ریپورتاژ آگهی
رضوانشهر

رضوانشهر

نام اصلی رضوان‌شهر، رَزوَند یا رزونده یا رزوندی (razvendi) بوده‌است كه بعداً به صورت رضوان‌ده و رضوان‌شهر درآمد.
  • 1400/11/10
  • استان : گيلان
  • شهر : رضوانشهر
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : شهرستان رضوانشهر در شمال غربی گیلان، بین سواحل دریای خزر و رشته كوه های تالش قرار دارد كه از دوبخش جلگه ای و كوهستانی تشكیل گردیده است، رضوانشهر بین شهرستان های تالش، بندرانزلی، صومعه سرا، ماسال و خلخال واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

نام اصلی رضوان‌شهر، رَزوَند یا رزونده یا رزوندی (razvendi) بوده‌است كه بعداً به صورت رضوان‌ده و رضوان‌شهر درآمد. این محل تا سال‌های ۱۳۰۰ خورشیدی چندان رونقی نداشت.در دوران انقلاب جنگل، جاده موسوم به شاه‌عباسی بازسازی و بهره‌برداری دوباره شد. این جاده با گذر از رضوان‌ده، گسگرات را به آبادی ساحلی شفارود پیوند می‌داد.

پیرامون سال ۱۳۱۵ نیز جاده بندر انزلی به آستارا ساخته شد و درست در محل كنونی رضوان‌شهر جاده شاه‌عباسی را قطع نمود.چهارراهی كه به این‌صورت پدید آمد محلی شد برای ایست مسافران و حمل بار و بنه آنان . این محل هم‌اكنون نیز با نام چهارراه شهرت دارد. با گذر زمان چهارشنبه‌بازار روستای بیگ‌زادمحله كه در منطقه تالش‌دولاب و در سه كیلومتری شمال رضوان‌شهر تشكیل می‌شد، به این چهارراه منتقل گردید و این امر باعث شد این محل به سرعت گسترش یافته به صورت شهر كنونی درآید.( تالشان كیستند ، علی عبدلی )

موقعیت جغرافیایی :

استان گیلان ، یكی از استان های شمالی كشور بالغ بر ۱۴ هزاركیلومترمربع مساحت دارد. این استان در ۳۶ درجه و۳۴ دقیقه تا ۳۸ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۵۳ دقیقه تا ۵۰ درجه و۳۴ دقیقه طول شرقی از نصف النهار قرار گرفته است .

درازای آن از شمال باختری به جنوب خاوری ، ۲۳۵ كیلومتر و پهنای آن ، از ۲۵تا ۱۰۵كیلومتر تغییر می كند . رشته كوههای البرز با ارتفاع متوسط۳۰۰۰ متر، همانند دیواری در باختر و جنوب گیلان كشیده شده و این منطقه جز از راه دره منجیل ، راه شوسه دیگری به فلات ایران ندارد. كمترین فاصله كوه از دریای خزر ( در حویق ) نزدیك به۳ كیلومتر و بیشترین فاصله آن از دریا ( در امام زاده هاشم ) حدود ۵۰ كیلومتر است.این استان ، از شمال به دریای خزر و كشورهای مستقل آذربایجان ، از غرب به استان اردبیل ، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می گردد.

موقعیت جغرافیایی و مشخصات عمومی :

شهرستان رضوانشهر در شمال غربی گیلان، بین سواحل دریای خزر و رشته كوه های تالش قرار دارد كه از دوبخش جلگه ای و كوهستانی تشكیل گردیده است، رضوانشهر بین شهرستان های تالش، بندرانزلی، صومعه سرا، ماسال و خلخال واقع شده است. . زبانهای رایج در این شهرستان شامل زبان تالشی وگیلكی است كه زبان تالشی در منطقه كوهستانی تكلم می شود وزبان منطقه جلگه ، گیلكی می باشد. این شهرستان از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار می باشد بدین معنا كه گلوگاه ارتباطی بخش های مركزی، غربی و شمالی استان محسوب شده و در مدخل شاهراه ارتباطی گیلان به استان اردبیل و كشورهای قفقاز و روسیه قرار گرفته است.مساحت این شهرستان ۷۷۰/۲۹۴كیلومتر مربع است كه حدود ۴۰درصد آن عرصه های كوهستانی جنگلی و مرتعی و ییلاقی و ۳۰% نیز جلگه ای و ساحلی است . آب و هوای این شهرستان در بخش ساحلی و جلگه ای مرطوب و در كوهستان ها نیمه مرطوب است، میانگین بارش سالانه این شهرستان ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ میلی متر كه از ساحل و جلگه به سمت كوهستان كاهش می یابد. این شهرستان دارای ۲ بخش مركزی و پره سر، ۲ شهررضوانشهر و پره سر، ۴ دهستان دیناچال، ییلاقی ارده، خوشابر، گیل دولاب و ۱۱۰روستا و ۲۵ دهیاری است.

محصولات كشاورزی رضوانشهر:

اقتصاد شهرستان زیبای رضوانشهر بر پایه كشاورزی، دامداری است و مردم مهربان و زحمتكش این شهر از این راه امرارمعاش می كند. مهم ترین محصولات كشاورزی رضوانشهر: برنج، گندم، جو و ذرت می‌باشد. پرورش دام به دلیل دارا بودن مراتع مناسب (۲۲ هزار هكتار در شهرستان رضوانشهر) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

 

رضوانشهر-3BScnEOuT3

رضوانشهر-GOOPE4GFov

رضوانشهر-540UediDng