ریپورتاژ آگهی
سنگ سماور علم كوه

سنگ سماور علم كوه

یكی از رشته های پر هیجان و خطر ناك ورزشی كه طرفداران زیادی هم دارد صخره نوردی است كه ورزشكاران این رشته باید علاوه بر داشتن مهارت از قوای جسمانی بالایی نیز برخوردار باشند
  • 1400/12/26
  • استان : مازندران
  • شهر : کلاردشت
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : منطقه تخت سلیمان در استان مازندران
تلفن : 66059000-021

یكی از رشته های پر هیجان و خطر ناك ورزشی كه طرفداران زیادی هم دارد صخره نوردی است كه ورزشكاران این رشته باید علاوه بر داشتن مهارت از قوای جسمانی بالایی نیز برخوردار باشند .یكی از اهدافی كه صخره نوردان و كوهنوردان دنبال می كنند این است كه صخره ها و كوه های معروف كه در شهر ها وجود دارند را شناسایی می كنند تا به آنها صعود كنند سنگ سماور نیز یكی از همین صخره های معروف و جالب ایران است كه در استان مازندران وجود دارد.محل قرار گیری این سنگ در مسیر صعود به قله علم كوه از مسیر گرده آلمانها می باشد. برای اینكه از این مسیر به این قله صعود كنید بایستی كاملاً به قواعد سنگ نوردی آشنایی داشته باشید چرا كه در طول مسیر پرتگاه های زیادی وجود داشته و همچنین مسیر ریزشی می باشد و برای عبور از آن ها باید به تجهیزات حمایتی طناب مجهز بوده و با كمك آن مسیر را طی كرد.

سنگ سماور علم كوه-h1BQCdpvbW
علم كوه با ۴۸۵۰ متر ارتفاع نام كوهی در منطقه تخت سلیمان در استان مازندران می باشد بعد از دماوند این قله دومین قله مرتفع ایران محسوب می شود و به خاطر دیواره ای كه در دامنه شمالی آن قرار دارد این قله به شهرت رسیده است و همچنین گفتنی است دارای سخت ترین و فنی ترین مسیرهای سنگنوردی و دیواره نوردی در ایران به شمار می رود و در كشورمان جایگاهی مانند k2 در جهان را دارا می باشد.

سنگ سماور علم كوه-9joWYDmNjC

نحوه دسترسی به سنگ سماور علم كوه

با توجه به ارتباط علم كوه با كوه های اطراف و وجود گرده و دیواره برای رسیدن به آن مسیر های متعددی وجود دارد كه این مسیرها را می توان به دو مسیر یكی مسیر دیواره نوردی و دیگری مسیر كوهپیمایی جنوبی و شمالی تقسیم كرد.

مسیر گرده آلمان ها

مسیری كه با آن آشنا می شوید نیز از رودبارك شروع شده و با عبور از ونداربن ، جان پناه سرچال ، علمچال گرده آلمان ها دقیقا از طرف شمال به قله علم كوه می رسد. و از بُعد زمانی از مسیر سیاسنگ كوتاه تر است اما مستلزم ابزارات فنی می باشد و غالباً با یك شبمانی در جام پناه سرچال همراه است.

مسیر جبهه شمالی

این مسیر هم نیز از رودبار شروع می شود و با گذشتن از ونداربن ، جانپناه سرچال ، علمچال ، گردن سیاسنگ از طرف شرق به قله علم كوه می رسد و جالب است بدانید این مسیر یكی از سخت ترین مسیر های كوهنوردی در ایران به شمار می رود و معمولاً همراه با یك شبمانی در جانپناه سرچال می باشد.

 

سنگ سماور علم كوه-vXWoy8kiFj

مسیر جبهه جنوبی

مسیر آغازین جبهه جنوبی از رودبارك شروع شده و با عبور از ونداربن، حصارچال و تنگ گلو از طرف جنوبی قله علم كوه میرسد این مسیر ساده ترین راه راه رسیدن به قله است كه معمولاً همراه باشد مانی در دشت حصارچال می باشد.

مسیر دیواری شمالی

این دیواره نوردی هم از رودبار می باشد و با عبور از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و دیواره شمالی به قله می رسد كه با توجه به تعداد بالای مسیرهای دیواره علم بسیار متفاوت تر است سایر مسیرها صعود انجام می گیرد.

علم‌كوه در ۲۰ كیلومتری جنوب غربی شهرستان كلاردشت و در استان مازندران قرار گرفته‌است. كلاردشت نزدیك‌ترین شهر استان مازندران به این منطقه و پراچان و طالقان نزدیكترین شهرها در استان البرز به علم‌كوه هستند. از جبههٔ شمالی این كوه مشرف به كلاردشت و در جبهه جنوبی نیز این كوه مشرف به طالقان است.

سنگ سماور علم كوه-l5iSwc2Saa

سنگ سماور علم كوه-t4Kw1yS9zO

سنگ سماور علم كوه-9b7dCVCC3b

سنگ سماور علم كوه-FnM6tr2kJp
علم كوه با ارتفاع قله ۴۸۵۰ متر در استان مازندران، در منطقه تخت سلیمان واقع شده است و از مقاصد كوهنوردی و جاذبه های گردشگری كلاردشت محسوب می‌شود. این كوه پس از دماوند بلندترین قله ایران یه شمار می‌آید. دلیل اصلی شهرت علم‌كوه، ارتفاع عظیم آن نیست، بلكه دیواره‌ای است كه در دامنه شمالی كوه قرار دارد و یكی از سخت‌ترین مسیرها برای سنگ‌نوردی و دیوار نوردی در كشورمان است.