ریپورتاژ آگهی
برجهای دوگانه خرقان

برجهای دوگانه خرقان

برج شرقی دارای نقشه هشت ضلعی است و بر هر ضلع آن طرح‌های متنوع آجری نقش شده است. تمامی بنا به ضخامت ۶۰ سانتی‌متر با آجرهای ساده به ابعاد ۵×۱۹×۱۹ سانتی‌متر ساخته شده سپس روی آن پوششی تزئینی با آجر به ضخامت ۲۱ سانتی‌متر اجرا شده است.
  • 1400/11/07
  • استان : قزوين
  • شهر : خرقان
  • دسته : برج های تاریخی ایران
آدرس : رج‌های دوگانه خرقان دو آرامگاه از دوره سلجوقیان می‌باشند كه در یك كیلومتری روستای حصار ارمنی از توابع خرقان غربی و در ۳۲ كیلومتری جاده قزوین- همدان قرار دارند.
تلفن : 66059000-021

برج‌های دوگانه خرقان دو آرامگاه از دوره سلجوقیان می‌باشند كه در یك كیلومتری روستای حصار ارمنی از توابع خرقان غربی و در ۳۲ كیلومتری جاده قزوین- همدان قرار دارند. برج شرقی دارای نقشه هشت ضلعی است و بر هر ضلع آن طرح‌های متنوع آجری نقش شده است. تمامی بنا به ضخامت ۶۰ سانتی‌متر با آجرهای ساده به ابعاد ۵×۱۹×۱۹ سانتی‌متر ساخته شده سپس روی آن پوششی تزئینی با آجر به ضخامت ۲۱ سانتی‌متر اجرا شده است. در هشت گوشه بنا ستون‌های مدوری قرار دارند كه قطر آن‌ها به جز دو تا از ستون‌ها كه راه پله مارپیچ منتهی به بام را دربر می‌گیرند، همگی یكسان است. این برج دارای گنبدی دوپوش است و در میان گنبدهای دو پوسته‌ای كه پوسته دوم آن‌ها مخروطی شكل نیست، این بنا نخستین گنبد دو پوسته قرن پنجم هجری قمری به شمار می‌رود و از این نظر حائز اهمیت است. به فاصله ۳۰ متر از این برج، برج غربی قرار دارد كه از نظر شكل و ابعاد تقریباً هم اندازه برج اول است ولی از نظر قدمت جدیدتر از برج شرقی است. این بنا نیز دارای گنبد دوپوش و یك پلكان منتهی به فضای بین این دو پوشش است.

این دو برج‌ با بیش از ۵۰ طرح آجری جزو شاهكارهای آجركاری معماری ایران به شمار می‌روند و آرامگاه دو نفر به نام‌های «ابوسعید بیجار پسر سعد» و «ابومنصر ایلتای تیتكین» می‌باشند.

 

برجهای دوگانه خرقان-gs6GzzEi4L

 

برجهای دوگانه خرقان-btIpBhSQl0

 

برجهای دوگانه خرقان-yerBG8hTv5

 

برجهای دوگانه خرقان-oBSxfpmcTY