ریپورتاژ آگهی
پل كوچه

پل كوچه

این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۶۰۷ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ایــن پل در هــفت كــیلومــتری شــرق كنگاور در مســیر جــاده كنگاور – تویسركان در روستای كوچه (دهستان گودین) واقع شده است
  • 1400/11/09
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : کنگاور
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : هــفت كــیلومــتری شــرق كنگاور در مســیر جــاده كنگاور – تویسركان در روستای كوچه (دهستان گودین)
تلفن : 66059000-021

این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۶۰۷ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ایــن پل در هــفت كــیلومــتری شــرق كنگاور در مســیر جــاده كنگاور – تویسركان در روستای كوچه (دهستان گودین) واقع شده است. تاریخ ساخت آن را به دوره سلطنت شاه عباس صفوی نسبت می دهند . نوع مصالح بكار رفته در این پل آجر ، سنگ و ملات گچ نیم كوب بوده و لاشه سنگ ، قلوه سنگ و در پایه ها دارای آجر هایی به ابعاد ۵×۲۱×۲۱ سانتی متر می باشد. پایه ها ، بدنه و تاقها فاقد تزیینات است.
پل تاریخی كوچه دهستان گودین كنگاور مسیر جاده كنگاور – تویسركان دوره سلطنت شاه عباس صفوی رودخانه خرم رود
پل كوچه بر روی رودخانه خرم رود در جهت شمال شرقی-جنوب غربی احداث شده است. این پل به طول۶۸/۸۰متر و عرض ۵متری می باشد كه شامل شش پایه سنگی است كه چهار پایه مركزی آن هر یك به عرض۳/۱۰متر است.
پل تاریخی كوچه دهستان گودین كنگاور مسیر جاده كنگاور – تویسركان دوره سلطنت شاه عباس صفوی رودخانه خرم رود
پایه­ های این پل از دو بخش تشكیل شده­ اند بخش اول پایه بصورت مكعب مستطیل و بخش دوم شامل آبشكن مثلثی شكل می­ باشد. پایه­های این پل بر خلاف سایر پل های این استان تنها در یك طرف پایه ( قسمت شمالی) ددارای آبشكن است این پایه­ ها در قسمت داخل به وسیله لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است.
پل تاریخی كوچه دهستان گودین كنگاور مسیر جاده كنگاور – تویسركان دوره سلطنت شاه عباس صفوی رودخانه خرم رود
پل كوچه كنگاور دارای چهار دهانه نامساوی است. ارتفاع هر یك از این دهانه­ها از كف رودخانه تا تیزه قوس در وضع موجود در حدود ۱۰/۲ متر می­باشد. طاق تمام این دهانه­ ها از نوع طاقهای جناغی است ولی دهانه پنجم كه در گذشته فرو ریخته است به هنگام بازسازی آن بدون توجه به فرم اولیه بجای استفاده از آجر و ملات گچ از سنگ لاشه استفاده كرده و همچنین در جریان بازسازی طاق این دهانه در نمای جنوبی به صورت هلالی درآمده است.

پل كوچه-jylsKObKT9

پل كوچه-hpuzWVu2jf

پل كوچه-eA2AVQJCfx