ریپورتاژ آگهی
زیارتگاه چك چك

زیارتگاه چك چك

چَك‌ چَك یا چكچكو یكی از زیارتگاه‌ های مهم زرتشتیان است. این زیارتگاه كه زرتشتیان به آن پیرسبز نیز می‌ گویند در استان یزد و شهرستان اردكان در كوه‌ های میان اردكان و انجیره قرار دارد.
  • 1400/11/08
  • استان : يزد
  • شهر : اردکان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ۴۳ كیلومتری شرق اردكان
تلفن : 66059000-021

چَك‌ چَك یا چكچكو یكی از زیارتگاه‌ های مهم زرتشتیان است. این زیارتگاه كه زرتشتیان به آن پیرسبز نیز می‌ گویند در استان یزد و شهرستان اردكان در كوه‌ های میان اردكان و انجیره قرار دارد. چك چك در ۴۳ كیلومتری شرق اردكان واقع شده و جاده آن دوطرفه با آسفالت قابل قبول است. درصورتیكه وسیله نقلیه شخصی ندارید می توانید از یزد، میبد یا اردكان خودرو كرایه تهیه نمایید. زرتشتیان هر ساله از روز ۲۴ خرداد به مدت چهار روز در این زیارتگاه دور هم جمع شده و به نیایش می‌پردازند.
برای ورود به زیارتگاه، به نشانه احترام، باید كفش ها را از پا درآورد و كلاه بر سر نهاد. قبل از ورود به زیارتگاه تابلوهایی وجود دارد كه نشان می دهد برای ورود به زیارتگاه باید پاك بود، همانطور كه در دین اسلام نیز ورود بانوانی كه دارای شرایط خاص هستند به مساجد ممنوع است، در این مكان نیز نكات فوق باید رعایت گردد. در داخل زیارتگاه كه به شكل دهانه غار است تنه درخت چنار كهنسالی وجود دارد.
كف زیارتگاه با سنگ مرمر پوشیده شده و از بخشی از سقف قطرات آب چكه چكه بر زمین می ریزد و احتمال نام گذاری این محل نیز شاید از همین رو باشد. چند شعله شمع بطور دائم در زیارتگاه روشن است و محلی برای سوزاندن عود یا چوب مقدس وجود دارد. همانند بسیاری از زیارتگاه های سایر ادیان، تصاویری از بزرگان دین زرتشتی زینت بخش محوطه كوچك زیارتگاه است. سقف زیارتگاه سنگی است. در كف محوطه ظرف هایی برای جمع آوری آب گذاشته اند كه بخشی از آن جهت تبرك به زائرین اهدا می شود و بخشی دیگر نیز به مصرف خوراكی می رسد. همه ساله در ۲۷ خرداد ماه زرتشتیان از سراسر جهان در این مكان گرد هم می آیند و به دعا و نیایش می پردازند.
هرچند كه در میان عموم شهرت یافته كه این مراسم حج زرتشتیان است اما به واقعیت نزدیك نیست. در مجموعه چك چك ساختمان های متعددی مشاهده می گردد. از آنجا كه مجموعه چك چك با شهر اردكان فاصله زیادی دارد، این ساختمان ها جهت اسكان و پذیرایی از زائران ساخته و استفاده می شوند. ساخت و نگهداری مجموعه چك چك توسط زرتشتیان داخل و خارج از كشور تامین گردیده و می گردد.
هر سال جشن مهرگان در این زیارتگاه جشن برگزار می‌شود و زرتشتیان بسیاری در این مكان گرد هم می‌آیند.
گفته می‌شود نام «چك چك» یا «چك چكو» از صدای قطره‌های آبی گرفته شده كه از صخره‌ای می‌چكد و اكنون به درون یك منبع ذخیره هدایت می‌شود. نیایشگاه پیر سبز امكانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق دارد كه برای استراحت ساخته شده كه به آن‌ها «خیله» می‌گویند. در داخل یكی از اتاق‌ها چاهی به ژرفای بیش از ۵۰ متر وجود دارد. بنا به اعتقاد زرتشتیان زمان حمله مسلمانان به ایران كه با سقوط پادشاه ساسانی وقت (یزدگرد) انجامید، نیك بانو دختر شاه از دست مسلمانان فرار كرد و به سمت اردكان آمده و در میان كوه مخفی و ناپدید شد و این محل به عنوان زیارتگاه زرتشتیان قرار گرفت . یكی از كنیزان نیك بانو به نام گوهر بانو (مروارید) نیز در چند كیلومتری وی مدفون است كه با نام پیر هریشت معروف است .

پیشنهاد ویژه

به علت موقعیت كویری، طبیعی است كه ماه های خرداد، تیر، مرداد و شهریور گرمای هوا آزاردهنده است. در زمان اجرای مراسم عمومی زرتشتیان ( ۲۷ خرداد ماه ) بازدید صرفاً با كارت دعوت میسر است. بهترین زمان بازدید ماه های فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان است.

 

زیارتگاه چك چك-Xj08SHLClW

زیارتگاه چك چك-r2VMEDdeR1

زیارتگاه چك چك-c9kv7H8YG2

زیارتگاه چك چك-CVsHUHebGw

زیارتگاه چك چك-f7URNKeigm

زیارتگاه چك چك-Y6YMl4zerC

زیارتگاه چك چك-h5TDiUtzWh