ریپورتاژ آگهی
تنگه شیرز

تنگه شیرز

تنگه شیرز در موقعیت جغرافیایی N334928 E472950 در استان لرستان واقع است. این منطقه سرسبز و دیدنی در۵۰ كیلومتری شهر كوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان كرمانشاه، ایلام و لرستان در كنار رود خروشان سیمره واقع شده است
  • 1400/11/10
  • استان : لرستان
  • شهر : کوهدشت
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در۵۰ كیلومتری شهر كوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان كرمانشاه، ایلام و لرستان در كنار رود خروشان سیمره
تلفن : 66059000-021

تنگه شیرز در موقعیت جغرافیایی N334928 E472950 در استان لرستان واقع است. این منطقه سرسبز و دیدنی در۵۰ كیلومتری شهر كوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان كرمانشاه، ایلام و لرستان در كنار رود خروشان سیمره واقع شده است. این جاذبه طبیعی در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه های جاری با آب فراوان، صخره های تند و تیز و میوه های وحشی فراوان است.محیط توپوگرافیك این ناحیه از كوه های مرتفع و دره های نسبتا عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و كوهستانی در فصل پاییز و زمستان و معتدل در فصل تابستان برخوردار است.پوشش گیاهی و جنگلی خوبی در این منطقه وجود دارد و طبیعتا از پوشش خوب جانوری نیز برخوردار است، تنگه شیرز را می توان از حیث سورفولوژی و ریخت شناسی از بدایع اقلیم كوهدشت به شمار آورد.

شكل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بكر، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیز و در عین حال اعجاب آوری به این دره تنگ و صخره ای داده است. فرسایش سنگها و كوهها چهره خاصی به این دره داده كه در مجموع آن را به محیطی شگفت انگیز و جذاب تبدیل كرده و توجه همه را به این منطقه معطوف كرده است. طول این تنگه چند كیلومتر است و رود كوچكی از میان آن عبور می كند. رودی با سراب ها و چشمه های زلال كه در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده می رود تا در دهانه ورودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.

ارزش بسیار بالای منطقه و وجود سایت های غنی دوره های سنگ (عصر حجر) و دوره برتر در این دره موجب شده كه سازمان میراث فرهنگی در طرح جامع گردشگری استان لرستان توجه ویژه ای به این منطقه در شهرستان كوهدشت داشته باشد. وجود درختان وحشی مو، انجیر و گلابی وحشی در این تنگه مناظر بدیعی را بوجود آورده است. كوهها، صخره های منحصر بفرد، آبشارهای متعدد كه از دل این تنگه بیرون می آید ویژگی ارزشمندی برای جذب مسافران و گردشگران مناطق كوهستانی محسوب می شود.

زیبایی های این تنگه باستانی و زیبا متاسفانه علی رغم شهرت در سطح استان كمتر در سطح ملی و بین المللی مجال معرفی یافته است كه در این راستا همت متولیان امر راهگشا خواهد بود. در این راستا برخی مستندسازان برای معرفی این جاذبه طبیعی دست به كار شده اند كه بهمن ابراهیمی یكی از آنهاست كه مستند “شیرز” را برای پخش در شبكه های ملی تولید كرده است.

تنگه شیرز-XrHbCSFPYD

تنگه شیرز-HZDipKfoLF

تنگه شیرز-YVCh7LqWNO