ریپورتاژ آگهی
منطقه ییلاقی لیلاكوه

منطقه ییلاقی لیلاكوه

منطقه ییلاقی لیلاكوه یكی از مناطق گردشگری و زیبای شمال ایران است كه در نزدیكی شهر لنگرود در استان گیلان قرار دارد و همه ساله مسافران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جذب می‌كند.
  • 1400/12/07
  • استان : گيلان
  • شهر : لنگرود
  • دسته : مناطق ییلاقی و دریاكنارها
آدرس : استان گیلان, لنگرود-منطقه لیلا كوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده است
تلفن : 66059000-021

منطقه ییلاقی لیلاكوه یكی از مناطق گردشگری و زیبای شمال ایران است كه در نزدیكی شهر لنگرود در استان گیلان قرار دارد و همه ساله مسافران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جذب می‌كند.
منطقه لیلا كوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده و به خاطر وجود قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراهای متعدد در مسیر و كوهپایه‌ها، امروزه تبدیل به قطب قلیان‌سرای استان گیلان شده است كه معروف‌ترین آن قهوه‌خانه دیشلمه می‌باشد.

مسیر لیلا كوه در ابتدای لنگرود و میدان فرمانداری، سمت راست، اولین خیابان از سمت لاهیجان است. از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلا كوه حدود ۳ كیلومتر جاده آسفالته می‌باشد و این جاده به سمت روستای پرشكوه و بعد از آن به بخش كومله می‌رسد. یك جاده خاكی كه از میان باغ‌های سرسبز چای می‌گذرد، میدان لیلا كوه را به خط‌الرأس عطاكوه می‌رساند كه با یك ساعت پیاده‌روی در این جاده، می‌توان به خط‌الرأس عطاكوه و با نیم ساعت پیاده‌روی در مسیر پاكوب خط‌الرأس كه از میان باغ‌های چای و جنگل می‌گذرد، می‌توان به قله عطاكوه رسید. قله عطاكوه به ارتفاع تقریبی ۷۰۰ متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود و لاهیجان می‌باشد كه از شمال شرق به شهرستان لنگرود و از شمال غرب به شهرستان لاهیجان مشرف می‌باشد. بر روی قله عطاكوه دكل‌های مخابراتی رادیو، تلویزیون و مخابرات قرار دارد كه به همین علت اهالی منطقه به این قله، «دكل» می‌گویند.

با توجه به این كه مسیرهای منتهی به قله عطاكوه از میان باغ‌های چای، درختان مركبات و از میان جنگل می‌گذرد، پیاده‌روی لذت‌بخش و خاطره‌انگیزی را به همراه دارد. در صورتی كه هوا صاف و آفتابی باشد، دریای خزر به صورت یك پهنه آبی بزرگ در دوردست مشاهده می‌شود.

منطقه ییلاقی لیلاكوه-wk3XuWWV8M

منطقه ییلاقی لیلاكوه-rILSCufsBd

منطقه ییلاقی لیلاكوه-fIc0pnTUQO

منطقه ییلاقی لیلاكوه-YBrRZRZx7s

منطقه ییلاقی لیلاكوه-Iab06DWPfU

منطقه ییلاقی لیلاكوه-GuVM9ZRLxs

منطقه ییلاقی لیلاكوه-vmklb4Uyg5

منطقه ییلاقی لیلاكوه-ggkueMVOxW

اولین مبدا: حركت از روستاهای لیلا كوه و دیوشل می‌باشد.
بجز این‌ها مسیرهای فرعی دیگری هم برای صعود وجود دارند كه در صورت آشنا بودن به كوه و منطقه می‌توان از آن‌ها برای صعود استفاده كرد. مسیرهای منتهی به قله عطا كوه از میان باغهای چای، درختان مركبات و در انتهای مسیر از میان جنگل می‌باشد كه پیاده روی لذت بخش و خاطره انگیزی را بهمراه دارد.

 
اگر بر روی خط الراس كه حركت می‌كنید مناظر زیبایی از دره، جلگه و كوه‌های اطراف و همچنین نمایی چشم نواز از شهر لنگرود را خواهید دید كه هر بیننده ای را سر ذوق می‌آورد. همین طور اگر هوا صاف و آفتابی باشد دریای خزر نیز بصورت یك پهنه آبی بزرگ در دور دست مشاهده می‌شود.

 از زیبایی و نشاط كوهنوردی در این مسیر هر چه بگویم كم گفته شد. خصوصا در فصل بهار و تابستان كه سر سبزی و طراوت باغات چای و جنگل‌های مسیر به حد اعلای خود می‌رسند..

 منطقه لیلا كوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده است


دومین مبدا ؛ برای صعود به قله از مسیر شماره ٢، یعنی مسیر روستای گالش كلام هم می‌توان استفاده كرد. حدود 500 متر كه از میدان لیلا كوه به سمت بالا حركت می‌كنید به یك دو راهی می‌رسید كه راه مستقیم همان مسیر اصلی و عمومی لیلا كوه بوده و راه سمت چپ پس از حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی به روستای گالش كلام می‌رسد. جاده آسفالته بوده و با ماشین هم می‌توانید تا روستا بروید. انتهای روستا امام زاده ای قرار دارد كه با عبور از كنار آن و سپس ارتفاع گرفتن از مسیر پاكوب به سمت راست باید خود را به خط الراس رسانده و از آنجا به سمت دكل ادامه مسیر دهید.


توجه ! ؛ بهترین مسیر از لحاظ زیبایی و كیفیت ، صعود از مسیر - از روستای دیوشل و جاده مال رو آقا سید جلیل- و فرود از مسیر شماره یك یعنی همان جاده عمومی لیلا كوه می‌باشد. در این مسیرها چشمه و نهر آب زیاد دیده می‌شود اما بعضی هایشان همیشگی نیستند و نمی‌شود به وجودشان اطمینان داشت. از مسیر عمومی لیلا كوه كه بروید در انتهای مسیر و قبل از خط الراس به چشمه آب گوارایی می‌رسید كه همیشه جاری می‌باشد. و همینطور از مسیر روستای« دیوشل»، نیز پس از پشت سر گذاشتن روستا می‌توانید از آب رودخانه برای نوشیدن و پر كردن بطری استفاده كنید. به دلیل وجود دكل مخابراتی قله عطا كوه، در بیشتر طول مسیر به جز نقاط كور آنتن موبایل برقرار می‌باشد.