ریپورتاژ آگهی
زمان مناسب برای سفر به شیراز

زمان مناسب برای سفر به شیراز

بهترین زمان سفر به این شهر بهشت‌گونه، اردیبهشت ماه و به خصوص از ۱۵ اردیبهشت تا آخر این ماه است
  • 1400/12/10
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : شهر-استان
آدرس : استان فارس شهر شیراز
تلفن : 66059000-021

همان طور كه می دانید شیراز پر است از جاذبه های گردشگری و تفریحی و طبیعی .شیراز با برخورداری از چندین باغ ایرانی كه هر كدام از آن‌ها یك بهشت كوچك زمینی در قلب شهر هستند و همچنین خانه‌های تاریخی كه آینه‌ای تمام‌نما از هنر و معماری اصیل ایرانی، یكی از بهترین مقاصد گردشگری در جنوب ایران به خصوص در فصل بهار است.
بیشتر مردم شیراز را با عطر بهار نارنج می‌شناسند؛ هنگامی هوای بهاری سرشار از رایحه خوش بهارنارنج را استشمام می‌كنید، مدهوش می‌شوید و دوست دارید این هوای مطبوع را تا جای ممكن در ریه‌های خود ذخیره كنید.
بهترین زمان سفر به این شهر بهشت‌گونه، اردیبهشت ماه و به خصوص از ۱۵ اردیبهشت تا آخر این ماه است. در اردیبهشت بهار تقریبا در اكثر نقاط ایران به اوج زیبایی خود می‌رسد؛ اما شیراز در این ماه واقعا حال و هوای بهشتی پیدا می‌كند. در این ماه شكوفه‌های بهار نارنج در گوشه و كنار شهر می‌شكفند و با رایحه دل‌انگیز هوایی بهشتی را برای شیرازی‌ها و مسافران این شهر به ارمغان می‌آورند. با شكوفایی گل‌های باغ‌های ایرانی شیراز در این ماه جشنواره‌ای باشكوه از رنگ‌ها در این شهر برپا می‌شود. در اردیبهشت نه از شلوغی و ازدحام ایام نوروز خبری است و نه از گرمای كلافه‌كننده تیر و مرداد.

یكی از دلایل دیگری كه به خاطر آن حتما باید در اردیبهشت ماه به شیراز سفر كنید، مراسم و جشنواره‌هایی است كه به مناسبت روز شیراز یعنی ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود و برخی از آن‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا می‌كند. هدف از برپایی این مراسم‌ها عمدتا آشنایی گردشگران با فرهنگ، تاریخ، هنر، آداب و رسوم و آئین‌های شهر تاریخی شیراز است. شیراز تنها شهر ایران است كه یك روز اختصاصی برای بزرگداشت آن در تقویم ثبت شده و این موضوع نشان از اهمیت والای این شهر است. چند سالی است كه شیرازی‌ها اهمیت خاصی به این روز می‌دهند و برگزاری مراسم‌های مختلف به مناسبت این روز باعث ایجاد شور و نشاط خاصی در فضای شیراز می‌شود.

نام‌گذاری ۱۵ اردیبهشت به روز شیراز از زمانی آغاز شد كه این موضوع در شورای شهر شیراز به بحث و بررسی گذاشته شد و سپس با موافقت نمایندگان مجلس این روز به صورت رسمی در تقویم به نام روز شیراز ثبت شد.

یكی از مراسم‌‌های جالب این روز به پرواز درآمدن ۱۲ بالن (كه از كشورهای مختلف اروپایی به ایران آورده شده‌اند) توسط بالن‌سواران حرفه‌ای از ورزشگاه حافظیه شیراز و ورزشگاه دانشگاه علوم پزشكی شیراز در آسمان آبی شیراز و فرود آمدن آن‌ها در نقاط مختلف شهر است.
علاوه بر این معمولا برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی از تاریخ ۱۵ تا ۳۱ اردیبهشت در شاخص‌ترین اماكن گردشگری شیراز برپا می‌شود كه از میان آن‌ها می‌توان به برپایی نمایشگاه عكس شیراز قدیم و نمایشگاه فرآیند تولید فرش دستبافت در ارگ كریمخان زند، نمایشگاه كتابت و خوشنویسی اشعار حافظ، نمایشگاه مینیاتور و اجرای شب شعر و برنامه‌ خوشنویسی (مختص گردشگران خارجی) در حافظیه و همچنین اجرای نمایش و تئاتر در این شهر تاریخی اشاره كرد؛ بنابراین سفر به شیراز در اردیبهشت ماه می‌تواند به یكی از لذت‌بخش‌ترین سفرهای شما تبدیل شود.

 

زمان مناسب برای سفر به شیراز-9s2UBs0edj

زمان مناسب برای سفر به شیراز-zSMkj4Baor

زمان مناسب برای سفر به شیراز-iDiiSTkUp6

زمان مناسب برای سفر به شیراز-d6z8JGqGkC
شهر تاریخ و تماشا
شیراز تاریخی، یكی از محبوب ترین شهرهای ایران است، مخصوصا در ماه اردیبهشت. محبوبیت شیراز فقط به خاطر مقبره شعرای محبوب و باغ های زیبایش نیست. در جای جای این شهر می توانید آثار منحصر به فردی را تماشا كنید، از مجموعه وكیل گرفته تا امامزادگان معروفش. غیر از این می توانید در بازار تاریخی اش بگردید و خوردنی های خوشمزه بخورید. یادتان نرود به دروازه قرآن كه تصویر آن را می بینید هم سری بزنید.

زمان مناسب برای سفر به شیراز-c9hzCDzKpu

     

غذا خوری

نشانی

شماره تلفن (0711)

عمارت شاپوری

خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی

2222934 - 2247491

صوفی 1

بلوار ستارخان، روبروی مسكن و شهرسازی

6263877

هفت خوان

بلوار جدید قرآن، نبش كوچه هفدهم

2270000

اقامتگاه

نشانی

شماره تلفن (0711)

هما

میدان گاز، كنار پارك آزادی

2288000

پارس

زند، جنب دانشگاه علوم پزشكی شیراز

2241930

چمران

بلوار چمران

6289898

 

چطور برسیم؟
در راه شعر شور
شهر شیراز تا تهران حدود یك هزار كیلومتر و تا اصفهان حدود 540 كیلومتر فاصله دارد. باید از تهران تا اصفهان بیایید. از آنجا هم وارد جاده دوبانده ای می شوید كه تا آباده می آید. از آباده یكی از راه صفاشهر، پاسارگاد، سعادت شهر و مرودشت و دیگری از سورمق، اقلید، دشت آسپاس، دشت كام فیروز و مرودشت می توانید تا شیراز بیایید.

چطور بگردیم؟
خوشا شیراز
شیراز یك شهر تاریخی تماشایی است، بنابراین برای گشت و گذار در آنجا باید حسابی وقت بگذارید.

* مواردی كه ما به شما پیشنهاد می كنیم، فقط دیدنی های خیلی معروف شیرازند، این شهر آثار دیدنی زیاد دارد.

* دروازه قرآن: ورودی شهر از شمال، دروازه قرآنی است كه آرامگاه خواجوی كرمانی را هم در همسایگی خود دارد و به خصوص شب ها با نورپردازی بسیار زیبا، جذابتر هم می شود. 

 

 

زمان مناسب برای سفر به شیراز-C3BB8A4t0U

  دروازه قرآن یكی از جاذبه های دیدنی شهر شیراز

 

* حافظیه: احتمالا پرطرفدارترین محل تاریخی شیراز، آرامگاه حافظ است با آن بنای یابود زیبایش. بنایی كه سال 1315 و با الهام از معماری دوره زندیه ساخته شد. در حافظیه می توانید در باغ باصفای اطراف مقبره حافظ قدم بزنید. حافظیه بین چهاراه ادبیات و چهار راه حافظیه قرار دارد. در اینجا می توانید فالوده هم بخورید. 

زمان مناسب برای سفر به شیراز-47xksf8qU9

پرطرفدارترین محل تاریخی شیراز، آرامگاه حافظ است

 

* سعدیه: سعدیه و باغ دلگشایش هم از نقاط پربازدید و زیبای شیراز است. سعدیه با آن حوض آبی و ماهی هایش، از آن نقاط محبوب است. برای رفتن به مزار استاد سخن سعدی، باید به میدان بوستان شیراز بروید.

زمان مناسب برای سفر به شیراز-br6B8HuNBb

 سعدیه یكی از  نقاط پربازدید و زیبای شیراز است

 

 * امامزاده شاه چراغ (ع): بارگاه احمد بن موسی (ع)، برادر امام رضا (ع) نیازی به معرفی ندارد و باید برای زیارتش به خیابان احمدیه شیراز بروید. پس از زیارت به معماری امامزاده كه از دوره دیلیمیان به جای مانده دقت كنید و سری هم به موزه امامزاده بزنید.

زمان مناسب برای سفر به شیراز-dzqkMBMKkc

بارگاه احمد بن موسی (ع)، برادر امام رضا در شیراز

  * بازار: بازار 300 ساله شیراز یكی از زیباترین بازارهای ایران است و از دوره زندیه به یادگار مانده است. انواع دست بافت ها، میناكاری و اشیای عتیقه و نیز سوغات های دیگر استان فارس از جمله عرقیات مشهور آن را می توانید در این بازار پیدا كنید. به بازارسرای مشیر و عمارت زیبای صنایع دستی آن هم سری بزنید. در چند قدمی بازار حمام و مسجد وكیل قرار دارد كه می توانید به آنجا بروید و از این آثار تاریخی هم بازدید كنید.

 

زمان مناسب برای سفر به شیراز-TXF8C13wrQ

   بازار 300 ساله شیراز یكی از زیباترین بازارهای ایران است

 

* ارگ كریمخان: مهمترین و بزرگترین بنای دوره زندیه همین ارگ است كه مركز حكومت شاهان زند بود. مجموعه ارگ با تزئینات و معماری زیبای دوره زندیه در مركز شهر شیراز و نزدیك چهارراه زند قرار دارد.

زمان مناسب برای سفر به شیراز-cc7SAjA9uK
ارگ كریمخان مهمترین و بزرگترین بنای دوره زندیه 

 

* نارنجستان قوام: عمارت قجری نارنجستان قوام، سال های سال یكی از مهمترین مراكز سیاسی شیراز بوده است. ساختمان زیبای نارنجستان، پر از آیینه كاری، نقاشی، كاشی كاری، گچبری و منبت كاری است. این عمارت با باغ باصفای نارنجش در مسیر خیابان لطفعلی خان به حرم شاهچراغ (ع) قرار دارد. در این خیابان سری هم بزنید به خانه زینت الملك كه از آن خانه های قاجاری زیبای شهر است.

زمان مناسب برای سفر به شیراز-R6v4f7MxGI
  عمارت قجری نارنجستان قوام در شیراز

 

* باغ های شیراز: اگر می خواهید از هوای بهاری شیراز سرمست شوید به باغ های دلگشای شیراز سری بزنید و لابلای گل ها و سبزه ها و سروهای شیرازی چند ساعتی را بگذرانید. باغ 13 هكتاری عفیف آباد یا گلشن در خیابان عفیف آباد قرار دارد و موزه سلاح های نظامی را هم تماشا كنید. باغ مشهور و جهانی ارم نیز با سروهای ناز و گل و گیاهان طرب انگیزش در خیابان ارم قرار دارد. باغ جهان نما در نزدیكی دروازه قرآن و باغ دلگشا در مسیر آرامگاه سعدی، باغ های دیگر شهر هستند.

زمان مناسب برای سفر به شیراز-fgy87T3MFm