ریپورتاژ آگهی
روستای سیبن

روستای سیبن

فاصله روستا تا شهر رستم آباد ۴۰ كیلومتر وتا مركز بخش در حدود ۸كیلومتر است بنابراین سفر به سیبن به معنی یك سفر روستا گردی تمام عیار است كه در آن مجبور می شوید تمام وقتتان را در روستا بگذرانید و مایحتاجتان را از روستائیان تهیه كنید.
  • 1400/11/10
  • استان : گيلان
  • شهر : رودبار
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : روستای سیبن (sibon) در استان گیلان و در شمال بخش خورگام قرار دارد. جایی در ارتفاع ۱۴۵۰متری بالاتر از سطح دریا كه از شمال به صخره بلند كمربن و جنگل های راش، از جنوب به روستای گوفل، از شرق به روستای گلنگش و از جنوب غربی به روستای چهیش محدود می شود.
تلفن : 66059000-021

روستای سیبن (sibon) در استان گیلان و در شمال بخش خورگام قرار دارد. جایی در ارتفاع ۱۴۵۰متری بالاتر از سطح دریا كه از شمال به صخره بلند كمربن و جنگل های راش، از جنوب به روستای گوفل، از شرق به روستای گلنگش و از جنوب غربی به روستای چهیش محدود می شود.

آب و هوای معتدل این روستا در بهار و تابستان باعث می شود كه جمعیت ۴۸۰ نفری آن پذیرای صدها گردشگر گیلك از شهرهای اطراف باشند. در عوض زمستان های سیبن آنقدر سرد و برفی است كه كمتر كسی از ساكنان روستا جرات می كند زمستان را در این منطقه سر كند.
فاصله روستا تا شهر رستم آباد ۴۰ كیلومتر وتا مركز بخش در حدود ۸كیلومتر است بنابراین سفر به سیبن به معنی یك سفر روستا گردی تمام عیار است كه در آن مجبور می شوید تمام وقتتان را در روستا بگذرانید و مایحتاجتان را از روستائیان تهیه كنید.

روستای سیبن كشتزاری در جنوب دارد و مراتع سرسبز و یك جنگل زیبای راش در شمال. به همین دلیل، با تغییر فصل سیبن هر بار رنگ عوض می كند و با طبیعت یكرنگ می شود. علاوه بر این، در طبیعت این روستا می توانید بابونه، مهر سلیمان (شقاقل)، گل چای، گل گاوزبان و… بچینید و با خود به شهر بیاورید.
اگر گذارتان به سیبن افتاد، حتما سری به حمام قدیمی این روستا بزنید كه درمركز روستا قرار دارد. قسمت اعظم این حمام در خاك مدفون شده و درصورت مرمت می تواند از نقاط دیدنی و گردشگر پذیر روستا و منطقه باشد.

علاوه بر این، در سفر به سیبن می توانید سری به كوچه باغ های منطقه بزنید و معماری روستایی را از نزدیك ببینید. معماری این روستا تلفیقی از معماری مدرن و قدیمی است كه دیوارهای سنگی و طاق های چوبی و شیروانی را در خانه های دو طبقه، در كنار ساختمان های آجری و آهنی نشانده است.
اقتصاد روستا مبتنی بركشاورزی و دامداری است و عمده مصولات كشاورزی روستا گندم جو و عدس است. علاوه بر این، فراورده های دامی این روستا هم كیفیت مرغوبی دارند و شما را وسوسه می كنند كه بساط سرشیر و كره محلی را برای صبحانه به پا كنید و ظهر را با كباب گوشت تازه و دوغ محلی بگذرانید!

یادتان باشد در سفر به سیبن حتما از صنایع دستی مردم این روستا دیدن كنید و سوغاتی بخرید. جوراب های پشمی و سایر لباس های بافتنی از مهم ترین صنایع دستی روستا هستند كه معمولا در زمستان ها بازار گرمی دارند.
برای سفر به سیبن بعد از رسیدن به بخش خورگام در شهرستان رودبار، دو گزینه دارید. یا مسیر رستم آباد – دفراز- پس طالكوه –سیبن را در پیش بگیرید یا از راه رستم آباد – حشمت آباد – بره سر –گوفل – سیبن بگذرید.

 

روستای سیبن-w85is8nUPi

روستای سیبن-gdujYismnO

روستای سیبن-qLHkXkT0v2

روستای سیبن-N5WfLBSnEt

روستای سیبن-TIRxWmqkbl