ریپورتاژ آگهی
چال سلكنون روستای مصر

چال سلكنون روستای مصر

چال سلكنون در موقعیت ۱۵۶۰۷.۳۴ شمالی و ۶۶۴۴۶.۵۴ شرقی در استان اصفهان، در جنوب كویر بزرگ مركزی ایران و در شمال روستای مصر واقع شده است.
  • 1400/12/14
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : روستای مصر در استان اصفهان
تلفن : 66059000-021

چال سلكنون در موقعیت ۱۵۶۰۷.۳۴ شمالی و ۶۶۴۴۶.۵۴ شرقی در استان اصفهان، در جنوب كویر بزرگ مركزی ایران و در شمال روستای مصر واقع شده است. چال ها به مناطقی اطلاق میگردد كه نسبت به مناطق اطراف دارای ارتفاع كمتری بوده و حالت فرورفتگی در زمین دارند. چال سلكنون فرورفتگی زیبایی است كه توسط تپه های ماسه ای محصور گردیده و مناظر زیبایی را پدید آورده است. در قسمت درونی چال سلكنون باتلاق كوچكی وجود دارد. زمینهای دیواره چال پوشیده از سنگریزه و دارای شیبی مایل در حدود ۳۰درجه می باشد. برای رسیدن به چال سلكنون باید از روستای مصر به سمت شمال حركت كرد. بعد از گذر از روستای فرحزاد، وارد دوراهی دیگری می رسید كه مسیر شمالی به چال سلكنون و مسیر شمال شرقی به دریاچه نمك سلكنون تخت عباس، تخت عروس و تخت شور منتهی می گردد.

چال ها به مناطقی اطلاق میگردد كه نسبت به مناطق اطراف دارای ارتفاع كمتری بوده و حالت فرورفتگی در زمین دارند. چال سلكنون فرورفتگی زیبایی است كه توسط تپه های شنی محصور گردیده و مناظر زیبایی را پدید آورده است. در قسمت درونی چال سلكنون باتلاق كوچكی وجود دارد. زمینهای دیواره چال پوشیده از سنگریزه و دارای شیبی مایل در حدود ۳۰ درجه است. در كف فرورفتگی جنس خاك تیپیك مناطق كویری و از جنس خاكهای قلیایی است. كف گودال فاقد هرگونه پوشش گیاهی است و تپه های ماسه ای پراكنده ای در آن به چشم میخورد.

علت نامگذاری این منطقه به سلكنون، سیل ویرانگر سال ۱۳۵۵ روستای مصر بوده است كه در این منطقه دریاچه عظیمی ایجاد كرده است. لغت سلكنون ساده شده لغت سیل كنون است كه به این منطقه اطلاق میگردد.

چال سلكنون روستای مصر-qqnYxVE3Nl