ریپورتاژ آگهی
دریاچه برم فیروز

دریاچه برم فیروز

دریاچه برم فیروز در ارتفاع سه هزار و سیصد و پنجاه متری ارتفاعات برم فیروز واقع شده و در فاصله ۱۹ كیلومتری شمال اردكان فارس قرار دارد. برم در لغت به معنی محل جمع شدن آب میباشد
  • 1400/11/08
  • استان : فارس
  • شهر : اردکان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ۱۹كیلومتری شمال اردكان فارس
تلفن : 66059000-021

دریاچه برم فیروز در ارتفاع سه هزار و سیصد و پنجاه متری ارتفاعات برم فیروز واقع شده و در فاصله ۱۹ كیلومتری شمال اردكان فارس قرار دارد.

برم در لغت به معنی محل جمع شدن آب میباشد.

دریاچه برم فیروز در كوهی به همین نام واقع شده است. بلندترین نقطه این كوه كه قله ریزبلند نام دارد ۳۷۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بنابراین دومین قله مرتفع استان فارس و اولین قله مرتفع شهرستان سپیدان محسوب می شود.

در واقع در كنار این دریاچه دو كوه بلند قرار دارد كه نام كوه بلندتر، كوه ریز بلند (riz boland) است كه نزد كوهنوردان به قله برم فیروز مشهور شده و دقیقا در شمال دریاچه قرار گرفته است.

كوه دیگر كوه قلاگرد (ghalagerd) است با ارتفاع حدود ۳۶۵۰ متر كه بصورت یك كوه جدا قرار گرفته و كمی از دریاچه فاصله دارد.

این دریاچه در فصول گرم سال و با آب شدن برفها تشكیل می شود. این منظره زیبا در فصل زمستان به دلیــــل وجود برف بسیار، كاملا نامشخص و یخ زده می باشد. در بهار و تابستان در مجاورت این دریاچه می توان سبزه زاری زیبا را كنار سپیدی برف مشاهده نمود.

دریاچه ای پر آب در یك طرف، برف زیبایی كه نیمی از دور دریاچه را سفید كرده است و در كنار نیمی دیگر از دریاچه گل و سبزه وجوی های كوچك كه از دریاچه منشا گرفته اند و همچنین كوه های اطراف پوشیده از برف، منظره های زیبایی را بوجود می آورند.

دریاچه برم فیروز یكی از نقاط دیدنی استان فارس است كه دیدن آن برای كسانی كه توانائی یك كوه پیمائی نیمه سبك و ۱ ساعته را دارند خالی از لطف نیست و این مشكل را به خاطر افزایش سریع ارتفاع و شیب بسیار زیاد آن بایستی متحمل شد.

كوه برم فیروز به دلیل بارش سالانه قابل توجه (حدود ۱۰۰۰ میلی متر) كه اغلب به صورت برف دریافت می كند، منبع طبیعی آب تعدادی از چشمه های شهرستان سپیدان است. برای مثال می توان به چشمه پرآب و معروف شش پیر اشاره كرد كه مطالعات دانشگاه شیراز نشان می دهد، یكی از منابع اصلی این چشمه كوه برم فیروز است.

در طول زمستان منطقه و دریاچه بدلیل سرمای زیاد پوشیده از برف است. برای دیدن آن اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد پیشنهاد میشود تا زیبائی های طبیعت را بتوان بیشتر نظاره گر بود.

علاقمندان می بایست توانایی لازم در حد یكساعت كوهپیمایی نیمه سبك را داشته باشند تا بتوانند از زیباییهای طبیعت برم فیروز لذت كافی را ببرند.

آدرس: ۱۹كیلومتری شمال اردكان فارس

 

دریاچه برم فیروز-MmdjVUMvpe

دریاچه برم فیروز-9WC2jdLKEh

دریاچه برم فیروز-ZHcbf7NfCx

دریاچه برم فیروز-SX0dLIsRcP

دریاچه برم فیروز-mRcFqBnRfx

دریاچه برم فیروز-rVqIXZzfIo

دریاچه برم فیروز-8Uje8PeK5i

دریاچه برم فیروز-AKZjMbIvSc

دریاچه برم فیروز-lLxtPTJTFs

دریاچه برم فیروز-eSkL1qr777