ریپورتاژ آگهی
پارك ملی چهل بازه مشهد

پارك ملی چهل بازه مشهد

پارك چهل بازه مشهد جزء پروژه های تفریحی و گردشگری شهر مشهد نیز قرار گرفته است
  • 1400/12/14
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : آدرس: مشهد، از شمال به بلوار امام علی، از جنوب به بلوار معلم و محلات مسكونی، از غرب به بلوار نمایشگاه، از شرق به میدان قائم
تلفن : 66059000-021

پارك ملی چهل بازه مشهد یكی از پروژه های عظیم ملی كشور می باشد كه در شهر مشهد در حال ساخت و تكمیل شدن است. پارك ملی چهل بازه مشهد دارای وسعتی در حدود ۱۱۵ هكتار است و رودخانه ی چهل بازه نیز از وسط آن عبور كرده و بر زیبای پارك افزوده است. پارك چهل بازه مشهد از نظر وسعت و پالایش آلاینده های هوای شهر با پارك جنگلی وكیل آباد رقابت خواهد كرد. پارك چهل بازه مشهد جزء پروژه های تفریحی و گردشگری شهر مشهد نیز قرار گرفته است. پارك چهل بازه مشهد دارای فضای سبز با كاشت انواع درختان بلند سایه و گل كاری های متنوع، اماكن تفریحی، دریاچه مصنوعی و ساحل نرم دریاچه، اماكن اقامتی، انواع رستوران و كافی شاپ، چایخانه، طرح های گردشگری، مجتمع آبی، تاسیسات رسوبگر، مخازن ذخیره آب، كانال های ارتباطی، پل های ارتباطی، پیست اسكی، تراموا سبك و زمین های ورزشی مختلف در حدود ۲۵۰۰ متر در بلوار معلم و ۲۵۰۰ متر دیگر نیز در بلوار نمایشگاه با تجهیزات كامل ورزشی و بازی، احداث مسیر دوچرخه و مسیری برای پیاده روی و همچنین پاركینگ های در ورودی های بلوار نمایشگاه، شهرك ارمغان، بلوار مسجد و بلوار وكیل آباد است كه از امكانات این پارك ملی می باشد.
همه این موارد در حالی است كه؛ در نهایت مدیریت شهری با توجه به وسعت، موقعیت مكانی و تنوع بافتی چهل بازه، بر آن شد تا این مكان را احیا كند. این پارك كه عنوان ملی را نیز در كنار خود دارد، قرار است منحصر به فردترین مكان تفریحی در كشور نیز باشد. ۶۰ الی ۷۰ درصد آن به فضای سبز تبدیل خواهد شد.

طرح معماری بستر پارك ملی چهل بازه، محدوده یكصد هكتاری در پهنه طولی آن، ابتدا به ۸ قسمت یا ۸ زون تقسیم می‏شود. در مركز تقریبی هر زون یك كاسه (دریاچه) با حداكثر عمق تا كف بستر و تراز لبه آن همسطح متوسط هر زون در اتوبان امام علی(علیه السلام) اختیار می‌شود. وسعت هر دریاچه یا كاسه آبگیر در حدود ۱.۵ تا ۴ هكتار، بستگی به وسعت هر زون معین می‌شود. اختلاف سطح و فاصله هر دریاچه با دریاچه بالا دست و پائین دست به‏ صورت پله‌ای، شیب‌دار، آبشار و اشكال دیگر به هم مربوط می‌شوند.
در حاشیه های بیرونی و محیطی پارك، زمین‌های كوچك ورزشی وجود دارد كه همسایگان پارك را به ورزش و تشكیل تیم‌های محلی بسكتبال و والیبال دعوت می كند. در جعبه‌های داخلی و نزدیك به زمین‌های ورزشی، در بدنه دیگر تپه ماهورها، پارك‌های كودك پیش بینی شده كه حدفاصل زمین‌های ورزشی و پارك‌های كودك را تونل هایی در دل تپه به هم مرتبط می‌نماید.
در هر زون و در پهنه كنار دریاچه‌ها یك اتفاق مهم مانند؛ تالار شهر، فرهنگ سراها، نمایشگاه بزرگ گل و گیاه، برج چشم انداز، هتل چهل ستاره، ورزشگاه، رصدخانه، باغ وحش، بازارهای روز و دریاچه ها و ساختمان ها را به هم مربوط می‌كنند.
لبه دریاچه‌ها محل اسكله‏ های قایقرانی، ماهیگیری، اسكی روی آب و رستوران‌ها و تریاها خواهد شد.
این پارك از نظر معماری، جدای از زون بندی ارتفاعی و اختلاف سطح دریاچه‏ ها، از نظر مبلمان شهری و نشانه‌ها و مجسمه‌ها و دیگر زمینه‌ها، دارای هویتی یكپارچه است. چهره شیب این پارك، با نور آبی دریاچه‌ها و تاورهای بلند ورودی‌ها، چراغ‌ها و پروژكتورهای موضعی، چهره‌ای نمایان از پایین و از آسمان خواهد یافت.
یك تالار بزرگ شهر با ظرفیتی حدود ۸-۷ هزار نفر برای مسابقات و كنسرت‌ها در قلب پارك و حد واسط دریاچه‌ها، یك هتل بزرگ ۲۰۰ اتاقه ۲۰ طبقه در غربی‏ترین نقطه پارك در نزدیكی نمایشگاه، با چشم انداز سرتاسر طول پارك، همچنین یك رستوران بزرگ و یك تریا در مجاورت هر دریاچه به همراه دو كمپینگ برای چادر زدن و اقامت صحرایی در حاشیه پارك در طرح دیده شده است.
لازم به ذكر است پیش بینی حدود ۵۰۰۰ پاركینگ خودرو در افق طرح و در قالب پاركینگ های زیرسطحی و همچنین طراحی رینگهای مناسب جهت حركت سواره رو و خدمات اضطراری در حاشیه محور امام علی از تمهیدات ترافیكی پارك چهل بازه می باشد.

آدرس: مشهد، از شمال به بلوار امام علی، از جنوب به بلوار معلم و محلات مسكونی، از غرب به بلوار نمایشگاه، از شرق به میدان قائم

 

پارك ملی چهل بازه مشهد-YOTJb9kght