ریپورتاژ آگهی
گور دخمه صحنه

گور دخمه صحنه

گوردخمه صحنه یا گوردخمه‌ دربند در بدنهٔ كوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه و سمت راست رود دربند حجاری شده است. این گوردخمه‌ها در بین اهالی محل به قبر كیكاوس، فرهاد تراش و گور شیرین و فرهاد معروف است
  • 1400/11/09
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : صحنه
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : شمال شهر صحنه و سمت راست رود دربند
تلفن : 66059000-021

گوردخمه صحنه یا گوردخمه‌ دربند در بدنهٔ كوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه و سمت راست رود دربند حجاری شده است. این گوردخمه‌ها در بین اهالی محل به قبر كیكاوس، فرهاد تراش و گور شیرین و فرهاد معروف است. در طول مسیر رسیدن به گور دخمه صحنه، كه برخی آن را یكی از نادرترین گوردخمه های دوطبقه مادها میدانند، درختان میوه و درختان جنگلی وجود دارد كه پوشش زیبایی را به این منطقه بخشیده اند.

در ارتفاعی كه بیش از پنجاه متر از سطح رودخانه فاصله دارد، محلی به طول چهارده و نیم و ارتفاع یازده متر تراشیده‌اند و در آن دخمهٔ بزرگتر را ساخته‌اند كه درگاه آن رو به جنوب است. در جلوی گوردخمه، فضای ایوان مانندی ایجاد كرده‌اند. در جلوی این ایوان، صُفّه‌ای در صخره تراشیده‌اند. در دو طرف ایوان دو ستون سنگی وجود داشته كه تنها پایه و بخشی از ساقه آن بر جای مانده است.این دو ستون بر اثر شلیك گلوله توپ توسط روس‌ها به منظور گشودن در ورودی از بین رفته است همچنین این كار موجب از بین رفتن حكاكی های سر در دخمه شده است. بر اساس بخش‌های باقی مانده، پایه ستون‌ها به شكل زنگوله برگشته است. بدنه این پایه ستون‌ها دارای شیارهایی شبیه به پایه ستون‌های دوره هخامنشی است

در نمای بالا ورودی آرامگاه، تصویر خورشید بال داری حجاری شده است. در این گوردخمه بعد از ایوان ستون دار، ورودی دخمه قرار دارد كه به اتاقی به ابعاد ۳×۲۰/۳ متر و ارتفاع ۵۴/۲ متر منتهی می شود. در هر یك از اضلاع شرقی و غربی این اتاق، سكوی ایجاد شده است. بر روی هر یك از این سكوها، قبری به طول ۱۵/۲ متر و عرض ۸۲ سانتیمتر كنده شده است.

در میان دو سكو، مدخل مستطیل شكلی وجود دارد كه به اتاق زیرین مرتبط می شود. در داخل این اتاق، قبری در داخل سنگ كنده شده است. در كنار این قبر نیز سكویی دیده می شود. در دیوار شمالی این اتاق، دو طاقچه كوچك جهت قرار دادن نذورات و هدایا كنده شده است. با توجه به شكل پایه ستون، نوع تراش و سقف اتاق زیرین به نظر می رسد كه این گوردخمه نیز متعلق به دوره مادها باشد.

به فاصله یك صدمتری از گوردخمه بزرگ، گوردخمه دیگری وجود دارد كه جهت آن به طرف شرق است. با توجه به این كه نوع تراش این گوردخمه شبیه گوردخمه بزرگتر است، بنابراین می توان گفت كه این دو دخمه هم زمان ساخته شده اند.

گور دخمه صحنه-Eiki0ZHZpO

گور دخمه صحنه-v4MIwjgjJU

گور دخمه صحنه-MkE4QbChgO

گور دخمه صحنه-MhbHwuahO6