ریپورتاژ آگهی
صنایع دستی آذربایجان غربی

صنایع دستی آذربایجان غربی

آذربایجان غربی تنها استان كشور است كه با ۳ كشور جمهوری نخجوان ، تركیه و عراق مرز مشترك دارد.این استان با برخورداری از تمدن كهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه های متعدد فرهنگی و طبیعی به عنوان یكی از قطب های مهم گردشگری در كشور محسوب می شود
  • 1400/11/08
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : اروميه
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ارومیه
تلفن : 66059000-021

آ

 

ذربایجان غربی تنها استان كشور است كه با ۳ كشور جمهوری نخجوان ، تركیه و عراق مرز مشترك دارد.

این استان با برخورداری از تمدن كهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه های متعدد فرهنگی و طبیعی به عنوان یكی از قطب های مهم گردشگری در كشور محسوب می شود.

آذربایجان غربی با رشته كوه‌های سربه فلك كشیده و رودخانه های پرآب دائمی، مراتع و جنگل های سرسبز و خرم، هوای ملایم و معتدل، باغ های میوه، دشت ها و دامنه‌های پر از گل های وحشی و تالاب ها، مرداب ها، سواحل و جزایر دریاچه كه میعادگاه صدها نوع پرنده وحشی، بومی و مهاجر رودخانه هایی كه محل زندگی آبزیان مختلف است از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق ایران در فصل تابستان است.

فرش و گلیم آذربایجان‌غربی به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است. طرح‌های شهرستان خوی و تكاب با عناوین (قباو ماهی) معروف می‌باشند در كنار این صنعت باید از صنایع كوزه‌گری و چرم‌سازی نام برد كه به شكل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند.

ریزه‌كاری و نازك‌كاری چوب و تولیدات صنایع چوبی ارومیه از اقلام سوغاتی مهم این شهرستان می‌باشد. معرق كاری نیز از صنایع دستی مهم این استان است.

نقل بیدمشك، نقل گردویی پر مغز، نقل زعفرانی، نقل بادامی و نقل پسته‌ای از انواع نقل‌های تولیدی در ارومیه و اصلی‌ترین سوغات نقل بیدمشك است.

بیدمشك دارای خاصیت درمان كم خونی، سرگیجه و تقویت قلب است. عرق بیدمشك علاوه برخاصیت پزشكی برای تهیه شربت، شیرینی و خوشبو و خوش طعم كردن شربت‌های گوناگون مورد مصرف قرار می‌گیرد.

استفاده از عرق بیدمشك در تهیه نقل و شیرینی و شربت نیز به سبب عطر، طعم و بیش از همه خاصیت شفا بخشی آن در آذربایجان غربی متداول و در آن سوی مرزها نیز به عنوان سوغات خاص این دیار زبانزد عام و خاص است.

سوغات این استان عبارتند از: صنایع چوبی، انواع قالی و بافته‌های دستی شامل گلیم، دستكش، شال گردن، كلاه، عرقیات از جمله عرقیات گیاهی، عرق بیدمشك، بادرنجبو، عرق نعناع، گلاب، انواع نقل، گردو و بیدمشك، حلوای گردو و حلوای هویج، انواع محصولات باغی و كشاورزی شامل انگور، سیب درختی، عسل، لبنیات، كشمش، نقل بیدمشك، حلوای گردو، بافتنی های دستی، صنایع چوبی و ریزه كاری فرشهای دستباف و …معرق كاری نیز از صنایع دستی مهم این استان است

صنایع دستی آذربایجان غربی-qW6ecvC2sD

صنایع دستی آذربایجان غربی-ikP50GRub6

صنایع دستی آذربایجان غربی-po7nc0cZtn

صنایع دستی آذربایجان غربی-jDqxtEd1ZH

صنایع دستی آذربایجان غربی-XSWMsSW1X6

صنایع دستی آذربایجان غربی-6s1WB0hAjl

صنایع دستی آذربایجان غربی-2MOagUpu7o

صنایع دستی آذربایجان غربی-jeXhAJaCQn

صنایع دستی آذربایجان غربی-rbpHetTTFk

صنایع دستی آذربایجان غربی-BuWOIClKOC

صنایع دستی آذربایجان غربی-PREJhJ8upe

صنایع دستی آذربایجان غربی-lPjFIwFhkI

صنایع دستی آذربایجان غربی-gWugwdy2s1

استفاده از عرق بیدمشك در تهیه نقل و شیرینی و شربت نیز به سبب عطر، طعم و بیش از همه خاصیت شفا بخشی آن در آذربایجان غربی متداول و در آن سوی مرزها نیز به عنوان سوغات خاص این دیار زبانزد عام و خاص است.

سوغات این استان عبارتند از: صنایع چوبی، انواع قالی و بافته‌های دستی شامل گلیم، دستكش، شال گردن، كلاه، عرقیات از جمله عرقیات گیاهی، عرق بیدمشك، بادرنجبو، عرق نعناع، گلاب، انواع نقل، گردو و بیدمشك، حلوای گردو و حلوای هویج، انواع محصولات باغی و كشاورزی شامل انگور، سیب درختی، عسل، لبنیات، كشمش، نقل بیدمشك، حلوای گردو، بافتنی های دستی، صنایع چوبی و ریزه كاری فرشهای دستباف و …معرق كاری نیز از صنایع دستی مهم این استان است.

 

صنایع دستی آذربایجان غربی-wKq02FgKnz