ریپورتاژ آگهی
شهر تاریخی سیمره

شهر تاریخی سیمره

شهر تاریخی سیمره از شهرهای تاریخی استان ایلام است و در حاشیه غربی شهر دره‌شهر قرار دارد
  • 1400/11/10
  • استان : ايلام
  • شهر : دره شهر
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : این اثر تاریخی كه بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است بالغ بر ۲۰۰ هكتار وسعت در ضلع غربی و جنوب غربی شهر دره شهر قرار دارد و جزو اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی كشور می‌باشد.
تلفن : 66059000-021

شهر تاریخی سیمره از شهرهای تاریخی استان ایلام است و در حاشیه غربی شهر دره‌شهر قرار دارد

این اثر تاریخی كه بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است بالغ بر ۲۰۰ هكتار وسعت در ضلع غربی و جنوب غربی شهر دره شهر قرار دارد و جزو اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی كشور می‌باشد.

این محوطه در سال ۱۳۱۰ شمسی به شماره ۶ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید و از ارزش و اهمیت بی نظیری برخوردار است.

شهرستان ۶۵ هزار نفری دره شهر واقع در ۱۳۵ كیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام یكی از مناطق تاریخی و باستانی استان ایلام محسوب می‌شود.

محوطه مذكور طبق مطالعات و كاوش‌های انجام گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است. این شهر تاریخی بر اثر وقوع زلزله‌ای به سال ۳۳۴ هجری قمری تخریب و خالی از سكنه شد.

طی ۹ فصل كاووش در این شهر گچبریهای منحصر به فردی از بناهای این شهر تاریخی بدست آمد كه در نوع خود بی نظرند. این شهر مربوط به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و مركز ایالت مهرجانقذق یا مهرجانكدك بوده است.

طبیعت زیبای منطقه در فصل زمستان و بهار و گچبری‌های به دست آمده در این كاووش و در این شهر تاریخی منحصر به فرد می‌باشد. خانه اربابی، بنای مسجد، اماكن حاشیه سیل بند و اماكن مسكونی حاشین نشین شهر مكان‌های كاووش شده در ۹ فصل كاوش در این محوطه تاریخی می باشند.

شهر تاریخی سیمره و پل تاریخی گاومیشان بزرگترین پل تاریخی غرب كشور در شهرستان دره شهر نامزد ثبت در فهرست آثار جهانی هستند. همچنین ثبت جهانی تپه‌های پیش از تاریخ دشت دهلران نیز در این فهرست قرا دارند.

شهر تاریخی سیمره بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام محسوب می شود كه در حاشیه جنوب شرقی شهر كنونی شهرستان دره شهر واقع شده است و كه متعلق به استان ایلام است.

دره سیمره از دیرباز به لحاظ ویژگیهای طبیعی، اجتماعی و اقتصادی و موقعیت خاص خود همواره مورد توجه گروه های انسانی واقع بوده است.

طبیعت زیبای منطقه در فصل زمستان و بهار و گچبری‌های به دست آمده در كاوش‌های صورت گرفته، از جمله ویژگیهای منحصر به فرد این شهر تاریخی است.

خانه اربایی، بنای مسجد، اماكن حاشیه سیل بند و اماكن مسكونی حاشیه نشین شهر از جمله مكانهایی هستند كه در این اثر تاریخی كاووش شده‌اند.

 

شهر تاریخی سیمره-XnJ6qXrYJp

شهر تاریخی سیمره-QxBJK0S3lA

شهر تاریخی سیمره-uwxA8ezaLU

شهر تاریخی سیمره-czNaIfqeaY

شهر تاریخی سیمره-z2j5yh5YyH

شهر تاریخی سیمره-uxKOjmau8f

شهر تاریخی سیمره-3EWw90RadC