ریپورتاژ آگهی
آب انبارهای بركه باران

آب انبارهای بركه باران

این مجموعه شامل ۵ بركه یا آب انبار می گردید كه دارای گنبدهای موزون زیبا و منحصر به فردی بوده و مصالح آن سنگ و ملات ساروج است ، این بركه ها دارای چهار دهانه اصلی برای ذخیره آب بوده است
  • 1400/11/08
  • استان : هرمزگان
  • شهر : بندر عباس
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : بندرعباس، بلوار پاسداران، جنب موزه بزرگ بندرعباس
تلفن : 66059000-021

جموعه بركه های باران – بندرعباس
این مجموعه شامل ۵ بركه یا آب انبار می گردید كه دارای گنبدهای موزون زیبا و منحصر به فردی بوده و مصالح آن سنگ و ملات ساروج است ، این بركه ها دارای چهار دهانه اصلی برای ذخیره آب بوده است. این بركه ها در فضای مشجر وسیعی درخیابان ۲۲ بهمن بندرعباس قراردارند.
آمفی‌تئاتر شدن یكی از بركه‌های باران
در محدوده‌ی دیوار‌های موزه‌ی خلیج فارس، آب‌انبار دیگری هم دیده می‌شود كه وضعیت بسیار بهتری دارد و حداقل هنوز شبیه آب‌انبار است و می‌توان امید داشت كه بتواند روزی سر و سامان بگیرد.
این آب انبار در زیر سقف قوسی‌شكلش‌، سكوهایی برای نشستن در یك فضای مدور با نرده‌های چوبی طراحی شده است. البته گویا ورود به این آب‌انبار حتا برای نظافت هم ممكن نیست، چراكه ورودی آن مسدود شده و حصاری فلزی تمام پنجره‌هایش را احاطه كرده است.
بركه‌های باران
دو آب‌انبار دیگر مجموعه‌ی «بركه‌های باران» خارج از محدوده‌ی موزه‌ی خلیج فارس هستند؛ یكی داخل محوطه‌ای دیواركشی‌شده و دیگری داخل بافت شهری پشت موزه‌ی خلیج فارس.
دورتادور محوطه‌ی یكی از این دو آب‌انبار، دیواركشی‌شده . گفته می‌شود این بنا، همان بركه و آب‌انباری است كه برای تفریح در اختیار فرح پهلوی، همسر شاه مخلوع بود.
براساس گفته‌ی راهنمای محلی، این آب‌انبار در اختیار شهرداری است و آن‌ها تا كنون چندبار محوطه را صاف كرده‌اند تا بتوانند از آن استفاده كنند؛ اما باز هم همه‌چیز همان‌طور رها شده است.
دستگاه تهویه‌ی بركه‌های باران
چند متر آن‌طرف‌تر از سقف قوسی‌شكل و مدور این بنا، دیواره‌ی روی بركه كمی خراب شده و موتور برق زنگ‌زده و ازكارافتاده‌ی آب‌انبار در آب سبز لجن گرفته‌ای دیده می‌شود، حتا بقایای زنگ‌زده‌ی دستگاه تهویه بزرگی نیز در كنار دیوار محوطه به‌چشم می‌خورد. راهنمای بومی درباره‌ی دستگاه تهویه و موتور برق زنگ‌زده و خراب این بركه گفت: اینجا دستگاه تصفیه‌ای داشت كه با استفاده از آب درون بركه، محوطه‌ی آب‌انبار و داخل قوسی را خنك می‌كرد؛ اما متأسفانه قبل از آن‌كه سازمان میراث فرهنگی تشكیل شود، وسایل این دستگاه دزیده شد. دقیقا داستان موتور برق آب‌انبار هم به همین شكل است.
نكته‌ی جالب‌تر این است كه پیرمرد‌های محلی اینجا می‌گویند، چون این آب‌انبار در اختیار فرح پهلوی بوده، اشیایی قیمتی در آن وجود داشته كه به سرقت رفته است.
طبیعتا می‌توان آن‌ها را درست كرد و به شكل روز اول درآورد؛ اما گویا هزینه‌ی این كار بسیار زیاد است.
آب‌انبار چهارم این مجموعه نیز در بافت شهری پشت موزه‌ی خلیج فارس قرار گرفته است .
اخیرا اقداماتی برای مرمت این مجموعه انجام دادند . سقف‌های كاذب این بركه‌ها دچار آسیب شده و در برخی جاها فروریخته و از بین رفته بود كه در این مرحله، كار اسكلت‌بندی و مرمت آنها انجام شد.

آدرس: بندرعباس، بلوار پاسداران، جنب موزه بزرگ بندرعباس

آب انبارهای بركه باران-zsOzwbH2Vu

آب انبارهای بركه باران-3Mya8X9ppy

آب انبارهای بركه باران-XaQE3FpGoI

آب انبارهای بركه باران-hb9JtVt3Mz

آب انبارهای بركه باران-697EzBYlNR

آب انبارهای بركه باران-m4Gkmu2axX

آب انبارهای بركه باران-Bbvj4enH6k