ریپورتاژ آگهی
كلیسای مسروپ مقدس اراك

كلیسای مسروپ مقدس اراك

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۳۳ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این كلیسا در خیابان چمران شهر اراك قرار دارد. بنای این كلیسا در سال ۱۹۱۴ میلادی با برگیری از منابع مالی ارامنه اراك ساخته شده است
  • 1400/12/02
  • استان : مرکزي
  • شهر : اراک
  • دسته : كلیساهای تاریخی ایران
آدرس : در خیابان چمران شهر اراك
تلفن : 66059000-021

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۳۳ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این كلیسا در خیابان چمران شهر اراك قرار دارد. بنای این كلیسا در سال ۱۹۱۴ میلادی با برگیری از منابع مالی ارامنه اراك ساخته شده است. پلان كلیسا بازیلیك مستطیل شكل به ابعاد ۲۴.۶ در ۱۵.۶ متر بوده و در جهت شرق به غرب واقع شده است. سقف كلیسا بر روی چهار ستون كه توسط قوسهایی به یكدیگر و به دیوارهای جانبی وصل شده اند تكیه دارد. كلیسا دارای نورگیرهای متعددی در چهار جهت بنا است و دو ورودی در قسمتهای جنوبی و غربی میباشد . برج ناقوس خانه كلیسا در جلوی ورودی غربی واقع شده است.

مجموعه بناهای ساخته شده در محوطه حیاط كلیسا شامل، مدرسه ویژه ارامنه، تالار اجتماعات، منزل كشیش، منزل سرایدار و كلیسا می باشد. ساختمان اصلی كلیسا به صورت مستطیل شكل ساخته شده و از سه بخش مردم نشین، محراب و دو اتاق جانبی در مجاورت محراب تشكیل شده است. محراب در داخل طاق ساده و بزرگی ایجاد شده كه این بخش ایوان مانند حدود یك متر از كف كلیسا بلندتر است. برای استحكام بنای كلیسا در داخل دیوارها و ستونها، تیرهای چوبی تعبیه شده است. نمای بیرونی كلیسا با آجر سفال تزئین گردیده است.

كلیسای مسروپ مقدس اراك-yz1I0cJwwU