ریپورتاژ آگهی
بقعه پیر تاكستان

بقعه پیر تاكستان

این بنا در نهایت سادگی شیوه معماری استواری دارد و از استحكام و زیبایی آجركاری‌های دوره سلجوقی بهره‌مند است.
  • 1403/04/10
  • استان : قزوين
  • شهر : تاكستان
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : بقعه پیر بنایی است به شكل مربع مستطیل به ابعاد ۶/۶۵×۶/۴۵ متر كه در جنوب شرقی تاكستان واقع شده است
تلفن : 66059000-021

بقعه پیر تاكستان: گنجینه‌ای تاریخی در دل قزوین

بقعه پیر تاكستان، بنایی تاریخی با معماری منحصر به فرد، در جنوب شرقی شهر تاكستان واقع شده و از جاذبه های گردشگری استان قزوین به شمار می رود. این بنا كه قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد، در سال 1330 با شماره 384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 بقعه پیر تاكستان-wlTlcjDkr9

بقعه پیر بنایی است به شكل مربع مستطیل به ابعاد ۶/۶۵×۶/۴۵ متر كه در جنوب شرقی تاكستان واقع شده است. این بنا در نهایت سادگی شیوه معماری استواری دارد و از استحكام و زیبایی آجركاری‌های دوره سلجوقی بهره‌مند است. این آجركار‌ی‌ها در نمای ورودی و نیز در قسمت داخلی هشت وجهی زیر گنبد به خوبی نمایان است. در این قسمت نگاره‌هایی به شكل صلیب شكسته و تكه‌های كوچك گچبری مشاهده می‌شود.

بقعه پیر تاكستان-qgC5IZLwzW

قدیمی‌ترین تصویر این مقبره را فلاندن در سال ۱۸۴۱ میلادی تهیه كرد كه در آن روزگار از آبادی و رونق بیشتری برخوردار بوده است. او می‌نویسد: ««سیاده» تنها چیز ویژه مربوط به خود داشت و آن دیوارهایی است كه به بروج متكی هستند و از آجر ساخته شده‌اند و بدین لحاظ حصار مستحكمی جهت سیاده فراهم ساخته‌اند. خانه كدخدا در بین خانه‌ها مشخص است. نوك گنبدهای مساجد از بال و پر سفید لك‌لك‌ها می‌درخشد كه در این محل آشیانه دارند و مساجد بدین وسیله تشخیص داده می‌شود. بیرون سیاده، خرابه‌ای دیدم كه جلب توجه مرا نمود و حدس زدم باید مقبره‌ای باشد، چه شكل خاصی داشت. بر روی محوطه‌ای مربع شكل و آجری گنبدی زده‌اند كه خسارت كلی دیده اما دیوارهایش تزئیناتی از آجرهای كوچك به احجام مختلف دارد. كنگره و كیلویی‌هایش روی هم قرار گرفته و تنها دری داشت كه در اثر آوار زیاد مسدود شده بود. وضع منظره این بنا شباهتی به سبك هندی و بایستی از دوره مغولان باشد».

بقعه پیر تاكستان-dfQzi0xbRu

نكاتی برای بازدید:

  • زمان بازدید: بقعه پیر در تمام روزهای هفته و در ساعات اداری برای بازدید عموم باز است.
  • هزینه ورودی: برای بازدید از این بنا هزینه ورودی دریافت نمی شود.
  • پوشش مناسب: هنگام بازدید از اماكن مذهبی، پوشش مناسب الزامی است.

بقعه پیر تاكستان با معماری منحصر به فرد، قدمت تاریخی و فضای آرام خود، می تواند مقصدی جذاب برای گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ باشد.