ریپورتاژ آگهی
طرز تهیه ترحلوای شیرازی

طرز تهیه ترحلوای شیرازی

طرز تهیه ترحلوای شیرازی را در این مطلب برای شما آوردیم . ترحلوای شیرازی یك حلوای نرم و لطیف و و خوشمزه مجلسی ست كه اصالت خود را حفظ كرده وحالتی ژله ای دارد
  • 1400/12/23
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

طرز تهیه ترحلوای شیرازی را در این مطلب برای شما آوردیم . ترحلوای شیرازی یك حلوای نرم و لطیف و و خوشمزه مجلسی ست كه اصالت خود را حفظ كرده وحالتی ژله ای دارد كه هم به صورت ساده و هم بصورت دورنگ تهیه می شود و به عنوان یك وعده اصلی بر سر سفره افطار ماه مبارك رمضان سرو می شود .

طرز تهیه ترحلوای شیرازی-JkcwdHlM53

مواد لازم

آرد برنج: ½ پیمانه (لیوان فرانسوی دسته‌دار)
نشاسته گندم (نشاسته گل): ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر پرچرب: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل: ½ قاشق چایخوری
شكر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم كرده غلیظ: به مقدار لازم
كره یا روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا باید نشاسته را با دو لیوان آب سرد حل كنید. سپس نشاسته حل شده را از صافی رد كنید تا صاف شود و ناخالصی‌های آن گرفته شود. آرد برنج را حتما الك كنید. بعد از الك كردن، آرد برنج را با آب سرد حل كنید.سپس در یك قابلمه شكر، نشاسته حل شده و ۲ پیمانه دیگر آب را به شیر اضافه كنید و روی شعله متوسط رو به بالای گاز قرار دهید. این تركیب را مرتب هم بزنید تا كمی خودش را بگیرد. حالا شعله گاز را كم كنید و باز هم حلوا را مرتب هم بزنید. روغن یا كره را اضافه كنید و مرتب هم زدن حلوا را ادامه بدهید تا زمانی كه خط چنگال یا كفگیر روی آن محو نشود و به غلظت مناسب برسد و نشاسته كاملا پخته شود. چون از شیر پرچرب استفاده می‌كنیم لازم نیست از كره یا روغن زیادی استفاده كنید.

طرز تهیه ترحلوای شیرازی-5aRra6U5ga

حالا پودر هل را در گلاب هل كنید و به حلوا اضافه كنید. مرتب حلوا را روی شعله ملایم گاز حدود ۲ الی سه دقیقه هم بزنید تا حلوا دوباره سفت شوید. مدت زمان پخت تر حلوای شیرازی حدود ۱ ساعت است پس حسابی باید وقت داشته باشید.حالا نیمی از حلوا را در یك ظرف دیگر بریزید و روی نیمی دیگر كه در قابلمه باقی مانده زعفران آب كرده غلیظ كرده بریزید و خوب هم بزنید. ده الی ۱۵ دقیقه صبر كنید تا حلوای زیری كه بدون رنگ است خنك شود و سپس حلوای زعفرانی را روی آن بریزید و روی آن را با پودر پسته، نارگیل را هر چیز دیگری كه دوست دارید تزیین كنید. بعد از اینكه ترحلوا خنك شد روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت ۵ الی ۶ ساعت داخل یخچال بگذارید تا كاملا خنك و سفت شود و خودش را بگیرد تا بتوانیم آن را به صورت لوزی یا مربع برش بزنیم. این طرز تهیه ترحلوا شیرازی دو رنگ است. اگر می‌خواهید ترحلوا شیرازی ساده درست كنید روی تمام حلوا زعفران بریزید و هم بزنید و بعد از خنك شدن به همین ترتیب برش بزنید. این حلوای مجلسی خوشمزه را معمولا به صورت سرد سرو می‌كنند.

فوت و فن‌های طرز تهیه ترحلوا شیرازی

-برخی اوقات ترحلوای شیرازی ترك می‌خورد. علت ترك خوردن ترحلوای شیرازی این است كه بیش از حد پخته شده است. اگر حلوا زیاد بپزد بعد از سرد شدن ترك می‌خورد. برای اینكه ترحلوا شیرازی ترك نخورد بهترین زمان برای اطمینان از پخت آن این است كه رد قاشق یا چنگال روی حلوا بیفتد و زود محو شود. به این ترتیب یك ترحلوای لطیف با بافت ژله‌ای و به قول شیرازی‌ها لرزونك خواهید داشت.
– اگر تر حلوای شیرازی شما بعد از پختن آب می‌اندازد علت آن برعكس است. یعنی مدت زمان پختن حلوا كم بوده و قبل از خط افتادن روی بافت حلوا آن را از روی گاز برداشته و سرو كرده‌اید.
– برای اینكه طعم نشاسته در حلوا خام نباشد بهتر است در تمام مدت پخت از شعله پخش كن استفاده كنید. چون نشاسته زود ته می‌گیرد و در طول مدت پخت خوب پخته نمی‌شود و خام می‌ماند.
– طرز تهیه ترحلوا اردبیل متفاوت است و در تركیبش یك زرده تخم مرغ هم دارد.
– طرز تهیه ترحلوای تبریزی با آرد گندم و آرد برنج است و نشاسته ندارد.
-ترحلوا یزدی مجلسی هم از تركیب آرد سفید به همراه آرد برنج تهیه می شود و مراحلش شبیه ترحلوا شیرازی است.

 

طرز تهیه ترحلوای شیرازی-GzZ6ssfIHv