ریپورتاژ آگهی
دیوار و شهر تمیشه

دیوار و شهر تمیشه

محدوده شهر تمیشه از نظر جغرافیای طبیعی در حاشیه جنگل های دامنه شمالی كوهستان البرز جای دارد كه دیوار تمیشه از بخش كوهستانی ـ جنگلی شروع و تا خلیج گرگان ادامه دارد.
  • 1400/11/07
  • استان : گلستان
  • شهر : تمیشه
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : موقعیت جغرافیایی آن در ۱۳ كیلومتری شهر كردكوی و در حدود ده كیلومتری جنوب خلیج گرگان است . از نظر اقلیمی، دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است.
تلفن : 66059000-021

محدوده شهر تمیشه از نظر جغرافیای طبیعی در حاشیه جنگل های دامنه شمالی كوهستان البرز جای دارد كه دیوار تمیشه از بخش كوهستانی ـ جنگلی شروع و تا خلیج گرگان ادامه دارد. موقعیت جغرافیایی آن در ۱۳ كیلومتری شهر كردكوی و در حدود ده كیلومتری جنوب خلیج گرگان است . از نظر اقلیمی، دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. روستای سركلاته خرابشهر از دهستان چهاركوه بخش مركزی شهرستان كردكوی در جنوب شرقی و شرق آن قرار دارد و از لحاظ معماری سنتی دارای بافت با ارزش فرهنگی است.

از آجرهای شهر تمیشه برای ساخت و سازهای روستایی استفاده شده است. البته مطالعه مسایل انسان شناسی، جمع آوری اطلاعات مردم نگاری و حیات فرهنگی روستا می تواند اطلاعات با ارزشی در اختیار ما بگذارد. توجه به مستندات تاریخی و آثار و شواهد باستان شناسی، شهر تمیشه در دوران ساسانیان شكل گرفته و تا سده های اولیه اسلامی، آباد و معمور بوده و از زمان هجوم مغول رو به ویرانی نهاده است.

دیوار تمیشه به طول تقریبی ۱۲ كیلومتر با مصالح آجر به ابعاد ۱۰ × ۳۸ × ۳۸ سانتی متر به جهت شمال- جنوب از دامنه های شمالی سلسله جبال البرز شروع شده و به خلیج گرگان منتهی می شود كه با مطالعات انجام شده بقایای بخشی از دیوار در داخل خلیج گرگان مشخص شده است. متاسفانه بیشتر بخش های دیوار از بین رفته و تسطیح شده است. فقط بقایای قسمتی از لایه های تحتانی دیوار در قسمت های جنگلی و حدفاصل روستای باغو كناره، سركلاته باقی مانده است.

دیوار دارای خندق عمیق در قسمت غربی و به سمت شهر تمیشه است و از سمت شرق به دره های عمیق و رودخانه منتهی می شود. در مورد زمان ساخت و ارتباط دیوار تمیشه با دیوار بزرگ گرگان مطالعات باستان شناسی شروع شده است. كاوش های سال ۲۰۰۷ زیر آب های خلیج گرگان بخش هایی از دیواری به نام دیوار “تمیشه” را آشكار كرد كه گمان می رود در نقطه ای به دیوار گرگان متصل می شده است. حدسیاتی نیز در این مورد وجود دارد كه بخش های زیر آب دریا، قسمت هایی از پادگانی بزرگ یا حتی بندری ساسانی باشد.

گرچه در این زمینه باید تحقیقات بیشتری صورت پذیرد. این شهر پایتخت یك سلسله محلی متعلق به اوایل اسلام تا دوره سلجوقی بوده است و بقایای شهر قدیمی تمیشه و دیوار آن در غرب روستای سركلاته خرابشهر در شهرستان كردكوی به صورت تپه های پست و مرتفع جلب توجه می كند. بخشی از عناصر حفاظتی شهر متعلق به دوره ساسانی است كه در زمان سلطنت فرد انوشیروان ساخته شده بود. دیوار عظیم شهر تمیشه كه از دامنه كوه واقع در جنوب روستای سركلاته خرابهشر شروع شده و تا دریای خزر ادامه دارد نیز مربوط به دوره ساسانی است.

 

دیوار و شهر تمیشه-gbDSwNHDTn

 

دیوار و شهر تمیشه-FijCOalqoe