ریپورتاژ آگهی
پل فرسفج

پل فرسفج

این پل از نظر قدمت متعلق به دوره صفویه است.
  • 1403/04/11
  • استان : همدان
  • شهر : تويسرکان
  • دسته : پل های تاریخی ایران
آدرس : پل فرسفج در روستای فرسفج از توابع شهرستان تویسركان در منتهی‌الیه جنوب غربی روستا و در نزدیكی كاروانسرای شاه عباسی واقع شده و محور ارتباطی چندین روستا است.
تلفن : 66059000-021

پل فرسفج: شاهكاری از معماری دوره صفویه

پل فرسفج، كه به نام پل دختر و پل خواجو نیز شناخته می‌شود، یكی از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان است كه بر روی رودخانه زاینده‌رود در شهرستان سمیرم واقع شده است. این پل كه قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد، از نظر معماری و هنر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 پل فرسفج-qAN5ZOU3Yk

پل فرسفج در روستای فرسفج از توابع شهرستان تویسركان در منتهی‌الیه جنوب غربی روستا و در نزدیكی كاروانسرای شاه عباسی واقع شده و محور ارتباطی چندین روستا است. این پل از نظر قدمت متعلق به دوره صفویه است. این پل حدود ۶۰ متر طول و ۸ متر عرض و سه دهانه آب‌رو با قوس جناقی دارد كه چشمه میانی بزرگ‌تر از دو چشمه دیگر است و در حدّفاصل آن‌ها دو طاق‌نمای كوچك به چشم می‌خورد. از آنجا كه دهانه میانی بزرگ‌تر از دو دهانه دیگر است، سطح گذر پل از میانه به سمت طرفین دارای شیب است.

پل فرسفج-Fvn7lUh2yV

بر روی پایه‌های پل دو دهانه كوچك ساخته شده كه این امر علاوه بر كاهش فشار روی پایه‌ها و صرفه‌جویی در مصالح، سبب عبور آب‌های طغیانی و كاهش اثرات تخریبی سیلاب‌ها بر بدنه پل می‌شود. شالوده و پایه‌های پل از استحكام مناسبی برخوردار است. این پایه‌ها در جهت مخالف جریان آب دارای آب‌برهای مثلثی شكل است كه جریان شدید آب را به خوبی پذیرا شده و به میان دهانه‌ها هدایت می‌كند.

مصالح اصلی پل از سنگ و آجر است. در پایه‌ها از سنگ و ملات ساروج و در طاق‌ها و بدنه از آجر استفاده شده است.

این پل در حال حاضر محل عبور عابران پیاده می‌باشد و در مجاورت آن پل جدیدی ساخته شده كه عبور و مرور خودروها از طریق آن صورت می‌گیرد.

اهمیت پل فرسفج:

پل فرسفج از نظر معماری، هنر و تاریخ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پل یكی از نمونه‌های برجسته معماری دوره صفویه در ایران است و هنرهای تزئینی آن از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است.

وضعیت كنونی پل فرسفج:

پل فرسفج در حال حاضر در شرایط مطلوبی قرار دارد و به عنوان یكی از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

راهكارهایی برای حفظ و نگهداری پل فرسفج:

  • انجام مرمت و بازسازی پل به صورت دوره‌ای
  • جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم پل
  • افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت حفظ و نگهداری میراث فرهنگی