ریپورتاژ آگهی
پل شهرستان ( جی )

پل شهرستان ( جی )

پل شهرستان در تاریخ ۱ دی ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۹ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدیمی ‏ترین پل زاینده‏ رود است كه به عقیده بعضی از محققین اساس امروز آن ساسانی است
  • 1400/12/04
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : پل های تاریخی ایران
آدرس : قدیمی‌ترین پل اصفهان روی رودخانهٔ زاینده رود
تلفن : 66059000-021

پل شهرستان كه با نام‌های پل جی یا پل جسر حسین نیز شناخته می‌شود، از مكان های دیدنی اصفهان به شمار می‌رود و قدیمی‌ترین پل شهر روی زاینده رود است. به عقیده برخی محققین اساس این پل به دوره ساسانى بازمی‌گردد؛ ولى ریشه و پایه هخامنشى دارد و قسمت هاى فوقانى آن الحاقاتى از آثار دوره دیالمه و سلاجقه را شامل می‌شود. پایه‌های پل روی سنگ‌های طبیعی كف رودخانه استوار شده و طول آن از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی، در حدود ۱۰۵ متر و عرض آن از ۴.۲۵ تا ۵ متر متغیر است. پل شهرستان دارای ۱۱ چشمه و ۱۲ پایه سنگی بزرگ است. این اثر تاریخی در یك دی ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۹ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.پل شهرستان در تاریخ ۱ دی ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۹ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدیمی ‏ترین پل زاینده‏ رود است كه به عقیده بعضی از محققین اساس امروز آن ساسانی است ولی ریشه و پایه هخامنشی دارد و قسمت های فوقانی آن الحاقاتی از آثار دوره دیالمه و سلاجقه را در بر می‏ گیرد . این‌ پل‌ قدیمی‌ در ناحیه‌ « جی‌ قدیم ‌» ‌ واقع‌ شده‌ و از نظر معماری‌ فوق ‌العاده‌ جالب‌ توجه‌ است‌ و یكی از پل های باستانی است كه در چهار كیلومتری مشرق اصفهان واقع و از دو طرف از آن پل عبور می ‏كنند . یكی از خیابان های مشتاق و سارویه و از دامنه تپه اشرف و دیگر از دالان بهشت ؛ در دو طرف این پل بیشه و باغ ها و آپارتمان های تابستانی وجود دارد .

این پل از نظر معماری بسیار جالب و بعقیده باستان شناسان مربوط به دوره ساسانیان است و پایه ‏های آن بر روی سنگ های طبیعی كف رودخانه استوار گردیده است عده‏ای هم ساختمان آن را به دوره دیلمیان مربوط می ‏دانند . این پل در نه كیلومتری مشرق پل خواجو واقع شده است ثبت این پل در گردش اداری است .
امروزه این پل را پل شهرستان می‏ نامند ، ولی در روزگاران قدیم جسر حسین و پل جی هم نامیده می ‏شده . از نویسندگان قدیم ، مفضل بن سعد بن‏ حسین مافروخی اصفهانی در كتاب خود بنام محاسن اصفهان ، از این پل بنام جسر حسین یاد كرده است و قصر هایی كه نزدیك این پل بنا شده بوده را ستوده است . با توجه به مطالب كتب تاریخی و آثار به دست آمده كه به آن اشاره خواهد شد ، پل مذكور از پل‏ های معروف اصفهان در دوران دیلمیان و سلجوقیان بوده است . بر پایه شباهت پل شهرستان با پل‏ های ساسانی خوزستان ، مانند : پل شادروان شوشتر و پل دزفول ، اساس و بنیاد این پل را به دوران ساسانی نسبت داده ‏اند . زیرا توجه ساسانیان به پل سازی كه یكی از لازمه‏ های شهر های كنار رودخانه یا است شهرت دارد .

اقدامات ساسانیان در زمینه ایجاد تاسیسات زیربنایی ، نظیر جاده ، پل ، سد و كانال‏ های آبرسانی ، نشانه‏ ای از توجه آنها به برنامه ریزی عمرانی است و از پیش می ‏توان پذیرفت كه شكوفایی زندگی شهری با جمعیت رو به افزایش شهرها ، بدون وجود تجهیزات فوق ، امكان ‏پذیر نبوده است . برخی از آثار بجا مانده از تاسیسات ساسانی و همچنین اشارات مورخین اسلامی به جنبه هایی از اقدامات مزبور ، بیانگر توجه ساسانیان به هر دو نوع برنامه ریزی فوق الذكر است . افزایش جمعیت و گسترش ابعاد شهرها ، بی شبهه مسایل متعدی بر كارگردانان عصر ساسانی مطرح می ‏كرد كه از آن جمله ، مشكل تامین آب مردم بود . ساسانیان سدهای متعدد بدین منظور ایجاد كردند و به توزیع آب ، میان شهرنشینان اهتمام نمودند . سپس با استفاده از نوشته ‏های اصطخری و این حوقل در می ‏یابیم كه حتی قرن ها پس از اسلام ، اداره تقسیم آب در شهرهایی چون سمرقند ، به عهده زرتشتیان بود .

سمرقند ، منبع آبی مهم و شبكه توزیعی از لوله‏ های فلزی ( قلعی ) داشت و نموداری از ابتكارات ارزنده ساسانیان به شمار می ‏رفت . توزیع آب در محلات نیشابور نمونه دیگری از اقدامات ساسانیان در زمینه تاسیسات آبرسانی شهر ی است . در زمان قدیم ، آب رودخانه‏ ای را كه از طرف شمال به شهر نیشابور سرازیر می ‏شد ، از زیرزمین به داخل شهر می ‏آوردند و آن را پس از رسیدن به شهر ، به وسیله رشته‏ های متعدد قنوات به محله‏ های و خانه ‏ها تقسیم می ‏كردند . به طوری كه تقریباً بیشتر مناطق ، دارای آب جاری بوده است .
تقسیم آب زاینده رود نیز همانطور كه ذكر شد ، به اردشیر بابكان نسبت داده شده است . شاید احداث مادی ‏های اصفهان نیز از اقدامات دوره ساسانی باشد . این رسته یادآور می ‏شود كه نامگذاری رودخانه زرین رود ( زاینده رود ) از اقدامات اردشیر بابكان بوده است .

مصالح ساختمان به كار رفته در پل شهرستان
الف) سنگ
از لاشه سنگ و ملات برای ساختن پل استفاده شده است .
ب) آجر
در ساختمان پل و بنای موسوم به گمرك خانه ، از آجر استفاده شده است . ابعاد آجر ها به این شرح است ۲۵*۲۵*۵ سانتیمتر، قرمز رنگ ۲۶*۲۶*۵ سانتیمتر، كرمی مایل به سبز .
پ) خشت
ابعاد خشت ها به علت اندودی كه در اثر مرمت‏ های مكرر بر روی آن انجام شده ، نامشخص می ‏باشد . از خشت ، در ساختمان گمرگ خانه پل استفاده شده است .

خصوصیات پل شهرستان
طول پل مزبور از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی ، در حدود ۱۰۵ متر و عرض آن از ۴/۲۵ تا۵ متر متغیر است . جهت پل ، شمالی – جنوبی با كمی انحراف است . انحراف آن از فاصله چهل متری از سمت جنوب آغاز می ‏گردد كف پل هموار نیست ، بلكه از مركز پل در دو سمت دارای شیب ملایمی است .

پل شهرستان دارای یازده چشمه و دوازده پایه سنگی بزرگ است دو دهنه كناری آن ، مربوط به نهر های منشعب از رودخانه است . بر روی هر كدام از پایه ‏های سنگی ، یك طاقنما دیده می‏ شود كه از پایه سوم ( سمت جنوب ) شروع شده و تعداد آنها به هشت عدد می ‏رسد ، ابعاد آنها متفاوت است در سمت شمال پل ، بنایی از خشت و آجر ساخته شده كه سقف آن فرو ریخته بود . بنا دارای اتاق كوچك و دو طاقنما به عرض ۱/۱۶ متر و ارتفاع ۹۳ سانتیمتر می‏ باشد . این ساختمان به گمرك خانه شهرت دارد كه مرمت كرده و به صورت چاپخانه سنتی در آورده ‏اند .
در یكی از جرزها ، یك ستون مدور آجری به ارتفاع ۱/۳۰ سانتیمتر به دست آمده كه ابعاد آن ۲۵*۱۷/۵*۵ سانتیمتر و قرمز رنگ می ‏باشد آجرها، به دلیل اینكه بتوانند ستون دایره ‏ای شكل ایجاد كنند ، به صورت ذوزنقه ‏ای ساخته شده ‏اند .

شیوه ساختمان پل
همانطور كه ذكر شد ، پل بر بستر صخره ‏ای رودخانه احداث شده است . در زمان ‏های باستان ، برای ایجاد پل ‏ها ، بستر صخره ‏ای رودخانه انتخاب می ‏شد . همچنین محل مورد نظر را در جایی انتخاب می‏ كردند كه رودخانه باریك شده است . این شیوه ، برای استحكام و صرفه جویی در مصرف مصالح در ساختمان پل به كار گرفته می ‏شد در این شیوه ، ابتدا صخره را تراشیده سپس با سنگ و ساروج پایه‏ های پل را به وجود می ‏آوردند . در ساختن پل شهرستان نیز از همین شیوه استفاده شده ، و پایه ‏ها را از سنگ لاشه و ساروج ساخته ‏اند .
به نظر می ‏رسد تمام پل از سنگ و ملات ساخته شده و سپس بعد از ویرانی كه بر اثر طغیان ‏های مكرر زاینده رود صورت گرفته ، طاق ‏ها را مرمت كرده ‏اند . آثار مرمت، به خاطر ناهمگونی قوس های طاق مشخص می ‏باشد . آثار بجامانده از پل و مرمت ‏ها را اینگونه می ‏توات تقسیم بندی كرد :

۱ – آثار بنای اولیه در پا طاق قوس‏ ها كه از سنگ و ملات استفاده شده ، با پایه ‏های پل از نظر مصالح یكسان می ‏باشند .
۲ – آثار مرمت بعدی كه به شیوه اولیه ساختمان پل و با سنگ و ملات انجام گرفته است . این مصالح اندكی با مصالح اولیه از نظر ابعاد سنگ‏ ها متفاوت می ‏باشد .
۳ – قسمت‏ های بالای طاق چشمه ‏ها كه مرمت شده ، در دوران بعدی ( احتمالاً سلجوقیان ) با آجر مرمت شده است . ابعاد آجر های این قسمت ۲۵*۲۵*۵ و رنگ قرمز ملایم می‏ باشند . آجر های مذكور با آجر های ستون روی پل ، از نظر جنس و ابعاد یكسان می ‏باشد . بر روی آجر ها از اندود مقاومی استفاده شده است .
۴ – قسمت ‏های دیگری از پل ، از جمله حاشیه قوس‏ها و بعضی نقاط دیگر طاق‏ ها یا آجرهایی به ابعاد ۲۶*۲۶*۵ به رنگ كرمی مایل به سبز مرمت شده است . این مرمت بر اساس نوع آجرها ، احتمالاً به دوران صفوی مربوط می ‏گردد . نمونه آجر های یاد شده در ساختمان پل خواجوی اصفهان نیز به كار گرفته شده و مرمت ‏های دوران اخیر نیز با آجری به همین شكل انجام گرفته است .
۵ – آجر های دیگر در مرمت پل به كار گرفته شده كه ابعاد آن عبارتند از : ۲۰*۲۰*۴ ۲۳*۲۳*۷ سانتیمتر ، رنگ این آجرها ، كرمی مایل به زرد و كرمی مایل به قرمز است .

از سبك ساختمان پل می ‏توان دریافت كه تاریخ احداثل پل ، با ساختمان اولیه كه در تپه اشرف ایجاد شده ، مربوط به یك دوره است . به كارگیری مصالح و بریدن صخره ‏ها ، همه حاكی از این موضوع می ‏باشد . احتمالاً پل ،
در دوران آل بویه ، سلجوقی و صفوی ، مورد مرمت كلی قرار گرفته است . اهمیت پل كه تا دوران صفوی ، راه اصفهان به شیراز از فراز آن می گذشت ، محرز می ‏باشد .
اصفهان ، دارای دو پل دیگر نیز هست كه به شیوه پل شهرستان ، بر روی صخره‏ های كف رودخانه ایجاد شده ‏اند . ساختمان اولیه آنها را نیز به دوران پیش از اسلام نسبت می‏ دهند، مانند پل مارنان . پل مزبور در طغیان ‏های زاینده رود ویران شده و در سال ۱۳۶۷ به طور كامل بازسازی شد . در عكسی كه زمان ویرانی پل برداشته شده است ، می‏ توان استفاده از مصالح متنوع را ، مانند پل شهرستان ، مشاهده كرد ؛ همچنین پل خواجو كه در دوران صفوی به طور كامل بازسازی شد . بنابراین شاید بتوانیم اساس بنای این سه پل را از احداثات زمان ساسانیان بدانیم .

از دیوار خشتی كه به موازات رودخانه ، در حفاری سال ۱۳۵۲ به دست آمد ، می ‏توان پی برد كه قسمت شمالی پل – كه شهرستان نامیده می ‏شده – كاملاً محصور بوده و راه دست یافتن به شهر ، تنها از طریق بنای گمرك خانه پل بوده و در واقع گمرك خانه ، دوازه شهرستان محسوب می‏ شده است .

یا آثار بجا مانده از پل و پیرامون آن ، می ‏توان نتیجه گرفت كه پل شهرستان در دوره ساسانی ساخته شد و سپس در دوران بعد از اسلام ، به دفعات مورد مرمت قرار گرفت . زیرا پل ، بنایی است كه برای همگان سودمند است و باید آن را حفظ می ‏كردند . بنای گمرك خانه پل ، مربوط به دوران بعدی است . با این نوع بناها از روزگار آل بویه آشنا هستیم . نمونه ‏های از آن ، در بند امیر در جلگه مرودشت باقی مانده است . ولی به احتمال زیاد ، این شیوه ماخوذ از دوره پیش از اسلام می ‏باشد و ، شاید گمرك خانه بر بنایی كهنتر ساخته شده باشد . بنابراین اگر ساختمان اولیه تپه اشرف را بنای تدافعی قلمداد كنیم ، دلیل منطقی خواهیم یافت كه نگهبانی از پل ورود و خروج به شهر را از وظایف ساكنان قلعه بدانیم.

پل شهرستان ( جی )-PfQ60k5dkP



پل شهرستان ( جی )-DnevcJqd2t