ریپورتاژ آگهی
یخچالهای خشتی

یخچالهای خشتی

یخچالها بناهایی برای حفط یخ و استفاده در تابستان بوده اند كه نشانگر خلاقیت و ابتكار مهندسین زمان خود است.
  • 1400/11/10
  • استان : يزد
  • شهر : يزد
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : یخچال ورودی شهر ا زجمله آثار قدیمی شهرستان ابركوه مربوط به دوره قاجاری است كه با پلانی بصورت مدور و حجمی مخروطی شكل بصورت پله ای بنا شده است.
تلفن : 66059000-021

یخچال ورودی شهر ا زجمله آثار قدیمی شهرستان ابركوه مربوط به دوره قاجاری است كه با پلانی بصورت مدور و حجمی مخروطی شكل بصورت پله ای بنا شده است. یخچالها بناهایی برای حفط یخ و استفاده در تابستان بوده اند كه نشانگر خلاقیت و ابتكار مهندسین زمان خود است.

از این بناها ۴ عدد در ابركوه باقی مانده است. ارتفاع یخچال اصلی حدود ۲۰ متر است. سطح كف داخل بنا، گودتر از سطح زمینهای بیرونی ساخته شده است. یخچالها دارای ۴ بخش عمده: حوض بند، مخزن یخ، دیوارهای سایه انداز و گنبد بزرگ روی مخزن می باشند. مصالح بكار رفته در بنا سنگ و خشت خام و گل و چوب و آهك است كه ابتدا حدود ۵۰ سانتی متر را با مصالح سنگ، ملات، ماسه و آهك بنا كرده اند و مابقی را با خشت و گل ساخته اند. از خصوصیات بارز این بنا طرح و فرم ساخت آن میباشد. قدمت برخی از یخچالها به عهد قاجار و برخی دیگر به رونق جاده ابریشم بر می گردد.

این بنا دارای سه دریچه می باشد كه در جبهه های شمالی، شرقی و غربی آن قرار گرفته كه پس از انبار كردن یخ با مقداری گیاه خشك دریچه ها را مسدود می كرده و در تابستان از آن استفاده می كردند. این یخچال ها مخصوص انبار كردن یخ بوده كه با ترتیب و قاعده خاصی صورت می گرفته است و تنها راه ورودی یخچال دریچه كوچكی بوده كه پس از وارد كردن یخ به درون آن مقداری گیاه خشكیده روی آن می ریختند و بلافاصله دریچه را مسدود میكردند. سال‌ها قبل، ابركوهی‌ها در ورودی شهرشان یخچالی ساختند كه نه برفك می‌زد و نه برقی مصرف می‌كرد. این مخروطی‌های پله‌ای، سازه‌هایی هستند كه به هركدام از شهرهای كویری سفر كنید می‌توانید نمونه‌شان را ببیند.

 

یخچالهای خشتی-vJx2yoPoRM

 

یخچالهای خشتی-fyhwObKtgv

 

یخچالهای خشتی-saItpctQtf

 

یخچالهای خشتی-Hpj1HvfFpR

 

یخچالهای خشتی-7D4WAb2HAU