ریپورتاژ آگهی
پارك ملی تندوره

پارك ملی تندوره

پارك ملی تندوره یكی از ۲۳ پارك ملی كشورمان است كه به لحاظ نمونه‌های برجسته مظاهر طبیعی تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد
  • 1400/11/09
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : درگز
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : پارك ملی تندوره در شمال استان خراسان، در نزدكی مرز تركمنستان و در منطقه‌ای كوهستانی با صخره‌ها و تپه ماهورهای متعدد و دره‌های ژرف و پر شیب كه پوشیده از گیاهان مختلف است قرار دارد
تلفن : 66059000-021

پارك ملی تندوره یكی از ۲۳ پارك ملی كشورمان است كه به لحاظ نمونه‌های برجسته مظاهر طبیعی تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد

پارك ملی تندوره در شمال استان خراسان، در نزدكی مرز تركمنستان و در منطقه‌ای كوهستانی با صخره‌ها و تپه ماهورهای متعدد و دره‌های ژرف و پر شیب كه پوشیده از گیاهان مختلف است قرار دارد و یكی از بهترین زیستگاهای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال می‌باشد.

این پارك ۷۳۴۳۵ هكتار مساحت دارد و در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده قرق گردید و در اسفند ماه سال ۱۳۴۸ به پارك وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارك به ۵۳۷۸۰ هكتار تقلیل یافت و به عنوان پارك ملی شناخته شد.

پوشش گیاهی این منطقه از انواع علفی ـ بوته‌ای و درختان و درختچه‌ها تشكیل شده و در سراسر منطقه با انبوهی متفاوت پراكنده شده اند و به همین دلیل یكی از زیباترین مناطق طبیعی دست نخورده ایران به حساب می‌آید.

راه دسترسی به پارك ملی تندوره مسیر قوچان – درگز است. میزان بارندگی سالانه‌اش حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی متر و توزیع بارندگی در فصول مختلف بسیار متفاوت است. درجه حرارت در زمستان تا ۲۰- درجه می‌رسد و حداقل ۴ ماه از سال در این منطقه برف وجود دارد.

این منطقه فاقد مراكز جمعیتی می‌باشد و تنها پاسگاه‌های محیط بانی در آن قرار دارند. مجموعه تندوره از نظر منابع آبی فاقد رودخانه‌های مهم است و قسمت اعظم منابع آب این منطقه را چشمه‌ها تشكیل می‌دهند.

این پارك بهترین زیستگاه‌ برای جانوران وحشی است. نه تنها كل و بز و گرگ و گراز و شغال و… در آن دیده می‌شوند، بلكه میش و قوچ اوریال نیز كه از بزرگترین نژاد این نوع جانوران هستند را می‌توان در پارك ملی تندوره مشاهده كرد.

از طرفی یكی از بزرگترین پلنگ‌های جهان در این منطقه زیست می‌كند. گربه وحشی پالاس هم یكی از بزرگترین و نادرترین پستانداران گوشتخوار این پارك است.

عقاب طلایی، جغد، كبك، قمری، تیهو، باقرقره و… تنها بخشی از پرندگان متنوع پارك را تشكیل می‌دهند. از خزندگان خطرناك این منطقه می‌توان به مار كبرا، مار جعفری و افعی شاخدار اشاره كرد.

مرتفع‌ترین نقطه این منطقه قله قنبرعلی در جنوب محدوده به ارتفاع ۲۵۸۶ متر است و پست‌ترین نقطه با ارتفاع ۸۸۴ متر در بخش شمالی محدوده قرار دارد.

 

پارك ملی تندوره-JxOZdjT53T

پارك ملی تندوره-ZoZgTD3Oaf

پارك ملی تندوره-Om1YASOf9Q

پارك ملی تندوره-KUi0ES4hPV

پارك ملی تندوره-GPTNHEH20c