ریپورتاژ آگهی
بروجن

بروجن

بروجن همچنین از جمله شهرهای مهم استان چهارمحال و بختیاری است كه در محل تلاقی راه‌های ۳ استان چهار محال و بختیاری، اصفهان و فارس قرار گرفته است.
  • 1400/11/09
  • استان : چهارمحال و بختياري
  • شهر : بروجن
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : بروجن یكی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری و در دشتی به وسعت حدود ۵۸۰ كیلومتر مربع در شرقی‌ترین نقطه این استان قرار دارد
تلفن : 66059000-021

بروجن یكی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری و در دشتی به وسعت حدود ۵۸۰ كیلومتر مربع در شرقی‌ترین نقطه این استان قرار دارد
بروجن همچنین از جمله شهرهای مهم استان چهارمحال و بختیاری است كه در محل تلاقی راه‌های ۳ استان چهار محال و بختیاری، اصفهان و فارس قرار گرفته است. این شهرستان به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوانی كه در خود دارد به عنوان یكی از قطب‌های گردشگری استان نیز شناخته می‌شود.

از بروجن همواره به عنوان یكی از سردترین شهرهای كشور در گزارش‌های هواشناسی نام برده می‌شود. همچنین این شهر یكی از مرتفع‌ترین شهرهای كشور است كه این خصیصه بروجن را از جهت محیط زیست حیوانی و گیاهی بسیار غنی و پر جاذبه كرده ‌است.

شهر بروجن یا اروجن استان چهارمحال و بختیاری از دیر باز به عنوان پایگاه فرهنگی و هنری این استان شناخته شده است.

قدمت این شهر به روایتی به ۱۰ هزار سال پیش می‌رسد. شهر بروجن دارای محله‌های فراوانی است كه برخی از آنها بسیار قدمت دارند و همراه با بافت سنتی می‌باشند. تعدادی از محله‌های قدیمی هنوز پا برجا هستند.

از جمله صنایع دستی و سوقات بروجن می‌توان به قالی‌های پشم یلمه‌ای و قالی و قالیچه‌های بختیاری كه بسیار مشهور هستند اشاره كرد همچنین در گذشته گیوه این شهرستان شهرت كشوری داشته ‌است.

مردم شهر بروجن به زبان فارسی و بختیاری تكلم می‌كنند و در قدیم لهجه‌ای مخصوص به این شهر هم وجود داشته كه چند شاعر محلی هم به این گویش اشعاری سروده و می‌سرایند و این لهجه را به طور كامل، تنها در همان اشعار می‌توان یافت.

باغ آورگان، تالاب چغاخور، تالاب گندمان، تنگ وستگان، چشمه سیاسرد، گردشگاه گردبیشه، بقعه امام زاده حمزه علی، امام زاده مادر و دختر گندمان، امام زاده قیس بن علی، نقوش سنگی برجسته سولك در تنگ كوهستانی سولك (ساوالك) بختیاری و همچنین آداب و رسوم اصیل بختیاری‌ها از جمله جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این شهرستان محسوب می‌شوند.

چشمه سیاسرد در ۵ كیلومتری شهر بروجن قرار دارد. هوای خنك و مطبوع و درختان زیبا و كهنسال اطراف این چشمه مكانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت ساكنین شهر بروجن و سایر گردشگران به وجود آورده است.
تـالاب چـغاخـور با مساحتی بیش از۲۳۰۰ هكتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و كلار هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی، حواصیل، لك لك سفید، خروس كولی و آبزیانی چون ماهی كپور و نوعی از ماهیان گورخری است. هوای مطبوع و چشم‌اندازهای زیبایی كه در این منطقه وجود دارد آن را در ردیف یكی از مهم‌ترین كانون‌های سیاحتی استان قرار داده است. این تالاب در مسیر شهركرد – ایذه (استان خوزستان) واقع شده و با شهركرد حدود ۶۰ كیلومتر فاصله دارد.
تالاب گندمان به عنوان یكی از آبگیرهای حوزه آبریز آق بلاغ با فاصله‌ای نه‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار دارد.ژ، به طوری كه بخشی از خورجی تالاب چغاخور به این تالاب سرآزیر می‌شود. اطراف این تالاب نیز همچون تالاب چغاخور پوشیده از مرغزاری زیباست كه معمولاً به عنوان مرتع غنی برای چرا احشام استفاده می‌شود.
چشمه آب سفید شهرستان بروجن چشمه‌ساری از میان ‪ ۷۰۰ چشمه سار چهارمحال و بختیاری است، كه از كوه بزرگ سبزكوه در منطقه تفریحی چغاخور سرچشمه می‌گیرد. این چشمه تالاب چغاخور را سیرآب می‌كند و پس از طی طریق در میان كوهساران راهی كارون و خروشندگی آن می‌شود. آب این چشمه پس از بررسی‌های به عمل آمده به عنوان سبكترین آب ایران و جهان معرفی شد.این چشمه یكی از زیباترین چشمه‌های كشور است و آب آن نیز بسیار خنك است. مردم محلی در مورد آب این چشمه می‌گویند: این آب شفابخش برای كلیه درد و درمان بسیاری از بیمارهای گوارشی بسیار مطلوب است

نام چهارمحال و بختیاری بر زبان هر كسی كه جاری می‌شود، بی‌شك سرزمین آبهای روان ایران در ذهن و یادآور تداعی و زنده خواهد شد. نام سرزمین چشمه‌ساران زاگرس و فلات مركزی ایران،سرزمین خروشنده و خروشان زاینده‌رود و كارون و نام تالاب‌هایی جاودان كه فقط در چهارمحال وبختیاری یافت می‌شود.

از مناطق توریستی مذهبی اطراف بروجن می‌توان به امام زاده حمزه علی بروجن نزدیك شهر بلداجی اشاره كرد. مرقد این امام زاده در بالای یك كوه واقع شده است و پلكانی بسیار زیبا به آن منتهی می شود و بر دشتی بسیار زیبا مشرف است.

یكی دیگر از شهرهای شهرستان بروجن، شهر گندمان است. یك منطقه زیبا و تاریخی و دارای مردمانی خون گرم و با صفا. از مناطق توریستی این ناحیه می‌توان به تالاب گندمان و امام زاده مادر- دختر اشاره كرد.

 

بروجن-hlgnaKDcTK

 

بروجن-newDvhOqK6

 

بروجن-VSYQSWjZp8

 

بروجن-XEk6uSB4o1

 

بروجن-fHbRFN7TtK

بروجن-T9imYuuG4Y