ریپورتاژ آگهی
دره دوزویل

دره دوزویل

طول دره این گسل در حدود ۳۲ كیلومتر است
  • 1400/12/05
  • استان : خوزستان
  • شهر : لالي
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : دره دوزویل لالی دراستان خوزستان وقع است
تلفن : 66059000-021

دره دوزویل لالی دراستان خوزستان وقع است. طول دره این گسل در حدود ۳۲ كیلومتر است كه در كنار جاده ارتباطی لالی به شهركرد قرار گرفته است. در این دره رودخانه سور در منطقه دیدنی و تفریحی چم سورجریان دارد كه پس ز عبور از تنگ تالوك و ایجاد دریاچه ای پهن در این تنگ به سد شهیون میریزد. گفتنی است محمد رضا حاجی پور كارگردان و فیلمساز شهرستان لالی اخیرا مستندی به نام دوزویل تهیه كرده كه از زوایای گوناگون این دره عمیق را به تصویر كشانده است .

این دره تنگ و تاریك كه حتی بستر رودخانه هم در آن به سختی دیده می شود در دوره های مختلفی از تاریخ محل عبور و تردد مردم و عشایر بختیاری بوده كه قصد كوچ به ییلاق را داشته اند. وجود سه پل در فاصله كمی از هم در فواصل زمانی مختلفی از جمله ساسانی ، پهلوی و روزگار فعلی اهمیت این گذرگاه را در بین مردم منطقه نشان می دهد. پلی فلزی به نام پل جهجه بر روی این دره قرار گرفته است كه در مسیر ارتباطی قرار دارد. شهرستان لالی از شرق و شمال شرقی به به شهرستان اندیكا و در جنوب و جنوب شرقی به بخش مركزی شهرستان مسجدسلیمان متصل است.

كمی كه از شهر لالی به سمت اندیكا در جاده چهارمحال و بختیاری را دنبال كنید ضمن عبور از منطقه دیدنی و تفریحی چم سور و دره بركه منظره ای خوف انگیز قرار گرفته كه همواره مانند یك راز بوده كه حتی ایستادن و تماشای آن برای عده ای ترس آور است .این دره تنگ و تاریك كه حتی بستر رودخانه هم در آن به سختی دیده می شود در دوره های مختلفی از تاریخ محل عبور و تردد مردم و عشایر بختیاری بوده كه قصد كوچ به ییلاق را داشته اند .
وجود سه پل در فاصله كمی از هم در فواصل زمانی مختلفی از جمله ساسانی ، پهلوی و روزگار فعلی اهمیت این گذرگاه را در بین مردم منطقه نشان می دهد .این دره عمیق كه در زبان مردم محلی با نام دوزویل شناخته می شود با دارا بودن صخره های بزرگ سنگی از سالیان درازی تا به امروز نظاره گر عبور رودخانه ای بوده كه در مواقع سیل و طغیان و بالا آمدن ارتفاع آب منظره ای ترسناك تر از همیشه را به خود می گرفت.
عبور از پایین ترین نقاط این دره به دلیل تنگ و بسته بودن مسیر در برخی از نقاط مقدور نیست.

 

دره دوزویل-RqW5DuOHjC

دره دوزویل-aq3Ixg1E7T

دره دوزویل-F8gTALE2cF

دره دوزویل-mCb7ddKdq5

دره دوزویل-fRESWyGbWg

دره دوزویل-mbipGjg8El