كم كنید و باز هم حلوا را مرتب هم بزنید. روغن یا كره را اضافه كنید و مرتب هم زدن حلوا را ادامه بدهید تا زمانی كه خط چنگال یا كفگیر روی آن محو نشود و به غلظت مناسب برسد و نشاسته كاملا پخته شود. چون از شیر پرچرب استفاده می‌كنیم لازم نیست از كره یا روغن زیادی استفاده كنید.

حالا پودر هل را در گلاب هل كنید و به حلوا اضافه كنید. مرتب حلوا را روی شعله ملایم گاز حدود ۲ الی سه دقیقه هم بزنید تا حلوا دوباره سفت شوید. مدت زمان پخت تر حلوای شیرازی حدود ۱ ساعت است پس حسابی باید وقت داشته باشید.حالا نیمی از حلوا را در یك ظرف دیگر بریزید و روی نیمی دیگر كه در قابلمه باقی مانده زعفران آب كرده غلیظ كرده بریزید و خوب هم بزنید. ده الی ۱۵ دقیقه صبر كنید تا حلوای زیری كه بدون رنگ است خنك شود و سپس حلوای زعفرانی را روی آن بریزید و روی آن را با پودر پسته، نارگیل را هر چیز دیگری كه دوست دارید تزیین كنید. بعد از اینكه ترحلوا خنك شد روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت ۵ الی ۶ ساعت داخل یخچال بگذارید تا كاملا خنك و سفت شود و خودش را بگیرد تا بتوانیم آن را به صورت لوزی یا مربع برش بزنیم. این طرز تهیه ترحلوا شیرازی دو رنگ است. اگر می‌خواهید ترحلوا شیرازی ساده درست كنید روی تمام حلوا زعفران بریزید و هم بزنید و بعد از خنك شدن به همین ترتیب برش بزنید. این حلوای مجلسی خوشمزه را معمولا به صورت سرد سرو می‌كنند.
نكات ترحلوا شیرازی ساده و دو رنگ
-برخی اوقات ترحلوای شیرازی ترك می‌خورد. علت ترك خوردن ترحلوای شیرازی این است كه بیش از حد پخته شده است. اگر حلوا زیاد بپزد بعد از سرد شدن ترك می‌خورد. برای اینكه ترحلوا شیرازی ترك نخورد بهترین زمان برای اطمینان از پخت آن این است كه رد قاشق یا چنگال روی حلوا بیفتد و زود محو شود. به این ترتیب یك ترحلوای لطیف با بافت ژله‌ای و به قول شیرازی‌ها لرزونك خواهید داشت.
-اگر تر حلوای شیرازی شما بعد از پختن آب می‌اندازد علت آن برعكس است. یعنی مدت زمان پختن حلوا كم بوده و قبل از خط افتادن روی بافت حلوا آن را از روی گاز برداشته و سرو كرده‌اید.
-برای اینكه طعم نشاسته در حلوا خام نباشد بهتر است در تمام مدت پخت از شعله پخش كن استفاده كنید. چون نشاسته زود ته می‌گیرد و در طول مدت پخت خوب پخته نمی‌شود و خام می‌ماند.
-طرز تهیه حلوا نشاسته یا حلوای مجلسی مسقطی شیرازی را هم در اینجا بخوانید.
-طرز تهیه ترحلوا اردبیل متفاوت است و در تركیبش یك زرده تخم مرغ هم دارد.
-طرز تهیه ترحلوای تبریزی با آرد گندم و آرد برنج است و نشاسته ندارد.
-ترحلوا یزدی مجلسی هم از تركیب آرد سفید به همراه آرد برنج تهیه می شود و مراحلش شبیه ترحلوا شیرازی است.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-AWXagpG4KI

دسر تركی سوتلاچ با آرد برنج

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر: ۱ لیتر
شكر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته: ۳ قاشق غذاخوری
آرد برنج: ۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ: ۱ عدد
برنج: ۲ قاشق غذاخوری
نمك: نوك قاشق چایخوری
آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل: ۱/۳ قاشق چایخوری
طرز تهیه
فر را روشن و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم كنید تا داغ شود (در ادامه به شما می‌گوییم سوتلاچ را بدون فر هم چطور درست كنید). ابتدا برنج را با ۲ لیوان آب و نوك قاشق چایخوری نمك روی شعله ملایم گاز بپزید.شیر را در یك قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم گاز گرم كنید. وقتی شیر گرم شد شكر را به آن اضافه كنید و هم بزنید تا شكر در شیر كاملا حل شود.
آرد برنج، نشاسته و وانیل را با هم مخلوط كنید و یك لیوان آب به آن‌ها اضافه كنید. حین اضافه كردن آب تركیب را مرتب هم بزنید تا كاملا صاف و یكدست شود. سپس زرده تخم مرغ را از سفیده جدا كنید و به این تركیب اضافه كنید و با چنگال یا همزن دستی خوب هم بزنید. در نهایت باید یك مایه یكدست و كرمی داشته باشید. این مایه را به قابلمه‌ای كه شیر در آن است اضافه كنید. شعله گاز باید ملایم باشد و این تركیب را باید مرتب هم بزنید كه ته نگیرد.
حالا برنج پخته شده به همراه آبی كه همراه آن داخل قابلمه باقی مانده به تركیب مایه تخم مرغی و شیر اضافه كنید و باز هم بزنید. ۲ دقیقه هم زدن در این مرحله كافی است. شعله گاز را خاموش كنید و سوتلاچ را در ظرف‌های رمكین یا پیاله مناسب فر بریزید. سینی فر را از آب داغ پر كنید و در طبقه وسط فر بگذارید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه برای سرخ شدن روی سوتلاچ كافی است. در ۵ دقیقه پایانی گریل را روشن كنید. سوتلاچ را معمولا سرد میل می‌كنند پس بعد از خنك شدن در یخچال بگذارید تا سرد شود.

دسر تركی سوتلاچ با برنج و خامه

مواد لازم
برنج نیم دانه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شكر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب جوش: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر: ۱ لیتر (۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
خامه صبحانه: ۱ قاشق غذاخوری
وانیل: ۱ قاشق مرباخوری
طرز تهیه
طرز تهیه دسر تركی سوتلاچ با آرد برنج و برنج هر دو مرسوم است. برای تهیه شیربرنج تركی سوتلاچ شیر را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. برنج را چند بار با آب گرم بشورید و ابكش و سپس با ۲ لیوان آب جوش بپزید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت برنج كافی است. وقتی برنج خوب پخت و شفته شد، شیر را كه به دمای محیط رسیده را به برنج پخته شده اضافه كنید. مدام تركیب برنج و شیر را هم بزنید كه ته نگیرد. ۴۰ دقیقه زمان كافی است تا شیر و برنج خوب بپزند و به خورد هم بروند.
سپس ۱ قاشق خامه صبحانه را اضافه كنید، حرارت را كم كنید و هم بزنید. كمی بعد شكر و وانیل را اضافه كنید، هم بزنید و گاز را خاموش كنید.
وقتی سوتلاچ خنك شد در رمكین یا پیاله مناسب فر بریزید و طبق دستور بالا در فر بگذارید تا روی آن طلایی شود. اگر فر ندارید برای تهیه سوتلاچ كافی است كاسه‌های پر شده با شیربرنج را در یك ماهیتابه بزرگ بگذارید. در ماهیتابه تا نیمه آب بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید.
روی سوتلاچ‌ها كمی شكر بریزید و با پشت یك قاشق خیلی داغ روی شكرها با آرامی فشار دهید تا شكرها كاراملی شوند. می‌توانید از فندك آشپزخانه هم استفاده كنید و چند دقیقه روی شكر نگه دارید تا روی شیربرنج تركی كاراملی شود.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-N65aa1ZLHh

فرنی زعفرانی

مواد لازم
شیر سرد: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شكر: ۲ قاشق غذاخوری
آرد برنج: ۲ قاشق غذاخوری سر پر
آب: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شكر: ۴ قاشق غذاخوری
زعفران آب كرده غلیظ: به میزان دلخواه
گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
عرق هل: یك قاشق غذاخوری
خامه صبحانه :یك قاشق غذاخوری
طرز تهیه
طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته ذرت هر دو مرسوم و لذیذ و خوشمزه است. در نحوه پخت فرنی با آرد برنج شیر سرد را در قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید. ابتدا شكر را اضافه كنید و كمی هم بزنید، آرد برنج را كم‌كم اضافه كنید و همزمان آرام آرام هم بزنید تا آرد گوله گوله نشود. به هم زدن مخلوط شكر، شیر و آرد برنج آن‌قدر ادامه بدهید تا كمی غلیظ شود.
حالا گلاب و عرق هل را اضافه كنید و باز هم مرتب هم بزنید. در مرحله بعد زعفران آب كرده را اضافه كنید. زمانی كه فرنی به غلظت دلخواه‌تان رسید شعله را خاموش كنید. برای این‌كه این دسر طعم بهتری به خودش بگیرد می‌توانید در پایان پخت به دلخواه یك قاشق غذاخوری خامه پاستوریزه به آن اضافه كنید.
نكات پخت فرنی با آرد برنج
-در دستور پخت فرنی خوشمزه آمده است در صورتی كه می‌خواهید فرنی را كمی رسمی‌تر و مجلسی‌تر سرو كنید زمانی كه آن را از روی شعله گاز برمی‌دارید بلافاصله در قالب‌های مورد نظرتان بریزید.
-اضافه كردن زعفران در هر دو دستور پخت فرنی با آرد ذرت یا نشاسته و یا آرد برنج سلیقه‌ای است، در صورتی كه دوست ندارید می‌توانید آن را حذف كنید.
– كمی صبر كنید تا فرنی زعفرانی مجلسی مقداری ولرم شود و سپس آن را در ظرف‌های مورد نظرتان بریزید. بهتر است این دسر را سرد سرو كنید. برای این‌كه فرنی آب نیندازد اجازه بدهید در دمای اتاق خنك شود.
– اگر دلتان می‌خواهد با یك دسر كم شیرین و گرم افطار كنید می‌توانید دستور پخت فرنی ساده و خوشمزه را امتحان و یك پیش غذای گرم میل كنید.
-فرنی زعفرانی مجلسی را می‌توانید با خلال انواع مغزها مثل خلال پسته و خلال بادام تزیین كنید.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-3eI8TG68lr

فرنی زعفرانی مجلسی با نشاسته ذرت و شیر

مواد لازم
شیر: سرد ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شكر: ۲ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
گلاب پودر وانیل یا عرق هل: به میزان دلخواه
زعفران آب كرده غلیظ: به میزان دلخواه
پودر شكلات یا شكلات آب شده در صورت تمایل: یك قاشق مرباخوری
طرز تهیه

برای تهیه فرنی مجلسی زعفرانی با نشاسته ذرت و شیر گاو یا همان شیر پاستوریزه ابتدا باید به صورت جداگانه شیر سرد را در یك قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز كمی گرم كنید، سپس شكر و نشاسته ذرت را به شیر اضافه كنید و به طور مرتب هم بزنید. باید مخلوط فوق را مرتب هم بزنید تا گوله نشود و به كف قابلمه نچسبد. زمانی كه مایه به غلظت دلخواه‌تان رسید، خامه، گلاب، پودر وانیل، عرق هل، زعفران، پودر شكلات یا هر افزودنی كه می‌پسندید را به آن اضافه كنید.
اگر می‌خواهید فرنی را مجلسی سرو كنید زمانی كه ولرم شد آن را در قالب‌های سیلیكونی بریزید و به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا فرنی خوب خودش را بگیرد. سپس فرنی را از یخچال بیرون بیاورید و در ظرف مناسب به آرامی برگردانید. فرنی معمولا زمانی كه در یخچال قرار می‌گیرد به اصطلاح آب می‌اندازد. اما برای سرو قالبی فرنی باید آن را در یخچال بگذارید و بعد از سرو كردن بلافاصله مصرف كنید. یادتان باشد قالب را چرب نكنید چون فرنی را خراب می‌كند. در صورت تمایل می‌توانید در زمان میل كردن این دسر مقداری شكلات آب شده به آن اضافه كنید.

 

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-2QnMeyUUQ0

معجون تقویت سیستم ایمنی بدن

این معجون را برای تقویت سیستم ایمنی بدن و احساس سیری در ماه رمضان بخورید
مواد لازم
دانه چیا: ۱ قاشق غذاخوری
شیر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (هر نوع شیری كه می‌پسندید مثل شیربادام، شیر پاستوریزه معمولی، شیر نارگیل، شیر سویا و …)
كره بادام زمینی بدون شكر، نمك و گلوتن: ۱ قاشق غذاخوری
گردو: ۳ عدد
كنجد: ۱ قاشق غذاخوری
دارچین: ½ قاشق چایخوری (یا پودر كاكائو تلخ)
عسل: ۱ قاشق مرباخوری
موز یخ زده: ۲ عدد
خرما: ۵ عدد
طرز تهیه
طرز تهیه این معجون برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار ساده است. این معجون ویتامینه یكی از انواع معجون با شیر است. برای درست كردن آن موز را چند ساعت در فریزر بگذارید تا یخ بزند. هسته‌های خرما یا رطب را جدا كنید. سپس تمام مواد را در غذاساز بریزید و به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه میكس كنید. موقع سرو این معجون آن را با انواع مغزها و آجیل می‌توانید میل كنید.
-دانه چیا كه پایه اصلی این معجون برای تقویت سیستم ایمنی بدن است سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است كه برای تقویت و سلامت قلب بسیار مفید است.
-دانه چیا سرشار از آنتی‌اكسیدان است. جذب آنتی‌اكسیدان از طریق خوردن مواد غذایی هم آثار ضد پیری دارد و هم خطر ابتلا به انواع سرطان را كاهش می‌دهد. علاوه بر این مواد آنتی‌اكسیدان بدن را در برابر آسیب پذیری و التهاب نسبت به عفونت انواع ویروس‌ها و التهاب ناشی از آن‌ها ایمن می‌كند.
– دانه چیا سرشار از فیبر است كه هم برای سلامت دستگاه بدن بسیار مفید است و هم ساعت‌ها شما را سیر نگه می‌دارد.
-دانه چیا به خاطر فیبر فراوانی كه دارد علائم بیماری دیابت نوع ۲ را بهبود می‌بخشد و سوخت و ساز بدن را تقویت می‌كند و یك چربی‌سوز فوق‌العاده برای لاغری و كاهش وزن است. اگر رژیم لاغری كم كربوهیدرات مثل رژیم اتكینز یا رژیم كتوژنیك دارید دانه چیا را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید.
-معجون تقویت سیستم ایمنی بدن با این تركیب به شما احساس سیری فوق‌العاده می‌بخشد و در عین حال زود هضم است. بهتر است این معجون را در وعده سحری میل كنید هر چند برای وعده افطاری هم مناسب است.
-در تركیب این معجون شیر و كنجد داریم كه برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید است، این در حالی است كه دانه چیا سرشار از كلسیم است و دو قاشق غذاخوری دانه چیا ۱۸% كلسیم روزانه مورد نیاز بدن را تامین می‌كند.

 

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-eZzAD3XwZ9

دیگچه مشهدی ساده و دو رنگ

 

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-fRgmlCuIp6
مواد لازم برای ۶ نفر
برنج نیم دانه ایرانی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر: ۲ كیلوگرم
شكر: ۱ و ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
كره: ۲ قاشق غذاخوری
آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خامه صبحانه: ½ از یك بسته
زعفران دم كرده غلیظ: به مقدار دلخواه
هل: ۱ قاشق چایخوری
طرز تهیه
طرز تهیه دیگچه مشهدی در واقع به نوعی شبیه شیربرنج است با این تفاوت كه غلظت دیگچه از شیربرنج بیشتر است. برخی به دیگچه زعفران هم استفاده می‌كنند یا آن را به صورت دو رنگ زعفرانی و سفید درست می‌كنند كه در مجموع سلیقه‌ای است. برای درست كردن دیگچه مشهدی ابتدا برنج را به مدت ۲ الی سه ساعت خیس كنید. سپس برنج را با ۲ یا سه لیوان آب و بدون روغن و نمك بپزید. آب برنج كاملا باید كشیده شود پس درب قابلمه را باز بگذارید. سپس نیمی از شیر را به برنج پخته شده اضافه كنید و باز هم اجازه دهید برنج با شیر خوب بپزد و شیر كاملا به خورد برنج برود. برنج باید كاملا شفته شود. وقتی شیر كاملا به خورد برنج رفت باقی مانده شیر را هم اضافه كنید و صبر كنید شیر به خورد برنج برود. هر چه مقدار شیر بیشتر باشد بهتر است چون در پایان بافت دیگچه ژله‌ای و لرزان می‌شود.
حالا شكر را اضافه كنید و حسابی برنج هم بزنید تا روی شعله ملایم گاز شكر با برنج مخلوط شود. حالا زعفران، هل و گلاب را هم اضافه كنید و دوباره هم بزنید. زعفران باید غلیظ باشد. اگر عطر گلاب را هم نمی‌پسندید می‌توانید آن را حذف كنید. مرحله آخر نوبت اضافه كردن كره و خامه است. باز هم برنج را داخل قابلمه هم بزنید تا كره و خامه به خوردش بروند. در این مدت مدام دیگچه را هم بزنید كه ته نگیزد. مقدار سفتی یا شلی دیگچه سلیقه‌ای است ولی وقتی دیگچه به غلظتی شبیه شیربرنج رسید، روی شعله بسیار ملایم گاز به مدت ۳۰ دقیقه دیگچه را دم كنید.
بعد از پخت دیگچه در یك سینی متوسط یا یك ظرف مناسب با عمق مناسب مواد را بریزید و به مدت ۱۲ ساعت (شب تا صبح) در دمای اتاق نگهدارید تا دیگچه خنك شود و خودش را بگیرد. بعد از خنك شدن دیگچه آن را با یك چاقوی تیز برش بزنید و در صورت تمایل روی آن را با دارچین، پودر نارگیل، مغز پسته، گل محمدی، مغز بادام و … تزیین و سرو كنید. یك روش دیگر هم این است كه دیگچه را بعد از دم كشیدن در قالب‌ یا كاسه‌های كوچك بریزید و اجازه دهید در همان قالب یا پیاله سرد شود. قبل از ریختن دیگچه كف قالب را چرب كنید.
طرز تهیه دیگچه مشهدی دو رنگ
در طرز تهیه دیگچه مشهدی دو رنگ باید دیگچه را قبل از اضافه كردن زعفران در دو قابلمه جداگانه نصف كنید، روی نیمی زعفران بریزید و نیمی دیگر را سفید نگه دارید. بعد از آماده شدن به صورت دلخواه دو رنگ را در قالب یا پیاله بریزید. یك روش دیگر هم این است كه هر دو رنگ را در یك قابلمه دم كنید. مقداری از مواد دیگچه را جدا كنید و با زعفران مخلوط كنید و دوباره روی باقی‌مانده دیگچه در قابلمه بریزید و آن را دم كنید.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-dJ8JEgEgj8

حلوا بوتیكی زنجبیلی و گردویی

حلوا بوتیكی با طعم‌های مختلف پخته و سرو می‌شود از حلوا بوتیكی با طعم زنجبیل و گردو گرفته تا حلوا بوتیكی با طعم فندق و شكلات یا پسته.
مواد لازم
آرد سفید: ۱ لیوان
كره: ۸۰ گرم
پودر قند: ¾ لیوان
پودر زنجبیل: ۲ قاشق غذاخوری
گردوی آسیاب شده: ۶۰ گرم
هل پودر شده: ۲ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
برای درست كردن حلوا بوتیكی با طعم زنجبیل و گردو ابتدا آرد را الك كنید و سپس در یك تابه تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و آرد به رنگ كرم روشن دربیاید و نسوزد. بعد از تفت دادن و تغییر رنگ آرد، كره را به آن اضافه كنید. وقتی كه كره آب شد و كره و آرد را با هم مخلوط كردید تابه را از روی گاز بردارید.
در مرحله بعد گردو پودر شده، پودر زنجبیل و هل پودر شده را به تركیب آرد و كره اضافه كنید. لازم نیست در این مرحله حلوا روی شعله گاز باشد. وقتی حلوا كمی از داغی افتاد (در حدی كه دست را نسوزاند) پودر قند را روی حلوا الك كنید. بهتر است این كار را در دو مرحله انجام دهید و خوب هم بزنید. حلوا باید هنوز گرم باشد كه آن را در یك ظرف مستطیل شكل بریزید، به ته قاشق یا كفگیر صاف كنید و به قالب‌هایی با ضخامت یك سانتی‌متر به اشكال دلخواه برش بزنید. این حلوا را در قالب‌ سیلیكونی حلوا بوتیكی كه كمی با روغن یا كره آب شده چرب شده‌اند هم می‌توانید بریزید و به مدت چند ساعت در یخچال قرار دهید. سپس قالب را برگردانید.
طرز تهیه حلوا بوتیكی با طعم فندق و شكلات برای ماه رمضان
مواد لازم
آرد سفید: ۱۰۰ گرم
فندق آسیاب شده: ۱ پیمانه
كره: ۹۰ گرم
پودر قند: ۱۰۰ گرم
شكلات تلخ: به میزان لازم
درست كردن حلوای بوتیكی با طعم فندق و شكلات كار چندان سختی نیست. برای این كار باید از فندق آماده و بو داده استفاده كنید. پوست فندق‌ها را بگیرید و در آسیاب پودر كنید. آرد را هم الك كنید و تفت دهید و به آن كره اضافه كنید. باز هم زمانی كه حلوا كمی از داغی‌اش كاسته شد پودر قند را به حلوا اضافه كنید و هم بزنید و پودر قند را هم روی حلوا الك كنید. شكلات تلخ را به روش بن ماری كه در این مقاله آموزش داده شده است، آب كنید. با یك برس كوچك دیواره و كف قالب سلیكونی را با شكلات چرب كنید. قالب‌های سیلیكونی را داخل یخچال بگذارید تا شكلات خوب ببندد و سفت شود. قالب‌ها را یك بار از یخچال بیرون بیاورید، دوباره با برس روی یك لایه شكلات، یك لایه دیگر شكلات بزنید و دوباره در یخچال بگذارید تا بسته شود. حلوای فندقی را داخل این قالب‌های شكلات اندود بریزید و به مدت یك ساعت داخل فریزر بگذارید. این كار باعث می‌شود حلوا بوتیكی شكلاتی با ته شكلات به راحتی از قالب جدا شود. برای داشتن حلوا بوتیكی نارگیلی در پایان مقداری پودر نارگیل روی حلواها بپاشید.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-TkTd4Wf5XD

شله زرد

مواد لازم
مقدار موادی كه در اینجا برای شما می‌گوییم برای طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای ۵۰ نفر است. شما برای تهیه شله‌ زرد زعفرانی مجلسی به تعداد بیشتر می‌توانید این مواد را به نسبت تعداد نفرات چند برابر كنید یا برای نفرات كمتر مقدار را كمتر كنید.
برنج مرغوب ترجیحا نیم دانه و خرد: ۱۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۵۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شكر: ۲۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خلال بادام: ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
كره: به مقدار دلخواه
زعفرام آسیاب و دم شده: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل: ۳ قاشق چایخوری
گلاب: ۵ لیوان فرانسوی
خلال پسته، خلال بادام و دارچین برای تزیین به مقدار دلخواه
نكته: طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای ۵۰ نفر یا برای ۲ نفر یا ۱۰ نفر، ۱۵ نفر، ۳۰ نفر، یا ۷۰ نفر یا حتی ۲۰۰ نفر به همین ترتیب است اما باید به تعداد نفرات مواد را چند برابر كنید. مثلا برای درست كردن شله زرد برای ۱۰ نفر مقدار همین مواد را به ۱/۵ تبدیل كنید یا برای ۲۰۰ نفر این مقدار مواد را ۴ برابر كنید.
طرز تهیه
برنج را بشورید و از شب قبل خیس كنید. برنج را داخل قابلمه بریزید و شش فنجان آب روی آن بریزید. بعد از به جوش آمدن آب و برنج حرارت را كم كنید تا برنج به آرامی بپزد. برنج باید كاملا بپزد و وا برود و به اصطلاح شفته شود.
بعد از حدود یك‌ ساعت شكر را اضافه كنید. سپس كره و نصف مقدار زغفران را اضافه می‌كنیم. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و شله‌ زرد تا مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. مقدار آب شله زرد بستگی به نوع برنج دارد اگر مقدار آب كم بود می توانید به برنج آب اضافه كنید و اگر مقدار آب شله زرد زیاد بود صبر كنید تا آب شله زرد به خوبی بخار شود. اما یادتان باشد تا قبل از اضافه كردن شكر به برنج به آن آب اضافه نكنید. شكر آب می‌اندازد.
كل زمان لازم برای پخت شله‌زرد ۲ تا سه ساعت است. زمانی كه شله‌زرد به غلظت دلخواه‌تان رسید هل، بقیه زعفران، گلاب و خلال بادام را اضافه كنید.
در اواسط پخت شله زرد و زمانی كه می‌خواهید شكر را اضافه كنید، بقیه زعفران دم كرده را به شله‌زرد اضافه كنید، تمام زعفران را در این مرحله اضافه نكنید و كمی برای مرحله پایانی باقی بگذارید. بعد از این‌كه شله‌ زرد چند جوش زد و مقداری غلیظ‌‌تر شد در مرحله آخر گلاب و مقدار باقی مانده زعفران را به شله‌زرد اضافه كنید. تزیین شله زرد مجلسی نذری معمولا با دارچین، خلال پسته، خلال بادام و جملات و تصاویر مذهبی است كه عطر و طعم خوشمزه آن را چندین برابر می‌كند.
نكته مهم در طرز تهیه شله زرد نذری
بهترین هل برای شله‌زرد هل سفید است كه مخصوص شیرینی‌پزی است. هل را بكوبید و به روش بن‌ماری و به صورت غیر‌مستقیم و با بخار آب دم كنید. روش كار به این صورت است كه در یك ظرف گود مقداری آب بریزید و آب را به دمای جوش برسانید. در یك ظرف كوچك‌تر و نكشن هل‌های كوبیده شده را با مقدار كمی آب بریزید و روی ظرف بزرگ‌تر آبش به جوش آمده قرار دهید. وقتی كه آب ظرف بزرگ‌تر به جوش آمد و بخار كرد، بخار این آب سبب می‌شود كه هل در آب تقطیر شود و آب بوی خوش هل را به خودش بگیرد. آب هل را صاف كنید و به شله‌زرد اضافه كنید.
فوت و فن طرز پخت اصولی شله زرد نذری مجلسی زعفرانی
-در روش درست كردن شله زرد خوشمزه یادتان باشد شكر را حتما بعد از پختن برنج اضافه كنید.
-در روش درست كردن شله‌ زرد خوشمزه زعفرانی مجلسی به مقدار زیاد نسبت‌ها به این ترتیب زیاد می‌شوند: مقدار شكر دو برابر برنج می‌شود و مقدار آب پنج برابر برنج. هر مقداری كه می‌خواهید شله‌زرد درست كنید این نسبت‌ها را به یاد داشته باشید و رعایت كنید.
-در طرز پخت اصولی شله‌زرد زعفرانی مجلسی برخی از برنج نیم‌دانه و بعضی هم ترجیح می‌دهند از برنج كامل استفاده كنند. در هر صورت برنج شما باید مرغوب و ایرانی باشد. اگر قصد دارید از برنج كامل استفاده كنید حتما از ۲۴ ساعت قبل باید برنج را بخیسانید و سپس آن‌ها را روی یك پارچه تمیز پهن كنید و به مدت ۱۲ ساعت در معرض آفتاب قرار دهید تا برنج‌ها خشك شوند. وقتی كه برنج‌ها كاملا خشك شد با كف دست برنج‌ها را بسابید و خرد كنید. سپس آب و بخشی از زعفران آب را روی برنج‌هایی كه با دست سابیده و خرد كرده‌اید بریزید.
– یادتان باشد اگر قصد دارید از دانه برنج برای پختن شله‌زرد استفاده كنید زمان پخت آن برای شله‌زرد زیاد می‌شود و برنج‌ها از وسط نصف می‌شوند و ظاهر خوبی به شله‌زرد نمی‌دهند.
-طرز تهیه شله زرد با آرد برنج هم مرسوم است اما روش درست كردن شله زرد خوشمزه مجلسی با برنج نیم دانه مرسوم‌تر است.
-برای تزیین ساده شله زرد از خلال پسته و بادام و دارچین یا مقداری پودر نارگیل و گل محمدی پودر شده یا درسته استفاده كنید.
-طرز تهیه شله زرد فوری هم جالب است. شله زرد فوری را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرماركت‌ها تهیه كنید و طبق دستور روی بسته آن را در عرض ۲۰ یا ۳۰ دقیقه آماده كنید.

 

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-qCzSxRkbrF

زولبیا بامیه قنادی در خانه

مواد لازم برای شهد زولبیا بامیه
آب: ½ یك لیوان فرانسوی
شكر: ۲ و ½ لیوان فرانسوی
زعفران دم كرده غلیظ: به مقدار دلخواه
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
گلوكز مایع یا شربت ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
گلاب: ¼ لیوان فرانسوی
طرز تهیه شهد زولبیا بامیه
برای درست كردن شهد این شیرینی ابتدا آب و گلاب را در یك قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی كه تركیب آب و گلاب به جوش آمد زعفران و آبلیمو را اضافه كنید و هم بزنید. سپس شكر را اضافه كنید. شكر را هم نزنید، اجازه دهید كمی ته نشین شود و كمی خود به خود حل شود. سپس با كفگیر چوبی شكر را هم بزنید. گلوكز مایع را هم اضافه كنید و هم بزنید. زیر شعله گاز را خاموش كنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. همین مقدار مواد را برای تهیه شهد زولبیا هم به كار ببرید.
طرز تهیه بامیه قنادی
مواد لازم
آرد قنادی: یك لیوان فرانسوی سر پر
كره یا روغن جامد: ۴۰ گرم
تخم مرغ: ۲ عدد
شكر: ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع برای سرخ كردن: به مقدار لازم
ماسوره پارچه‌ای
طرز تهیه
پخت زولبیا بامیه در منزل كار سختی نیست. برای درست كردن بامیه به روش قنادی‌ها ابتدا آب و كره را در یك قابلمه بریزید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز به دمای جوش برسد. وقتی آب و كره به جوش آمد شكر و آرد را اضافه كنید. این كار را به صورت تدریجی انجام ندهید و خیلی سریع شكر و آرد را اضافه كنید. بلافاصله این تركیب را به صورت هم بزنید تا یك مایه خمیری وسط قابلمه درست شود.
اجازه دهید خمیر به دست آمده سرد شود. در مرحله بعد تخم مرغ‌ها را یكی یكی اضافه كنید و بعد از اضافه كردن هر تخم مرغ با همزن برقی، مایه را هم بزنید. خمیری كه به دست می‌آید باید حتما چسبناك باشد و از هم نپاشد. اگر خمیر چسبناك نبود نصف یك عدد تخم مرغ دیگر را هم به خمیر اضافه كنید و با همزن بزنید.
خمیر را در قیف ماسوره پارچه‌ای بریزید. در یك قابلمه مقداری روغن بریزید. مقدار روغن باید به حدی باشد كه بامیه‌ها در آن غوطه‌ور شوند. روغن را داغ نكنید. ابتدا بامیه‌ها را از داخل ماسوره با قیچی چرب شده یكی یكی برش بزنید و داخل روغن بریزید و سپس روغن را داغ كنید. بامیه‌ها را در روغنی با حرارت متوسط سرخ كنید تا بامیه‌ها مغزپخت شوند.
بعد از سرخ شدن و طلایی شدن سطح بامیه‌ها آن‌ها را در شهدی كه در دمای محیط سرد شده بریزید. شهد نباید در یخچال سرد شود. بامیه‌ها باید ۲ الی سه دقیقه در شهد بمانند و سپس از آن خارج شوند تا نرم و خمیری نشوند.
طرز تهیه زولبیا قنادی
مواد لازم
نشاسته گل: ۱۲۰ گرم
ماست همزده پرچرب: ۱۲۰ گرم
گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم كرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری
آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری
بیكینگ پودر: ½ قاشق چایخوری
روغن مایع برای سرخ كردن: به مقدار كافی
طرز تهیه
برای درست كردن زولبیا قنادی در خانه ابتدا نشاسته و ماست را با هم مخلوط كنید. مایه‌ای كه به دست می‌آید باید هموار و لطیف و یكدست باشد. حالا گلاب، زعفران دم كرده غلیظ، روغن مایع و آرد را به این مایه اضافه كنید و حدود ۵ دقیقه با همزن برقی بزنید تا تمام مواد خوب با هم تركیب شوند. در همان حین بیكینگ پودر را هم اضافه كنید. این مایه باید حدود ۳ الی چهار ساعت استراحت كند پس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و در یك جای گرم (دمای محیط آشپزخانه مناسب است) بگذارید.
در یك قابلمه روغن مایع بریزید و اجازه دهید روغن حسابی داغ شود. مایه زولبیا را در قیف مخصوص زولبیا (از مغازه فروش لوازم قنادی تهیه كنید) بریزید و سپس زولبیاها را از داخل قیف به اندازه دلخواه دربیاورید و در روغن داغ بریزید و برای این‌كه زولبیاها خوشرنگ و طلایی شوند روی شعله ملایم گاز سرخ كنید. بلافاصله بعد از بیرون آوردن زولبیا از روغن داغ آن را در شهد گرم قرار دهید. سه الی چهار ثانیه صبر كنید تا زولبیا طعم بگیرد و سپس در یك توری یا آبكش قرار دهید تا شهد اضافی گرفته شود سپس در ظرف مورد نظر بچینید.
نكات طرز تهیه زولبیا بامیه
-مایه به دست آمده برای زولبیا باید به غلظت ماست باشد یعنی نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ. اگر مایه سفت بود كمی آب به آن اضافه كنید. مراقب باشید آب زیاد اضافه نكنید چون مایه زولبیا بعد از استراحت رقیق‌تر می‌شود.
-روغن بامیه برخلاف روغن زولبیا نباید داغ باشد. بامیه‌ها را در روغن سرد بریزید و سپس شعله زیر قابلمه را روشن كنید تا روغن به حد متوسط داغ شود و بامیه‌ها مغزپخت شوند.
-شهدی كه برای بامیه استفاده می‌كند باید در دمای محیط سرد سرد شده باشد. اما شهد مورد استفاده برای زولبیا باید گرم باشد و بلافاصله زولبیا را بعد از بیرون آوردن از قابلمه در شهد گرم قرار دهید. اگر شهد زولبیا خیلی داغ باشد زولبیاها شكرك می‌زنند.
-زولبیاها و بامیه‌ها را بعد از بیرون آوردن از شهد روی هم نگذارید چون خمیر می‌شوند. بهتر است در یك سینی بزرگ دانه دانه زولبیا و بامیه‌ها را بچینید و روی هم تلنبار نكنید.
-غلظت شهد باید به اندازه عسل باشد یعنی غلیظ و كشدار، تا زولبیا و بامیه‌ها خمیر و نرم نشوند.
-اگز همزن برقی ندارید خمیر مایه بامیه را با دست خوب ورز بدهید.
– وقتی بامیه‌ها را می‌بُرید سر قیچی را با روغن چرب كنید تا خمیر بامیه به قیچی نچسبد.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-BeKq2GbFtk

كاچی زعفرانی با آرد سفید یا سنگك

كاچی تبریزی بسیار مشهور است و تبریزی‌ها به این دسر لذیذ و مقوی «قویماق» می‌گویند، اهالی ارومیه به آن «دوشاب» می‌گویند و كرمانی‌ها هم از ۴ مغز برای افزایش قوت این دسر خوشمزه استفاده می‌كنند، بعضی‌ها شكر می‌ریزند و در برخی مناطق طرز تهیه كاچی با اضافه كردن كمی نمك و زردچوبه هم مرسوم است. با این‌همه در مجموع مواد تشكیل دهنده این دسر قدیمی و سنتی صرف‌نظر از اسامی مختلف با كمی اضافه و كم كردن مواد تشكیل كننده‌اش در مناطق مختلف ایران شبیه به هم است.
مواد لازم
آرد سفید شیرینی‌پزی (آرد نان لوش یا آرد سنگك): ۳ قاشق غذاخوری سر پُر
آب جوش: ۳ لیوان
روغن حیوانی: سه قاشق غذاخوری (منظور روغن گاوی یا گوسفندی است، اگر بوی روغن گوسفندی را نمی‌پسندید از روغن گاوی استفاده كنید، اما روغن حیوانی را حذف نكنید چون به خصوص برای زنان زائو و افراد كم بنیه، یك روغن مقوی است)
نبات زعفرانی چوبی: ۳ عدد
زنجبیل، دارچین و زردچوبه: ¼ قاشق چایخوری
زعفران ساییده شده: ¼ قاشق چایخوری
این مقدار مواد برای یك كاسه كاچی است، به تعداد كاسه‌هایی كه می‌خواهید كاچی درست كنید مواد را دو یا سه برابر كنید.
طرز تهیه
طرز تهیه كاچی زعفرانی مجلسی با آرد سفید علیرغم اسم پیچیده‌اش بسیار ساده است. باید از یك ظرف تفلون یا هر ظرف دیگری كه نچسب است استفاده كنید. بهتر است ته ظرف‌تان ضخیم باشد تا كاچی نسوزد و خوب مغز‌پخت شود. ابتدا ۳ لیوان آب را به جوش بیاورید و سپس نبات كوبیده شده و زعفران ساییده شده را به آن اضافه كنید و هم بزنید. شربت را روی شعله گاز خیلی ملایم نگه دارید تا هم كم‌كم قوام پیدا كند و هم آب از جوش نیفتد.
در یك قابلمه دیگر روغن را بریزید و وقتی كه روغن داغ شد آرد را كم كم اضافه كنید. یادتان باشد این میزان آرد برای یك كاسه از این دسر بعد از الك شدن آرد است. روی شعله ملایم گاز آرد و روغن را با حوصله و به آرامی تفت دهید تا رنگ آرد كرم مایل به قهوه‌ای شود. اگر می‌خواهید رنگ این دسر روشن‌تر شود آرد را كمتر تفت بدهید. حالا زردچوبه را اضافه كنید و كمی دیگر تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.
در این مرحله باید تركیب آب و نبات و زعفرون را به آرد تفت خورده اضافه كنید. آب را در دو مرحله اضافه كنید. و در حین اضافه كردن آب مدام تركیب را هم بزنید تا آرد گوله نشود و لطیف و یكدست باقی بماند. حالا زنجبیل را اضافه كنید. درب قابلمه را بگذارید تا روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و روغن بیندازد. دارچین را زمانی اضافه كنید كه كاچی روغن انداخته باشد. در واقع دارچین را روی این دسر مقوی و خوشمزه بپاشید. اگر دوست دارید می‌توانید كمی شكر هم روی آن بپاشید و با خلال پسته و بادام تزیین كنید.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-vm2VzcOElw

گوشفیل خانگی

مواد لازم
زرده تخم مرغ: ۱ عدد درشت
آرد سفید: ۱۵۰ گرم یا بیشتر
ماست: ۲ قاشق غذاخوری
شیر: ۱/۳ لیوان
كره نرم شده در دمای محیط: ۵۰ گرم
بیكینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری
وانیل: ½ قاشق چایخوری
روغن مایع: برای سرخ كردن به مقدار لازم
مواد لازم برای شربت بار گوشفیل
آب: ۲۰۰ سی سی (۴/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
شكر: ۳۵۰ گرم
گلوكز: ۱۰۰ گرم
نمك میوه: ½ قاشق چایخوری (از لوازم فروش لوازم قنادی بخرید)
گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران: ½ قاشق چایخوری
طرز تهیه
واقعیت این است كه دستور پخت زولبیا و بامیه و گوش فیل تقریبا یكی و بسیار شبیه یكدیگر است. ابتدا زرده تخم مرغ را از سفیده با دقت جدا كنید و در یك كاسه بزرگ ترجیحا استیل با وانیل، شیر و كره نرم شده مخلوط كنید. تركیب فوق را با همزن دستی آنقدر هم بزنید تا یك حالت كرمی رنگ پیدا كند. سپس ماست را اضافه كنید و باز با همزن دستی هم بزنید. بعد از آن روغن و بیكینگ پودر را اضافه كنید و باز هم با همزن دستی خوب هم بزنید.
در این مرحله آرد را اضافه كنید و این بار با دست خوب هم بزنید و ورز بدهید. اگر مقدار بیشتری آرد نیاز بود آن را اضافه كنید. وقتی كه خمیر یكدستی درست شد آن را یكجا جمع كنید و روی همان ظرف را با سلفون یا پارچه تمیزی بپوشانید و به مدت دو ساعت در دمای محیط استراحت بدهید.
بعد از دو ساعت خمیر را روی سطح كارتان با وردنه پهن كنید. ضخامت خمیر باید نازك و به اندازه ۱ میلی‌متر باشد. سپس خمیر را به صورت لوزی با یك چاقوی تیز یا رول‌بر برش بزنید. می‌توانید با قالب گرد یا ماه و ستاره گوش‌ فیل‌ها را قالب بزنید یا دو طرف لوزی را كمی لای دو انگشت فشار دهید تا جمع شود.
در یك ماهیتابه گود مقداری روغن بریزید (مقدار روغن كم نباشد چون در این صورت گوشفیل روغن بیشتری به خودش جذب می‌كند). وقتی روغن داغ شد روی شعله متوسط گاز گوش فیل‌های برش زده به صورت لوزی را سرخ كنید. گوشفیل‌ها سرخ شده را در یك آبكش بریزید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.
طرز تهیه شربت بار گوشفیل
شكر، آب و گلوكز را در یك قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم گاز گرم كنید. وقتی شكر شروع به حل شدن كرد، نمك میوه را هم اضافه كنید. بعد از حل شدن شكر و گلوكز نوبت اضافه كردن زعفران و گلاب است. شعله گاز را زیاد كنید تا شربت به مدت ۱۵ دقیقه قل بخورد و با حرارت ملایم كاملا بپزد و قوام بیاید. وقتی شربت آماده شد اجازه دهید دمای آن ولرم شود و سپس گوشفیل‌ها را در آن غوطه‌ور كنید. ۲ الی سه دقیقه صبر كنید و بعد از آغشته شدن گوشفیل به شربت بار، آن‌ها را در آبكش بگذارید تا شهد اضافی گرفته شود.
اصفهانی‌ها گوشفیل را با دوغ میل می‌كنند. تركیبی كه شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد چون ما معمولا عادت داریم شیرینی‌جات را با چای و قهوه یا تركیباتی مثل بستنی و خامه و … سرو كنیم. اگر شما هم تجربه طرز پخت گوش فیل و یا خوردن گوشفیل با دوغ را دارید از این تجربه با ما بگویید و اینكه طعمش را می‌پسندید یا خیر.

 

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-4tU69t55Ra

دسر عربی لگیمات با ماست و بدون تخم مرغ

مواد لازم
آرد سفید: ۲ پیمانه (هر پیمانه آرد برابر با ۱۲۰ گرم است)
نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری
شیرخشك قنادی: ۳ قاشق غذاخوری
ماست پر چرب: ۲ پیمانه
شكر: ۲ قاشق غذاخوری
خمیرمایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری
نمك: ۱/۸ قاشق چایخوری
هل: ½ قاشق چایخوری
رازیانه: ½ قاشق چایخوری
روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع برای سرخ كردن لگیمات: به مقدار لازم
آب ولرم: به مقدار لازم
طرز تهیه
برای درست كردن شیرینی خانگی دسر لگیمات ساده بدون تخم مرغ، ابتدا آرد سفید، نشاسته ذرت، شیر خشك قنادی، شكر، خمیر مایه فوری، نمك، هل و رازیانه را با هم مخلوط كنید. سپس ماست را به تدریج و كم كم اضافه كنید و هم بزنید تا زمانی كه مواد حالتی مثل یك مایه شل و چسبنده و مرطوب مثل ماست پیدا كنند. یادتان باشد خمیر این شیرینی باید شل باشد.روی خمیر را به مدت یك ساعت بپوشانید و ظرف خمیر را در یك جای گرم قرار دهید تا خمیر مایه سبب شود كه خمیر به اصطلاح شیرینی پزی “برسد” و حجم خمیر دو برابر شود.
یك دستكش یك بار مصرف بپوشید و كمی دستكش را چرب كنید. خمیر را كمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود. حالا در یك قابلمه مقداری روغن بریزید. مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد كه لگیمات‌ها در آن شناور شوند. خمیر را داخل ماسوره مخصوص درست كردن شیرینی بامیه بریزید و به همان ترتیبی كه بامیه را داخل روغن می‌ریختید لگیمات را هم در روغن به صورت گرد گرد بریزید و سرخ كنید.
حین سرخ شدن مرتب لگیمات‌ها را به آرامی هم بزنید (اگر قیف ندارید از اسكوپ بستنی استفاده كنید، برای این كار اسكوپ بستنی را چرب كنید و به همین منظور یك ظرف روغن مایع كنار دست‌تان بگذارید و هر بار اسكوپ را در روغن مایع فرو كنید و سپس از خمیر لگیمات بردارید). همین كه سطح شیرینی طلایی شد كافی است. می‌توانید لگیمات‌های داغ داغ را در شهد سرد شده در دمای محیط بریزید یا روی لگیمات عسل یا شیره خرما یا شیره انگور بریزید. لگیمات را بعد از بیرون آوردن از شهد در یك صافی یا آبكش فلزی بگذارید تا هم شربت اضافی آن‌ها گرفته شود و هم نرم و خمیری نشوند.
مواد لازم برای درست كردن شهد لگیمات
۲ طرز تهیه دسر لگیمات با تخم مرغ یا ماست؛ دسر مخصوص ماه رمضان
آب: ½ یك لیوان فرانسوی
شكر: ۲ و ½ لیوان فرانسوی
زعفران دم كرده غلیظ: به مقدار دلخواه
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
گلوكز مایع یا شربت ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
گلاب: ¼ لیوان فرانسوی
طرز تهیه شهد دسر لگیمات
برای درست كردن شهد این شیرینی ابتدا آب و گلاب را در یك قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی كه تركیب آب و گلاب به جوش آمد زعفران و آبلیمو را اضافه كنید و هم بزنید. سپس شكر را اضافه كنید. شكر را هم نزنید، اجازه دهید كمی ته نشین شود و كمی خود به خود حل شود. سپس با كفگیر چوبی شكر را هم بزنید. گلوكز مایع را هم اضافه كنید و هم بزنید. زیر شعله گاز را خاموش كنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. ‌

دسر لگیمات با تخم مرغ

مواد لازم
آرد سفید: ۱ لیوان فرانسوی
تخم مرغ:۱ عدد
آرد برنج: ۳ قاشق مرباخوری
بیكینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری
خمیر مایه فوری :۱ قاشق غذاخوری
ماست: ۱/۲ لیوان
آب ولرم: به مقدار لازم
روغن مایع: به مقدار لازم
طرز تهیه
برای درست كردن دسر لگیماتی كه تخم مرغ دارد ابتدا باید تخم مرغ را با ماست، خمیرمایه فوری، آرد برنج و بیكینگ پودر مخلوط كنید. در مرحله بعد آرد را بریزید و با دست خمیر را ورز دهید. در صورتی كه خمیر سفت بود كمی آب ولرم هم به آن اضافه می كنیم تا خمیر رقیق شود(همانطور كه گفتیم خمیر لگیمات باید مثل ماست شل و رقیق باشد و البته چسبنده باشد) . خمیر را به مدت یك ساعت در جای گرمی می گذاریم تا خمیر برسد و پف كند.
روغن را داخل ماهیتابه یا قابلمه تفلون یا چدن عمیق بریزید. حالا به همان ترتیب خمیر را در قیف ماسوره بریزید یا با قاشق غذاخوری بردارید و در روغن داغ گرد گرد بیندازید و سرخ كنید. خمیر داخل روغن پف می كند و به اندازه یك گردوی بزرگ می‌شود. وقتی رنگ لگیمات طلایی شد از روغن خارج كنید و به همان ترتیب در شهدی كه در دمای محیط سرد شده بیندازید تا روی آن حسابی شهد دار و شربتی شود. روی دسر لگیمات را با پودر پسته یا پودر نارگیل یا شكلات نوتلای ذوب شده تزیین كنید. برای این كار ‌در یك كاسه مایكروویو مقداری از نوتلا را ماكروویو كنید تا گرم و روان شود. سپس نوتلا را روی آنها بریزید تا از شكلات پوشانده شوند.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-je5jwpcXyw

كنافه پنیری تركی

مواد لازم
رشته تركی كادایف: ۳۰۰ گرم
پنیر ماسكارپونه یا پنیر لبنه: ۲۰۰ گرم
كره: ۱۵۰ گرم
خامه صبحانه:۲۰۰ گرم
پنیر پیتزا: به مقدار لازم
كره برای چرب كردن ظرف: ۱ قاشق غذاخوری
پودر پسته یا پسته آسیاب شده: به مقدار دلخواه
مواد لازم برای شربت
شكر: ۲ لیوان
آب: ۵ لیوان
زعفران دم كرده: به مقدار لازم
دارچین: به مقدار دلخواه در صورت تمایل
عرق بهار‌نارنج یا گلاب: به میزان دلخواه در صورت تمایل
طرز تهیه
برای درست كردن دسر تركی كنافه ابتدا شربت این دسر را آماده كنید. آب را در یك قابلمه مناسب بریزید و به دمای جوش برسانید. سپس شكر را اضافه كنید و مرتب هم بزنید تا شكر در آب حل شود. حالا زعفران را اضافه كنید و به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت متوسط نگه دارید تا بجوشد و غلیظ شود. شربت كنافه باید حالت شهد پیدا كند. وقتی كه شربت به حالت شهد رسید شعله گاز را خاموش كنید و شربت را كنار بگذارید تا خنك شود. در صورت دلخواه كمی گلاب یا عرق بهارنارنج و مقدار كمی دارچین در انتهای آماده شده شربت به آن اضافه كنید تا شربت خوش عطر شود.
برای درست كردن شیرینی كنافه تركی، رشته‌های كادایف را با دست كمی باز و خرد كنید. كره را به روش بن‌ماری آب كنید و روی رشته‌های كادایف بریزید. دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌كرده غلیظ به مواد اضافه كنید و تمام مواد را با هم مخلوط كنید. رشته‌های كادایف باید كاملا به كره اغشته شوند.
كف و دیواره‌های یك ظرف پیركس یا نچسب را كه می‌خواهید كنافه را در آن درست كنید با كره چرب كنید و كمی زعفران دم‌كرده هم كف ظرف بریزید. نصف رشته‌های كادایف را ته ظرف بچینید. با دست یا كفگیر رشته‌ها را فشار دهید تا سطح رشته‌ها صاف و یكدست شود.
در یك ظرف جداگانه پنیر خامه‌ای یا ماسكارپونه را با خامه مخلوط كنید. این كار را به آرامی و با حوصله انجام دهید. حالا تركیب پنیر و خامه را روی رشته‌های كادایف بریزید و روی سطح پنیر و خامه، مقداری پنیر پیتزا بپاشید. باقی‌مانده رشته‌ها را روی مواد فوق بریزید و دوباره با كف دست فشار دهید تا سطح آن‌ها هموار و یكدست شود.
فر را روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم كنید. بعد از ده دقیقه ظرف كنافه را در طبقه وسط فر بگذارید. ۳۰ تا ۳۵ دقیقه زمان برای پخت كنافه كافی است. در ۵ دقیقه پایانی پخت شعله بالایی فر را هم روشن كنید تا سطح كنافه طلایی شود. وقتی كه سطح شیرینی طلایی مایل به كمی قرمز شده ظرف را از فر خارج كنید.
به محض این‌كه ظرف كنافه تركی را از فر خارج كردید، شربت سرد شده را روی آن بریزید. كمی صبر كنید تا شربت به خورد رشته‌ها و مواد داخل كنافه برود سپس پودر پسته را به مقدار دلخواه روی كنافه تركی بپاشید. این دسر را باید گرم سرو كنید، چون در صورت سرد شدن این دسر پنیر میان آن سفت شده و طعم لذیذش را از دست می‌دهد با این‌همه برخی این دسر را به صورت سرد می‌پسندند. كنافه را در اصل با سرشیر، بستنی سنتی، شیر و موز سرد می‌كنند.

 

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-iufC01f3cr

حلوا سه آرد مجلسی با شیر یا بدون شیر

مواد لازم
آرد گندم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (بهتر است از آرد سنگك استفاده كنید)
آرد برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد نخودچی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
كره: ۲ قاشق غذاخوری سرپر
شكر: یك و نیم الی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۲ و نیم لیوان فرانسوی
گلاب: ½ لیوان
زعفران دم كرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
پودر هل: ۱ قاشق چایخوری (اختیاری است)
طرز تهیه
ابتدا آردها را به صورت جداگانه ۲ الی سه بار الك كنید تا حسابی صاف و یكدست شوند. یادتان باشد منظور از ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آرد، مقدار آرد الك شده بعد از ۲ الی سه بار الك است. حالا شهد حلوا را آماده كنید. آب و شكر را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و هم بزنید تا شكر در آب حل شود. به محض این‌كه شكر در آب حل شد شعله را خاموش كنید (در مجموع شربت هیچ نوع حلوایی نیاز به جوشیدن ندارد و همین كه شكر در آب حل شود كافی است). سپس گلاب، زعفران دم كرده و هل را به شربت اضافه كنید و دوباره هم بزنید. لازم نیست شربت تبدیل به یك شهد غلیظ شود.
یكی از فوت و فن‌های طلایی حلوا سه آرد این است كه ابتدا بدانید كدام آرد را تفت دهید. نخستین آرد، آرد گندم است چون دیرتر از دو آرد دیگر از خامی درمی‌آید. روی شعله بسیار ملایم گاز آرد گندم یا همان سنگك را تفت بدهید تا رنگ آرد از سفیدی به كرمی روشن دربیاید. سپس آرد برنج را اضافه كنید. یك فوت طلایی خوشمزه شدن این حلوا استفاده از آرد برنج و آرد نخودچی مرغوب و تازه است تا عطر مطبوعی به حلوای شما بدهد. كمی كه آرد برنج را با آرد گندم تفت دادید (حدود ۳ دقیقه) سپس آرد نخودچی را اضافه كنید. آرد نخودچی زود می‌سوزد پس نهایتا دو دقیقه روی شعله ملایم تفت بدهید.
بعد از ۲ دقیقه ابتدا روغن را اضافه كنید و به سرعت هم بزنید. تمام آرد كه به روغن آغشته شد كره را هم اضافه كنید و باز هم بزنید. روی شعله ملایم گاز این تركیب را آنقدر هم بزنید تا حلوا به رنگ قهوه‌ای-طلایی دربیایید. حالا با دقت شربت حلوا را در سه مرحله اضافه كنید. مراقب باشید شربت یا حلوای داغ به سر و صورت‌تان نپاشد. در همین حین مرتب حلوا را هم با یك قاشق چوبی هم بزنید. (یك فوت دیگر تهیه حلوا سه آرد و هر حلوای دیگری این است كه دمای شهد و آرد تفت داده باید یكسان باشد یا هر دو ولرم باشند). وقتی حلوا به غلظت مناسب رسید و یك بافت منسجم پیدا كرد حلوا آماده است. نكته مهم آماده شده حلوا این است كه وقتی هم می‌زنید یا در زمان به اصطلاح گهواره كردن حلوا به راحتی از تابه جدا شود و به كف ظرف نچسبد. اگر در حین گهواره كردن حلوا تكه تكه شد دلیلش این است كه شربت آن كم است و در نتیجه حلوا خشك است. در این صورت كمی شربت اضافه كنید. بعد از سرو حلوا در ظرف مناسب برای تزیین حلوای مجلسی سه آرد از پودر نارگیل، انواع پودر پسته یا بادام و یا پودر گل محمدی استفاده كنید. از قیف ماسوره هم برای تزیین حلوا می‌توانید استفاده كنید.
نكته مهم
برای درست كردن حلوای سه آرد با شیر باید برای درست كردن شربت حلوا نیمی آب و نیمی دیگر را شیر اضافه كنید. به همان ترتیب شكر را در تركیب شیر و آب حل كنید و نگذارید به دمای جوش برسد. سپس هل، گلاب و زعفران را به شربت اضافه كنید.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-oJbSjlgGza

دسر كادایف محلبی لیوانی

مواد لازم
كره: ۱۷۰ گرم
رشته كادایف خام: ۳۰۰ گرم
خامه: ۱ پاكت
مغز گردو: ۱ لیوان
نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
شیر: ۱ لیوان
شكر سفید: ۱ لیوان
پودر پسته: ۲۰۰ گرم
طرز تهیه
دسر محلبی لیوانی تركیه‌ای كادایف یكی از انواع دسرهای فوری و كاملاً مقوی است كه امكان مصرف آن برای تمامی گروه‌های سنی وجود دارد. برای آماده كردن این دسر بدون فر كافی است تا كادایف ها را به مدت یك روز یا كم‌تر در فریزر قرار دهید. این كار باعث خرد شدن ساده كادایف برای تهیه مراحل دسر می‌شود.
كادایف هایی كه از فریزر خارج كرده‌اید را به خوبی خرد كنید. كره را در ظرف مناسبی روی حرارت آب كنید و كادایف را به كره اضافه كنید. حرارت را كم كرده و تا زمانی كه شاهد تغییر رنگ كادایف ها به قهوه‌ای بودید، آن را از روی حرارت برندارید. در همین بین كه كادایف ها را به خوبی هم می‌زنید، گردو خرد شده را هم به تركیب اضافه كنید.
دسر تركیه ای كادایف محلبی بدون فر و در مدت زمان بسیار كوتاهی آماده می‌شود. در ظرف دیگری آرد، نشاسته، شكر، شیر را با هم به خوبی تركیب كنید. نیازی به استفاده از همزن برقی برای مخلوط كردن این مواد وجود ندارد. تا زمانی كه این تركیب به قوام و غلظت مناسبی برسد، آن را هم بزنید.بعد از به غلظت رسیدن تركیب شیر و آرد و شكر حالا نوبت به اضافه كردن روغن و خامه می‌رسد. البته فراموش نكنید كه بعد از برداشتن تركیب شیر از روی حرارت باید خامه و كره یا روغن را به آن اضافه كنید.
در این مرحله حدوداً ۱۰ دقیقه تركیب خامه و كادایف را هم بزنید تا خامه به خوبی با مواد مخلوط شود. در این مرحله برای قالب گیری كادایف می‌توانید از هر قالبی كه دوست دارید استفاده كنید. قالب‌های لیوانی، مربعی، مستطیلی و حتی قلبی شكل پیشنهادهای مناسبی هستند. نیمی از تركیب كادایف را در قالب ریخته و سعی كنید تا حد ممكن بدون فشار زیاد، كادایف ها را صاف و كم فشرده كنید.
تركیب كادایف و محلبی را به رشته‌های كادایف اضافه كنید و باقیمانده رشته كادایف را هم روی این تركیب بریزید. قالب مورد نظر را حدود ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا دسر كادایف تركیه‌ای خوشمزه شما آماده سرو شود.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-QtoCkFnKve

حلوا مجلسی شعریه با شیر عسلی

مواد لازم
آرد: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رشته كادایف یا كادایف: یك لیوان فرانسوی دسته‌دار خرد شده
شیر عسل: ½ قوطی
كره: ۲۰ گرم
روغن مایع: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل: به مقدار دلخواه
زعفران دم كرده غلیظ: به مقدار دلخواه
گردو خرد شده: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
طرز تهیه
طرز تهیه حلوا زعفرانی شعریه با شیر عسلی بسیار ساده است. كافی است ابتدا رشته‌های شعریه یا كادایف را خرد كنید و روی شعله ملایم گاز در كره تفت بدهید تا سرخ شوند. ۵ الی ۶ دقیقه كافی است.آرد را در یك ماهیتابه جداگانه به مدت ۵ دقیقه روی شعله متوسط گاز تفت بدهید تا طعم خامی آرد گرفته شود. بعد از اینكه رنگ آرد خاكی رنگ شد روغن را اضافه كنید و به مدت ۵ دقیقه دیگر آرد را با روغن تفت بدهید. این مدت زمان تفت یك حلوای طلایی رنگ به شما می‌دهد، اگر رنگ حلوای تیره را می‌پسندید مقدار زمان تفت را بیشتر كنید. حالا گردوی خرد شده را اضافه كنید، كمی هم بزنید و سپس رشته شعریه یا كادایف تفت داده شده، پودر هل و زعفران دم كرده غلیظ را اضافه كنید و با هم كمی تفت دهید.
در مرحله آخر شیر عسل را به حلوا اضافه كنید. حین اضافه كردن شیر عسل مرتب مایه حلوا را هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد، یعنی نه خیلی شل و آبكی و نه خیلی سفت. این حلوای مجلسی را برای مراسم ختم یا نذری و سفره مناسبتی مثل سفره ابولفضل زا مراسم احیا می‌توانید درست كنید. برای تزیین آن حلوا را در نان بستنی قیفی بریزید یا یك ترفند جدید به كار ببرید. زمانی كه حلوا كمی سرد شد مقداری حلوا بردارید و لای آن یك بیسكویت اوریو بگذارید، حلوا را با بیسكویت گرد كنید و به صورت توپك درآورید و در پودر نارگیل بغلتانید.

 

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-hHFJ1DEcxy

حلوا اوماج اردبیل مجلسی

مواد لازم
آرد: ۱ پیمانه (یك لیوان فرانسوی دست‌دار)
زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری
شیر پرچرب: ۱ استكان
روغن: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مواد لازم برای شربت حلوا
شكر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار سرخالی
طرز تهیه
برای درست كردن حلوای مجلسی اوماج اردبیلی ابتدا شربت حلوا را درست كنید. آب و شكر را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا شكر كاملا در آب حل شود اما به حالت جوش نرسد. همین كه شكر در آب حل شود و آب داغ شود كافی است. شربت حلوا را كنار بگذارید.آرد را دو یا سه بار الك كنید. در نهایت از آرد الك شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار باید باقی بماند. سپس آرد الك شده را با زردچوبه مخلوط كنید (حلوای اوماج اصلی و سنتی با زردچوبه درست می‌شود اما اگر این روش را نمی‌پسندید آرد را با زردچوبه تركیب نكنید، بعد در حین درست كردن حلوا زعفران دم كرده غلیظ استفاده كنید).
آرد تركیب شده با زردچوبه یا آرد خالی را در یك سینی بریزید و كف سینی پخش كنید. شیر را در یك اسپری آبپاش بریزید و روی آرد اسپری كنید. بلافاصله با قاشق تركیب آرد و شیر را هم بزنید. اسپری كردن شیر روی آرد باید در چند مرحله انجام شود و هر بار هم باید مرتب با قاشق این تركیب را هم بزنید. در نهایت باید تركیب آرد و شیر به صورت خرده نان شود. همین حالت گوله شدن تركیب آرد و شیر در اصطلاح «اوماج» نان دارد.
گوله‌های اوماج كه شبیه خرده نان هستند در یك سینی دیگر كاملا پخش كنید و ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا كاملا خشك شوند تا حلوا گوله نشود.
وقتی اوماج‌ها خشك شدند آن‌ها را در غذاساز یا میكسر بریزید و ریز و یكدست كنید. در یك ماهیتابه مناسب روغن را داغ كنید. اوماج‌ها را در روغن داغ بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز هم بزنید. حلوای اوماج باید طلایی رنگ باشد چون در غیر این صورت حلوا سفت و خشك می‌شود. بعد از ۱۰ دقیقه شعله گاز را كم كنید و شربت حلوا را اضافه كنید و روی شعله ملایم گاز مرتب هم بزنید تا حلوا جمع شود. اگر به آرد زردچوبه اضافه نكرده‌اید در این مرحله و قبل از جمع شدن حلوا، زعفران دم كرده غلیظ و در صورت تمایل كمی گلاب یا عرق هل اضافه كنید و حلوا را هم بزنید تا به خورد آن بروند. (زعفران كمی رنگ حلوا را تیره می‌كند كه بد هم نیست).
یك نكته جالب در طرز تهیه حلوای مجلسی اوماج این است كه باید حلوا دم بكشد. برای این كار وقتی حلوا جمع شد روی شعله ملایم گاز به مدت ۱ ساعت آن را دم بگذارید. در این مدت هر ۱۰ دقیقه یك بار حلوا را هم بزنید تا ته نگیرد. حلوای اوماج باید نرم باشد و نباید زیر دندان بیاید. اگر بعد از ۱ ساعت دم كشیدن اوماج احساس كردید كه حلوا زیر دندان می‌آید كمی آب جوش به آن اضافه كنید و چند دقیقه دیگر اجازه بدهید كه دم بكشد. حلوای اوماج را می‌توانید در بشقاب یا دیس سرو كنید و یا به راحتی قالب بزنید.

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار-t3Fx6wYAOT