ریپورتاژ آگهی
طلاكوبی روی فولاد

طلاكوبی روی فولاد

طلاكوبی یكی از شیوه‌های تزئین اشیاء و آثار فولادی است كه در شهر اصفهان از زمان‌های بسیار دور، رواج دارد.
  • 1400/12/02
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : صنایع دستی ایران
آدرس : اصفهان
تلفن : 66059000-021

طلاكوبی یكی از شیوه‌های تزئین اشیاء و آثار فولادی است كه در شهر اصفهان از زمان‌های بسیار دور، رواج دارد.

از فولاد علاوه بر ابزارهای معمولی، علم نیز می‌سازند. می‌دانیم علم را پیشاپیش صف عزاداران به ویژه در مراسم سوگواری امام حسین (ع)، حركت می‌دهند. علم علاوه بر تیغه‌های فولادی، معمولا دارای پیكره‌هایی از برخی از پرندگان و حیوانات واقعی، اساطیری و افسانه‌ای و نیز گلدان، قوطی و شمعدان است كه تمامی‌ آنها به میله‌ای كه قاب بر آن تكیه دارد، متصل است. روی تیغه‌های فولادی علم به ویژه تیغه وسط كه از سایر تیغه‌ها بلندتر است، اسماء مباركه طلاكوبی می‌شود.

هم اكنون در اصفهان، طلاكوبی روی مجسمه‌های پرندگان و حیوانات مانند طاووس، كبوتر، آهو، شیر و… كه در واقع به تقلید از پیكره‌هایی كه به انواع علم‌های سوگواری متصل است، ساخته و پرداخته می‌شود. این مجسمه‌ها در سال‌های اخیر طرفداران هنر دوست زیادی دارد.

ساخت ابزارآلات مراسم عزاداری و تعزیه خوانی از عمده محصولات تولیدی رشته علامت سازی است. جنس فلز به كار رفته اغلب فولاد است كه تمام مراحل شكل دهی كار به وسیله چكش و با دست انجام میگیرد و در پایان كل قطعات به هم متصل شده و كار پرداخت میگردد.

از فولاد علاوه بر افزارهای معمولی اقدام به ساخت علم نیز میكنند. علم علاوه بر تیغه های فولادی معمولا دارای پیكره هایی از برخی پرندگان و حیوانات و براق و نیز گلدان و شمعدان است كه تمامی آنها به میله ای كه قاب بر آن تكیه دارد متصل است و بر روی تیغه های علم بویژه تیغه وسط كه از سایر تیغه ها بلندتر است اسماء مباركه طلاكوبی میشود.

در پایان نمونه كار آماده به شیوه طلاكوبی تزیین میشود. ابتدا تمام قسمتهایی را كه برای طلاكوب شدن در نظر گرفته اند به وسیله كارد مخصوص خش انداخته و طرح مورد نظر بر روی سطح فولاد حك میكنند سپس سیمی از جنس طلا به ضخامت یك تار موی انسان در شیارهای حك شده قرار داده شده به وسیله چكش نقره كوبی كوبیده میشود تا در شیار موردنظر كاملا فرو رود سپس با یك قطعه سنگ یشم آن قدر بر روی كار میكشند كه طلا و فولاد به یكدیگر جوش میخورند. در حال حاضر طلاكوبی بر روی مجسمه های پرندگان و حیوانات نظیر طاووس، آهو، شیر و غیره صورت میگیرد. یك كار فولادی طلاكوب شده زیر ساخت(پیكره یا تیغه یا هر دو) میبایست از كیفیت مناسب برخوردار باشد. قالب گیری مناسب، سوهان كاری وپرداخت هنرمندانه و با دقت بر ارزش كار می افزاید.

پس از اتمام كار طلاكوبی بر روی فولاد نوعی جوهر مخصوص مالیده میشود و به وسیله حرارت تمام سطح فولاد سیاه رنگ میشود. در نهایت تمام قسمتهای كار به وسیله مصقل پرداخت میگردد تا كاملا جلا پیدا كند.

طلاكوبی روی فولاد-yo7hOHx2b1

طلاكوبی روی فولاد-b1Ewn6befN

طلاكوبی روی فولاد-DwUav4Irpg

طلاكوبی روی فولاد-WUCnR9GtA3

طلاكوبی روی فولاد-YJh0q059O5