ریپورتاژ آگهی
تونل برفی

تونل برفی

تونل برفی بصورت طبیعی در برف ویخ های دامنه زیبا وسر به فلك كشیده اشترانكوه در منطقه كمندان شهرستان ازنا بوجود آمده است كه طول
  • 1400/11/10
  • استان : لرستان
  • شهر : ازنا
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : شهرستان ازنا منطقه كمندان
تلفن : 66059000-021

تونل برفی بصورت طبیعی در برف ویخ های دامنه زیبا وسر به فلك كشیده اشترانكوه در منطقه كمندان شهرستان ازنا بوجود آمده است كه طول این تونل بالغ بر ۸۰۰ متر وارتفاع آن از كف تونل تا سقف بین ۵/۲ تا ۳متر می باشد .

این پدیده، همه ساله به ویژه در فصل تابستان، پذیرای خیل عظیم گردشگران و دوستداران طبیعت است.

تونل برفی ازنا متشكل از دالان ها و دهلیهای یخی و برفی است كه سالیان درازی از عمر آن ها می گذرد. یكی از دره های منتهی به اشترانكوه، در فصل زمستان مملو از برف های باقی مانده از سال های قبل و همچنین برف تازه می شود.

در فصل بهار و تابستان با گرم شدن نسبی هوا، آب از زیر برف ها و كف این دره جاری می شود. با ذوب تدریجی برف و یخ ها، حفره ها بزرگ تر و طولانی تر می گردد كه اصطلاحا به آن تونل برفی می گویند.

رودخانه خروشانی كه از زیر این لكه برفی بزرگ سرازیر است، از آب های این یخچال سرچشمه گرفته و از دهانه تونل برفی بیرون می آید. منظره ای بسیار زیبا در این منطقه وجود دارد كه آب های ناشی از ذوب برف های بالاتر، تونلی را به عرض ۱۰ متر و ارتفاع سه متر در زیر یخچال ها ایجاد كرده است.

تونل برفی تا بالای سراشیبی دره امتداد یافته و ۸۰۰ متر طول دارد تا به برف های بالاتر از خود متصل شود. داخل تونل هوا بسیار خنك می شود كه بر اثر حركت رود و وزش باد، حس فوق العاده ای در فرد به وجود می آورد.

 

تونل برفی-In88g4GCse

تونل برفی-R1EgRbfDr8

تونل برفی-Y4IBn8sFoW

تونل برفی-nve3V2QpDZ

تونل برفی-S46PhXEXF7