ریپورتاژ آگهی
غذای محلی شلمین كرمانشاه

غذای محلی شلمین كرمانشاه

شلمین ـ یا شلم ـ را بیش‌تر در زمستان‌ها می‌خورند ولی همانند ترخینه در بهار یا تابستان تهیه می‌شود. ابتدا برگ و سر شلغم را خرد كرده و سپس در دیگ بزرگی می‌پزند. گندم را نیز شسته و بلغور می‌كنند.
  • 1400/12/02
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : کرمانشاه
  • دسته : غذاهای محلی ایران

شلمین ـ یا شلم ـ را بیش‌تر در زمستان‌ها می‌خورند ولی همانند ترخینه در بهار یا تابستان تهیه می‌شود. ابتدا برگ و سر شلغم را خرد كرده و سپس در دیگ بزرگی می‌پزند. گندم را نیز شسته و بلغور می‌كنند. بعد بلغور را می‌پزند و آن را روی حصیر می‌ریزند، تا آبكش شود. سپس چاله‌ای را آماده ‌كرده و بلغور پخته شده را چنگ زده و در چاله می‌ریزند، برای هر مقدار معین، كاسه‌ای از آب و دانه شلغم را با یك كاسه آب انار مخلوط كرده در چاله می‌ریزند و تا دو هفته در چاله از آن مراقبت می‌نمایند. چون ترش مزه شد، مانند ترخینه آن را خشك كرده و در زمستان آن را مصرف می‌كنند. سیری در ایران امروز طرز تهیه این غذای این خوشمزه را برای شما قرار داده است در ادامه با ما همراه باشید و در آخر تجربیات خود را در سیری در ایران با دوستان خود به اشتراك بگذارید.
مواد لازم برای مصرف ۵ نفر
نخود/۱۰۰ گرم
عدس/ ۵۰ گرم
برگ قیسی( زردآلوی خشك)/ ۵۰ گرم
آلوچه/ ۵۰ گرم
كشمش و گردو هركدام/ ۱۰۰ گرم
پیاز/ ۲ عدد
روغن و نمك/ بمقدار لازم
شلغم/ ۵۰۰ گرم
طرز تهیه:

ابتدا گلوله (تكه های) شَلم آماده كه معمولا بصورت آماده در سطح بازار به فروش می رشد را به مدت ۵-۴ ساعت درون آب سرد قرار می دهیم. سپس در قابلمه مورد نظر، نخود و لوبیا قرمز را كه از قبل در آب خیس خورده اند را جهت پخت می ریزیم. بعد از پخت مواد، شَلم آماده را به محتویات اضافه می كنیم. تمام مواد باید خوب با هم جا بیفتاد. این آش چاشنی بخصوصی غیر از نمك نمی خواهد زیرا در تركیبات خود شلم آماده، انگور قرمز وجود دارد كه رنگ خوبی به آن می دهد و تركیب قیسی و كشمش طعم آش را نسبتا «ملس» می كند. ارزش غذایی: این آش مخصوص فصل های سرد سال است. بسیار مغذی و مقوی می باشد. حبوبات موجود در آن منبع خوب تامین پروتئین، آهن، مس، منگنز، گوگرد، منیزیم و ویتامین های گروه B می باشند. قیسی: منبع غنی عنصر آهن است كه جهت رفع كم خونی بسیار حائز اهمیت است. انگور قرمز: رنگدانه آنتوسیانین دارد كه خاصیت ضدسرطانی را در بدن افزایش می دهد. برگ های شلغم و یا خود شلغم دارای ویتامین C هستند و مانند یك آنتی بیوتیك قوی در بدن عمل می كنند. این غذا بیشتر مورد پسند افراد قدیمی است و متأسفانه با ذائقه نسل امروزی تطابق ندارد. می توان نتیجه گرفت كه چرا افراد نسل گذشته كمتر دچار بیماریهای مختلف ویروسی و عفونی می شدند زیرا غذایی مثل این آش می تواند تامین كننده نیمی از مواد مغذی روزانه بدن باشد علاوه بر آن تمام مواد موجود در آن پختنی است كه برای دستگاه گوارش مفید است. هدف ما آموزش غذاهای اصیل و سنتی جهت گرایش نوجوانان به تغذیه اصولی و صحیح و دوری از غذاهای بسیار چرب و پرنمك و پركالری امروزی است كه متاسفانه خود عامل بروز بسیاری از بیماریهای غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی در نسل امروزی می باشد.

غذای محلی شلمین كرمانشاه-jcxgucXeNl

غذای محلی شلمین كرمانشاه-k1e7p9NxsR

غذای محلی شلمین كرمانشاه-oum7ld6kGs