ریپورتاژ آگهی
به كودكان بگویید، اینجا ایران است

به كودكان بگویید، اینجا ایران است

خبرهای گردشگری
  • 1400/11/06
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : اینجا ایران است
تلفن : 66059000-021

آیا فرزندان ما با میراث فرهنگی خود آشنا هستند؟! این سوال ممكن است در دنیای پرمشغله والدین هیچ جایی نداشته باشد و فقط یك شوخی به نظر برسد، شوخی دردآوری كه جهان مدرن امروز همه را به آن دچار كرده است. دستیابی به فضای مجازی و به اصطلاح خودمان اینترنت آن هم با سرعت بالا! كلاس های آموزشی، تفریحی و ورزشی به شكلی كه فرزندانمان حتی یك لحظه از عمرشان را بدون برنامه ریزی زندگی نكنند، تنها بخشی از دغدغه های همیشگی ماست و درست همین جاست كه توجه به گذشتگان و آنچه برای ما باقی گذاشته اند به یك موضوع پیش پا افتاده تبدیل می شود كه فقط به دیدن آلبوم عكس پدربزرگ و مادربزرگ و تعریف خاطرات كوتاهی از آنها خلاصه می شود! اما این تمام ماجرا نیست، برای خودتان یادآوری كنید كه در كشوری با تاریخ چند صد ساله زندگی نمی كنید، اینجا ایران است.

معرفی ارزش ها، میوه فعالیت های سازمان است
در لزوم یادآوری گذشتگان و تمدنی كه آثارش مشهود و ملموس است شكی نیست، میراث فرهنگی تا زمانی كه معرفی نشود ارزش ندارد، این بخشی از سخنان مهدی حجت، معاون میراث فرهنگی كشور است، وی در ادامه می‌گوید: تمام كاری كه سازمان میراث فرهنگی امروز انجام می دهد استخراج ارزش های فرهنگی است و همین ارزشها چه ملموس و چه ناملموس تا موقعی كه به مخاطبان معرفی نشود كاربردی ندارد. حجت معتقد است: میوه فعالیت های سازمان میراث فرهنگی معرفی ارزشهای فرهنگی به جامعه مخاطب است.

سهم آشنایی با میراث فرهنگی در انتخاب مسیر زندگی
معاون میراث فرهنگی كشور از كودكان به عنوان گروهی كه در میان جامعه مخاطب سازمان از الویت بیشتری برخوردار هستند یاد می كند و می افزاید: اگر كودكان با ارزشهای فرهنگی و میراث خود آشنا شوند در طول زندگیشنان از آن بهره مند می شوند، آشنایی كودكان با میراث و ارزش ها برای آینده، انتخاب شغل، مسیر زندگی و انتخاب سبك زندگیشان مهم است. حجت همچنین تصریح می كند: به دلیل استفاده از برخی روش های آموزشی نوین، ما از ارزش ها و داشته های جامعه خودمان فاصله گرفته ایم، این در حالی است كه در بسیاری از مباحث علمی مثل ریاضی، شیمی و فیزیك ما ذخایر علمی بسیار عظیمی در گذشته داشته ایم.

اجرای برنامه های سمبلیك به بهانه روز ملی كودك

به گفته معاون میراث فرهنگی كشور، سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی امور مربوط با داشته های فرهنگی و تاریخی، در آشناسازی همه اقشار و به خصوص كودكان نقش اصلی و اساسی دارد، حجت در ادامه تصریح می كند: ما در سازمان میراث فرهنگی باید ارزشهای فرهنگی و داشته های تاریخی را مورد پژوهش قرار دهیم، مهمترین كار سازمان، پژوهش این ارزشها و آشنا كردن همه جامعه مخاطب و به ویژه كودكان با مجموعه این ارزشها است. وی می افزاید: برنامه هایی كه در هفته و روز ملی كودك به طور سمبلیك در سازمان میراث فرهنگی برگزار خواهد شد به مسئولین و خانواده ها یادآوری می كند كه باید به آشنایی كودكان با میراث و داشته های فرهنگی و تاریخی توجه بیشتری داشته باشند.

فقدان برنامه مدون و دائمی برای كودكان در موزه ها
آنچه مسلم است بخش عظیمی از آثار گذشتگان در موزه‌ها و اماكن تاریخی به سهولت در معرض دید قرار دارد، اما نكته اینجاست كه كودكان ما از حضور در موزه ها چه دركی دارند؟ این سوالی است كه محمدعلی كارگر مدیركل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی اینگونه به آن پاسخ می دهد: متاسفانه تاكنون برنامه مدون و دائمی در موزه ها طراحی نشده و كودكان فقط در قالب اردوهای مدرسه و بدون برنامه ریزی های خاص و ایجاد شرایط مناسب از موزه ها بازدید كرده اند. كارگر در پاسخ به این سوال كه چه راهكاری برای برون رفت از این شرایط وجود دارد می‌گوید: در بسیاری از موزه‌های دنیا یك فضای اختصاصی برای كودكان طراحی شده است كه با روحیه و شرایط سنی آنها سازگاری دارد، به طور مثال استفاده از راهنمایان ویژه كودكان، بازدیدهایی همراه با لمس اشیا، قرارگیری در دوره های تاریخی و برنامه های آموزشی ویژه برای كودكان، می تواند الگوی مناسبی برای ما باشد.

طراحی فضاهای مختص كودكان در موزه های جدید
توجه به ایجاد و طراحی فضاهای اختصاصی برای كودكان در موزه های در دست ساخت بخش دیگری از نظر مدیركل امور موزه هاست، وی تاكید می كند: در طراحی و ساخت موزه های جدید باید كودكان مورد توجه ویژه قرار گیرند، ایجاد شرایط مناسب برای كودكان در موزه ها این امیدواری را ایجاد می كند كه روند یادگیری و آشنایی این قشر با آنچه از تاریخ و تمدن باقی مانده است شكل درستی به خود بگیرد.

هفته كودك فرصتی مناسب برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ و تمدن

كارگر در ادامه تصریح می كند: همه ما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم كه اگر بخواهیم آینده خوبی داشته باشیم باید بستر مناسبی را برای آموزش و پرورش درست كودكان ایجاد كنیم و با این فرآیند ما می توانیم به آینده خوب امیدوار باشیم، سازمان تلاش می كند از فرصت‌ها برای آشنایی كودكان با موضوع میراث فرهنگی استفاده كند و بتواند آنها را در حد امكان با مفاهیم اولیه تاریخ هنر و تمدن آشنا كند چه بسا بتوانیم آنها را به این موضوع علاقه مند كنیم، هفته ملی كودك این فرصت را برای ما فراهم آورده كه با درنظر گرفتن برنامه های خاص حداكثر استفاده را از این هفته ببریم.

بی تردید عظمت تاریخی و داشته های فرهنگی و اصیل ایران زمین را نمی توان در چند برنامه آموزش و ارائه بسته های تبلیغاتی به كودكان معرفی كرد، اما مغتنم شمردن فرصت ها و استفاده از آنها در راستای آشناسازی فرزندانمان با آنچه از گذشته باقی مانده است وظیفه ای است كه اهمال در انجام آن در سرنوشت جمعی جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

 

به كودكان بگویید، اینجا ایران است-HQoWJ8Aywy